PDA

View Full Version : ESP LTD EC1000 met Alnico Pro (?)



JipStoop
20 mei 2008, 20:47
Ik ben op zoek naar een Les Paul model die redelijk betaalbaar is, maar wel een erg goed geluid geeft. Ik wil hier Alnico II Pro elementen inzetten.
Nu zit ik te twijfelen tussen de Gibson LP Studio of de ESP LTD EC1000.
Wil sowieso een witte, met witte elementen (LP Buckethead style :cooler: ).
Kunnen jullie mij zeggen of een ESP LTD EC1000 (want die is net iets mooier dan een Gibson in het wit) of een Gibson LP Studio dan een betere keuze is?
Ik speel voornamelijk rockmuziek, en Nirvana.



... of hebben jullie een alternatief voor de ESP of Gibson?

Gothra
20 mei 2008, 20:57
Kijk gewoon welke van de 2 je lekkerder vind spelen.. als je de esp koopt zou je er alleen wel de alnico's in moeten stoppe, en dan heb je een leeg stukje gitaar waar normaal de batterij in zou zitten voor de EMG's

YannickH
20 mei 2008, 21:04
ik zou voor de ltd gaan.een witte studio is niet mooi:p

pannekoek
20 mei 2008, 21:07
ik zou voor de ltd gaan.een witte studio is niet mooi:p

f u, echt wel :D

de witte studio is echt vet!
ga gewoon allebei testen, hoe moeten wij weten wat jij beter vind klinken?
mijn persoonlijke keuze zou de gibson zijn omdat die veelzijdiger is en de esp vooral op metal is gericht :hippie:

Arvoitus
20 mei 2008, 21:07
Je hebt toch ook een ESP LTD ec1000 waar seymour duncan's inzitten?

Bram+
20 mei 2008, 21:12
f u, echt wel :D

de witte studio is echt vet!
ga gewoon allebei testen, hoe moeten wij weten wat jij beter vind klinken?
mijn persoonlijke keuze zou de gibson zijn omdat die veelzijdiger is en de esp vooral op metal is gericht :hippie:
Je kunt gewoon alles op allebei de gitaren spelen. ESP heeft een metalimago, maar in principe is hetgeen wat je er daadwerkelijk op gaat spelen en in mindere mate de specs van de gitaar bepalend waarop de gitaar is 'gericht' Je hebt dezelfde ESP-gitaren met mahogany body en neck en maple top, met SD JB en '59. Schreeuwt nou niet echt 'metal'.

casper innosence
20 mei 2008, 21:28
ESP/LTD heeft inderdaad een beetje een metal imago.. maar ze bouwen toch zeker wel veelzijdige gitaren, mits ze die emg's eens wat minder zouden gebruiken. Er zijn inderdaad EC's met SD's erin, maar ik meen dat dit niet de witte is.

Wellicht kun je het bij nieuwkoop gelijk op n akkoordje gooien met de winkel, dat die emgs vervangen worden door SD's. Of wellicht kun je em "custom" orderen met SD's erin. Alleen dan zit je met n stevige wacht tijd...

Maar zoals gezegt, ga testen en vergelijken..

Bram+
20 mei 2008, 21:40
ESP/LTD heeft inderdaad een beetje een metal imago.. maar ze bouwen toch zeker wel veelzijdige gitaren, mits ze die emg's eens wat minder zouden gebruiken. Er zijn inderdaad EC's met SD's erin, maar ik meen dat dit niet de witte is.
Klopt da's deze:
http://www.espguitars.com/images/guitars/EC-1000_ASB.jpg
Ziet er m.i. zelfs beter uit dan een witte. Niet bepaald 'metal' ook, hoewel ik er verder niks tegen heb.


Wellicht kun je het bij nieuwkoop gelijk op n akkoordje gooien met de winkel, dat die emgs vervangen worden door SD's. Of wellicht kun je em "custom" orderen met SD's erin. Alleen dan zit je met n stevige wacht tijd...

Maar zoals gezegt, ga testen en vergelijken..
Inderdaad. Misschien vallen die EMGs je wel mee en neem je maar even op de koop toe dat er geen witte PU's in zitten.

Dark_Tranquillity
20 mei 2008, 21:45
Witte EMG's ;)

Bram+
20 mei 2008, 21:50
Witte EMG's ;)
Nog meer pimp inderdaad (hoewel je dan nog niet van het 'probleem' van elementenwissel af bent), maar dan moet je je headstock nog wit overlakken en er chromen hardware op schroeven i.p.v. dat zwarte. Hadden ze niet een een ESP die wel een gematchte witte headstock had?

ben vanhoof
20 mei 2008, 22:02
Ik heb vorige week eens een esp ec standaard vastgehad en ik vond ze eigenlijk vrij hard tegenvallen. De body was erg dun, de hals ook vrij dun en de frets zijn van die extra jumbo, ik vind ze veel te stroef spelen. Daarnaast stond er een lp studio en die speelde naar mijn mening veel vlotter, wat dikkere hals etc. Tis maar wat je zoekt, maar ik vind zo'n esp ec echt zn geld niet waard, dan kan je veel beter 2dehands voor een gibson studio gaan...

JeanPaul du Vinnie
21 mei 2008, 17:29
Misschien is dit (http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/esp-ltd-ec500-f-olympic-white-p-21532.html) iets voor jou? Heeft niet de smalle body van de andere EC's en is meer traditioneel Les Paul-achtig.
http://www.musik-schmidt.de/osc-schmidt/catalog/images/EC500OW.jpg

casper innosence
21 mei 2008, 18:50
Ik heb vorige week eens een esp ec standaard vastgehad en ik vond ze eigenlijk vrij hard tegenvallen. De body was erg dun, de hals ook vrij dun en de frets zijn van die extra jumbo, ik vind ze veel te stroef spelen. Daarnaast stond er een lp studio en die speelde naar mijn mening veel vlotter, wat dikkere hals etc. Tis maar wat je zoekt, maar ik vind zo'n esp ec echt zn geld niet waard, dan kan je veel beter 2dehands voor een gibson studio gaan...

Ik speel alweer 4 jr op n esp Viper, heb bij t testen ook een Eclipse 2 vast gehad, kwa hals t zelfde, maar de klank weet ik niet echt meer.

Wat ik op t esp forum wel gelezen heb is dat kwa klank de viper dichter bij een LP ligt dan de Eclipse, ondanks zn vorm. Dit omdat de viper dikker is. Wat hier van waar is, dat weet ik niet.

JipStoop
22 mei 2008, 10:07
@ JeanPaul du Vinnie

Dat is een mooi gitaartje :)



Wil er trouwens ook een killswitch opzetten....
(http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=5579)
Heb er gelijk een paar besteld :cooler:

Rexx
22 mei 2008, 10:28
Ik ben natuurlijk driedubbel bevooroordeeld omdat ik sinds eergisteren mijn matzwarte ec-500 heb geruild voor mijn f-400

http://www.espguitars.com/images/guitars/F-400FM.jpg

Maar ik vind hem héérlijk.
Hij is stukken minder zwaar dan de gibsons, hou daar rekening mee.
Ik heb wel eens een gitarist gezien en na een uur van het optreden werd het echt onprettig. (en het was geen pussy)

Natuurlijk is het prijsverschil ook een grote +.

De klank was onversterkt ook stukken mooier dan mijn oude gitaar, nooit vergeleken met gibson lp alleen.

Ik zou zeggen, denk er goed over na, maar voor rock, en vooral metal zou ik de ltd nemen en de elementen erin laten zitten

JipStoop
22 mei 2008, 10:36
Ik vind eerlijk gezegd de EC500 een heel stuk mooier dan de F400

Gothra
22 mei 2008, 10:44
Ik ben natuurlijk driedubbel bevooroordeeld omdat ik sinds eergisteren mijn matzwarte ec-500 heb geruild voor mijn f-400

http://www.espguitars.com/images/guitars/F-400FM.jpg

Maar ik vind hem héérlijk.


Ik vind dat dus zo'n toffe gitaar, ben nu zelf bezig eentje een beetje te veranderen zoals ik hem zelf wil, en dan maak ik er zelf een

Rexx
22 mei 2008, 10:56
Ik vind eerlijk gezegd de EC500 een heel stuk mooier dan de F400

Dat is ook (één van de redenen) waarom ik heb geruild:P

Ik had de gitaar een jaar en was toen nog erg into het heavy gedoe, ook qua looks enzo.

JipStoop
22 mei 2008, 11:13
Maar een EC500 met (witte) Alnico II Pro elementen en een killswitch; doen of niet? :)

Weet iemand waar de witte versie van de Alnico II Pro te koop is?
Ik kan alleen de zwarte versie vinden, wel de witte op een Amerikaanse site.
http://www.guitarpartsresource.com/pickups_sdhumaph1.htm
(2e rij, eerste 2 humbuckers)

E-J
22 mei 2008, 11:18
Misschien kan je beter voor een Tokai of Edwards of een andere Japanse Les Paul gaan... hier en daar verschijnen er een aantal op Nederlands/Belgische/Duitse sites. Ik heb een Edwards Les Paul Goldtop, recentelijk opgewaardeerd met low output PAF's en die gaat nooit meer weg...

Epiphones klinken doods, dof, hebben geen sustain vergeleken met mijn Edwards en ik heb nog geen Gibson in mijn handen gehad die even lekker speelde en klonk :).

JeanPaul du Vinnie
22 mei 2008, 20:52
Maar een EC500 met (witte) Alnico II Pro elementen en een killswitch; doen of niet? :)
Ik zou het zeker doen. Ik heb zelf de EC400 en ik ben erg tevreden van de klank en de bespeelbaarheid. Wel een pak factory flaws, dus goed checken in de winkel voor je hem besluit te kopen.

JipStoop
23 mei 2008, 10:50
Ja, had al gelezen op verf foutjes enzo. Ik ga er goed op letten, maar eerst nog even verder sparen.

Maar waar zijn die Alnico elementen in het wit te krijgen hier in Nederland?

Luke-wannabe
23 mei 2008, 11:10
Ja, had al gelezen op verf foutjes enzo. Ik ga er goed op letten, maar eerst nog even verder sparen.

Maar waar zijn die Alnico elementen in het wit te krijgen hier in Nederland?
Volgens mij heeft Dimarzio een patent op witte pu's, dus Seymours worden sowieso niet wit gemaakt.

fred dons
23 mei 2008, 11:55
bijna; Dimarzio heeft een Trademark op Creme, (dus geen patent en tis niet wit ;) )
overigens kun je sd's nog steeds in creme krijgen alleen zit er dan een kapje overheen die je eerst moet verwijderen
en witte sd's zijn volgens mij wel bij vox humana te krijgen

en nogmaals + voor een edwards (ook esp maar meer vorm correct aan de LP en standaard met seymours geleverd)
die van mij gaat niet meer weg

Orpheo
23 mei 2008, 12:01
bijna; Dimarzio heeft een Trademark op Creme, (dus geen patent en tis niet wit ;) )
overigens kun je sd's nog steeds in creme krijgen alleen zit er dan een kapje overheen die je eerst moet verwijderen
en witte sd's zijn volgens mij wel bij vox humana te krijgen

en nogmaals + voor een edwards (ook esp maar meer vorm correct aan de LP en standaard met seymours geleverd)
die van mij gaat niet meer weg


echt waar?? belachelijk, dat ze een trademark hebben op cremen pickups.

fred dons
23 mei 2008, 12:24
best wel, zij hebben dit eind jaren 70 vastgelegd toen o/a mighty might creme superdistortion pups ging kopieeren en op dat moment was de markt voor vervangings pickups nogal beperkt
DM stelde dat de creme kleur typisch DM was, hoewel Gibson toen ook al creme pups maakte, alleen was Gibson op dat moment nagenoeg failliet en had geen aandacht voor dit trademark.
er zijn nogal wat rechtzaken door met name Gibson en SD gevoerd tegen Dimarzio (en SD heeft ook een paar keer gewonnen) maar DM heeft genoeg geld om iedere keer weer in beroep te gaan en oneindig te rekken dus de stand vandaag is dat SD het maar opgegeven heeft en nu stiekem creme pups maakt
(btw dit is ook de reden dat Gibson lange tijd geweigerd heeft DM's in zijn gitaren te zetten, dat is pas veranderd bij de Ace Frehley LP)

JipStoop
23 mei 2008, 12:27
Is het makkelijk om de gehele brug van een LP achtige gitaar in het wit te krijgen? :)

Orpheo
23 mei 2008, 12:30
Is het makkelijk om de gehele brug van een LP achtige gitaar in het wit te krijgen? :)

nop. ik heb er ook lang naar zitten zoeken. zelfde reden als jij. het enige dat je kan doen is 'm zelf wit lakken. opschuren dus, ontvetten, lak spuiten, en dan polijsten, en dat dan n paar keer denk ik.

JipStoop
23 mei 2008, 12:37
Klinkt als een hoop moeite :confused:

Ook geen importbruggen uit Amerika?

EDIT: En wat een paar keer, lakken of polijsten? Of allebei?

Orpheo
23 mei 2008, 12:47
Klinkt als een hoop moeite :confused:

Ook geen importbruggen uit Amerika?

EDIT: En wat een paar keer, lakken of polijsten? Of allebei?

lakken een paar keer, en op t eind polijsten. ik verwoorde me knullig.

nou ja, het probleem is dat echt witte bruggen er gewoon niet zijn, zover ik weet. ik weet dat ik een paar jaar geleden flink heb zitten mailen met Fred Dons over deze bruggen,e n hij kende er toendertijd ook geen een die zo vrij op de markt te koop was.

wat ik zou doen is een goedkope Tune o matic brug+tailstop kopen, die opschuren, ontvetten, en paar keer met de witte spuitbus erover heen gaan. gewoon, poly-lak. en dan blank aflakken, en dan evt. polijsten. het rottige is dat je ook de zadels waarschijnlijk wilt doen, en als je dat niet wilt, moet je de zadels eruit halen, en dat vind ik zo'n ongelooflijke rotklus...

JipStoop
23 mei 2008, 12:51
Is het geen probleem op "bewegende" onderdelen op je brug te lakken en te verven? Kunnen die niet vast gaan zitten?

Orpheo
23 mei 2008, 12:52
Is het geen probleem op "bewegende" onderdelen op je brug te lakken en te verven? Kunnen die niet vast gaan zitten?

daarom moet je ook de zadels eruit halen :D

als je de zadels ook nog wilt gaan verven, moet je door 't gaatje even een (ander) schroefje doen, zodat 't gaatje open blijft. zodra 't droog is, schroefje eruit halen, laar. idem dito voor 't gaatje in de brug trouwens.

als je denkt, daaag, ik ga niet die dingen eruit halen, intoneer je brug dan (op de snaardikte waar je het meest/altijd mee speelt) en lak 'm dan. dan hoeven de zadels immers niet meer te bewegen. toch? :)

JipStoop
23 mei 2008, 13:05
Klinkt wel als een uitdaging :)

En is het dan verstandiger om een nieuwe tune-o-matic brug te kopen of diegene die al op de gitaar zit te verven met de kans op mislukken ?

Orpheo
23 mei 2008, 13:08
Klinkt wel als een uitdaging :)

En is het dan verstandiger om een nieuwe tune-o-matic brug te kopen of diegene die al op de gitaar zit te verven met de kans op mislukken ?

mislukken, mislukken... wat kan er fout gaan? de verf gaat koeken en je kan niet meer intoneren. tja, das een ramp... je pakt verfverdunner, terpetine, wasbenzine, weet ik 't, en je schuurt en poetst de verf eraf. vaak zal 't gewoon gaan losbreken.

maar goed, ik zou t gewoon doen met je huidige brug. gaat 't fout, koop je bij www.guitarfetish.com een nieuwe brug. de tailstop is gewoon een blok metaal, daar kan niks mee fout gaan.

JipStoop
23 mei 2008, 13:17
Om 13:45 koffiepauze op me werk, dan maar eens met Gibson bellen, vragen of witte bruggen echt niet te krijgen zijn :)

Orpheo
23 mei 2008, 13:29
Om 13:45 koffiepauze op me werk, dan maar eens met Gibson bellen, vragen of witte bruggen echt niet te krijgen zijn :)

HA! gibson bellen?! succes! gibson is nauwelijks te bereiken voor de dealer, laat staan consumenten.
maar ik kan 't je zo al zeggen: hebben ze niet. gibson maakt geen bruggen zelf. ze kopen een partij bruggen, of laten ze maken door gotoh, ping, schaller, weet ik 't, maar zelf maken? no way.

JipStoop
23 mei 2008, 14:10
Gibson meneer vertelde me dat Gibson bruggen alleen in het zwart en in metaalkleuren komen en dat ik voor witte bruggen het beste op eBay, www.wholeparts.com en op www.stewmac.com kan kijken.

Orpheo
23 mei 2008, 14:36
Gibson meneer vertelde me dat Gibson bruggen alleen in het zwart en in metaalkleuren komen en dat ik voor witte bruggen het beste op eBay, www.wholeparts.com en op www.stewmac.com kan kijken.

op alle 3 staan ze niet hoor, maar goed, als je ze vindt hoor ik 't graag :)

JipStoop
23 mei 2008, 14:38
Zal schreeuwen als ik ze vind, ik kan alleen niet op eBay met de proxy server op me werk...

EDIT werkt www.wholeparts.com wel ? Ik krijg geen pagina te zien, ook is bij Google "whole parts" niet te vinden.