PDA

View Full Version : met plectrum spelen?



frankiiee
20 mei 2008, 18:19
Ik heb een klein misschien ietwat dom vraagje over met een plectrum "picken", als ik nu het liedje snow van RHCP speel, doet het er dan toe hoe je met je plectrum de snaren plukt, moet je dat ook down up down up down up down up ... doen bij wijze van spreken of doet dat er niet echt toe. Voor de techniek bedoel ik dan, moet ik het zo aanleren naar later toe of is dat niet echt nodig ?

EDIT: dit is de tab trouwens

Intro
----------------------------------I------------------------------------I
----------------------------------I------------------------------------I
----4---4h6h4---4-----4---4h6h4---I------------------------6---6h8h6---I
--6---6-------6-----6---6-------6-I----4---4h6h4---4-----8---8-------8-I
6-----------------7---------------I--6---6-------6---6/9---------------I
----------------------------------I7-----------------------------------I
x4



Verse 1
----------------------------------I------------------------------------I
----------------------------------I------------------------------------I
----4---4h6h4---4-----4---4h6h4---I------------------------6---6h8h6---I
--6---6-------6-----6---6-------6-I----4---4h6h4---4-----8---8-------8-I
6-----------------7---------------I--6---6-------6---6/9---------------I
----------------------------------I7-----------------------------------I

EuroCinema
20 mei 2008, 23:37
Je hoeft niet zo te spelen, maar het is zeker wel nuttig als je deze techniek beheerst.

terrasbeest
21 mei 2008, 09:58
Je hoeft niet zo te spelen, maar het is zeker wel nuttig als je deze techniek beheerst.

+1.
Het zal je zeker helpen als je sneller wil gaan spelen.
Ook met de vingers leren spelen is belangrijk.
Gitaristen verwaarlozen wel eens het leren aanslaan van de snaren .

Sterik
21 mei 2008, 19:22
je moet het down, up, down, up, etc. aanslaan ja
het klinkt ook beter, en je blijft beter in de groove, tenminste dat heb ik
als je de eerste drie down doet, dus sweept, voelt het zo robotisch...

ik heb gekeken hoe ik het doe, ik doe het niet 100% heen en weer
ik doe, down, up, down, up, down, down, up, en dan opnieuw
die trill duurt 2 keer zo lang als de rest, dus ik pick ook in de maat heen en weer, als je snapt wat ik bedoel
nooit bij nagedacht eigenlijk, het gaat automatisch, maar ik denk dat dit wel de beste manier is, en je blijft beter in het ritme
(doen jullie dit ook zo?)

edit:
deze gast speelt het niet heen en weer, maar zo moet het niet, hoewel het bij hem niet eens heel slecht klinkt
http://nl.youtube.com/watch?v=0uIMr3gMA3k&feature=related

eddyvanbuiten
22 mei 2008, 12:55
----------------------------------I------------------------------------I
----------------------------------I------------------------------------I
----4---4h6h4---4-----4---4h6h4---I------------------------6---6h8h6---I
--6---6-------6-----6---6-------6-I----4---4h6h4---4-----8---8-------8-I
6-----------------7---------------I--6---6-------6---6/9---------------I
----------------------------------I7-----------------------------------I


deze riff zou ik persoonlijk D D U D U D U pakken.

frankiiee
22 mei 2008, 14:46
bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijp is het dus wel goed als ik ze down up down up ... doe, en doet het er niet echt hoe ik dat specifiek aanpak. Ik mag dus kiezen tussen bv d u d u d u d u of d d u d u d u of ... zolang het maar handig speelt en er d's en u's in zitten.

groet

R.J
22 mei 2008, 15:11
bedankt voor de reacties, als ik het goed begrijp is het dus wel goed als ik ze down up down up ... doe, en doet het er niet echt hoe ik dat specifiek aanpak. Ik mag dus kiezen tussen bv d u d u d u d u of d d u d u d u of ... zolang het maar handig speelt en er d's en u's in zitten.

groet
Nou ja, dat is alternate picken, waar je mee begint maakt geen hol uit, maar de volgende moet steeds de andere kant op zijn.
Op een gegeven moment weet je niet beter :chicken:

EuroCinema
22 mei 2008, 15:23
En je oren gebruiken he: een downstroke klinkt gewoonlijk anders (krachtiger) dan een upstroke, dus de tellen die je wilt benadrukken in het ritme kun je het beste down doen.

Sterik
22 mei 2008, 16:31
En je oren gebruiken he: een downstroke klinkt gewoonlijk anders (krachtiger) dan een upstroke, dus de tellen die je wilt benadrukken in het ritme kun je het beste down doen.

misschien in een solo, maar als je snow op topsnelheid speelt niet....

terrasbeest
22 mei 2008, 18:09
een beetje als deze jongen....

http://nl.youtube.com/watch?v=Tn27IcAapPI

EuroCinema
23 mei 2008, 09:21
Oh man, hou op. Door hoe gek-ie z'n plectrum houdt, weet ik nooit zeker hoeveel Benson nou alternate pickt en hoeveel hij legato speelt. Het klinkt alsof-ie heel veel aaanslaat, maar zijn hand beweegt maar weinig. Bij die razendsnel getokkelde octaafjes moet je je up/downstrokes trouwens wel behoorlijk stevig onder de knie hebben!
Overigens komt-ie op NSJ, voor wie 'm nog niet gezien heeft of nog eens wil zien (ik vrees dat het weer veel zingen, weinig spelen wordt).
Maar terug naar Snow: die hammer-ons kun je ongeacht het tempo wel het best down spelen, zeker met een relatief cleane sound. Legato komt in mijn ervaring toch altijd lekkerder door na een downstroke.

terrasbeest
23 mei 2008, 10:55
Ik ben nu - noodgedwongen - fingerpicking aan het leren. ( Ben bezig met Chord Chemistry van Ted Greene ...) .

Ook bezig met een boekje van de meester, Joe Pass.

Jongen, wat is die techniek van de rechterhand toch belangrijk en zo goed als nergens wordt daar op ingegaan/ aandacht aan besteed, terwijl dit toch bepalend is voor het ritme, de frasering ( en de snelheid ).
Ik heb me heel die tijd maar zitten blind staren op ' de noten' ........de moed zakt me weer in de schoenen.