PDA

View Full Version : Hout body van Japanse Fender?



E-J
22 mei 2008, 11:24
Hoi,

Ik ben van plan deze zomer een nieuwe gitaar te kopen en een Stratocaster met een EMG DG-20 pickupset staat hoog op mijn verlanglijstje. Nu zag ik laatst een Japanse Fender Strat '57 reissue uit 1993 te koop staan met eenzelfde EMG set.

Ik hoor alleen vaak dat Japanse Fenders een body van basswood hebben. Heeft deze dat ook? Volgens de verkoper is de body van elzen (alder)... hoe kom ik erachter of hij gelijk heeft?

Bedankt,
Emiel

fred dons
22 mei 2008, 11:30
als die transparant is is het te zien, anders alleen in de neck cavity, hebbie plaatjes?
er zijn MIJ elzen en ash bodies dus het kan best

Kim Wilson
22 mei 2008, 11:34
Reissues zijn volgens mij van Alder. De standaard MIJ's zijn idd van basswood.

Bart_Blueprint
22 mei 2008, 11:34
En zou het een probleem zijn als ie daadwerkelijk een body van Basswood heeft? Bij mijn weten heeft mijn Japanse strat ook een body van Basswood, maar ik moet toch zeggen dat dat aller aardigst klinkt! Het is wel iets donkerder qua sound, maar ik vind het zeker niet lelijk! Ligt er dan natuurlijk ook wel aan wat voor een muziek je er mee wilt spelen...

Kim Wilson
22 mei 2008, 11:37
Die van jou is idd basswood, Bart. En dat is een MIJ Standard.

E-J
22 mei 2008, 11:37
Ik heb helaas geen foto's van de neck cavity... kan het eventueel wel vragen. Op de hals staat trouwens CIJ, het is dus geen MIJ?

Hier foto's:

http://img80.imageshack.us/img80/8229/stratxp5.jpg
http://img141.imageshack.us/img141/2962/strat1av3.jpg
http://img141.imageshack.us/img141/6762/strat2ih6.jpg

E-J
22 mei 2008, 11:38
En zou het een probleem zijn als ie daadwerkelijk een body van Basswood heeft? Bij mijn weten heeft mijn Japanse strat ook een body van Basswood, maar ik moet toch zeggen dat dat aller aardigst klinkt! Het is wel iets donkerder qua sound, maar ik vind het zeker niet lelijk! Ligt er dan natuurlijk ook wel aan wat voor een muziek je er mee wilt spelen...

Nou nee, eigenlijk niet :). Ik ben gewoon benieuwd!

Bedankt voor de reacties tot zo ver allemaal!

dunnoaname
22 mei 2008, 11:50
Oeh sexy gitaar! doet me denken aan david gilmour:)

nevyn292
22 mei 2008, 12:13
[QUOTE=EJ NL]Ik heb helaas geen foto's van de neck cavity... kan het eventueel wel vragen. Op de hals staat trouwens CIJ, het is dus geen MIJ?

QUOTE]

Made in Japan

Crafted in Japan

dus nog steeds een jap:D

Fender75
22 mei 2008, 12:21
Mooie gitaar! Ben benieuwd hoe die pick-ups klinken?

Luke-wannabe
22 mei 2008, 13:14
De RI's van Fender Japen zijn gewoon Alder, geen Basswood.
Net zo als die van mij, die overigens te koop staat :D

Hendriks
22 mei 2008, 14:41
Basswood is een andere houtsoort , geen mindere houtsoort.

E-J
22 mei 2008, 15:56
Mooie gitaar! Ben benieuwd hoe die pick-ups klinken?

Beetje Stratachtig, maar niet helemaal. Dikker, smoother en geen ruis... iets meer als humbuckers. Het zit er een beetje tussen in.

Dit is wel een goed clipje. Begint clean, op 04:27 knalt hij een overdrive pedaal in. De SPC midbooster staat aan (die op de plaats zit van de eerste toonknop). Hele dikke, vette en smoothe sound...
Shine On - 2006 (http://www.youtube.com/watch?v=vhvSi7dfQGQ)

Ik denk dat ik gewoon langs de verkoper ga en de boel uitvoerig test. Heel erg bedankt allemaal :).

E-J
23 mei 2008, 23:06
Even een bumpje. Hoe zeker denken jullie dat het hier daadwerkelijk om een Alder body gaat? En een basswood body zou iets donkerder klinken?

nevyn292
23 mei 2008, 23:28
mafkees, dat kan je zo niet zeggen.

wat je wel kan zeggen is dat linde fors lichter is, maar aangezien elzen ook niet bijzonder zwaar is kan je ook niet 100% zeker aan de hand van het gewicht bepalen waar het van is gemaakt, als het nou mahonie was daarentegen..


ja, je zou kunnen zoeken op klankeigenschappen van linde en elzen.

mijn strat is van linde, maar als ik zeg dat hij een erg hoge attack heeft en erg resonant is, help ik je dan? elzen heeft volgens mij ook een redelijk hoge attack dusjaa...

maakt het voor jou dan echt zoveel uit waar hij van is gemaakt?

jerome
24 mei 2008, 10:18
als die transparant is is het te zien, anders alleen in de neck cavity, hebbie plaatjes?
er zijn MIJ elzen en ash bodies dus het kan best

He Fred, hoe zie je dat , ik bedoel wat zijn de preciese uiterlijke verschillen?
Ik heb een MIJ Comtemporary Strat 22 en ik heb altijd afgevraagd wat voor houtsoort de body is (officieel zou deze body van alder moeten zijn, alleen zitten er nagenoeg geen nerven/tekening in het hout en daarom twijfel ik...)

fred dons
24 mei 2008, 14:27
elzen heeft een (hele) lichte zalmkleur met een lichte tekening in het hout waarbij linde meer gelig wit is en nagenoeg geen tekening in het hout heeft

jerome
25 mei 2008, 10:32
Bedankt Fred!
Er zit een hele lichte tekening in maar het blijft moeilijk te zien of het alder of baswood is.
Maar ik zal m'n hals er eens afschroeven, misschien dat het dan duidelijk wordt...

Lexvandoef
27 juni 2008, 22:31
even een schaamteloze bump :)

Ik heb zelf al een tijdje een beetje een mysterieuze fender strat, ben er inmiddels wel achter wat hij nou is, ik weet alleen niet uit wat voor hout de body is gemaakt. Is er iemand die me dat kan vertellen aan de hand van de neckpocket van mijn gitaar? Ben wel een beetje nieuwsgierig namelijk :)
Thnx alvast :hippie:

Ik heb trouwens zelf ook al zitten zoeken naar houtsamples en qua tekening en kleur kwam alder voor mij het meest overeen.

neckpocket:
http://i172.photobucket.com/albums/w23/lexvandoef/DSC01943.jpg

Mr.Fingers
27 juni 2008, 22:43
ziet er mij gezien de tekening/kleur/structuur/nerf inderdaad alder uit!

Lexvandoef
28 juni 2008, 13:47
Nog meer kenners die mij wat wijs kunnen maken ;)?

st.robot
28 juni 2008, 16:40
mijn zelfbouw is van ash, en de nerf lijkt er niet echt hard op, dus dat is het niet. en linde is volgens mij een pak lichter,

Ik denk ook wel dat het alder is

Morpheus
28 juni 2008, 16:58
mafkees, dat kan je zo niet zeggen.

wat je wel kan zeggen is dat linde fors lichter is, maar aangezien elzen ook niet bijzonder zwaar is kan je ook niet 100% zeker aan de hand van het gewicht bepalen waar het van is gemaakt, als het nou mahonie was daarentegen..




mahonie heeft het zelfde soortelijk gewicht als elzen. dat 't dus zoveel zwaarder is, is niet perse waar. Esdoorn, ja, dat is zwaar.

Lexvandoef
28 juni 2008, 17:27
mahonie heeft het zelfde soortelijk gewicht als elzen. dat 't dus zoveel zwaarder is, is niet perse waar. Esdoorn, ja, dat is zwaar.

Toch is mijn les paul bijna 2x zo zwaar als mijn strat, die waarschijnlijk van alder is.

Morpheus
28 juni 2008, 17:45
Toch is mijn les paul bijna 2x zo zwaar als mijn strat, die waarschijnlijk van alder is.

lijkt me stug, een lichte strat is 3 kilo, een zware les paul is 5,5. ik kan me niet voorstellen dat je strat zo licht is (is namelijk exeptioneel) en dat dus je LP zoveel zwaarder is (omdat ik me niet kan voorstellen dat orville zulk zwaar hout gebruikt). de Lp is zwaarder ja, omdat hij nog een dikke top heeft die ook behoorlijk veel massa meegeeft (en maple heeft een hogere dichtheid dan mahonie. En een een strat heeft meer 'gaten'; tremcavity, de ruimtes onder de slagplaat.en LP is massiever.

jerome
28 juni 2008, 19:14
Nog meer kenners die mij wat wijs kunnen maken ;)?

Het is zo te zien licht en wittig hout en dus vallen er al heel wat houtsoorten zoals mahonie af.
het is geen ash, want daar zijn de nerven te dun voor.
En volgens Fred heeft baswood bijna geen tekening en die van jouw heeft toch een duidelijke nerven.
Ik durf een krat bier eronder te verwedden dat het alder is...

E-J
28 juni 2008, 20:41
Zie deze site eens voor vergelijk tussen verschillende houtsoorten... (http://www.mijguitar.com/Templates/Guitar%20Body%20Woods.htm)

Ik zou dan bijna zeggen dat het iets van ash is...

jerome
28 juni 2008, 20:51
Ja idd!
Dan lijkt het lijkt wel Swamp Ash...
En op die foto's heeft basswood weer meer tekening dan Alder.
Ik weet het niet meer...
Nu blijft het moeilijk.
Want leg een paar planken van dezelfde houtsoort maar van verschillende bomen naast elkaar en je ziet vaak enorme verschillen!

Orgasmocaster
28 juni 2008, 20:56
Jerome, de contemporary strats (incl de '22) zijn allemaal van 3 delig Alder..
heb er nl. al 2 gestript! :)

jerome
28 juni 2008, 21:00
Thanks Orgasmocaster!!
Mmmm....een strippende Strat...

bass blom
28 juni 2008, 21:04
Thanks Orgasmocaster!!
Mmmm....een strippende Strat...

hmm, zoiets dan?

http://www.hetgelegevaar.nl/strat_pickguard_sexy.jpg

jerome
28 juni 2008, 21:11
Ik wordt al hevig opgewonden van m'n Japanse Stratjes, maar met zo'n slagplaat is echt er geen houden meer aan...
Ik kit de snaren dan aan elkaar....

Lexvandoef
28 juni 2008, 22:20
lijkt me stug, een lichte strat is 3 kilo, een zware les paul is 5,5. ik kan me niet voorstellen dat je strat zo licht is (is namelijk exeptioneel) en dat dus je LP zoveel zwaarder is (omdat ik me niet kan voorstellen dat orville zulk zwaar hout gebruikt). de Lp is zwaarder ja, omdat hij nog een dikke top heeft die ook behoorlijk veel massa meegeeft (en maple heeft een hogere dichtheid dan mahonie. En een een strat heeft meer 'gaten'; tremcavity, de ruimtes onder de slagplaat.en LP is massiever.

2x zo zwaar is idd wel een beetje overdreven, ik heb ze net gewogen. Mijn les paul is 3,8, mijn strat 2,9 kg. Scheelt wel, tis eigenlijk best logisch als ik het zo lees.

Ik heb ook nog ff op die bodywood site gekeken, het hout lijkt qua tekening het meest op swamp/sen ash, lekker vaag allemaal weer :D
Tis trouwens wel een hele resonante gitaar, heel erg luid acoustisch.

Edit: nog bedankt voor de antwoorden iedereen, ik hoopte dat de body in elk geval niet van basswood zou zijn (psychologisch iets :D).

jerome
28 juni 2008, 22:51
Ik heb ook nog ff op die bodywood site gekeken, het hout lijkt qua tekening het meest op swamp/sen ash, lekker vaag allemaal weer :D
Tis trouwens wel een hele resonante gitaar, heel erg luid acoustisch.

Dan istie denk ik idd niet van basswood...
En sommige ashsoorten zijn idd behoorlijk luid acoustisch




Edit: nog bedankt voor de antwoorden iedereen, ik hoopte dat de body in elk geval niet van basswood zou zijn (psychologisch iets :D).

Voor psychische hulp, huppakee naar het GitaarNet Forum... :D

e!
28 juni 2008, 23:17
Tja, ik ben geen expert op 't gebied. Ik zou 't best eens uitvoerig willen vergelijken met elkaar eigenlijk, maar mijn Jap Strat is van basswood. Die klinkt toch erg lekker hoor!

jerome
28 juni 2008, 23:35
Oh maar dat kan ook best hoor!
Er zijn Strats van alder die kut klinken en van baswood die fantastisch klinken
Dus het zegt niet altijd wat
En als een gitaar akoustisch zacht klinkt dan kan ie elektrisch evengoed fantastisch klinken.
En andersom kan ook;
Ik heb bijvoorbeeld een Strat met een essen body die akoustich onzettend hard, direct en lekker klinkt.
Je zou verwachten dat ie elektrisch dan ook fantastisch klinkt maar dat valt een beetje tegen.
En ik heb 2 MIJ strats die akoustisch relatief zacht klinken maar die klinken elektrisch super; warm, vol en dynamisch.
En een elektr. gitaar is toch om elektrisch te spelen, dus waar hebben we het eigelijk over... :)