PDA

View Full Version : Klankgat



Mephistocles
21 mei 2008, 17:05
Maakt het uit bij een akoestische gitaar waar het klankgat zit? Ik neem aan van wel, maar wat is dan het verschil? Ik heb veel gitaren gezien met het klankgat van bove, f gaten et cetera, et cetera. Dus wat doet wat? En waarom zie je een klankgat bij akoestische gitaren bijna altijd achter de snaren?

Blend
21 mei 2008, 17:08
Tja, voor het volume hč! Als je geen klankgat zou hebben, zou er ook maar weinig volume zijn.
De klankkast zit achter de snaren, want als het klankgat erbóven zou moeten zitten, moest je er weer een extra stuk gitaart aanmaken.
F-holes zie je bij veel jazzers. geen idee waarom eigenlijk, sta er nooit zo bij stil. Bij Ovation - style gitaren weet ik wel dat ze hun klankgaten zo hebben gemaakt om zoveel mogelijk feedback tegen te gaan, geloof ik...

Don Capo
21 mei 2008, 17:11
De klankkast zit achter de snaren, want als het klankgat erbóven zou moeten zitten, moest je er weer een extra stuk gitaart aanmaken.


:seriousf: :seriousf: Nieuwe sig!!!

On topic:

Wat Blend zegt. De trillingen van de snaren moeten kunnen resoneren in een klankast anders versterkt er niks. Het is essentieel voor het volume. Electrische gitaren hebben elementen, die zetten het om, akoestische gitaren kunnen het niet electrisch uitversterken.

Mr.Fingers
21 mei 2008, 17:15
Tja, voor het volume hč! Als je geen klankgat zou hebben, zou er ook maar weinig volume zijn.
De klankkast zit achter de snaren, want als het klankgat erbóven zou moeten zitten, moest je er weer een extra stuk gitaart aanmaken.
F-holes zie je bij veel jazzers. geen idee waarom eigenlijk, sta er nooit zo bij stil. Bij Ovation - style gitaren weet ik wel dat ze hun klankgaten zo hebben gemaakt om zoveel mogelijk feedback tegen te gaan, geloof ik...

Bij een jazzbak zitten er F-gaten in, omdat die gitaren een bol bovenblad hebben (archtop), en er in het midden een gat in boren zou de constructie ernstig verzwakken. Ovation's hebben dan weer 24 klankgatjes in de schouder, omdat daar de spanningen op het bovenblad minder zijn. Ook de feedback is daar minder.

Arjan12
21 mei 2008, 17:59
Een extra klankgat kan ook handig zijn :P

http://www.youtube.com/watch?v=AmP6xjYOOq8

(Nee, het is geen rickroll)

hanzeman
21 mei 2008, 22:15
Wat ik mij wel eens afvraag: om een zo goed mogelijke akoestische projectie te bewerkstelligen wordt ieder onderdeeltje van een gitaar gewikt en gewogen; juiste houtsoorten topblad, bracing, dovetail, 5ply neck, kam, brug enz enz.... en dan precies op de plek waar het samenspel van al die moeite het klankgat verlaat, waar het hemelsche geluid in een akoestisch orgasme de gitaar uit wordt gestoten, precies daar lijmt de fabrikant dan een dempend papieren of (kunst)lederen merklabel aan de achterkant vast!

Is er voor de ware geluidspurist niet een snelle winst te behalen door zo'n stukje geluidsisolatiemateriaal er meteen uit te pulken?

Mephistocles
22 mei 2008, 10:21
Een extra klankgat kan ook handig zijn :P

http://www.youtube.com/watch?v=AmP6xjYOOq8

(Nee, het is geen rickroll)
Wow! Die gitaar klink PRECIES als mijn yamahaatje... :eek:

Maar wat is dan het verschil in klank, als je f gaten neemt, ovationgaatjes, een normaal klankgat...

LaurentB
22 mei 2008, 10:28
Wat ik mij wel eens afvraag: om een zo goed mogelijke akoestische projectie te bewerkstelligen wordt ieder onderdeeltje van een gitaar gewikt en gewogen; juiste houtsoorten topblad, bracing, dovetail, 5ply neck, kam, brug enz enz.... en dan precies op de plek waar het samenspel van al die moeite het klankgat verlaat, waar het hemelsche geluid in een akoestisch orgasme de gitaar uit wordt gestoten, precies daar lijmt de fabrikant dan een dempend papieren of (kunst)lederen merklabel aan de achterkant vast!

Is er voor de ware geluidspurist niet een snelle winst te behalen door zo'n stukje geluidsisolatiemateriaal er meteen uit te pulken?

Niet al het geluid komt uit het klankgat. Uit het klankgat komt vooral het laag, De rest van het geluid komt grotendeels van de trilling van het bovenblad zelf. Bovendien is het geluid dat uit het klankgat komt eerder een gevolg van de trilling van het bovenblad als geheel, die als een soort luchtpomp werkt, niet van weerkaatsing tegen het achterblad.

snaarplukker
22 mei 2008, 11:21
Het klankgat is nodig om de luchtdruk binnen en buiten de gitaar gelijk te houden. Als de kast gesloten zou zijn zou de bovenblad door het luchtdrukverschil niet goed kunnen trillen en minder sustain hebben (doffer klinken).

Cees

dadgad
22 mei 2008, 13:11
Hallo,

De acoustische theorie rond het klankgat is knap
ingewikkeld, en niet alle "geleerden" (gitaarbouwers dus)
zijn het eens.

Een gitaar zonder klankgat produceert ook geluid. De bron
van het geluid is nl. niet het gat, maar het bovenblad. Dit
wordt door de snaren in trilling gebracht, en brengt zelf
weer een hoeveelheid lucht in trilling - en dat is wat we
horen. [De snaren zelf veroorzaken nauwelijks
luchtverplaatsing; vandaar dat je een electrische gitaar
vrijwel niet hoort.]

Echter, om het bovenblad vrij te laten trillen mag er geen
(lucht)drukverschil zijn aan de binnen en buitenkant van
de klankkast - ziedaar functie 1 van het klankgat.

Maar dan wordt het pas echt ingewikkeld: het in trilling
brengen van lucht gebeurt zowel aan de voorzijde als aan
de achterzijde van het bovenblad, en de lucht aan de
achterzijde ondervindt allerlei hindernissen bij het trillen.
Zoals bijvoorbeeld het achterblad... dit reflecteert een deel
van de trillingen, en absorbeert ook een deel. Als je het
niet te strak tegen je aan duwt tijdens het spelen kan het
zelfs resoneren, dus bepaalde frequenties versterken.
Het klankgat heeft dan ook als tweede functie het naar
voren (richting toehoorder) laten ontsnappen van de lucht
die door het achterblad in trilling wordt gezet, dus door de
combinatie van reflectie/resonantie. [Bij de oorspronkelijke
Ovation modellen - met rond klankgat - was het idee zo
veel mogelijk trillingen door het klankgat te laten
ontsnappen, een soort van holle spiegel concept, en dat
werkte vrij aardig wat volume betreft - hoe wel ik minder
tevreden was over de klankkleur.]

Het samenspel van de directe trillingen van de voorzijde
van het bovenblad en de trillingen van de luchtkolom uit
het klankgat bepaalt het uiteindelijke geluid van je gitaar.
Tussen deze twee soorten trillingen treden allerlei
interferenties op, trillingen die elkaar versterken of
tegenwerken. De diepte van de klankkast heeft dan weer
invloed op looptijdverschillen en zo (wordt het al te
technisch :) ?)

Er is veel geexperimenteerd met de plaatsing van het
klankgat, en ook met de vorm, en het effect daarvan is
heel wisselend. Voor mijn gevoel is geen enkele vorm of
plaatsing er tot nu toe in geslaagd een beter "acoustisch"
geluid te bereiken dan het ronde, onder de snaren
geplaatste klankgat. Maar ik ben dan ook een purist :seriousf:

Greetz,

Han.

zoon van Piet
22 mei 2008, 15:39
Bij een jazzbak zitten er F-gaten in, omdat die gitaren een bol bovenblad hebben (archtop), en er in het midden een gat in boren zou de constructie ernstig verzwakken.

Er zijn archtops met een 'normaal' klankgat, de Epiphone Howard Roberts (http://www.davesguitar.com/product/C07442.JPG) schiet me te binnen.
Ik heb ooit op een ouwe Gibson L4 mogen spelen, met zo'n klankgat. De klank was niet zo heel anders dan die van mijn vergelijkbare Kalamazoo met f-gaten. Op een punt na: f-gaten projecteren de sound veel meer dan O-gaten. ik geloof heilig dat mn f-holes beter klinken op een afstand - wat ze uitermate geschikt maakte voor hun functie als akoestische ritmegitaar in bigbands. Het is ene tikkie jammer als je zelf zit te spelen, maar goed voor de oren van de luisteraar.
(of zou het gewoon komen omdat ik niet kan spelen en iedree willekeurige gitarist op mijn gitaar beter klinkt dan ik?)

sanderz
22 mei 2008, 15:42
Klopt het (ik heb wel eens gehoord) dat een kleiner klankgat zorgt voor meer lager tonen, dan wel het benadrukken ervan?

Pais
22 mei 2008, 16:01
Ik ken een klassieke gitaar zonder klankgat. Geen kijk gelijk, als je het mij vraagt, maar wel een prachtig instrument om te horen.

artnaz
22 mei 2008, 16:03
Klopt het (ik heb wel eens gehoord) dat een kleiner klankgat zorgt voor meer lager tonen, dan wel het benadrukken ervan?Jawel. Als mijn logica mij niet in de steek laat:

Lagere tonen hebben een grotere golflengte, en "passen" dus minder goed door een kleinre klankgat. Deze lagere tonen komen dus meer "in" het bovenblad, en krijg je meer lagere tonen.

Als ik als voorbeeld een Ovation gitaar neem: daar zijn veel kleine gaten, en geen groot gat in het midden. Dus het bovenblad heeft meer oppervlakte, en kan meer trillingen ontvangen. Dit plus wat ik zei over het "niet passen" van lagere tonen zorgt ervoor dat het bovenblad beter trilt, en dus ook ook zeker bij de lagere tonen. En deze diepe bassen van Ovations kunnen mij goed bekoren! :D

Best plausibel verhaal toch?

LaurentB
22 mei 2008, 16:44
Klopt het (ik heb wel eens gehoord) dat een kleiner klankgat zorgt voor meer lager tonen, dan wel het benadrukken ervan?

Klopt.

Ik heb tijdens mijn opleiding wel eens rekenmodellen van gitaren gezien.

Eén van de van toepassing zijnde modellen is die van een zgn. Helmholtzresonator, die bestaat uit een doos met een gat erin, en in dat gat een tunnel (buis). Basreflexboxen werken ook zo. Hoe kleiner je het gat maakt, maar ook hoe langer de tunnel, hoe lager de resonantiefrequentie.
Je kunt dat testen met een kartonnen koker die in je klankgat past.

Lacoste
22 mei 2008, 17:27
Gaat het geluid nou het klankgat IN (zoals bij een elektrische gitaar de pickups in, als het ware) of komt het geluid het klankgat UIT ?

Mephistocles
22 mei 2008, 18:50
Gaat het geluid nou het klankgat IN (zoals bij een elektrische gitaar de pickups in, als het ware) of komt het geluid het klankgat UIT ?

Beide... Meer uit als in, omdat het achterblad het geluid weerkaatst. Maar zoals je gelezen hebt eerder dit topic maakt het bovenblad, het hout waar het gat in zit, juist het geluid.:)

dunnoaname
25 mei 2008, 11:37
... f-gaten projecteren de sound veel meer dan O-gaten. ik geloof heilig dat mn f-holes beter klinken op een afstand - wat ze uitermate geschikt maakte voor hun functie als akoestische ritmegitaar in bigbands...

Die f gaten zijn zo bedacht zodat er een bracing kon op de plek waar normaal het klankgat zit. In de meeste jazzbakken met F-gaten zitten er twee zangbalkjes in de lengte richting van de gitaar. Ongeveer naast de brug kan je ze wel voelen als je je vingers door zoon F-gat steekt.
Dat zangbalkpatroon verbetert inderdaad de projectie van de gitaar, en is een ontwikkeling uit de tijd van voor de electrische versterking. Het maakte de gitaar inderdaad geschikter om in een band met koperblazers te gebruiken.

Wat je al niet leert van een profielwerkstuk over jazzgitaar :noob:

Mephistocles
27 mei 2008, 13:14
Over feedback gesproken, wat is het effect van verschillende gaten op feedback. Ik heb horen waaien dat f gaten minder feedbacken (feedbacken? Backfeeden? Feedbackeren?) Dan O gaten?

O ja, nog iets. Rickenbacker driehoeksgaten en f gaten, wat is (behalve de looks) het verschil?

dunnoaname
27 mei 2008, 21:35
Mjah, ik weet het niet precies. Mijn gitaren met f gaten zijn totaal verschillend in hout en constructie dan mijn gitaar met 'o' gat.

Mij semi-hollow en hollowbody jazzgitaar zingen wel minder rond dan mijn steelstring flattop, maar dat lijkt me dus een vergelijking van niks :D .