PDA

View Full Version : Optreden met buizenamp



Septiem
21 mei 2008, 12:01
Ik ben nog niet een grote kenner in buizenversterkerland, maar ben wel druk aan het opzoeken en lezen. Omdat ik niet alles kan vinden, hier toch wat vragen:

Kan een buizenamp er plots mee ophouden als een onderdeel sneuveld? (eindbuis?, voorversterkerbuis?, zekering?, of iets dergelijks?)
Of wordt het geluid alleen minder mooi als er iets sneuveld?

Daaruit vloeit mijn volgende vraag: Als je met een buizenamp optreedt, is het dan dus verstandig om reserve onderdelen mee te nemen? (ik ben ervan op de hoogte dat een eindbuis niet veel zin heeft omdat hij eerst gebiasd moet worden)

Ik ben trouwens eigenaar van een Silverface Fender Twin Reverb 100 watt uit '76 met JBL speakers, vandaar de vragen...

Thanx!

WillemdaGuide
21 mei 2008, 12:19
Tja ook een transistor of moddelingbak kan er tijdens een gig mee ophouden. Uiteraard is een buizenamp wel wat kwestsbaarder maar als je, vooral met vervoer zuinig op bent kan het prima.
Ik heb overigens op wat zekeringen na nooit onderdelen voor mijn buizenamp bij me, ga niet lopen zoeken en stressen tijdens een gig maar prik mijn gt-3 als back-up gewoon in de pa en zie later wel wat het probleem was.

Rutger
21 mei 2008, 12:27
Ik heb nooit problemen gehad met mijn buizenamps, ze zijn me altijd trouw geweest. Je hoort weleens horrorverhalen over in de fik vliegende versterkers, maar ik denk dat dat uitzonderingen zijn. Zorg er gewoon voor de je amp in orde is, regelmatig laten nakijken en je buizen op tijd vervangen, kan er weinig misgaan. Zodra er iets begint te kraken of gek te doen, versterker uitzetten en naar een techneut brengen.

Je zou inderdaad voor de zekerheid een set extra buizen en een zekering kunnen meenemen. Maar als (als) er buizen stukgaan, dan moet je er wel heel snel bijzijn wil er verder niks doorbranden.

Lexvandoef
21 mei 2008, 15:44
Ik neem eigenlijk nooit reserveonderdelen mee als ik ga optreden, zo onbetrouwbaar zijn buizenversterkers ook niet.

Ik heb het slechts 1 keer mee gemaakt dat mijn amp om mysterieuze redenen uitviel, gelukkig had ik er toen 2 bij me :satisfie:

Septiem
22 mei 2008, 08:02
Thanx voor de reacties!

Er blijft onduidelijkheid in mijn hoofd bestaan:
Kan het nu zo zijn dat er plots iets met een voorversterkerbuis gebeurd en dat je geluid heel lelijk wordt of dat je geluid zelfs helemaal weg is?

Misschien andere invalshoek: als ik een voorversterkerbuis eruit trek, heb ik dan nog geluid? (in het kader van veiligheid doe ik dat nu maar even niet)

Kim Wilson
22 mei 2008, 08:59
Ligt eraan welke. Van de reverb kan geen kwaad, maar zonder stuurbuis of fasedraaier begin je niks meer. Maar van voorbuisjes kun je wel een paar extra meenemen. Die kun je er zonder te biassen zo in ploffen.

Trouwens, als er een eindbuis mee stopt, en je hebt een setje eindbuizen bij je, kun je die er voor de duur van het optreden best even inzetten. Wel zo snel mogelijk daarna laten biassen, maar tijdens je optreden ben je iig gered.

guitarnijboer
22 mei 2008, 10:12
Thanx voor de reacties!

Er blijft onduidelijkheid in mijn hoofd bestaan:
Kan het nu zo zijn dat er plots iets met een voorversterkerbuis gebeurd en dat je geluid heel lelijk wordt of dat je geluid zelfs helemaal weg is?

Misschien andere invalshoek: als ik een voorversterkerbuis eruit trek, heb ik dan nog geluid? (in het kader van veiligheid doe ik dat nu maar even niet)

Je hebt een 32 jaar oude versterker van goede kwaliteit. Dan ding blijft het vrijwel zeker gewoon doen en zijn erg betrouwbaar. Maak je dus niet te druk.

Preamp buizen houden er nooit plotseling mee op. Tenzij je ze kapot slaat natuurlijk. Eindbuizen kunnen wel ineens een kortsluiting krijgen, maar ook dat valt reuze mee.... Don't worry!

Swan
22 mei 2008, 10:37
om maar even hier op in te haken; waar kan ik zekeringen krijgen voor mn Fender Bassman top?

bert k
22 mei 2008, 10:38
Ik heb ooit een full stack Marshall recht voorover zien donderen terwijl hij aanstond. De gitarist zette vloekend de hele zaak weer overeind, en speelde gewoon verder...

Agent_Smith
22 mei 2008, 12:29
Buizenversterkers zijn bedoeld om ermee op te treden.

pol
26 mei 2008, 08:39
met nieuwe buizen heb je eigenlijk meer kans dat er iets misloopt, produktiefouten komen altijd in het begin aan het licht..

Septiem
26 mei 2008, 09:12
thanx voor alle reacties!

Han S
26 mei 2008, 10:47
Ik denk dat een buis het meest heeft te lijden van het aan en uitzetten. Voor de rest is het mijn mening dat je als je een versterker uitzet, de boel eerst even moet laten afkoelen en er niet onmiddelijk mee moet gaan rammelen op een steekwagentje. En als je al zo'n steekwagentje gebruikt, neem er een met luchtbandjes en laat die lekker zacht.

En voor de rest denk ik dat een buizen amp het niet lekker vindt om achter in een bus met harde vering op en neer te springen, maar dat geldt voor alle electronica. Ik heb eens een grote mengtafel gehad die met een vrachtwagen uit Oostenrijk was vervoerd, een mengtafel van 350kg, zo rechtop in die truck gezet en de hele weg op en neer gehost. Ik heb de helft van de vele duizenden solderingen van de moederboards opnieuw moeten solderen. Hadden ze al die modules er even uitgehaald en netjes in dozen verpakt had er niets aan de hand geweest.

Buizen zijn nog gevoeliger voor mechanische belasting, dus kijk uit met vervoer, hij ligt liever een beetje zacht lijkt me.