PDA

View Full Version : line 6 toneport gearbox ervaringen gewenst!



joke
22 mei 2008, 08:00
hallo allemaal,
heeft een van jullie ook de line 6 toneport gx?
ik heb het net en ben er nu een beetje mee aan het spelen met een blade en fender gitaar en het is voor de prijs (59) helemaal niet verkeerd.
de vraag is hebben er al enige van jullie additionele software packs (bundels) aangeschaft?
je kan bij line 6 een aantal packs kopen maar echt goedkoop zijn ze niet en nu vraag ik mij af of dit wel een aanvulling is op wat er al bij zit?
ik neem er (nog) niet mee op ik speel alleen mp3 erdoor af waar ik dan op mee zit te jammen.
gaarne jullie ervaringen met de port en additionele software a.u.b.
alvast bedankt allemaal.
greets

almarvk
22 mei 2008, 08:29
Verkeerd geplaatst. Deze gaat naar effecten.

G.G.
22 mei 2008, 09:20
Als het goed is kan je nu een maandje gratis online extra settings krijgen (heb zelf ook een gx, maar weet die gratis periode niet meer). Daarna heb je het standaard pakket aan sounds, en da's niet erg veel. Je kan nog wel het een en ander maken en opslaan, da's het probleem niet.


Wat ik gedaan heb is een middagje uitgetrokken en alles wat ik online lekker vind klinken opgeslagen, dan heb je er wel altijd toegang toe, dus da's handig om te doen.

Zelf vind ik de Toneport erg fijn werken, zeker 's avonds als een buizenversterker echt te hard gaat.

Neem je een gratis programma als Reaper, dan ben je helemaal voorzien.

omni
22 mei 2008, 09:26
Ik heb een UX1 wat in principe hetzelfde is (heeft alleen ook een koptelefoon uit en een microfoon in). Ik heb geen extra packs gekocht, want alles wat ik nodig heb zit erin of kan je zelf aanpassen. Hij gaat rechtstreeks via usb mijn mac in. Ik gebruik hem ook om met nummers mee te spelen, te jammen of tracks op te nemen via Garageband. Toen ik net over was op leopard had ik wel wat problemen met Gearbox maar dat is in de nieuwe update allemaal opgelost.

Rexx
22 mei 2008, 10:31
Ik heb een pod gehad (zelfde idee alleen dan meer voor live) en de metal expansion gekocht, is voor stevige rhythm wel érg lekker.

Renin
22 mei 2008, 10:51
Wat is nu het verschil met de UX 1 en de toneport?

(afgezien van de prijs?) Zitten er verschillende types van gearbox in o.i.d.? Op de site van feedback staat helemaal niks. Volgens mij heb ik op de site van Line6 gezien dat er bij de toneport geen Ableton zit en bij de UX 1 wel. Is dit het prijsverschil waard? Ik heb namelijk al Cool Edit Pro.

Ik wil namelijk gewoon via de computer kunnen spelen (een paar mooie sounds kunnen kiezen zo ook fijn wezen natuurlijk).

M.a.w. lekker basic thuis kunnen opnemen en songs kunnen maken.

Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

M Kactus
22 mei 2008, 11:10
Wat is nu het verschil met de UX 1 en de toneport?

(afgezien van de prijs?) Zitten er verschillende types van gearbox in o.i.d.? Op de site van feedback staat helemaal niks. Volgens mij heb ik op de site van Line6 gezien dat er bij de toneport geen Ableton zit en bij de UX 1 wel. Is dit het prijsverschil waard? Ik heb namelijk al Cool Edit Pro.

Ik wil namelijk gewoon via de computer kunnen spelen (een paar mooie sounds kunnen kiezen zo ook fijn wezen natuurlijk).

M.a.w. lekker basic thuis kunnen opnemen en songs kunnen maken.

Ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van anderen.

De UX1 is een toneport. Je hebt een Toneport GX, UX1, UX2 en UX8. Die GX heeft wrs minder ins en outs dan de UX1. De UX2 heeft dan weer phantom power voor de microfoons. Die verschillen zijn te vinden op de website van Line6. Ik heb gekozen voor de UX1, maar achteraf gezien zou die fantoomvoeding wel lekker geweest zijn. Maar goed.

Ableton Live heb je niet nodig als je Cool Edit Pro hebt. Het is een andere manier van werken, die je misschien meer aanspreekt of minder, maar nódig heb je die niet.

Verschillende versies van Gearbox zijn er niet. Het is altijd dezelfde. Je kan wel meer packs bijkopen en dan heb je meer keuzemogelijkheden in je gearbox, maar dit is voor alle toneports/pods het geval. Ik heb het voordeelpakket met drie packs gekocht en heb er nog geen spijt van. Ik heb de toneport gekozen om zo veel mogelijk vlugge keuzemogelijkheden te hebben, waar ik niet eindeloos aan moet tweaken. Voor een écht goede sound zoek ik een ander apparaat op...

Jason34
22 mei 2008, 11:14
De Toneport IS de UX1 (of UX2). Maar voor de software die er bij zit hoef je een Toneport niet aan te schaffen, het kastje is wel degelijk een aanrader. Een programma als Ableton is dacht ik wel iets heel anders dan Cool Edit Pro toch? Ik gebruik bij mijn UX1 de volgende progjes: Cubase SX3, Guitar Rig, Waves GTR, Amplitube en EZ drummer + nog wat vst spul. Met Cubase zijn de mogelijkheden zowat onbeperkt.

JelmerOnGuitar
27 mei 2008, 10:39
De Toneport IS de UX1 (of UX2). Maar voor de software die er bij zit hoef je een Toneport niet aan te schaffen, het kastje is wel degelijk een aanrader. Een programma als Ableton is dacht ik wel iets heel anders dan Cool Edit Pro toch? Ik gebruik bij mijn UX1 de volgende progjes: Cubase SX3, Guitar Rig, Waves GTR, Amplitube en EZ drummer + nog wat vst spul. Met Cubase zijn de mogelijkheden zowat onbeperkt.
Dus wanneer je het koopt om lekker mee te kunnen recorden, in bijvoorbeeld Cubase oid.., dan maakt het niet uit of je nou de Toneport GX koopt of de UX1?

Ik las ook ergens dat het, als ie aangesloten is, ook dient als een geluidskaart. Dat spreekt me ook aan. Ervaringen?

EDIT: Kun je trouwens ook de Line Out van je versterker in de Toneport doen? Zodat je dus de sound van je versterker opneemt?

Dekkz0r
27 mei 2008, 11:06
Als het goed is kan je nu een maandje gratis online extra settings krijgen (heb zelf ook een gx, maar weet die gratis periode niet meer). Daarna heb je het standaard pakket aan sounds, en da's niet erg veel. Je kan nog wel het een en ander maken en opslaan, da's het probleem niet.


Wat ik gedaan heb is een middagje uitgetrokken en alles wat ik online lekker vind klinken opgeslagen, dan heb je er wel altijd toegang toe, dus da's handig om te doen.

Zelf vind ik de Toneport erg fijn werken, zeker 's avonds als een buizenversterker echt te hard gaat.

Neem je een gratis programma als Reaper, dan ben je helemaal voorzien.


Reaper? Wat doet dat dan?

Anyway, ik heb net mijn Toneport GX binnen en ik kan niet wachten tot ik lekker kan scheuren vanavond. Ik heb idd die 30 dagen trial geactiveerd (ben geen CC, dus meer word het nooit) maar zie niet waar ik sounds kan download, snap dat principe ook niet zo. Kan ik nu in die 30 dagen zoveel downloaden als ik wil en dat houw ik dan? of heb ik die "extra sounds" maar voor 30 dagen dan?

M Kactus
27 mei 2008, 12:28
Reaper? Wat doet dat dan?

Anyway, ik heb net mijn Toneport GX binnen en ik kan niet wachten tot ik lekker kan scheuren vanavond. Ik heb idd die 30 dagen trial geactiveerd (ben geen CC, dus meer word het nooit) maar zie niet waar ik sounds kan download, snap dat principe ook niet zo. Kan ik nu in die 30 dagen zoveel downloaden als ik wil en dat houw ik dan? of heb ik die "extra sounds" maar voor 30 dagen dan?


Wat je maar dertig dagen kan houden, zijn de stompboxes, amps en cabs die er normaalgezien niet bijzitten (bv de synth, de vetta-juice en de Deity Amp, als ik me niet vergis).
"Sounds" kan je afhalen bij de Line6 website, onder community. Die mag je voor altijd houden, maar na die dertig dagen kunnen die "sounds" geen gebruik meer maken van die extra amps/cabs/stomps.

Jason34
27 mei 2008, 15:58
Dus wanneer je het koopt om lekker mee te kunnen recorden, in bijvoorbeeld Cubase oid.., dan maakt het niet uit of je nou de Toneport GX koopt of de UX1?

Ik las ook ergens dat het, als ie aangesloten is, ook dient als een geluidskaart. Dat spreekt me ook aan. Ervaringen?

EDIT: Kun je trouwens ook de Line Out van je versterker in de Toneport doen? Zodat je dus de sound van je versterker opneemt?

Het maakt in zoverre uit of je alleen gitaar ermee wilt opnemen of ook eventueel zang, daarnaast kan je die mic input van de Ux1 ook gebruiken voor nog een gitaar. Maar de GX zou inderdaad geschikt moeten zijn om 1 gitaar te kunnen recorden. Maar ik kan daar niet veel over vertellen omdat ik zelf de UX1 heb.

Ik gebruik de toneport niet als geluidskaart voor andere multimedia doeleinden als recorden. Spellen e.d. draai ik op de soundblaster x-fi. Dus ik weet niet precies of je al je programma`s en dergelijke op de toneport kan instellen.

Volgens mij heeft de UX1 ook een line ingang, dan kan je dus ook opnemen vanaf je versterker. Dit zal ik eens proberen. Ik weet niet of de GX dit ook heeft.

artnaz
27 mei 2008, 16:08
Ik heb de UX2 met de Powerpack. Het is maar wat je nodig denk te hebben. Zelf zou ik er niet 100 dollar extra aan uitgeven, maar ik heb deze zo compleet tweedehands gekocht.

Ik gebruik toch alleen één leadstound (Modern High Gain (van de PowerPack)), een clean sound (Vintage Tweed of hoe dat ook heet (standaard)), een reverb (standard), tape echo (standaard dacht ik), phaser (standaard dacht ik), Octaver (van de Powerpack), en dat was het zo'n beetje. Vintage Rock model bij het opnemen van bass, en de standaard vocals model bij zang.

Dus praktisch gebruik ik vrij weinig van de Powerpack, maar ik vind die Modern High Gain amp wel superfijn! Maar eigenlijk is het alleen zijn geld waard als je veel verschillende sounds wilt (ik wil gewoon 1 goede:))

Verder zou je misschien Amplitude kunnen proberen. Wat amps betreft vind ik hem beter, alleen jammer dat hij bij mij zoveel bijgeluiden geeft... :(

Dekkz0r
27 mei 2008, 20:01
Net voor het eerst op de Toneport GX gespeeld en ik moet zeggen dat ik behoorlijk teleurgesteld ben. Weet niet precies waar het aan ligt, maar ik kom niets eens boven zo'n backing track uit met mn gitaar. Ook komt er veel beter geluid uit mijn Ibanez 15w transistor bakkie (ICM BOSS MT-2 dat wel). Aan m'n speakers zal het niet liggen gok ik want die backing tracks vliegen m'n speakers uit, maarja, misschien dat de boel wel nog van pas komt met recording etc.

roger
28 mei 2008, 21:17
Dat idee heb ik ook, dat Gearbox op een of andere manier het volume dempt...Verder vind ik het perfect en gemakkelijk werken, geen vertraging e.d. en ik vind de sounds ook best redelijk. Ik heb gewoon de basic geluiden dus niks er apart bijgekocht. Amplitube is ook te gek, ziet er net weer ff wat mooier uit!

Gr Roger

M Kactus
29 mei 2008, 08:49
Net voor het eerst op de Toneport GX gespeeld en ik moet zeggen dat ik behoorlijk teleurgesteld ben. Weet niet precies waar het aan ligt, maar ik kom niets eens boven zo'n backing track uit met mn gitaar. Ook komt er veel beter geluid uit mijn Ibanez 15w transistor bakkie (ICM BOSS MT-2 dat wel). Aan m'n speakers zal het niet liggen gok ik want die backing tracks vliegen m'n speakers uit, maarja, misschien dat de boel wel nog van pas komt met recording etc.

Als het om het volume gaat: Je kan niet enkel de volumeknop van je "versterker" omhoogdraaien, maar ook het monitorvolume (rechts naast de tone-naam) en het recordvolume van send 1&2. En dan kan je nog een compressor aanzetten en die gain een beetje opschroeven. Zou je toch aardig hard mee moeten kunnen gaan.

Maar misschien ligt het ook aan de sounds: Draai je alle mids weg ? Té veel modulatie-effecten en synths ? Dat kan allemaal voor een dunne sound zorgen, net als in het echt.

Jason34
29 mei 2008, 11:11
Ik vind gearbox niet zo mooi, dan kan je beter amplitube (en vooral amplitube metal) of Guitar Rig 3.0 of Waves GTR gebruiken ipv Gearbox. Veel mooiere geluiden en effecten.

arcane
29 mei 2008, 11:33
Ik denk ook dat je wat aan de volume opties moet draaien. Ik heb zelf een GX en dat gaat echt prima, zeker over backing tracks. Soms moet ik zelfs nog wat volume terugdraaien van de GX zodat ik de backingtrack überhaupt nog wel goed kan horen.

dus goed kijken bij de geluidsinstellingen van Windows, en draaien op de volume knop op de toneport zelf.

JelmerOnGuitar
29 mei 2008, 12:09
Ik vind gearbox niet zo mooi, dan kan je beter amplitube (en vooral amplitube metal) of Guitar Rig 3.0 of Waves GTR gebruiken ipv Gearbox. Veel mooiere geluiden en effecten.
Jah, kheb ook een voorkeur voor die programma's... Alleen bij de Toneport krijg je zo'n interface (dat bakje waar je jackplug in gaat, weet ff geen beter woord ervoor:P), die kun je toch ook wel in combinatie met andere programma's gebruiken? Dat zorgt er toch alleen voor dat je gitaar in je computer zit?

Jason34
29 mei 2008, 15:31
Jah, kheb ook een voorkeur voor die programma's... Alleen bij de Toneport krijg je zo'n interface (dat bakje waar je jackplug in gaat, weet ff geen beter woord ervoor:P), die kun je toch ook wel in combinatie met andere programma's gebruiken? Dat zorgt er toch alleen voor dat je gitaar in je computer zit?

Jazeker, dat is dan ook de Toneport, ik heb de Toneport UX1 maar ik gebruik hem eigenlijk bijna alleen maar i.c.m. bovenstaand genoemde progjes, de Gearbox software vind ik maar magertjes. Maar de Toneport Hardware heb ik niks op aan te merken. Klinkt erg goed!

joke
30 mei 2008, 11:17
je kunt het volume van de backing track ook regelen dat zie je in de player mode onder de knoppen loop en half speed ;daar staat TRACK LEVEL en daarmee zet je de backing track harder of zachter tot het in verhouding is.
daarna kun je de (in mijn geval hi fi want die pc monitorsetjes sucken big time!)) versterker waar je over speelt harder zetten over de volome knop op de toneport.
ik vind het hele toneport kastje en geluid geweldig!!!

Dekkz0r
30 mei 2008, 11:33
ja ik moet zeggen dat behoorlijk bijgedraaid ben, tis toch wel erg fijn, vooral voor recording en over de headset.

Deze opnames heb ik iig gemaakt met de Toneport GX:


Vanavond eens de eerste recordings gemaakt met Gearbox icm Adome Audition. En aangezien ik mezelf nog steeds een beginner vind post ik het resultaat ook maar hier :cooler: (speel bijna 4 jaar nu, maar ik denk dat dat te vertalen is naar 1,5 jaar regelmatig spelen :P)

Plug in baby (enkel solo). (http://www.overdieren.nl/gtr/pluginbaby.mp3) En ik weet t, tis veel te snel in vergelijking met het origineel maar ik had ff geen fatsoenlijke backing bij de hand ;)

En hier (http://www.overdieren.nl/gtr/Track%201_001.mp3) het gitaar gedeelte van ons (mijn band dus) eerste eigen nummer, moet nog ff soepel aan elkaar gebakken worden maar je snapt het idee denk ik wel :gitarist:

mrarty
2 juni 2009, 18:29
Hoi allemaal.

Ik heb TonePort GX al een paar week. Wil nu mee gaan recorden. Heb Cubase SX3 net geinstaleerd, maar kan nix recorden met mn gitaar.

Please hellup!

Ohw jah, ook gehoord dat GX dus ASIO geluidskaart erin heeft en dat vermindert latency, is dat zo? En moet je dan speciale programma hebben die ASIO gebruikt?

Groeten!:rockon:

arcane
2 juni 2009, 22:37
Je bent niet echt een fan van lidwoorden he? ;)

Probeer eens in cubase de optie te vinden waar je kunt instellen welke soundcard (want das is de toneport dus) je wilt gebruiken. Waarschijnlijk staat die nog standaard op de onboard audio chip ingesteld.

harrie-beton
2 juni 2009, 23:14
Een gx geluidskaart gebruikt inderdaad ASIO drivers en dat verhelpt enorm de latency. Goed de manuals lezen en google.