PDA

View Full Version : Vraag(jes)



jazzie1
22 mei 2008, 12:44
Hallo gitaristen, hier enkele vragen van een oudere beginneling :) Op het ogenblik ben ik bezig met eenvoudige licht klassieke stukjes en nu kom ik de afkorting CADO tegen aan het eind van een stuk. Betekent dit dat ik alles weer opnieuw moet spelen of die paar maten die daar bij geschreven staan moet of mag toevoegen? Beginneling He?....
Volgende vraag: ik ben me een beetje aan het orienteren op een semi-aukoestische gitaar , niet dat ik direct iets ga kopen maar wil me een beetje īnlezen" voor het geval dat... en nu is mijn budget beperkt tussen de 250 en 350 euri's (leven is al duur genoeg toch. :mad: ) en heb enkele merken op het oog. Ten eerste Ortega bv de RCE 131 -- Takamine G-serie Eg 124-C - en verder vindt ik de Crafter's een goed geluid en prettig in de hand liggen..
IK weet dat de keuze uiteindelijk persoonlijk is maar zou het prettig vinden als ervaren gitaristen toch hun mening hierover zouden willen geven.. en mischien hebben ze nog een goede tip :B

dede
22 mei 2008, 13:09
over CODA terug te vinden via google, CADO, komt mij niet bekent voor (Kado wel natuurlijk).

coda (It.). Tail. Orig. a section of a movt. added at the end to clinch matters rather than to develop the mus. further. However, in the syms. of Mozart, Haydn, and especially Beethoven, the coda came to have integral formal significance, becoming at times 2nd development section and sometimes containing new material. Later composers have increased and extended this tendency.

In de prijsvork die je aangeeft zijn heel wat producenten aktief en mogelijke bied de tweedehands makrt je ook wat meer "buck for the money", laat je vooral leiden door je gehoor en buikgevoel.

Groetjes,

Danny

jazzie1
22 mei 2008, 21:04
Je hebt gelijk, :satisfie: stom het moet inderdaad CODA zijn... Bedankt voor je reactie , maar via internet kopen moet je toch effe wat meer verstand van gitaren hebben als de gemiddelde beginner lijkt mij. Dus om kort te zijn dat durf ik (nog) niet echt aan. Omdat in deze prijsklasse inderdaad erg veel keus is dacht ik me te beperken tot drie hooguit vier merken.
Zal binnenkort 'ns naar guitercenter in Wierden gaan en/of Feedback om bij te laten praten.

Pais
22 mei 2008, 21:07
Heb je bewust gekozen voor stalen snaren? Want als je klassiek wilt blijven spelen, is nylon snaren een meer voor de hand liggende keuze. :)

jazzie1
23 mei 2008, 09:36
Volgens mij zij het toch gitaren met nylonsnaren hoor? Tenminste wel die Ortega RCE-131 met Cutaway..Voorlopig wil ik wel doorgaan om inieder geval licht klassieke stukjes te leren spelen, alhoewel ik ook wel wat accoorden kan spelen voor het andere werk.

Pais
23 mei 2008, 09:57
Ja sorry je hebt inderdaad gelijk! Ik ken de modellen niet, maar als ik Takamine en Crafter hoor, denk ik gelijk aan steelstrings :)

Alhambra heeft ook hele fijne elektroakoestische gitaren. Die zijn ook hardstikke populair maar zitten wel een stuk buiten je budget. Maar voor 300 euro zou ik persoonlijk geen elektroakoestische nylonsnaar willen kopen. Het is in mijn ogen te weinig om iets te kopen waar je over 10 jaar nog gelukkig mee bent.

jazzie1
23 mei 2008, 10:01
Alhambra dacht dat deze altijd in de hogere prijsklasse zaten tenminste als je semi-acoustic wil gaan spelen of heb ik het nou verkeerd?

Pais
23 mei 2008, 10:03
Alhambra dacht dat deze altijd in de hogere prijsklasse zaten tenminste als je semi-acoustic wil gaan spelen of heb ik het nou verkeerd?
Ja ik had mn post al aangepast maar in die tijd heb je al gereageerd :)
Nieuw zijn ze rond de 650 dacht ik. Soms duikt er wel 1 voor 400 ofzo op marktplaats op. Maar het tweedehands aanbod in de wat betere nylonsnarige gitaren is heel beperkt helaas.

jazzie1
23 mei 2008, 10:17
Ok , dan moet ik maar eerst proberen om wat beter te gaan spelen :( en toch voor de duurdere optie's gaan. Wat me wel verbaasd is dat ik hier op het forum regelmatig lees dat een goedkopere model helemaal niet onder hoeft te doen voor een duurdere of geldt dit vnl voor de elektr. of western gitaren?

Pais
23 mei 2008, 10:36
Ik weet niet waar je dat leest maar ik denk dat het wel algemeen geaccepteerd is dat de kans er dik in zit dat een willekeurige gitaar van 650 euro een stuk beter is dan de willekeurige gitaar van 300 :)

Juiste materialen kosten geld, al helemaal wanneer je een gitaar met piezo wilt gaan spelen. De Takamine die je bijvoorbeeld noemt, heeft een gelamineerd bovenblad lees ik nu. Dat zie je alleen in de lage prijsklasse want laminaat is eigenlijk niet geschikt als bovenblad. Misschien maakt dat voor het versterkte geluid niet heel veel uit (weet ik niet. In de klassieke gitaren vind je laminaat alleen in de lage prijsklasse maar dure archtops bijvoorbeeld zijn ook vaak van laminaat) maar als je er veel akoestisch op gaat spelen, ben ik bang dat deze je echt al heel snel gaat vervelen.

Er zullen hier en daar natuurlijk hele fijne gitaren te vinden zijn in de lage prijsklasse, en in de wat hogere prijsklasse vind je ook rotte appels, maar daarin kun je niet 1 model over een kam scheren.


Maar het kan best zijn dat je heel tevreden bent met een gitaar met piezo van 300 euro. Ik geef alleen aan wat ikzelf zou doen :)

jazzie1
23 mei 2008, 10:51
Kijk hier heb ik wat aan, ik had niet goed genoeg gekeken of het bovenblad van die Takamine massief of gelamineerd was , had zelf wel al gehoord dat massief bovenblad in klassiek spel wel het minste moet zijn om te hebben , ik ga dan maar zoals ik al gezegd had proberen mijn niveau omhoog te halen .. dus oefenen oefenen en nog eens oefenen..
Volgens mij ben jij wel thuis in het klassiek of spaans gitaarspel , tenminste die indruk krijg ik als ik je posts leest op verschillende vragen..
Heb jij nog een tip voor enkele makkelijke solo's voor klassiek spel? Maak hier meteen (mis)gebruik van :)
In ieder geval bedankt alvast voor je voorgaande reactie's.

Pais
23 mei 2008, 14:20
Volgens mij ben jij wel thuis in het klassiek of spaans gitaarspel , tenminste die indruk krijg ik als ik je posts leest op verschillende vragen..
Heb jij nog een tip voor enkele makkelijke solo's voor klassiek spel? Maak hier meteen (mis)gebruik van :)
In ieder geval bedankt alvast voor je voorgaande reactie's.

Ik speel flamenco (zuid spaanse muziek). Die muziek wordt zelden opgeschreven en is vanuit improvisatie gespeeld.
Er zijn wel wat makkelijke deuntjes die ik in de flamenco ken die ook wel op op blad te vinden zijn, maar dat lijkt me alleen bruikbaar als je je ook in de flamencotechniek wilt verdiepen. Deze is heel anders dan de techniek voor klassiek spel :)

Een tijdje geleden wilde ik me wat gaan verdiepen in klassiek gitaar (is er nooit van gekomen) en in een topic heb ik toen wat lichte muziekjes gevraagd voor de starter. Misschien staan hier leuke ideetjes voor je tussen :)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=96300

En nog succes met het uitzoeken van een nieuwe gitaar. Mocht je huidige gitaar ook nog best te pruimen zijn, dan zou ik als ik jou was gewoon wachten tot je een wat ruimer budget kunt aanspreken en tot je zeker weet in welk genre je je verder wilt gaan ontwikkelen. Of misschien op zoek naar een gitaar zonder element. In dat geval kun je voor hetzelfde geld een veel betere gitaar kopen.

dede
23 mei 2008, 23:40
Hier om tijdens de stille uurtje ook wat bezig ;)

http://www.classtab.org/

Zeer fijne site

als je nog wat tijd hebt om je toekomstige gitaar te zoeken, moet je gewoon veel gaan uit proberen waar je maar kan, bij bekenden, in shops... op een bepaald moment is er wel eentje die plots roept "ik ben de gitaar voor jou". Heel eenvoudig, oren en buikgevoel. Persoonlijk zou ik steeds voor een solide gaan.

Groetjes,

Danny

harrie
24 mei 2008, 10:15
Ik snap niet waarom je als beginneling een elektro-akoestische spaanse gitaar wilt kopen. Voor €300,- kun je echt een leuke nieuwe spaanse gitaar kopen. Tweedehands met een beetje geluk heb je voor die prijs een hele leuke spaanse gitaar. De elektroakoestische gitaren klinken akoestisch vaak wat minder omdat de klankkast dunner dan wel kleiner gemaakt is om rondzingen te voorkomen. Ik neem aan dat je als beginnend gitarist niet meteen voor volle zalen gaat spelen. Dus de logica ontgaat mij. Bovendien heb je dan ook nog een goede akoestische gitaarversterker of kleine PA nodig voor minimaal €400,-.

jazzie1
24 mei 2008, 20:11
Harrie bedankt voor je antwoord, ik heb al een gitaar maar dat is een redelijk goedkope studiegitaar, ik wilde weten hoe jullie ervaren gitaristen erover zouden denken mocht ik een andere gitaar willen kopen als mijn spel wat beter is geworden. Ik dacht inderdaad aan semi-aukoustisch maar het is me nu wel duidelijk waarom ik dit niet zou moeten gaan doen. Daarom ben ik zo blij met dit soort topics er worden je voorbeelden aangedragen welke jij in je enthousiasme gauw over heen kijkt.
Pais en Dede bedankt voor jullie tips ik ga gauw eens kijken op deze site's.