PDA

View Full Version : asian walnut? voor de hals?



flappie
22 mei 2008, 19:05
dag allemaal,
ik heb ff een vraagje aan de houtkenners hier op het forum.
ik heb een stuk asian walnut op het oog om de achter- en zijkanten van een
akoustische gitaar van te maken?
is dit ook geschikt voor de hals? het heeft een aardige dichtgheid, en volgens mij moet het kunnen.
alvast bedankt

ps als het asian walnut geschikt is voor gitaarbouw hoor ik het graag. bij de houthandel waar ik was lag nog 1,5 kuub wat niet verkocht werd. ik zou het dan hier voor een leuk prijsje mogen verkopen

G.G.
22 mei 2008, 19:28
Gevonden op het internet:


Walnut:
A darker wood with Ash-like grains, but like mahogany, the density is uniform. It is harder and denser than Mahogany so the tone is brighter, but the open grains make for a complex midrange that seems to be compressed in some frequencies, but dynamic in others. There’s a nasal response to rhythms, while solo notes jump out. It has a lot of advantageous features of the other main guitar woods. It has a snappy attack and solid lows like Ash, but with smooth highs like Mahogany, and textured mids like Alder. The drawbacks are that it’s heavier, and more stubborn in its sound. It doesn’t respond to random pickup changes. The pickups have to be well suited to the guitar. A Walnut body will dictate the tonal signature of the guitar more than the other main woods. A heavy piece will dampen the mids to produce an overly nasal and lifeless sound, so it needs to be light and open grained enough to resonate the main guitar frequencies.

Production notes: Again watch for heavy pieces. The extra weight adds nothing good to the sound except perhaps more sustain. But sustain is abundant in Walnut already.
http://www.jemsite.com/jem/wood.htm

Walnut is a dense medium hard wood which has a strong grain pattern similar to ash, but it has a constant density more like mahogany. It is harder, heavier and more dense than Mahogany, closer to maple. Tonally, it is warm with solid, snappy low end, the midrange is a lot more complex than mahogany (more like alder) and the top end is quite bright, but very smooth. It is a heavier wood which weighs approximately 5.5lbs or more as a Strat body. Walnut often has quite dramatic figuring.
http://www.bothner.co.za/articles/bodywoods.shtml

Lijkt me dus prima geschikt.

Lijkt me leuk om 1 of twee stroken in mijn 9-snaar hals te gebruiken.

flappie
22 mei 2008, 19:34
dank je!!
er komt een topic met pics en prijzen!
vrgr flappie

G.G.
22 mei 2008, 19:40
dank je!!
er komt een topic met pics en prijzen!
vrgr flappie

Kijk ff of dat niet in strijd is met de regels hier.

G.G.
22 mei 2008, 19:50
Flappie, kijk hier eens in de laatste post:


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?p=1548662&highlight=inkoopactie#post1548662

Het is dus niet toegestaan omdat het eerder enigszins uit de hand liep.

Als het heel interessant is, misschien dan iets in je onderschrift om de regels te ontduiken.

flappie
22 mei 2008, 19:54
mmm
je hebt gelijk,
ik net ff gechecked en als ik het goed begrijp mag het wel in een handtekening vermeld worden? moet jij als modder toch weten?
vrgr flappie

Enra
22 mei 2008, 21:05
dag allemaal,
ik heb ff een vraagje aan de houtkenners hier op het forum.
ik heb een stuk asian walnut op het oog om de achter- en zijkanten van een
akoustische gitaar van te maken?
is dit ook geschikt voor de hals? het heeft een aardige dichtgheid, en volgens mij moet het kunnen.
alvast bedankt

ps als het asian walnut geschikt is voor gitaarbouw hoor ik het graag. bij de houthandel waar ik was lag nog 1,5 kuub wat niet verkocht werd. ik zou het dan hier voor een leuk prijsje mogen verkopen

Asian Walnut?? Wat is dat? Ik ken het niet. Is het botanisch verwandt aan "Juglans spp."? Of krijgt het de onduidelijke handelsnaam omdat het een en ander weg heeft van Amerikaans of Europees Noten.

Kijk, technisch gezien kun je heel veel houtssorten voor halzen gebruiken mits goed gezaagd en gedroogd. Is het instabiel - of lijkt het dat te zijn - dan kan je altijd trucjes inbouwen (lamineren bv) om stabiliteit te creeren. Maar er zijn ook houtsoorten die helaas na tien jaar gaan werken onder de constante snaarspanning; Beuken is er zo een. Als je nu echt precies weet wat je hebt - of kunt kopen - is dat veel naukeuriger te voorspellen.

grizzly
22 mei 2008, 22:03
Ik denk niet dat het familie is van de Juglans spp.
Het wordt ook wel acacia genoemd, familie van de mimosa
Asian Walnut is alleen maar een handels naam voor europa.
Ofwel Albizia Procera

Dit komt uit een bomen database.
database (http://www.worldagroforestrycentre.org/sea/products/AFDbases/AF/asp/SpeciesInfo.asp?SpID=179)
Species identity
Taxonomy
Current name: Albizia procera
Authority: (Roxb.) Benth.
Family: Fabaceae - Mimosoideae


Synonym(s)
Acacia procera (Roxb.) Willd.
Mimosa elata Roxb.
Mimosa procera Roxb.


Common names

(Bengali) : koroi
(Burmese) : kokko-sit, sit, sitpen
(English) : acacia, albizia, brown albizia, forest siris, safed siris, tall albizia, white siris
(Filipino) : akleng parang
(Hindi) : gurar, karak, safed siris
(Indonesian) : ki hiyang, wangkal, weru
(Javanese) : weru
(Khmer) : tramkang, tronum’ kamphe:m
(Lao (Sino-Tibetan)) : `tho:n, tho:nx
(Malay) : oriang
(Nepali) : dun siris, seto siris
(Spanish) : abizia, acacia, tall albizia
(Tamil) : konda vagei, velvagai
(Thai) : suan, thingthon
(Trade name) : forest siris, safed siris, white siris
(Vietnamese) : mu[oof]ng xanh

flappie
23 mei 2008, 08:53
@ GG: bedankt! is me nu duidelijk

@ de rest
heb geen idee wat het precies is het klinkt behoorlijk door als je er op tikt
en heeft een vrij grote dichtheid

hier ff foto's van de plankjes in kwestie
http://i159.photobucket.com/albums/t124/harigeveenman/walnut2.jpg

http://i159.photobucket.com/albums/t124/harigeveenman/walnut1.jpg

het is dus niet het bekende walnut met de grillige "gebochelde" tekening.
zoals het op de foto's te zien is het een hele rustige en regelmatige tekening.

het spul is volgens mij goed stabiel, het schijnt al jaren bij die houthandel te liggen en is gortdroog

Mattia
23 mei 2008, 15:22
Mja, experimenteren dus.

Dat het 'walnut' heet wil op zich geen ene moer zeggen; Amerikanen noemen meranti ook 'phillipine mahogany', maar behalve een soort van uiterlijk heeft dat spul helemaal niks weg van echte of zelfs 'valse' afrikaanse mahoniesoorten.

Enra
23 mei 2008, 16:18
Mja, experimenteren dus.

Dat het 'walnut' heet wil op zich geen ene moer zeggen; Amerikanen noemen meranti ook 'phillipine mahogany', maar behalve een soort van uiterlijk heeft dat spul helemaal niks weg van echte of zelfs 'valse' afrikaanse mahoniesoorten.

Daarnaast zijn er ruim twintig soorten Merantie!!! En met onderling veel verschil.

G.G.
23 mei 2008, 16:26
Zou dit echt pallissander zijn? Lijkt me mooi droog en goed voor een stuk of 20 toetsen, niet gek voor €40


http://huis-inrichting.marktplaats.nl/tafels/164664419-pallissander-tafel-met-4-stoelen.html?return=eJwtikEKgzAQRe8i6NIY7SoSit5kMC kJJnHIjLS09O6d0u7ee%2F%2BD0eYVzTCT0ZfRNOShbmEOzGiU 2g%2F0pc9Qd8YEwNSXpH6XHgNeH8nqzpHlo50W3U5rYoFnREG6 OfpX%2FNZBIMuwlDP7GjfR%2FS6KkFIkguJ8lXZQlDh2iKcdmv n9Aa3FNBA%3D&df=1&fta=eNo1jlFuwzAMQ%2B%2Bij37baZCuFHKFXSEw6qwz5iSG5b TBgtx9crH%2BCBIh8tHhA7vooDXH4eGiEAsuBrTF3p689GWB5V jwGxLLlxe9UoHhKWFepzGHG%2F88kVyMQcTNfsy8SEBzSmntTU 1rQcndR%2BKgXsEZFLxiHBrsQZMEV5Dt2q5rW3t9v700o%2FLl bIkP5aqxLMl5GeI438t3%2Faxuq21va85DUPr2VtU%2FuW2oZI X5V2YDck%2Fiz%2F%2F1UUsY7MfxB6ekUOA%3D&fta_ind=1&fs=1

Saf
23 mei 2008, 18:03
accacia is toch gruwelijk hard en moeilijk te bewerken hout? dacht ik. Heb ooit eens met mijn been klem gelegen onder een omgevallen pallet accacia krijg nog nachtmerries van dat hout.

Overigs dacht ik dat meranti ongeveer eenzelfde klank eigenschappen als mahonie had. Je hebt natuurlijk van beide erg veel soorten en kwaliteiten.

Mattia
23 mei 2008, 18:57
accacia is toch gruwelijk hard en moeilijk te bewerken hout? dacht ik. Heb ooit eens met mijn been klem gelegen onder een omgevallen pallet accacia krijg nog nachtmerries van dat hout.

Overigs dacht ik dat meranti ongeveer eenzelfde klank eigenschappen als mahonie had. Je hebt natuurlijk van beide erg veel soorten en kwaliteiten.

Euh, nee. Het ziet er ongeveer hetzelfde uit, maar daar houd het ook een beetje mee op.

Verder, 'acacia' is een nogal vage omschrijving. Koa is een acacia. Tasmanian Blackwood is ook een Acacia. Robina Acacia is daar helemaal niet aan verwant, maar heeft wel dezelfde naam.

niekb
23 mei 2008, 20:18
Zou dit echt pallissander zijn? Lijkt me mooi droog en goed voor een stuk of 20 toetsen, niet gek voor €40

Ws is het gelamineerd, dat is meestal het geval. Ik hoop altijd nog op meevallertjes in oude meubels maar tot nu toe nog nooit geluk gehad.

G.G.
23 mei 2008, 20:24
Ws is het gelamineerd, dat is meestal het geval. Ik hoop altijd nog op meevallertjes in oude meubels maar tot nu toe nog nooit geluk gehad.

Ben ik ook constant naar op zoek. Heel soms hoor je wel van die verhalen van iemand die wat moois heeft gevonden dat bruikbaar is.

jan jansen
24 mei 2008, 12:55
check even je PM box....,

JJ

niekb
24 mei 2008, 13:11
Ben ik ook constant naar op zoek. Heel soms hoor je wel van die verhalen van iemand die wat moois heeft gevonden dat bruikbaar is.

Mijn sapelle komt van een barblad bij mijn ouders, mn pa wou er een werkblad van maken destijds. Gelukkig kon ik m ervan weerhouden haha. Het is enorm stabiel na het zagen uit een groot stuk (dat is niet altijd zo) Het blad was 240 x 70. Het heeft zo'n 30 jaar als bar gediend. Dus ik heb wel eens een mazzeltje gehad. Nadeel is dat niet alles bruikbaar is ivm gaten ed.. maar dan nog, kostte me niets.

Ik heb nu nog hout voor 4 halzen denk ik. Daar is het dan ook voor gereserveerd want het is mooi kwartiers.