PDA

View Full Version : Wah modje bedacht, is dit mogelijk?



KoenB
21 mei 2008, 18:11
Ik ben niet geweldig met electronica, ik ken de basics maar daar houd het toch ook echt op. Ik had het volgende bedacht, maar ik weet niet zeker of het haalbaar is, dus even voor de check posten dan maar. Dit is het idee: Naast de standaard stomp switch wil ik ook een kleine momentairy switch op het voetpedaal zelf zetten. Op het moment dat je je voet op het pedaal zet gaat het effect meteen aan, en zodra je je voet er weer af haalt gaat de wah weer uit. Ook wil ik een schakelaartje aan de zijkant van de wah bouwen, waarmee je tussen de 2 modes kan kiezen: de standaard stompknop, of de 'voetcontact'-optie.

Is dit mogelijk met een standaard CryBaby wah ? Heeft iemand eventueel een schema van een wah, dan kan ik ook zelf een beetje gaan puzzelen.

LostHighway
21 mei 2008, 18:17
Is niet veel aan he, gewoon een identieke momentary parallel over de standard switch zetten.

MattellicA
21 mei 2008, 18:30
Inderdaad, maar de vraag is: gaat dat goed werken, hoe ga je het precies doen? Schema kan je met google vinden hoor :satisfie:

aad
21 mei 2008, 18:33
Ik ben niet geweldig met electronica, ik ken de basics maar daar houd het toch ook echt op. Ik had het volgende bedacht, maar ik weet niet zeker of het haalbaar is, dus even voor de check posten dan maar. Dit is het idee: Naast de standaard stomp switch wil ik ook een kleine momentairy switch op het voetpedaal zelf zetten. Op het moment dat je je voet op het pedaal zet gaat het effect meteen aan, en zodra je je voet er weer af haalt gaat de wah weer uit. Ook wil ik een schakelaartje aan de zijkant van de wah bouwen, waarmee je tussen de 2 modes kan kiezen: de standaard stompknop, of de 'voetcontact'-optie.

Is dit mogelijk met een standaard CryBaby wah ? Heeft iemand eventueel een schema van een wah, dan kan ik ook zelf een beetje gaan puzzelen.


Onder het rubber van je voetpedaal een of twee micro-switches met korte travel zetten en die beiden een relay laten schakelen. Het relay neemt de oude schakelaar volledig over, die kun je dus verwijderen. Krijg je meteen meer "travel" in je potmeter.

Kan ook met 1 micro-switch, maar dan is de "hitkans" kleiner.
Als je parallel met het relay meteen een led/weerstand combinatie zet zie je meteen of je wah aanspringt.

aad
21 mei 2008, 18:34
Is niet veel aan he, gewoon een identieke momentary parallel over de standard switch zetten.

Gaat niet werken.

ponq
21 mei 2008, 18:44
waarom niet?

2pdt momentary zou gewoon moeten werken, onafhankelijk van de 'stand' van de normale switch.

KoenB
21 mei 2008, 18:56
Goed, ik had het schema idd zo kunnen vinden met google ja, haha. Ondertussen had ik al mijn wah opengeschroefd aangezien hij toch naast me op het bureau stond. Er gaat een groene draad naar de stomp switch toe, en een paarse en blauwe draad komen er uit. T lijkt me dus dat de groene draad het inkomende signaal is. Daar van uitgaande heb ik dit bedacht:

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/wahswitch.gif

linksonder dus de switch die al in de wah zit. Geen idee of het klopt, zeik het asjeblief af als het idd niet zo is.

p.s. de rode draadjes moet ik toevoegen
p.p.s. de stomp switch ziet er kwa layout niet zo uit, maar heb m ff zo getekend voor het gemak

ponq
21 mei 2008, 19:10
waarom die keuze switch?

Als de 'hoofdswitch' aan staat, maakt de momentary niet uit. Het effect blijft toch aan.
Als de hoofdswitch uit staat, kan je de momentary gebruiken om het effect aan en uit te zetten.

KoenB
21 mei 2008, 19:36
waarom die keuze switch?

Als de 'hoofdswitch' aan staat, maakt de momentary niet uit. Het effect blijft toch aan.
Als de hoofdswitch uit staat, kan je de momentary gebruiken om het effect aan en uit te zetten.

als je de wah wil gebruiken zoals hij normaal werkt, en de trapt de hoofdswitch uit, dan zit je voet nog steeds op de momentary, en dan blijft het effect aan.

aad
21 mei 2008, 20:16
als je de wah wil gebruiken zoals hij normaal werkt, en de trapt de hoofdswitch uit, dan zit je voet nog steeds op de momentary, en dan blijft het effect aan.

Precies, daarom gaat het niet werken :D.

ponq
21 mei 2008, 20:38
met als gevolg dat je, als ik je goed begrijp, met de momentary switch dus altijd volledig in de toe-position zit met de wah?

Ksnap nu waarom t niet werkt zoals voorgesteld, maar ik snap niet meer waarom je deze mod zou willen ;)

aad
21 mei 2008, 22:05
met als gevolg dat je, als ik je goed begrijp, met de momentary switch dus altijd volledig in de toe-position zit met de wah?

Ksnap nu waarom t niet werkt zoals voorgesteld, maar ik snap niet meer waarom je deze mod zou willen ;)

Nee je begrijpt het niet helemaal.
het gaat erom dat, zodra je je voet op de wah zet deze d.m.v. de micro-switch en het relay meteen in actieve staat gaat.

KoenB
21 mei 2008, 22:13
Ik ga het nog een keertje proberen uit te leggen :p

Ik wil dus een schakelaar op de zijkant van de wah bouwen, waarmee je kunt switchen tussen 2 opties:

- de normale wah besturing: stompknop inrammen, wah wah wah, stompknop inrammen, geen wah meer
- er komt een momentary switch in het stuk waar je je voet op zet. Zodra je je voet op het pedaal zet, wordt de momentary switch ingedrukt, en de wah gaat aan. Zodra je je voet weghaalt, springt de wah meteen weer uit.

Waarom wil ik 2 verschillende opties? Zodat ik, mocht ik het fijn vinden, af en toe nog de normale wah aan-uit truuc kan gebruiken. En als ik mijn wah dan uitleen aan een vriend, kan hij ook normaal spelen ipv te moeten wennen aan mijn gekke wahmod.

Waarom het niet werkt volgens jullie is me nog niet duidelijk. Is het soms zo dat bij het intrappen van de stompswitch er een signaaltje wordt gegeven aan de wah electronica, waardoor hij omschakelt? In dat geval is het 'momentary' namelijk niet meer van toepassing...
OF bedoel je alleen dat het plan van ponq niet werkt, maar het mijne wel? lekker wazig wordt dit :cooler:

[edit: aad was me voor. Alleen begrijp ik jouw relay-deel niet? Wat bedoel je daar precies mee. sorry, leek-alert ;) ]

aad
21 mei 2008, 22:32
Ik ga het nog een keertje proberen uit te leggen :p

Ik wil dus een schakelaar op de zijkant van de wah bouwen, waarmee je kunt switchen tussen 2 opties:

- de normale wah besturing: stompknop inrammen, wah wah wah, stompknop inrammen, geen wah meer
- er komt een momentary switch in het stuk waar je je voet op zet. Zodra je je voet op het pedaal zet, wordt de momentary switch ingedrukt, en de wah gaat aan. Zodra je je voet weghaalt, springt de wah meteen weer uit.

Waarom wil ik 2 verschillende opties? Zodat ik, mocht ik het fijn vinden, af en toe nog de normale wah aan-uit truuc kan gebruiken. En als ik mijn wah dan uitleen aan een vriend, kan hij ook normaal spelen ipv te moeten wennen aan mijn gekke wahmod.

Waarom het niet werkt volgens jullie is me nog niet duidelijk. Is het soms zo dat bij het intrappen van de stompswitch er een signaaltje wordt gegeven aan de wah electronica, waardoor hij omschakelt? In dat geval is het 'momentary' namelijk niet meer van toepassing...
OF bedoel je alleen dat het plan van ponq niet werkt, maar het mijne wel? lekker wazig wordt dit :cooler:

[edit: aad was me voor. Alleen begrijp ik jouw relay-deel niet? Wat bedoel je daar precies mee. sorry, leek-alert ;) ]

Ja ik dacht aan een relay omdat dan de druk die je moet uitoefenen op je pedaal wat minder kan zijn. Bovendien kun je dan de "hold" tijd beinvloeden d.m.v. iets van timing zodat je schakelaar niet "dendert" bij het bewegen van je voet. Af en toe loskomen is vervelend maar kan gebeuren (evenwicht). Je moet dan denken aan een korte anti dender tijd.

Maar ja misschien denk ik wel te moeilijk en gaat het ook wel gewoon met een momentary.

Dat het plan van Pong niet werkte kwam omdat die schakelaar parallel over de orginele switch zou komen. Dan staat de ene actief en de andere in bypass. Dat gaat niet.

B_2_the_a
21 mei 2008, 22:47
niet zeiken en 2 wahs kopen?

want je zit ook met het veer systeem (Werkt altijd wel fijn) wat er standaard niet in zit..


leukere en hele simpele mod: de input van je wah naar je amp en je gitaar in de output

(versterker niet te hard zetten want dat gaat MEGA hard)

KoenB
21 mei 2008, 22:47
Ja ik dacht aan een relay omdat dan de druk die je moet uitoefenen op je pedaal wat minder kan zijn. Bovendien kun je dan de "hold" tijd beinvloeden d.m.v. iets van timing zodat je schakelaar niet "dendert" bij het bewegen van je voet. Af en toe loskomen is vervelend maar kan gebeuren (evenwicht). Je moet dan denken aan een korte anti dender tijd.

Maar ja misschien denk ik wel te moeilijk en gaat het ook wel gewoon met een momentary.

Dat het plan van Pong niet werkte kwam omdat die schakelaar parallel over de orginele switch zou komen. Dan staat de ene actief en de andere in bypass. Dat gaat niet.

Zeker geen gek idee. Maar wordt inderdaad een stuk lastiger om dat te maken. Als ik mn wah gebruik laat ik m eigenlijk zelden los, omdat ik flink op het pedaal leun. Ik kan dus wel vooruit met een momentary denk ik. En mocht het nodig zijn, switch ik gewoon even terug naar de standaard mode.

Binnenkort even schakelaartjes kopen en de wah modden. Ben benieuwd hoe het uit pakt. Mss maar gelijk een true bypass erin mikken.

KoenB
21 mei 2008, 22:50
niet zeiken en 2 wahs kopen?

want je zit ook met het veer systeem (Werkt altijd wel fijn) wat er standaard niet in zit..


leukere en hele simpele mod: de input van je wah naar je amp en je gitaar in de output

(versterker niet te hard zetten want dat gaat MEGA hard)

geen domme opmerkingen posten want t geld groeit me niet op de rug :p

en die ken ik ja. POOOOWWIEEEEEEEEEEEEEEEP. het klinkt nog best geinig

B_2_the_a
21 mei 2008, 22:50
en die ken ik ja. POOOOWWIEEEEEEEEEEEEEEEP. het klinkt nog best geinig

mr gilmour gebruikte het bij een paar pink floyd nummers, MEEUWEUHH

ponq
21 mei 2008, 23:41
echoes ;)

@hierboven: thnx voor de uitleg. ik snap 't.

KoenB
22 mei 2008, 13:22
Zo, nu mijn ideetje gecombineerd met true bypass en een ledje. Ik heb ff goed gekeken naar het bypass circuit maar ik snapte het niet helemaal. Te veel draadjes waarvan ik sommige niet kon verklaren ;) maargoed, er van uitgaande dat dit plaatje klopt...:

http://homepage.ntlworld.com/s.castledine/greenfuz/effects/tb4a.png

...heb ik dit bedacht :

http://i186.photobucket.com/albums/x137/Koenbus/wahswitch2.gif

Het is een beetje een zooi maar kan iemand toch even checken of het klopt? ik denk het wel namelijk, maar ik weet het niet zeker.

Edit: ik bedenk me nu ineens wel dat ook de keuzeschakelaar een 3PDT moet zijn, anders kan het ledje op verkeerde momenten aangaan.

Edit 2: misschien doe ik wel gewoon een 2PDT momentary, zonder led. Je weet immers dat de wah aan staat als je je voet erop hebt, en dus heb je de led niet nodig. Voor de stompswitch neem ik wel een led.

KoenB
23 mei 2008, 19:21
even een bumpje, ik heb toch echt hulp nodig