PDA

View Full Version : Vraagje Audacity



Blend
20 mei 2008, 18:45
Ik heb 'n klein probleempje. Ik kan op 1 of andere manier niet meer fatsoenlijk opnemen op m'n computer. Ik speel via een Zoom G2 multi-effect, dat in de Mic-in van m'n PC. Als ik via m'n computer gitaar speel (dus via de speakers van m'n computer zeg maar) klinkt het allemaal heel oké, maar zodra ik (met dezelfde settings uiteraard) opneem in Audacity, begint-ie te krijsen, te piepen en vreselijk te oversturen. Wat doe ik eigenlijk fout?

Bvd,

Han S
20 mei 2008, 20:18
Ik denk dat je een loop hebt, de uitgang voedt de ingang dus.

Makor1966
20 mei 2008, 20:25
Ik denk dat ie via de ingebouwde microfoon (voor video-chatten) het geluid dat uit de speakers komt opneemt.

Blend
20 mei 2008, 20:33
Een loop? Nee, want dan zou ik het moeten horen als ik niet aan het opnemen was. Ik heb m'n mengpaneel uitgezet, en toen opgenomen, maar het maakt dus geen verschil. Ik denk zelf dat het aan de input instellingen van Audacity ligt, maar ik kan 'm gewoon NIET lager zetten. via m'n computer de line in iets zachter zetten werkt niet...

Bedankt voor de tips tot zo ver!

Blend
20 mei 2008, 20:44
@Makor: nee, er zit geen microfoon momenteel aangesloten..

Nog een kleine edit; input volume lager brengen heeft geen zin. Ik neem nu alleen even op met m'n drumcomputertje, en daar van gaat de bassdrume (als ik 'm heb opgenomen), best hoog klinken, dwz weinig bas, en een soort kraak erin, niet echt van oversturing, maar gewoon een soort ruis van kutkwaliteit zeg maar.
Aan de kwaliteit van de geluidskaart kan het toch niet liggen lijkt me? Ik bedoel, alleen Audacity verneukt het geluid, als ik 'm via m'n pc laat gaat, klinkt het prima!

MjS
20 mei 2008, 21:04
Direct monitoring in Audacity aanstaan zeker?

Blend
20 mei 2008, 21:12
Direct monitoring in Audacity aanstaan zeker?

weet ik niet? hoe kan ik dat zien, en hoe zet ik 't uit?

dePerik
20 mei 2008, 23:27
weet ik niet? hoe kan ik dat zien, en hoe zet ik 't uit?
Direct monitoring kan je vaak softwarematig uitzetten in het programma waar je mee opneemt.
Cubase heeft er een aparte knop voor, ik denk andere programma's zoals Cakwalk ook wel.

Direct monitoring geeft je een dubbel signaal, namelijk een direct signaal geluidskaart in en direct er weer uit, terwijl er ook een opnamesignaal door het programma heen loopt en daarna uitgestuurd wordt.

MjS
20 mei 2008, 23:56
weet ik niet? hoe kan ik dat zien, en hoe zet ik 't uit?

Sorry voor de korte reactie, had even geen tijd. Nu wel:

Als je Audacity opent ga je naar het kopje Bewerken, en dan Voorkeuren (ik hoop dat je ook de Nederlandse versie hebt, maar met CTRL-P kom je er ook) en dan het eerste tabblad, Audio I/O. Zorg dat je sowieso de goede drivers hebt staan (ASIO wil nog wel eens helpen) en onderaan zie je twee hokjes. De softwarematige playthrough is de direct monitoring knop. Ik heb zo het vermoeden dat die aangevinkt is en dat dat je probleem is. Succes!

MjS
20 mei 2008, 23:59
Oh, en kijk ook even naar de schuifjes van het inputvolume! Dat is het schuifje met het microfoontje. Misschien staat die te hoog.

Blend
21 mei 2008, 07:05
Nee, die stond uit. Ik heb 'm al ingesteld dat-ie niet overstuurd, dus dat zou goed moeten zijn, maar die 'kraak' is er nog steeds...