PDA

View Full Version : Settings minimale latency Drumkit from Hell



ruezzz
22 mei 2008, 11:40
Ik ben benieuwd of er hier mensen Drumkit from Hell Superior gebruiken in combinatie met een e-drum setje.
We zijn demo's aan het opnemen en de sounds hiervan zijn prima voor dat doel, maar ik heb nogal last van latency bij het inspelen.
Hoe kan ik dit zoveel mogelijk reduceren?

Werk met Logic op een Mac G5 1.8 dual.

MjS
22 mei 2008, 14:44
Heeft je e-drumstel geen module? Kun je dan niet gewoon via die module afluisteren en later pas de midi toewijzen aan DFH?

guhlenn
22 mei 2008, 17:08
Dat kan (althans, als je een module hebt). JE kan ook gewoon de midi erin kloppen zonder samples als ik me niet vergis, maar ja, dat was niet wat je vroeg natuurlijk...

ruezzz
23 mei 2008, 10:38
De audio van de module op de monitor en dan de midi opnemen hadden we geprobeerd, gaat redelijk, maar de module klinkt als een krant... (yamaha DT-xpress)... dat is het ook nog niet helemaal. Ik blijf proberen... thanx.

stevie_vp
23 mei 2008, 13:23
Maarrr...

komt je midi te laat binnen?

of komt het geluid er te laat uit?

guhlenn
23 mei 2008, 15:46
MIDI kent vrijwel geen vertraging stevie.

Ik heb het ook met die DT xpress gedaan. Idd niet echt inspirerend ofzo. MAar wel werkbaar IMHO. Was een demo toch? Why the worry?

kevaho
23 mei 2008, 20:24
Dat midi geen last heeft van vertragingen is veel gezegd, maar inderdaad, als je de afstanden van de midi kabels respecteerd, is de vertraging maar +/- 50ms. Je kan dit meten door in je sequenzer een midi track aan te maken met op elke tel van een maat een noot te zetten. Dit signaal stuur je naar een uitgang van je midi interface en pik je op met een midi kabel van 6m. De andere kant van deze midi kabel steek je terug op een input van je midi interface en het signaal dat je uitstuurt neem je direct terug op op een andere midi track. Doe hetzelfde met een kabel van 10m en eentje van 0.5m. Je zal zien dat de vertraging telkens anders is. Weliswaar onhoorbaar, maar wel degelijk aanwezig.

Als ik met mijn eigen producties bezig ben gebruik ik al mijn hardware synthesizers. Dit zijn de Korg Radias, Roland SH201, Korg MicroX, Korg Microkorg, Yamaha CS1X en Waldorf MicroQ. Deze laatste drie heb ik aangesloten via MIDI en als ik deze samen gebruik met softsynths voel je toch wel die vertraging vind ik. Deze hebben namelijk geen USB en moeten dus wel met midi aangesloten worden. De eerste drie hebben wel USB en zijn ook zo aangesloten. Deze zijn dan ook zonder te problemen samen te gebruiken met softsynths. Om maar aan te geven dat midi wel degelijk vertraging heeft :chicken:

Nu even ontopic: je kan latency een beetje controlleren door de buffersize te veranderen. Dit doe je in je sequenzer zelf, Logic in jou geval. Waar dit precies zit in Logic weet ik niet, maar in Nuendo zit dit in de preferencies onder control panel. Wat ooit ook wel wil helpen is je prioriteit bij midi leggen. In Nuendo kan je dit instellen op Midi, Audio, of een gulden middenweg. Met dit in combinatie met de buffersize moet je al een eindje verder geraken.

fivelastwords
25 mei 2008, 15:36
Nu even ontopic: je kan latency een beetje controlleren door de buffersize te veranderen. Dit doe je in je sequenzer zelf, Logic in jou geval. Waar dit precies zit in Logic weet ik niet, maar in Nuendo zit dit in de preferencies onder control panel. Wat ooit ook wel wil helpen is je prioriteit bij midi leggen. In Nuendo kan je dit instellen op Midi, Audio, of een gulden middenweg. Met dit in combinatie met de buffersize moet je al een eindje verder geraken.

De buffersize kan je instellen in Logic onder Logic Pro - Preferences - Audio.
In de window die dan opent kies je het tabje "Drivers" en zet je je buffersize zo laag mogelijk, maar wel zo dat je geluid niet gaat kraken. Als je niks aan audio files, plugins, etc. open hebt staan kan je makkelijk met buffersize 128 te werk gaan en is latency onmerkbaar. Succes!

guhlenn
26 mei 2008, 09:10
kevaho heeft natuurlijk gelijk, maar als je monitored via de mdule en je snap to grid aan zet hb je daar geen last van. Blijft wel een beetje, tsja, bewerkelijk. ik doe alleen nog maar echte drums... ;)

Han S
26 mei 2008, 10:05
Kevin, wou je beweren dat je met een kabel van 10 meter meer vertraging hebt dan met een kabel van een halve meter? Er gaat een electrisch stroompje via die kabel en hoewel de electronen zich maar over een korte afstand per tijdseenheid verplaatsen, is het commando 2/3 van de lichtsnelheid en ga je tussen die 10 en 0.5 meter electrisch geen verschil merken. Ik kan het voor je uitrekenen maar daar heb ik geen zin in, het is een hele rij nullen achter de komma en dan een paar andere cijfertjes, zelfs met een paar kilometer kabel zou het nog niet hoorbaar zijn.

Ic3gl0vE
26 mei 2008, 18:25
Wat gebruik je om de midi de computer in te sturen? Als je midi interface slechte timing heeft, kan dat wel problemen geven namelijk.
Ook kun je vertraging krijgen als je een heleboel midi apparaten via midi thru doorlust.

ruezzz
4 juni 2008, 10:40
Heb inmiddels het probleem getackled, ik had in de masterkanalen twee masterings plugins staan... verder nog wat plugins uit de multi-channels van DFHS verwijderd (althans tijdens het inspelen) en nu werkt het als een tierelier.
Ideaal.