PDA

View Full Version : Fender Bassman 100



Joey Handsome
20 mei 2008, 21:29
Een paar maanden terug heb ik een Bassman 100 met bijbehorende kast van een forumlid gekocht. Daar goed getest en voor zover ik kon benaderen was alles in orde.

Heel tervreden thuis gekomen, maar bij thuiskomst leek er toch het een en ander niet helemaal te kloppen.

Het rare is dat als ik hem aanzet op standby ik een lichte brom hoor. Nogal raar want ik dacht altijd dat je niks kon horen als hij op standby staat, maar pas als je die er af haalt. Met de standby eraf wordt de brom wat harder. Deze reageert verder niet op volume of tone regeling. Klinkt me als een 50/60 (?) hz brom. Heb het bij alle stop contacten. Met mijn twee andere buizenbakken heb ik dat niet en met mijn transistorbak ook niet. Bij het testen bij de verkoper thuis heb ik het helaas niet gehoord. We waren ook de hele tijd aan het kleppen, dus absolute stilte is er nooit geweest.

Verder dacht ik ook bij wat zwaardere hardere noten een lichte kraak in de kast te horen. Ik heb mijn kop even in de kast gestopt en dacht het uit de onderste speaker te horen, alhoewel dat wat lastig te beoordelen was omdat het van vier kanten tegelijkertijd naar mijn hoofd kwam. Ik zag wel dat er een aantal schroeven misten, dus misschien zou een van de speakers niet goed vast zitten?

Iemand die een idee zou kunnen hebben hoe het mogelijk is dat die brom er al is wanneer hij nog op stanby staat en wat het uberhaupt zou kunnen zijn?

Ik heb na een paar pm's vernomen dat men de brom ook al had gehoord, maar die weet aan slechte bedrading in het stopcontact. Dan begrijp ik alleen niet zo goed waarom mijn drie andere versterkers dit dan niet doen.

Ik heb hem nog niet op bandvolume getest, dit ga ik binnenkort doen. Dan hoop ik ook meer uitsluitsel over de speakers te kunnen krijgen.

Alvast bedankt voor de reacties.

budje
20 mei 2008, 22:46
de brom: Je hebt toch wel een geaard stopcontact? als je dat niet hebt in mijn ervaring dan kan je ook weleens wat extra ruis krijgen.

het meerammelen: Er is kans dat er iets losgerammeld is bij je speakers onderweg naar huis (als dat achterin je auto ligt te schudden) Plus als je zo'n enorm monster thuis gebruikt rammelt er misschien wel iets anders mee!

en dan zijn er straks vast wel mensen die t veel technischer kunnen vertellen dan ik :-)

Swan
20 mei 2008, 22:51
de brom: Je hebt toch wel een geaard stopcontact? als je dat niet hebt in mijn ervaring dan kan je ook weleens wat extra ruis krijgen.
maar dit moet toch niet uitmaken als de versterker op standby staat? ik heb m'n amp ongeaard en met n hoop andere apparaten op dezelfde groep staan en hij ruist idd als hij aanstaat, maar op standby hoor je daar niets van...



het meerammelen: Er is kans dat er iets losgerammeld is bij je speakers onderweg naar huis (als dat achterin je auto ligt te schudden) Plus als je zo'n enorm monster thuis gebruikt rammelt er misschien wel iets anders mee!

Schroeven die er uitrammelen?

Kim Wilson
20 mei 2008, 22:53
Ik ken het verhaal, en een geaard stopcontact hoeft niet de oorzaak te zijn. Mijn broer heeft hem thuis ook altijd op een niet-geaard stopcontact in de huiskamer gehad, en daar deed hij het niet (het brommen dan).

rickert
20 mei 2008, 23:46
Je bent gewoon genaaid door een christen, face it.

Lexvandoef
20 mei 2008, 23:52
Je bent gewoon genaaid door een christen, face it.

hahaha, Rickje toch :seriousf:

guitarnijboer
21 mei 2008, 00:21
Wat betreft de brom kan het zijn dat je OT wat van het veld van de PT oppikt... Of, en dat is meer waarschijnlijk, je PT maakt gewoon van zichzelf wat meer geluid wat hoorbaar is. Dit komt voor.

Rinze
21 mei 2008, 00:29
Soms helpt bij brom het omdraaien van de stekker. Het rammelen kan heel goed door die losse speaker komen.

master99
21 mei 2008, 09:00
He Joey,

Het brommen kan ook komen van het meetrillen van het ijzerpakket van de voedingstransformator. Het gebeurt wel eens bij oude voedingstrafo's dat het ijzerpakket niet meer helemaal strak door de bouten bij-één wordt gehouden. Je zou eens kunnen proberen deze bouten/moeren wat aan te draaien.

De kraak bij hardere noten kan ook komen door één of meerdere speakers die te hard op hun donder hebben gehad. Dan verbrand de spreekspoel in de speaker in meer of mindere mate (het hoeft niet meteen het einde te betekenen van de speaker), waardoor hij bij grotere uitslagen wat gaat aanlopen. Dit luisterert dan vaak als een kraak. Je zou de betreffende speaker even uit los kunnen koppelen en kijken of de kraak weg is. let wel op de juiste luidspreker/versterker-impedantie, met name als je het op hoog volume = groot vermogen gaat uitproberen.

Succes,
Erik

Swan
21 mei 2008, 12:27
maar is dit iets wat je mag verwachten van n amp van deze leeftijd? (ik heb ook n Bassman, gelukkig zonder gebrom en gedoe)

Joey Handsome
21 mei 2008, 14:10
He Joey,

Het brommen kan ook komen van het meetrillen van het ijzerpakket van de voedingstransformator. Het gebeurt wel eens bij oude voedingstrafo's dat het ijzerpakket niet meer helemaal strak door de bouten bij-één wordt gehouden. Je zou eens kunnen proberen deze bouten/moeren wat aan te draaien.

De kraak bij hardere noten kan ook komen door één of meerdere speakers die te hard op hun donder hebben gehad. Dan verbrand de spreekspoel in de speaker in meer of mindere mate (het hoeft niet meteen het einde te betekenen van de speaker), waardoor hij bij grotere uitslagen wat gaat aanlopen. Dit luisterert dan vaak als een kraak. Je zou de betreffende speaker even uit los kunnen koppelen en kijken of de kraak weg is. let wel op de juiste luidspreker/versterker-impedantie, met name als je het op hoog volume = groot vermogen gaat uitproberen.

Succes,
Erik

Moet ik dan de hele head er uit halen? Toch, hoe kan het dat de brom ook al in STANDBY door de speakers komt???

Die kraak in de speakers klinkt heel erg alsof er iets resoneert. Ik denk niet dat er iets door gebrand is, maar zeker weten doe ik het niet. Ik heb een keer gehad dat in m'n Twin Reverb de speakers vervangen waren en die waren niet goed aangedraaid. Toen had ik er ook bijgeluiden bij die klonken alsof er iets serieus mis was.

Joey Handsome
21 mei 2008, 14:13
Soms helpt bij brom het omdraaien van de stekker. Het rammelen kan heel goed door die losse speaker komen.

Stekker omdraaien zal ik nog eens doen, maar ik ben sceptisch. Ik heb hem al op meerdere stopcontacten gehad thuis. Zoals eerder gezegd, drie andere amps hebben dit niet.

Eerder werd dit door verkoper verweten aan of slechte elementen of bedrading thuis in het stopcontact, maar dat lijkt me niet het probleem te zijn.

Kim Wilson
21 mei 2008, 14:20
Het zou aan storingen in je huis kunnen liggen, waarvoor je andere 3 amps niet gevoelig zijn, maar deze wel. Bedrading thuis of elementen lijkt me ook niet, en heb ik je ook niet gezegd.

Lexvandoef
21 mei 2008, 14:22
Joey, probeer hem anders even op een stopcontact dat niet in je huis zit, dan kan je ook weer uitsluiten (of niet) dat het aan je huis ligt.

Joey Handsome
21 mei 2008, 14:29
Het zou aan storingen in je huis kunnen liggen, waarvoor je andere 3 amps niet gevoelig zijn, maar deze wel. Bedrading thuis of elementen lijkt me ook niet, en heb ik je ook niet gezegd.

Ik citeer:

Tja, dat weet ik ook allemaal niet zo. Die brom hebben we idd weleens vaker gehoord, maar ook niet altijd. We zijn er altijd vanuit gegaan dat het aan de omgeving en de elementen lag op dat moment.

Maar goed, ik sleep hem mee naar de oefenruimte. Waarschijnlijk volgende week. Dan zien we wel verder.

Nog altijd begrijp ik dan niet hoe die brom te horen kan zijn wanneer hij nog op standby staat.

Kim Wilson
21 mei 2008, 14:42
Ik citeer:

Tja, dat weet ik ook allemaal niet zo. Die brom hebben we idd weleens vaker gehoord, maar ook niet altijd. We zijn er altijd vanuit gegaan dat het aan de omgeving en de elementen lag op dat moment.

Maar goed, ik sleep hem mee naar de oefenruimte. Waarschijnlijk volgende week. Dan zien we wel verder.

Nog altijd begrijp ik dan niet hoe die brom te horen kan zijn wanneer hij nog op standby staat.
Ja, mijn broer had een Jazzbass, en die pakken nog weleens wat storingen op, vooral als je in een kroeg staat met goedkope dimmers aan de muur. Ik had het ook niet over jouw situatie. :satisfie:
Daarbij is mij die brom nooit opgevallen als ie nog op standby stond, dus vandaar dat ik de elementen de schuld gaf.

Overigens hoor ik op mijn Bandmaster ook wel heel licht een beetje ruis/brom, ook op standby. Maar dat is echt zo weinig dat ik denk dat het aan de (soort) amp ligt.

Is het echt zo storend dan? Ik vind het echt zo raar, en ook erg lullig voor je. Ik bedoel, als het echt storend was, hadden wij dat toch ook moeten merken? Ook tijdens het testen.

Joey Handsome
21 mei 2008, 14:51
Het is ook niet dat ik het jullie verwijt dat het er in zit. Ik wil het gewoon graag oplossen.

Het is iets wat je ook echt alleen hoort als het stil is. Als je in een tent gaat spelen hoor je dit niet, omdat er dan te veel omgevings lawaai is.

Het is niet zo storend dat ik er niet meer met plezier op kan spelen, maar wel dusdanig aanwezig dat ik mijn wenkbrauwen frons. Net even te erg. Ik heb meerdere vintage Fender bakken gehoord. Heads en combo's en daarbij hem ik dit nog niet gehoord.

Ik denk ook niet dat het een heel ernstig probleem is, maar ik wil er zoals eerder gezegd gewoon vanaf.

sinneD
21 mei 2008, 15:59
Wat je beschrijft als kraak in je speaker, draai even alle schroeven waar je speakers mee vast zitten goed aan. Heb dit ook ooit gehad en toen kwam ik een paar wat losser zittende schroeven tegen. Later nooit meer problemen mee gehad. C(Sh)ould do the trick!

Swan
21 mei 2008, 16:28
Ik zag wel dat er een aantal schroeven misten, dus misschien zou een van de speakers niet goed vast zitten?


tja...
....

Saf
21 mei 2008, 18:12
heb toevallig af gelopen zaterdag ook last gehad van die kraak. dus doek eruit gewipt kop tussen die vier speaker en behalve dat i knagenoeg doof was te eerste vijf minuten moeilijk te localiseren welke speaker het was. Allemaal per stuk ze eruit gehad en op een gegeven moment elke speaker weer met twee of drie schroeven vastgezet. en wat bleek toen i kde kast iets verreed was het weg. Heeft er denk ik net een wieletje speling gehad. Tsja je gelooft het niet maar dat was het. Twe euur i ndie kroeg bezig geweest met speaker er in en er uit schroeven. Gelukkig was het in onze stamkroeg (helaas zondag gesloten) en ware nwe er al 3 uur ofzo voordat het openging.

Die brom hoor ik bij mijn bassman 135 ook als hij standby staat. Maar het niet echt duidelijk het is meer dat ik hoor dat hij aanstaat als dat het echt ee nbro mis. Mijn ouwe london city, de sound city, de wannabee jcm800 en mijn klemt m40 hebben dit niet. De bassman wel. Ik dacht dat mijn vorige bassman 50 dit ook had.

Unicron
21 mei 2008, 22:36
Een lichte brom op standby is bij een Bassman 100 wel vrij normaal, die van mij doet dat ook.

Een krakend geluid in de speaker is vaak moeilijker te achterhalen waar hem dat in zit (omgeving, kast, speaker zelf). Feit is wel dat zo een 12" harder moet werken voor het echte laag dan een 15" en dat soort 4x12 boxen van Fender zijn meestal vrij afgeragd, van een aanlopende speaker zou ik dan ook niet staan te kijken. Zolang je voor de set niet meer dan 800 a 900 euro hebt betaald, heb je een aardige deal en is een nieuwe vervangingsspeaker geen ramp.

Even de vermoedelijke boosdoener demonteren en op de andere drie speakers spelen. Let daarbij op de bedrading, ik weet niet hoeveel ohm die speakers zijn.

Joey Handsome
22 mei 2008, 21:51
Let wel he jongens, die brom hoor ik als ie op stanby staat UIT DE SPEAKERS.

blindmouse
22 mei 2008, 22:38
In geval van een 'defecte' eindbuis kunnen storingsgeluiden ook in de stanby stand door de speakers komen. Bij mijn Bassman 100 ook een keer gebeurd. Probeer eens een nieuw setje buizen of probeer een buis te vinden van ongeveer gelijke biaswaarde waarmee je de eindbuizen één voor één uitwisselt. Wie weet ben je er dan van af. Mijn ervaring is dat je bij problemen vaak bij de buizen moet zijn.

Groet

Unicron
23 mei 2008, 11:43
Let wel he jongens, die brom hoor ik als ie op stanby staat UIT DE SPEAKERS.

Ja precies, bij mij ook.

Joey Handsome
23 mei 2008, 11:49
In geval van een 'defecte' eindbuis kunnen storingsgeluiden ook in de stanby stand door de speakers komen. Bij mijn Bassman 100 ook een keer gebeurd. Probeer eens een nieuw setje buizen of probeer een buis te vinden van ongeveer gelijke biaswaarde waarmee je de eindbuizen één voor één uitwisselt. Wie weet ben je er dan van af. Mijn ervaring is dat je bij problemen vaak bij de buizen moet zijn.

Groet

Helaas ben ik hier zelf niet technisch genoeg voor. Het verbaasd me ook enigszins, aangezien de buizen nieuw waren. Ding had net een servicebeurt gehad.

Mocht er trouwens iets mis zijn met een van de speakers, wat zou dan een goede vervanger zijn? Er moet wel bas op te spelen zijn natuurlijk, maar tegelijkertijd moet gitaar er ook goed op klinken.

PeeVee
23 mei 2008, 17:33
Wanneer versterker op standby staat, krijgen de eindpitten geen hoogspanning en zou de brom dus niet aan eindbuizen kunnen liggen. Ik denk ook dat output trafo wat magnetisch veld oppikt van powertrafo of choke. Daar kun je verder weinig aan doen.

TimmU
25 mei 2008, 13:49
Kom die head anders is op een andere cab uittesten?

Ik heb vanaf woensdag een 4x12" v30 ook nog in de gang staan, en die staat er donderdag,vrijdag en zaterdag ook . ook staat hier nog een 2x12 .

Joey Handsome
25 mei 2008, 15:30
Ik vind het aardig aangeboden, maar dat gaat een beetje lastig worden. Ik heb namelijk geen auto en dat ding achter op m'n fiets mee slepen lijkt me ook niet echt handig.

Ik heb hem trouwens al over de speakers van m'n Twin Reverb gegooid. Ook brom. Precies hetzelfde, alleen heb ik die kraak niet gehoord. Zijn twee Classic Lead 80 speakers.

Rinze
25 mei 2008, 16:22
Over die speakers van die Bassman kun je toch niet lekker gitaarspelen? Komt alleen maar doffe eleende uit lijkt mij. We gebruikten vroeger een Bassman als zangversterker, klonk ook nergens naar (nou kon onze zanger ook niet zingen :sneaky: ). Het is toch zo'n raar ding met de speakers in een omgekeerde pyramide?

Joey Handsome
25 mei 2008, 16:47
Over die speakers van die Bassman kun je toch niet lekker gitaarspelen? Komt alleen maar doffe eleende uit lijkt mij. We gebruikten vroeger een Bassman als zangversterker, klonk ook nergens naar (nou kon onze zanger ook niet zingen :sneaky: ). Het is toch zo'n raar ding met de speakers in een omgekeerde pyramide?

Ja inderdaad, zo'n rare piramide. Vind hem heerlijk klinken met gitaar. Je kunt er goed op dronen. Bas klinkt er ook heerlijk op (duh).

Donderdag gaat ie mee naar de oefenruimte aangezien we daar niet meer op de apparatuur die daar staat mogen spelen. Kan ik hem goed testen.

Swan
25 mei 2008, 17:32
Over die speakers van die Bassman kun je toch niet lekker gitaarspelen? Komt alleen maar doffe eleende uit lijkt mij. We gebruikten vroeger een Bassman als zangversterker, klonk ook nergens naar (nou kon onze zanger ook niet zingen :sneaky: ). Het is toch zo'n raar ding met de speakers in een omgekeerde pyramide?

onzin, klinkt super! mooie dikke cleane tone, ik speel op n 215 cab en dat is niet dof (al hou ik van dof)

Rinze
25 mei 2008, 17:40
onzin, klinkt super! mooie dikke cleane tone, ik speel op n 215 cab en dat is niet dof (al hou ik van dof)

Maar die 4*12 is een basscab met basspeakers... Ik vind dat niet klinken, maar goed. 15 Inch wil nog niet zeggen dat het basspeakers zijn.

Kim Wilson
25 mei 2008, 20:25
Voor zover ik weet zitten in die 4x12's Oxfords, Utah's en Rola's die ze ook in de Bandmasters gebruiken. Gewone gitaarspeakers dus.

Rinze
25 mei 2008, 20:54
De meeste normale gitaarspekers zijn niet echt in staat om bastonen weer te geven, maar misschien deze net wel. Maar een mooi hoog zat er niet in.

Swan
25 mei 2008, 23:49
hmm ik ging er vanuit dat het juist basspeakers waren? onze bassist blaast er met een lage B of A en n hoop FX doorheen en dat gaat prima, ook door zoeen als die van Joey trouwens, en daar zit geen enkele brom of iets in...

Saf
26 mei 2008, 07:10
wij spele nmet oefenen zelfs met viool over zo'n kast en klinkt prima en met mijn bas vind ik hem ook erg lekker klinken.

Joey Handsome
30 mei 2008, 16:07
Nou vanavond gaat ie mee de oefenruimte in. Ik ben benieuwd.

Swan
1 juni 2008, 12:27
en hoe ging dat? ;)

Joey Handsome
1 juni 2008, 14:24
Fantastisch.

In het begin ging het allemaal wel goed en er kwam goed volume uit en alles klonk helder op een bepaalde resonantie in de kast na. Je hoort het alleen als je alleen speelt en niet met de rest van de band erbij. Het moet in de omgeving dus echt stil zijn. Alsof er iets in de kast mee resoneert. Klonk niet echt als een kapotte speaker.

Het werd echter na een tijdje een beetje vreemd toen ik er achter kwam dat er een heftige resonantie was bij het spelen van een C#. Rest van de noten klonk wel gewoon nog strak.

Later begon er meer vervorming op te treden. Ik heb toen even een gitaar gepakt en die er in geprikt om uit te sluiten dat er iets mis was met mijn bas. Die had namelijk een vreemdsoortig oversturing over zich heen gekregen.

Toen ik een enkel open D akkoord aan sloeg begaf hij het van ellende. Er kwam een kortstondige oversturing uit die ongekend was voor een Fender versterker. Deze sloeg direct van een hoog naar een erg laag volume en vervolgens kwam er een puf rook uit de extension speaker out en voor uit de inputs.

Daarna klonk het echt nergens meer naar en heb ik de versterker zo snel als ik kon uit gezet. Wat me direct op viel was dat de brom die al in de versterker zat er nu behoorlijk hard uit kwam. Je zou dus kunnen gaan denken dat er toch echt iets niet helemaal lekker was in het ding.

Ik heb dit alles vol verbazing gadegeslagen en echt nog nooit zoiets meegemaakt. De kamer stonk naar soldeer en nu thuis ruik ik het nog. Ik heb hem open gemaakt om te kijken of er iets verbrand was, maar niks te zien. Ik kan foto's posten mocht men denken dat hier iets uit af te leiden is.

Het was een top avond.

Swan
2 juni 2008, 10:09
dat is echt te fucked up... hopelijk kan je nog iets regelen met de verkoper.

Joey Handsome
2 juni 2008, 14:54
Tja, ik weet nog dat hij naar Mr. Bassman gebracht was en dat hij daarna nog een keer terug moest omdat er nog iets mee was. Ik dacht dat het hierbij ook om een brom ging.
Het ding is niet van zelf naar de haaien gegaan en ik heb er echt geen rare fratsen mee uit zitten halen. Normaal vervoerd ook.

Kim Wilson
2 juni 2008, 14:57
Hij is maar één keer bij Mister Bassman geweest, en dat was voor een beetje gekraak. Die heeft hem helemaal nagelopen en een aantal weerstanden e.d. vervangen waar nodig. Dan mag je er toch vanuit gaan dat de rest gewoon goed is, of niet? Wat een kutzooi dit, zeg... :(

Joey Handsome
2 juni 2008, 15:23
Ja ik snap er ook echt helemaal niets van. Thuis heb ik hem verder naar alle tevredenheid gebruikt. Op die brom na dan die volgens andere gebruikers hier blijkbaar zou moeten horen.
De enige die hier antwoord op kan geven zal een tech zijn. Binnenkort krijg ik weer wat geld en dan breng ik hem weg en dan zien we wel.

Joey Handsome
3 juni 2008, 19:00
Hebben de Fender experts hier misschien een idee wat er mis gegaan zou kunnen zijn?

Saf
3 juni 2008, 23:10
het blijft een oude versterker. Kan helaas altijd gebeuren, het blijft tweedehands spul en helaas houd dat in dat er een verborgen gebrek of iets dergelijks inzit waar de vorige eigenaar nooit last van gehad heeft en dus ook nooit geweten heeft en wat bij jouw opspeeld. Of een onderdeeltje is gewoon door de leeftijd verslete ngeraakt. Shit happens.

mijn sound city had hetzelfde speelde als een tierelier een paar maanden thuis op gespeeld klonk heerlijk, had ik net mijn bassman (waar ik normaal live op speel, uitgeleend. Kregen we een last minute optreden. neem ik die sound city mee naar het optreden, vergelijkbaar als bij jouw heel veel vervorming en toen niets meer. Gewoon weg gebracht aan laten nakijken. Van te voren nooit niets aan gemerkt. En gewoon zonder waarschuwing boem pats af gelopen uit.

Swan
4 juni 2008, 15:09
ja maarja als je n wat hogere prijs betaald voor de amp omdat hij net is nagekeken enzo en de eerste keer dat je hem op hoger volume gebruikt gebeurt dit?? lijkt me niet echt normaal...

Saf
4 juni 2008, 17:14
Het blijft nu eenmaal een oude versterker zelfs als hij net nagekeken is en doorgemeten etc. Kan een onderdeeltje een maand later ofzo toch op blijken te zijn.

jacky
11 juni 2008, 20:32
mischien gewoon een weerstandje doorgefikt

kan altijd je kan met nakijken van een amp moeilijk de hele amp reviseren

Of je moet dat afgesproken hebben

Gewoon naar een techneut brengen, heb nog nooit een buizen fender gezien die niet te fixen is (van voor 85).

Joey Handsome
12 juni 2008, 10:10
Ik zal binnenkort eens kijken wat de mogelijkheden zijn. Ik krijg het financieel de komende tijd helaas zwaar te verduren. Vier concerten volgende maand, in augustus ook nog een paar en Lowlands. Van te voren weet je natuurlijk ook niet hoeveel het gaat kosten. Ik wil hem wel graag snel weer in orde hebben. Ik laat het wel horen wanneer ik weet wat er gebeurd is.

guitarnijboer
13 juni 2008, 14:08
Het blijft nu eenmaal een oude versterker zelfs als hij net nagekeken is en doorgemeten etc. Kan een onderdeeltje een maand later ofzo toch op blijken te zijn.

Als je hem echt goed hebt nagekeken (en vooral gemeten) is die kans nagenoeg niet aanwezig.

Joey Handsome
13 juni 2008, 15:02
Trouwens, als je trafo door fikt, komt daar dan ook rook vanaf? Niet dat ik verwacht dat het zo ernstig is.

guitarnijboer
13 juni 2008, 18:43
Trouwens, als je trafo door fikt, komt daar dan ook rook vanaf? Niet dat ik verwacht dat het zo ernstig is.

Ik heb nog nooit een trafo zien roken en daarnaast komt de rook dan ook niet uit de input en speakerjacks. De trafo's zitten immers bovenop het chassis. Ik zou hem even door een goeie tech laten nakijken. Ik ken die mister bassman verder niet maar dat zou dus beslist niet mijn eerste keus zijn om deze reparatie uit te laten voeren. Er kunnen verschillende dingen aan de hand zijn die allemaal vervorming, volumeverlies en rook kunnen veroorzaken. Het zou dus onzin zijn ernaar te geen raden.

Unicron
16 juni 2008, 17:25
De ingangstrafo bij een Bassman 100 zit verzonken in het chassis en hangt eronder, eventuele rook kan dus best binnenin het frame geraken en via de inputs naar buiten komen....

jacky
16 juni 2008, 21:56
stoppen met gissen weg brengen dat ding het is een super simpel ampie en eenvoudig te fixen.

succes Jack

don marco
16 juni 2008, 22:18
Ma hebt ge t chassis al es gewoon eruit gepakt en gekeken of er iets is opgefikt? en ik sluit me aan bij jacky.. als ge nie es ff kijkt kan t alles zijn..

en rook int chassis, lijkt me op een of ander geexplodeerd onderdeelke.. :)

veel succes

Joey Handsome
19 juni 2008, 18:22
Nee, er is niks te zien. Alles ziet er goed uit.

Behalve...

Vandaag toevallig een nieuwe speaker kabel gekocht. Wilde mijn 5 watt Farfisa buizenbakje even op de kast aansluiten. Toen dacht ik, ik kijk nog even of de speakers er top uit zien na die laatste keer in de oefenruimte.

Doek er af. Speakers bekeken, zagen er goed uit. Geen scheuren of wat dan ook. Het viel me alleen op dat er kleine deeltjes hout op zaten. Op de onderste van de vier dan. Waarempel, waar komen die dan vandaan?

Ik zag dat er in de naden tussen de vier vlakken van de omgekeerde piramide stukjes waren los gekomen. Dat verklaard hoogstwaarschijnlijk direct de vreemde resonantie die ik waar neem.

Daar hoor je dus echt niets van als je aan het spelen bent in band verband. Maar in je eentje op een wat hoger volume kan zoiets je niet ontgaan. Thuis hoorde ik het dan ook direct bij de zware noten (ik heb hier een paar octavers en een ringmod liggen, niet dat ik die allemaal tegelijkertijd heb aangezet (disclaimer voor de boze tongen die ik anders kan verwachten)).

Wat blijkt nou. Er zitten in die naden ook stukken ducttape. Waarom zou je dat doen? Lijkt me niet dat ze bij Fender vroeger de kasten aan elkaar tapeten. Voor de lol maar eens zo'n stuk tape verwijderd en toen viel m'n mond open van verbazing...

Achter dat stuk tape zou gewoon HELEMAAL geen hout, maar een gat. Nu verbaasd het mij dan ook niet echt meer dat die kast niet optimaal klinkt. Er is dus WEL iets mis met die kast, naast dat er 5 schroeven misschien bij de speakers.

Hier de foto's:

http://i96.photobucket.com/albums/l184/joeyhandsome/Foto246.jpg

Hierboven zie je duidelijk dat er in de naad stukjes hout zijn los gekomen.

http://i96.photobucket.com/albums/l184/joeyhandsome/Foto244.jpg

Linksonder heb ik een stuk tape verwijderd, waar nu een gapend gat voor in de plaats is gekomen.

http://i96.photobucket.com/albums/l184/joeyhandsome/Foto245.jpg

Ter verduidelijking van het plaatje hierboven.

Dit lijkt me duidelijk. De kast is ondeugdelijk.

johantipker
19 juni 2008, 22:23
lijkt me dan wel handig om een nieuwe voorplaat te maken met nieuwe speakergaten enzo...

of schroef een plaat aan de achterzijde van de voorplaat met goed gezaagde gaten erin... dan hebben je speakers weer houvast en zit de boel weer dicht...

mooi renovatie projekt...

sinneD
19 juni 2008, 23:02
Volgensmij hoort dat zo, kan me herinneren van mijn 4x12 kast dat die ook van die gaten erin had zitten. Heb de kast uiteindelijk doorverkocht aan een Fender fanaat die er helemaal voor uit België is gekomen.

Hij wou weten hoe de speakers het op hoog volume uithielden, speakerdoek eraf gehad zodat die ze hand op de conus kon leggen enzo. Toen geen opmerking gehoord over die gaten. Zal dus wel horen zo, anders had ik die man er wel voor aangezien dat die er een opmerking over had gemaakt.

hendrix_appendix
19 juni 2008, 23:02
Je bent gewoon genaaid door een christen, face it.

Had Rick dan toch gelijk of wist de broer van KW dit niet?

rickert
19 juni 2008, 23:13
Ik heb altijd gelijk.

Saf
20 juni 2008, 00:53
Mijn 4 x 12" fender kast heeft precies dezelfde "gaten" die een maat van me had, had ook diezelfde gaten.

Joey Handsome
20 juni 2008, 11:45
Hoort het hout er dan ook af te snipperen? Dat van die gaten wil ik wel geloven, maar misschien is het dan niet zo handig de boel dicht te gaan tapen?

Unicron
20 juni 2008, 12:22
Waarschijnlijk vond een vorige eigenaar die gaten niet functioneel omdat het geluid er te 'hol' van werd, je ziet die gaten ook wel dichtgekit. Dat er kleine restjes hout van een hoekje afsnipperen is niet zo verwonderlijk na 30 jaar trillen en dreunen. Misschien kan je randen van die gaten even opnieuw schilderen zodat er niets af kan geraken.

Je resonantie kan natuurlijk heel goed juist die stukken tape geweest zijn.

Joey Handsome
20 juni 2008, 12:29
Waarschijnlijk vond een vorige eigenaar die gaten niet functioneel omdat het geluid er te 'hol' van werd, je ziet die gaten ook wel dichtgekit. Dat er kleine restjes hout van een hoekje afsnipperen is niet zo verwonderlijk na 30 jaar trillen en dreunen. Misschien kan je randen van die gaten even opnieuw schilderen zodat er niets af kan geraken.

Je resonantie kan natuurlijk heel goed juist die stukken tape geweest zijn.

Ja dat laatste denk ik ook ja. Misschien een wat opgefokte post, maar ja, wat wil je als er allemaal gruis uit je kast komt en er gaten verschijnen achter stukken tape.

Binnenkort gaat de kast mee de oefenruimte in om vervolgens met een andere top bespeeld te worden. Dan weet ik zeker of die kast wel of niet gaar is.

Top gaat binnenkort geserviced worden. Dan weet ik wat er mis was met de top.

Saf
20 juni 2008, 12:37
idd dat gruis tsja zo'n kast heeft in 30 jaar heel wat te verduren. Ik heb er nog nooit last van gehad. E nvan die gaten ook niet eigenlijk. Zijn de wieltjes overigs nog goed, die van mij waren op naar 30 jaar (mis)en/of(ge)bruik. waardoor een wieltje neit meer helemaal recht op de grond stond, die ging mee trillen op hogere volumes. Heb twee of drie optredens gedacht dat een van mijn speakers kapot was, bleek gelukkig alleen een wieltje te zijn. Heb mijn wielen meteen vervangen.

Joey Handsome
20 juni 2008, 12:38
Goede tip. De wielen zijn volgens mij nog helemaal goed, maar ik zal ze mocht ik nog last hebben in de oefenruimte ze er eens uit schroeven. Kijken of dat verschil geeft.

Saf
20 juni 2008, 15:24
e nals er nog de origele handvaten opzitten, tape die is vast aan de kast misschien dat die meetrillen.

Swan
20 juni 2008, 15:43
en vergeet niet de bijbel die achter de baffle verstopt zit

Humedo
9 juli 2008, 11:40
Ik reageer misschien wat laat, maar misschien toch met wat nuttige info wat betreft de kast. Ik heb eenzelfde 4x12 kast, die behoorlijk verrot was toen ik hem kocht. Ook die kraakte, meer een resonantie, zoals je beschrijft op volume.

Waarschijnlijk zitten de platen waarin de speakers bevestigd zijn niet meer goed vast, waardoor ze gaan resoneren bij bepaalde frequenties. Door de jaren heen vervormt de kast namelijk door vocht en gebruik. Ik heb dat opgelost door de platen zo goed en zo kwaad als het ging opnieuw te bevestigen, deels te lijmen en vervolgens te kitten. Dat hielp. Overigens de spleten die je ziet in je foto zijn inderdaad normaal, er werden door Fender latten gebruikt voor de bevestiging die ongeveer de halve lengte van de totale plaat hadden.

Ook de wielen rammelden bij mij, een soort rinkelen op bepaalde frequenties. Die gingen er dus af wanneer ik ging spelen.

En ik had nog een kapotte speaker, die ik heb vervangen. Die deed echter helemaal niks meer, dus veroorzaakte ook geen rammelen o.i.d.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Joey Handsome
9 juli 2008, 11:47
Hier heb ik zeker wat aan. Goede info!
Welke speaker heb je eigenlijk als vervanging gebruikt? Gebruik je de Bassman voor bas of gitaar of beide?

Humedo
9 juli 2008, 12:45
De speaker voor bas, de versterker voor beide. Voor de muziek die ik speelde was de versterker voor bas wat te licht, dus die heb ik maar even gebruikt. Overigens gebruik ik de hele Bassman set inmiddels al een tijdje niet meer, heb em nog wel.

De vervangende speaker was een Jensen, die dingen zijn nog gewoon stock verkrijgbaar. Dacht dat het de C12N was, een 50 watter, ohmage zou ik moeten nakijken.

Joey Handsome
25 juni 2009, 22:55
Ach, het is alweer een jaar later, wat vliegt de tijd snel voorbij...
Ik heb vandaag mijn Bassman 100 maar eens naar Chris gebracht ter observatie. Binnenkort zal het mysterie van de defecte Bassman dus opgelost worden... wordt vervolgd.

Erikt
26 juni 2009, 01:19
Als ik jouw was had ik 'm gewoon in de buurt van mij huis weggeflikkerd bij het grof vuil, nadat je mij daarover had gebeld. Maar Chris is in principe ook een leuke optie.

TimmU
26 juni 2009, 11:32
Ach, het is alweer een jaar later, wat vliegt de tijd snel voorbij...
Ik heb vandaag mijn Bassman 100 maar eens naar Chris gebracht ter observatie. Binnenkort zal het mysterie van de defecte Bassman dus opgelost worden... wordt vervolgd.

Precies. En als Chris erachter komt wat er mis is, dan zou ik die broer van kim wilson maar eens bellen...

tuuur
27 juni 2009, 12:22
Ach, het is alweer een jaar later, wat vliegt de tijd snel voorbij...
Ik heb vandaag mijn Bassman 100 maar eens naar Chris gebracht ter observatie. Binnenkort zal het mysterie van de defecte Bassman dus opgelost worden... wordt vervolgd.

Ik heb ook al een tijdje een bassman 100... perfect ding, gebruik hem voor bas.
Een tijdje geleden had hij last van rammelen en brommen... ook als ie op de standby stond. Op het laatst was het zo erg dat ie tijdens het spelen keihard op de G begon rond te zingen en brommen.

Weggebracht; bleek een defecte buis te wezen. Nieuwe buizen erin: klaar!

Overigens, een tip voor als je de bassman voor gitaar wilt gebruiken: koppel de beide kanalen op de volgende manier door en je hebt een veel vetter geluid. Dat komt blijkbaar doordat je de voortrap zo meer voor zijn kiezen geeft.

http://farm3.static.flickr.com/2422/3665055578_0600a3cd61.jpg?v=0

nico verduin
27 juni 2009, 12:53
Ik heb ook al een tijdje een bassman 100... perfect ding, gebruik hem voor bas.
Een tijdje geleden had hij last van rammelen en brommen... ook als ie op de standby stond. Op het laatst was het zo erg dat ie tijdens het spelen keihard op de G begon rond te zingen en brommen.

Weggebracht; bleek een defecte buis te wezen. Nieuwe buizen erin: klaar!

Overigens, een tip voor als je de bassman voor gitaar wilt gebruiken: koppel de beide kanalen op de volgende manier door en je hebt een veel vetter geluid. Dat komt blijkbaar doordat je de voortrap zo meer voor zijn kiezen geeft.

http://farm3.static.flickr.com/2422/3665055578_0600a3cd61.jpg?v=0
Je gebruikt beide voortrappen waarbij het normal channel nog een beetje signaal krijgt. Je zou hem voor nog meer signaal op de linker jack (ipv de rechter) van NORMAL kunnen inpluggen.
Doordat beide pre-amps worden gebruikt, krijgt de mixer meer signaal en automatisch daarmee de Phase inverter en de eindtrap.

Saf
28 juni 2009, 12:50
werkt voor bas ook geweldig.

Ik plug alleen altijd in op linker ingang van normal kanaal en link door naar de linker van bass. (bij mijn amps zijn door mysterieuze omstandigheden de normal en bas verwisseld lijkt wel)