PDA

View Full Version : Kaputt???!!!???



crapton
20 mei 2008, 22:14
H&K Statesman Quad EL 84 amp - dwz 2x2 EL84's, 40 W. Ca. 2 maanden oud, nog weinig op gespeeld, voorzichtig behandeld.

Gisteravond repetitie, volume ca. 25% op drive channel, 30% clean channel, Stratocaster, hele avond (4 uur) goed gespeeld zonder problemen tot het einde het geluid helemaal 'rommelig' en vervormd wordt.

Duidelijk niet goed, ik kijk voor de zekerheid naar de buizen en ja de middelste (!) twee EL84's staan lichtelijk rood te gloeien (de anode?), terwijl bij de vier buitenste buizen (twee EL84's & 2x pre-amp) alleen de gloeidraad rood is - dwz normaal.

Versterker onmiddelijk uitgezet. Vijf minuten gewacht, weer geprobeerd. Zelfde resultaat. Nog eens geprobeerd, bleef hetzelfde dus maar opgehouden.

Ik denk dat er iets flink mis is, bv dat de bias ineens verlopen is of iets doorgebrand of zo (hoewel geen brandlucht geroken). Heeft iemand een suggestie wat hiermee kan zijn? Hoe kan dit zo plotseling gebeuren bij een vrijwel nieuwe amp?

(ps. ik ben al in onderhandeling over garantie - ben alleen benieuwd hoe dit kan, en meer nog - dat me dit niet op een optreden gebeurt)

the sure thing
20 mei 2008, 22:56
Als je buizen ZELF gaan gloeien (dus het glas van je buis) is er niets NIET goed! Het enige wat ik mij kan voorstellen is dat het afstellen van die bias nooit goed is gebeurd (dus ook niet toen die uit de fabriek kwam).

x.a.d
20 mei 2008, 23:54
Vaak is er dan een bias weerstand kapot zodat hij echt veel te veel stroom krijgt. Dit is niet iets wat vaak voorkomt hoor. Wss gewoon foutje in jou versterker. Gewoon mee terug gaan. En mss dat je je buizen niet vergoed krijgt maar ze moeten het probleem wel oplossen.. Suc6 en hou ons op de hoogte !!

crapton
22 mei 2008, 19:09
Dank voor de suggesties. Ben nu bezig met leverancier om een oplossing te vinden. Voorlopig een ruilamp, dan kan de reparateur de zaak eens nakijken. Ondertussen ben ik er niet blij mee...

x.a.d
22 mei 2008, 20:10
Komt goed joh, je hebt gewoon effe pech gehad, en hebt wss in een korte tijd je amp weer terug en dan heb je er weer veel plezier mee ;)