PDA

View Full Version : Kan een pedaal dat uitstaat je sound verkleuren?



Misere Nobis
22 mei 2008, 18:18
Is het over het algemeen genomen mogelijk dat een effectpedaaltje dat uitstaat (maar waar je signaal natuurlijk wel doorheen gaat) je geluid veranderd?

Samder
22 mei 2008, 18:23
Oja zeker!!!

artnaz
22 mei 2008, 18:36
Ja, vandaar ook die True Bypass hype (dus dat je signaal direct van ingang naar uitgang gaat zonder door al je componenten te gaan)...

Valoosj
22 mei 2008, 18:55
Zelfs bij true bypass kan het nog eens gebeuren dat je effect je signaal verandert. Afhankelijk van hoe je true bypass gedaan is.

Heynis
22 mei 2008, 19:13
Maar dan is het ook geen true bypass meer eigenlijk. Meestal zijn condensatoren aan de aarde de boosdoener. Daarom zou een true bypass de aarde van je kabels los moeten koppelen van de aarde van je effect, maar dit kan soms een lelijke klik/plop geven als je je pedaal weer inschakelt.

Misere Nobis
22 mei 2008, 20:28
Ah ok, ik heb er nooit aan gedacht, maar ik merkte het vanmorgen ineens. Ik heb pas geleden voor het eerst een los pedaaltje gekocht (daarvoor altijd multi-effect gebruikt) en het leek mn geluid een stuk wolliger te maken (zowel aan als uit). Maar bedankt voor de tips, ik zal me in true-bypassing verdiepen want ik vind het wel storend.

the sure thing
22 mei 2008, 20:41
Nou, welkom in het land van de 101 meningen :)

MarkV
22 mei 2008, 20:47
Nou, welkom in het land van de 101 meningen :)
En veel plezier met het obsessief op zoek gaan naar 'HET' pedaal... :chicken:

Mitch
22 mei 2008, 20:57
Gewoon even een zoekopdracht doen op 'buffer' 'bypass', kom je genoeg tegen. En kijk zeker verder dan het forum, google is your friend.

-Heineken-
23 mei 2008, 01:00
Houdt er ook rekening mee dat je met enkel true-bypass ook signaal verlies hebt door alle lange kabels waar je signaal zich doorheen moet worstelen. Met goeie kwaliteitskabels is dit al gauw een stuk minder als bij goedkope pedalen met een k#tbuffer, maar zeker hoorbaar. Best is toch minstens 1 gebufferd pedaal helemaal aan het begin of eind van je effect-chain te zetten. Die buffers op bv. Boss pedalen zijn lang zo slecht niet en hebben echt geen "tone-suck" Hooguit een beetje kleuring van je geluid wat je makkelijk met de EQ kunt oplossen. Persoonlijk vind ik het eerder wat toevoegen dan iets slechts, omdat ik dan toch weer 2 vier-meter kabels voor m'n versterker heb liggen. Gebruik je dan weer graag vintage EHX effecten, of heel ouwe Boss, zoals de CE-1, of een Digitech Whammy is het antwoord volmondig JAAAH. Die zuigen toon als een hoer ook als het effect uitstaat. Blijft niks van je gitaar en versterker overeind. Op de whammy na zijn ze wel heel makkelijk te modificeren naar true-bypass.

Mitch
23 mei 2008, 09:09
Houdt er ook rekening mee dat je met enkel true-bypass ook signaal verlies hebt door alle lange kabels waar je signaal zich doorheen moet worstelen.
Topic starter gebruikt nu welgeteld één pedaal :listen:

-Heineken-
24 mei 2008, 00:31
Topic starter gebruikt nu welgeteld één pedaal :listen:

Dan gebruikt topic starter waarschijnlijk ook een kabel van een meter of 3 naar dat ene pedaaltje, en ook weer zoeentje van dat pedaaltje terug naar z'n amp?!?

dml
24 mei 2008, 09:17
En da's bij elkaar 6 meter, niets schrikbarends en zeker niet voldoende om je toon flink onderuit te halen (afhankelijk van de kwaliteit der gebruikte kabels).

the sure thing
24 mei 2008, 09:42
Vroeger -toen ik nog klein was- gebruikte ik 5 of 6 meter kabel. En dan x2 dus da's eeeh....

Het leuke van slechte kwaliteit kabel is dat je de tonesuck minder hoort :)

Aimé
24 mei 2008, 12:10
Ik ken ook niet zo heel van "true bypass", maar ik vroeg me af:
Soms vergeet ik mijn POG (of men RAT) te voeden, waardoor het pedaal niet aan kan staan, en toch komt er geluid door, ook als je hem aan en uit klikt. Bij mijn andere pedalen is dit niet; kenmerk van bypass of?

edit: het geluid dat je nog steeds hoort is dus wel zonder het effect.

Swan
24 mei 2008, 12:24
hoe vaak moet deze discussie nog worden gevoerd??? en 90% van de mensen hoort het toch niet.

Maroon
24 mei 2008, 12:42
hoe vaak moet deze discussie nog worden gevoerd??? en 90% van de mensen hoort het toch niet.

Is dat niet hét kenmerk van Fora? Eindeloos de zelfde oeverloze discussies voeren?

GeofJackon
24 mei 2008, 12:55
Ik ken ook niet zo heel van "true bypass", maar ik vroeg me af:
Soms vergeet ik mijn POG (of men RAT) te voeden, waardoor het pedaal niet aan kan staan, en toch komt er geluid door, ook als je hem aan en uit klikt. Bij mijn andere pedalen is dit niet; kenmerk van bypass of?

edit: het geluid dat je nog steeds hoort is dus wel zonder het effect.
Hangt er vanaf. Op mijn metal muff staat ook true bypass, maar die is wel gebufferd. Dan werkt het niet zonder stroom

the sure thing
24 mei 2008, 13:35
hoe vaak moet deze discussie nog worden gevoerd??? en 90% van de mensen hoort het toch niet.Jippie!!!! En met trots maak ik hier nog maar eens reclame voor:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108325

Mitch
24 mei 2008, 14:20
Het blijft gewoon een lastige materie. De ene buffer is de andere niet, true bypass heeft zijn voor- en nadelen, kabels en pluggen hebben invloed, sja.... zie dan als beginner door de bomen het bos nog maar eens! Als je leest dat 5 gebufferde pedalen op een rijtje de klank negatief kunnen beïnvloeden, maar 5 true bypass pedalen ook, wat moet je dan denken?

De korte regel is wat mij betreft dat een combinatie van beide meestal het beste werkt.