PDA

View Full Version : Signe Tollefsen



hansli
21 mei 2008, 18:29
Oei, wat kan muziek toch heerlijk zijn, en wat fijn dat er wel degelijk jong talent is, ook in nederland:

Afgelopen zaterdag gehoord in een heel klein zaaltje in Almelo: Signe Tollefsen, ze is nederlands, maar spreekt en zingt echt engels door 1/2 amerikaanse achtergrond.
Haar stem heeft wel iets weg van Joni Mitchel, maar daar poseert ze absoluut niet mee, en haar liedjes hebben van alles te bieden, van simpel folky tot ....eh sja, heb ik zo geen woord voor, in ieder geval geen blues......

Ze speelt goed gitaar, maar haar stem is het sterke wapen; ze intoneert gewoonweg geweldig, van heel zacht tot hard, alles blijft zuiver, heel intens vooral, moeilijk uit te leggen, ze meent heel erg wat ze zingt, je gelooft haar gewoon meteen, en dat is voor mij een van de essenties van muziek.....

En ze is door haar naturel gedrag een enorme podiumpersoonlijkheid.

Verder weet ze best dat ze wat kan; kondigt ze een nummer aan: "nou even stoer doen: binnenkort verschijnt dit nummer op de nieuwe plaat van Mathilde Santing"....

Ik kon niet nalaten op te merken dat iedereen wel weet dat mathilde smaak heeft.....

Jaja......

Hier meer info, haar eerste plaat is nog niet uit, maar dit meisje gaat het hopelijk heel ver schoppen

http://www.signetollefsen.com/

Tristan
22 mei 2008, 04:09
Ha, Signe, toffe meid, haar ken ik nog uit Amsterdam, mooie stem he?
De muziek vind ik ook tof, niet alles is mijn smaak, maar ze heeft er een aantal prachtige songs tussen zitten...
Gaaf met die baritongitaar ook... :)

Mathilde Santing vind ik dan weer helemaal niks, totaal niet mijn smaak, pretentieus overjarig gekreun, gesteun en gezwijmel op slappe kutmuziek of iets dergelijks is nog de voor mij meest accurate omschrijving die ik eraan kan geven...

hansli
22 mei 2008, 05:13
Gaaf met die baritongitaar ook... :)
Mathilde Santing vind ik dan weer helemaal niks, totaal niet mijn smaak, pretentieus overjarig gekreun, gesteun en gezwijmel op slappe kutmuziek of iets dergelijks is nog de voor mij meest accurate omschrijving die ik eraan kan geven...

ja, maar: als mathilde santing graag een lieidje van je wi opnemen is dat een grote eer, mathilde heeft smaak, luister bv eens naar "broken bicycles", mooie uitvoering.......................

signe's liedjes hebben iets raars: ze zong/ sprak een liedje genaamd "happy camper", een heel simpel accoordenwisselinkje waar overheen verteld wordt: ik zat erbij, keek en luisterde er naar, en kreeg tranen in mijn ogen: wat mooi, hier gaat het allemaal om, even woonde ik in haar liedje, en dat vind ik het grootste compliment dat je een muzikant kunt maken

gitaarvrouwtje
22 mei 2008, 08:12
klinkt lekker, maar ik vind het niet echt joni mitchell achtig ..joni heeft duidelijk een sopraan ,en dit is heel duidelijk een mezzo met een lekkere stevig geluid in de laagte
leuk hoor, bedankt voor de tip, ga ik een beetje meer naar luisteren

hansli
22 mei 2008, 17:14
Ik kan alleen oordelen over haar optreden, en ze heeft een heel goed ontwikkeld hoog in haar stem, kan de sopraanzaken makkelijk aan, daar liet ze in zeker nummer een verbluffend staaltje van horen, maar het fijne van haar zang is vooral dat ze absoluut niet aan trapezewerk doet om het trapezewerk, hoewel ze het wel degelijk kan.
Technisch is ze gewoon heel erg goed, ik durf het bijna niet te zeggen, maar de vergelijking met Mitchell, voorzover je dit soort zaken kunt vergelijken, doorstaat ze met gemak, maar ze is gelukkig heel eigenzinnig, lijkt heel goed te weten wat ze wil, en voor gitaarliefhebbers: ze sleept zo'n beetje al haar gitaren mee naar optredens, veelal in verschillende stemmingen, naar eigen zeggen omdat ze zoveel van gitaren houdt.....

Jaja, ze is een hele echte, ik hoop dat ze heel beroemd wordt

Ik moet zeggen dat ik in jaren niet zoiets indrukwekkends heb gehoord, de laatste die ik heel erg goed vond was lucky fonz III, maar dat is dan weer een heel ander soort zanger.

gitaarvrouwtje
22 mei 2008, 20:19
ik heb alleen de dingen op haar site gehoord
ik bedoel niet dat ze niet goed zingt, ik bedoel dat ik haar absoluut niet op joni mitchell vind lijken
hier en daar wel op jewel kilchner
haar stem is absoluut geen sopraan, dat wil niet zeggen dat je niet hoog kunt zingen,..het zegt oa wat over de klankkleur en over hoe lang je in de hoogte kan kleuren
een mezzo kan net zo hoog als een sopraan soms maar heeft een wat lager timbre en kan bijvoorbeeld wat minder lang hoog zingen, in de klassieke muziek wordt daarom een duidelijk onderscheidt gemaakt tussen sopraanpartijen en mezzopartijen, hoewel sommige sopraan stukken prima door mezzo te zingen zijn..
en sommige mezzo partijen prima door alt

het zegt evenwel niks over je vaardigheden als zangeres. die liggen in heel andere zaken dan hoe hoog je kunt

ik vind deze zangeres meer een leuk eigen geluid neerzetten dan dat ik het een mega goede zangeres vindt, persoonlijk vind ik dat niet boeiend of iemand geweldige technische hoogstandjes uitvoert, ik vindt gevoel , interpretatie en in dit geval compositie en spel veel belangrijker wanneer dat een mooie eenheid vormt

joni mitchell klinkt voor mij totaal anders..en soms vind ik joni eerlijk gezegd net een krolse geit wanneer ze in de hoogte een wat overdreven vibrato krijgt
vind echter heel veel van haar weer wel ontzettend goed :)

hansli
22 mei 2008, 20:33
ik heb alleen de dingen op haar site gehoord

Ik moet zeggen dat ik de nummers op de site nog niet gehoord heb, maar kan me wel voorstellen dat, als dit iets oudere opnamen zijn, ze zich nogal sterk ontwikkeld heeft, ze is tenslotte nog maar 25.

Voor de rest heb je helemaal gelijk, een echte sopraan is ze niet.

gitaarvrouwtje
23 mei 2008, 01:25
in ieder geval zeer de moeite waard

beruk
9 juni 2008, 18:38
Ik ben er ook van onder de indruk. Kan zo op de blue highways in vredenburg volgend jaar (dan koop ik weer eens een kaartje denk ik).
Of ze nu wel of geen sopraan is heeft hier mee te maken:
Stemsoort Ligging Omvang
Sopranen E3-F4 C3-C5
Mezzo-sopranen C3-C4 A2-B4
Alten B2-B3 F2-G4
Tenoren G2-G3 C2-C4
Baritons E2-E3 A1-G3
Bassen C2-C3 D1-E3

zo zie je dat mezzo sopranen ook in het sopraan register kunnen zingen
Wil je alles over zingen weten moet je dit boekje uit de bieb halen of kopen. Zitten ook hele goede oefeningen in, ook voor ons voornamelijk niet klassiek georienteerde gitaristen die ook nog wel eens een koortje of solo partij zingen:
http://img.bol.com/intershoproot/BOOKCOVER/FC/9/0/5/5/7/9055743011.gif

Michael AE
9 juni 2008, 19:16
Signe is niet alleen een hele goede zangeres, maar ze is ook een heel tof persoon!

Ik zal haar even dit topic laten lezen, zal ze zeker leuk vinden.