PDA

View Full Version : Wie snapt dit? Help wanted...



crapton
22 mei 2008, 00:00
Ik heb een nieuwe Fender Lite Ash Strat, waarbij alleen de hige E snaar op de 17e fret bij het opdrukken met 1 toon ahw wordt afgeknepen. Halve toon gaat nog.

Snaar lijkt dan tegen de 18e fret aan te lopen. Andere snaren zelfde 17e fret positie geen probleem. Snaarhoogte ca. 1.6 mm op 12e fret, 010" D'Addario's nieuw. Met lineaal erlangs zie ik geen onregelmatige frets. Nek is niet overdreven hol of krom.

Ik kan alleen maar denken de 18e fret is toch iets te hoog, of mijn snaar staat te laag (hoewel hij verder niet aanloopt). Of is de radius van het fretboard niet goed gekozen?

Wie heeft zoiets bij de hand gehad, en hoe opgelost? Bij mijn Ibanez SZ heb ik dit niet, ca dezelfde snaarhoogte.

bass blom
22 mei 2008, 00:05
zadeltje van die hoge E een pietsje hoger zetten al geprobeerd?

Pepe
22 mei 2008, 00:07
Dat heet fretting out in goed nederlands, een veelvoorkomend euvel bij fenders met lage radiussen.
Geen ramp wat een beetje bijschuren/buffen niet kan oplossen. In de dwarsrichting natuurlijk, de fretradius loopt dwars.

jerome
22 mei 2008, 07:46
Dat heet fretting out in goed nederlands, een veelvoorkomend euvel bij fenders met lage radiussen.
Geen ramp wat een beetje bijschuren/buffen niet kan oplossen. In de dwarsrichting natuurlijk, de fretradius loopt dwars.

Hé Pepe, die één na laatste zin kan je op 2 manieren lezen...
Ik neem aan dat je bedoelt dat je het met een beetje bijschuren wél kan oplossen?

barno
22 mei 2008, 08:27
zet je actie eerst maar wat hoger, als het dan nog niet is opgelost: de te hoge fret wat bijvijlen. Om te weten welke fret(s) moet gevijld worden, leg je een rechte lat over de frets en kijkt welke te hoog komt.

zeppo
22 mei 2008, 10:35
Geen ramp wat een beetje bijschuren/buffen niet kan oplossen. In de dwarsrichting natuurlijk, de fretradius loopt dwars.


Hé Pepe, die één na laatste zin kan je op 2 manieren lezen...
Ik neem aan dat je bedoelt dat je het met een beetje bijschuren wél kan oplossen?
Nope, is volgens mij correct NL

Gothra
22 mei 2008, 10:41
Nope, is volgens mij correct NL
ja maar hij zegt eerst dat het bijvijlen het NIET kan oplossen, en legt daarna uit hoe hij het moet bijvijlen.. OF dat er geen ramp is die niet kan opgelost worden door het bijvijlen, dus dat alles kan opgelost worden..

G.G.
22 mei 2008, 11:07
ja maar hij zegt eerst dat het bijvijlen het NIET kan oplossen, en legt daarna uit hoe hij het moet bijvijlen.. OF dat er geen ramp is die niet kan opgelost worden door het bijvijlen, dus dat alles kan opgelost worden..

Nee, met correct NL wordt "bijvijlen" bedoeld. Je kan niets erbij vijlen, alleen maar eraf vijlen.

Zoals ik de eerste post lees is er een fret te hoog. Dit kan opgelost worden met een vijl of met een radiusblok. Bij zelfbouw vind je de nodige info als je zoekt op "frets levellen".

Pepe
22 mei 2008, 13:43
Hé Pepe, die één na laatste zin kan je op 2 manieren lezen...
Ik neem aan dat je bedoelt dat je het met een beetje bijschuren wél kan oplossen?

ja, je hebt gelijk
tis een variant van Shick's Law: There is no problem a good miracle can't solve

crapton
22 mei 2008, 19:04
Dank voor alle informatie en suggesties. Heb wat verder gezocht op 'fretting out' en begrijp dat dit wel vaker voorkomt bij een Strat, radius, compound, enz enz.

Ondertussen heb ik de E-snaar een heel klein stukje hoger gezet en JA het lijkt opgelost (of veel minder). Tot mijn stomme verbazing was dat al voldoende om verbetering aan te brengen.

Snaren staan niet echt superlaag (mijn Ibanez & vroegere Epi Sheraton II waren lager), maar misschien kan je met een Strat niet zo laag. Uit verschillende commentaren op Internet iig gelezen dat je bij een Strat wat meer moet werken, maar de beloning is wel de moeite waard.

Ik houd me nog aanbevolen voor afsteltips voor een Strat specifiek - ik heb wel een link ergens gezien dat je 1.6 mm hoge E en 2.4 mm lage E op de 12e fret moet instellen. Andere ervaringen - specifiek lager op een Strat - welk model en hoe dat gedaan?