PDA

View Full Version : Voeiende/sustainende lead sound: de bomen door het bos



andoni
20 mei 2008, 14:23
Ik speel nu bijna een jaar over een Mesa Dual Recto (3-kanaals), en ik denk dat ik ondertussen weet wat dit beestje kan. Hij doet alles wat ik wil, behalve het volgende. Bij het soleren is de feel van de amp wat stijfjes, weinig vloeiend en niet erg veel sustain. Ik ben al een tijdje aan het rondsurfen om te kijken met welk effect ik dit kan oplossen. Nu zie ik door het bos de bomen niet meer. Wat ik dus concreet eigenlijk wil is meer zingende sustain zodat ik langer kan hammer-onnen of pull-offen zonder als een gek op mijn frets te moeten rammen of wat "bij-picken" om de toon gaande te houden.

Ik speel ofwel met een Les Paul (burstbuckers) en met een typische metal-superstrat (Mayones Setius). In deze laatste zit een Dimarzio Air Norton in de brug die ik denk te vervangen door iets dat bruter scheurt (ik dacht aan iets van Bareknuckle, Warpig of Nailbomb).

Nu hoor ik verschillende geluiden:
- Equalizer in de loop,
- Boost voor de preamp (TubeScreamer-achtigen, Fulltone OCD...),
- Compressor/sustainer,
- ...

De meeste mensen menen blijkbaar dat een Recto het goed doet met een booster die mid bijgeeft (TubeScreamer-achtige).

Ik zou graag wat suggesties horen waarvan jullie weten dat ze me echt zullen helpen. Als er over enkele effecten wat eensgezindheid bestaat, trek ik eens een dagje uit om ze te gaan testen.

EuroCinema
20 mei 2008, 14:40
Afgaand op je behoefte aan meer sustain en meer gemak met legato spelen, zou ik sowieso een paar compressors testen. De MXR dynacomp is de classic en een heel fijn ding (ik heb de ouwe script logo versie maar de dunlop reissue vind ik helemaal niet verkeerd). Er zijn natuurlijk heel wat mooie boutique compressors ook.

the sure thing
20 mei 2008, 16:10
Ikzelf heb de MXR dynacomp getest, maar vond m teveel z'n werk doen. De Boss CS-3 vond ik te kunstmadig klinken. Ikzelf heb de Retro Sonic compressor en ben er tevreden mee.

kassie
20 mei 2008, 16:43
ik heb een mxr 10 band eq voor m'n preamp. Kan ook goed in de effectsloop. de tonen houden langer aan. en je kunt hem ook gebruiken als modulatie. Uit je les paul een telecaster geluid halen bijvoorbeeld. Maar ik stel hem vaak in voor meer mids en een boost, veel meer zingende sustain ook. Hij geeft ook veel warmte aan je versterker. Ik ben super tevreden met dat ding. Hij kost alleen wel wat.

jero
20 mei 2008, 17:22
in mijn ervaring los je stijfheid in een amp maar in zeer beperkte mate op met pedaaltjes. Ik zou eerder onderzoeken waar die stijfheid vandaan komt (te koud gebiast, speakers, etc)

kassie
20 mei 2008, 18:20
in mijn ervaring los je stijfheid in een amp maar in zeer beperkte mate op met pedaaltjes. Ik zou eerder onderzoeken waar die stijfheid vandaan komt (te koud gebiast, speakers, etc)

mwoah is een dure business met mesa boogie, zitten veel buisjes in. Ik denk eerder dat de versterker flink hard moet gaan. krijgt het toch allemaal wat meer dynamiek.

Daemon
20 mei 2008, 18:23
Vreemd dat je niet genoeg sustain hebt met je les paul. Ik heb een h&k triamp als amp en met mijn les paul heb ik ongeloofelijk veel sustain (wel een andere brug met speciale voetjes erop gezet) en de gain staat niet vol open.

shredneck
20 mei 2008, 21:32
Hoi,

Probeer eens een tubescreamer, instellen op een lichte boost en voila. Is een bekende truuk om de leadsound van een rectifier smeuiger te maken. Het pedaal boost op de juiste manier, precies wat je recto fijn vindt!

Een wat duurdere maar zeer goede oplossing is een Xotic RC Booster.

Compressors en EQ's zijn GEEN oplossing voor je probleem. Trust me on the tubescreamer.


Groet,
C

kassie
20 mei 2008, 22:33
Hoi,

Probeer eens een tubescreamer, instellen op een lichte boost en voila. Is een bekende truuk om de leadsound van een rectifier smeuiger te maken. Het pedaal boost op de juiste manier, precies wat je recto fijn vindt!

Een wat duurdere maar zeer goede oplossing is een Xotic RC Booster.

Compressors en EQ's zijn GEEN oplossing voor je probleem. Trust me on the tubescreamer.


Groet,
C

een mxr 10 band eq is WEL een oplossing voor zijn probleem. trouwens had TS het niet over smeuiger maken, maar om een vette lead sound.

Op de 10 band EQ zit ook een volume en een gain functie, te samen met een equalizer. Als je de mids opschroeft op een clean kanaal krijg je een heerlijke warme crunch. Doe je het met een crunch dan krijg je een vette lead sound. En doe je het met distortion dan krijg je metal. En met zo'n 10 band EQ is er veel meer mogelijk dan louter een tubescreamertje. Plus dat het geluid puur blijft.

the sure thing
20 mei 2008, 22:52
Ik heb beide pedaaltjes, de MXR 10 band EQ en een TS-9. Voor de smeuigheid zijn beide pedaaltjes prima (om het geluid te boosten met evt ietsjes GAIN) maar de TS is wel een goedkopere oplossing. En een 10 band EQ op je pedalboard in het donker is WEL leuker :) 12 ledjes! Joehoe :)

Fuhgawz
21 mei 2008, 00:08
Ik gebruik een Boss OD-3 voor dit soort doeleinden. Werkt perfect! Ik raad je aan om verschillende overdrive pedalen te testen met het volume hoog, de gain laag en de tone naar smaak.

MjS
21 mei 2008, 00:14
Het helpt wel als je versterker een beetje staat te blazen. Ik hoor de technici al hoofdschuddend meelezen, maar als gitarist is vaak toch wenselijk om wat harder te staan dan strikt noodzakelijk. Ik heb zowel met zéér laag als best hoog volume gespeeld, en zeker de mid- en lowgain sounds worden een stuk vloeiender (sustainen langer, etc) op hoger volume. Na volume lijkt mij een Tubescreamer een goede.

shredneck
21 mei 2008, 12:33
een mxr 10 band eq is WEL een oplossing voor zijn probleem. trouwens had TS het niet over smeuiger maken, maar om een vette lead sound.

Op de 10 band EQ zit ook een volume en een gain functie, te samen met een equalizer. Als je de mids opschroeft op een clean kanaal krijg je een heerlijke warme crunch. Doe je het met een crunch dan krijg je een vette lead sound. En doe je het met distortion dan krijg je metal. En met zo'n 10 band EQ is er veel meer mogelijk dan louter een tubescreamertje. Plus dat het geluid puur blijft.


Ik heb het geprobeerd, vele malen, maar het gewenste effect met de EQ blijft uit. De tubescreamer voegt dynamiek EN een lichte hoeveelheid gain toe, bijkomend voordeel (vooral met een Recto) is dat de midhump/bassrolloff bij leads alleen maar in je voordeel werken.

Een 10 bands MXR is een te dure oplossing die maar half werkt dus geen echte oplossing. Als je toch geld uit wilt geven zou ik de RC Booster kopen.

Enige wat ik kan zeggen tegen de topicstarter is proberen,proberen en nog eens proberen.......


.........en dan een tubescreamer kopen!

Vraag het iedereen met een Rectifier ( of 2 zoals ik )

andoni
21 mei 2008, 13:24
Ik heb het geprobeerd, vele malen, maar het gewenste effect met de EQ blijft uit. De tubescreamer voegt dynamiek EN een lichte hoeveelheid gain toe, bijkomend voordeel (vooral met een Recto) is dat de midhump/bassrolloff bij leads alleen maar in je voordeel werken.

Een 10 bands MXR is een te dure oplossing die maar half werkt dus geen echte oplossing. Als je toch geld uit wilt geven zou ik de RC Booster kopen.

Enige wat ik kan zeggen tegen de topicstarter is proberen,proberen en nog eens proberen.......


.........en dan een tubescreamer kopen!

Vraag het iedereen met een Rectifier ( of 2 zoals ik )
Ik heb een Boss SD-1, maar die maakt mijn geluid echt wel te krasserig/schel/dun, wel een hoop extra sustain, maar geen smoothness.
Die Xotic RC Booster lijkt me dus wel interessant door die 2 EQ (bass en treble) knopjes. Geeft toch weer wat tweak-mogelijkheden.

Hoe vind je dat de Xotic RC Booster zich verhoudt tot bijvoorbeeld, wat ik als goede Tubescreamer in gedachten had, de Maxon OD-808? Is namelijk toch wel een stukje duurder (ook wel meer mogelijkheden zoals gezegd).

EuroCinema
21 mei 2008, 15:37
Mijn ervaring (wel met een ander type amp) is dat de RC booster compleet anders klinkt dan de verschillende TS-achtigen. RC heeft (nog) minder overdrive in huis en laat je signaal een stuk meer intact. Het beetje overdrive dat-ie heeft is wat " grofkorreliger", meer Boss BD-2 dan TS. Ook het zingende, wat nasale karakter van de TS ontbreekt, al kun je dat door hoog en laag weg te draaien benaderen. De TS verandert je sound ingrijpend, de RC geeft je jouw sound, maar net wat krachtiger.

shredneck
21 mei 2008, 19:09
Ik heb een Boss SD-1, maar die maakt mijn geluid echt wel te krasserig/schel/dun, wel een hoop extra sustain, maar geen smoothness.
Die Xotic RC Booster lijkt me dus wel interessant door die 2 EQ (bass en treble) knopjes. Geeft toch weer wat tweak-mogelijkheden.

Hoe vind je dat de Xotic RC Booster zich verhoudt tot bijvoorbeeld, wat ik als goede Tubescreamer in gedachten had, de Maxon OD-808? Is namelijk toch wel een stukje duurder (ook wel meer mogelijkheden zoals gezegd).

Wat EuroCinema zegt is zoals het is.

De Maxon 808 is eigenlijk geen 808, zoek maar eens rond. Niet dat het voor dit doel boeit, want een ts9 werkt perfect en als je een krap budget hebt is een Bad Monkey van Digitech absoluut de way to go.

De RC Booster is een cleanboost en de ts9 een overdrivepedaal, met de RC kun je je ingangsbuis veel harder aansturen dan met een ts9, maar of dat je bedoeling is moet je zelf bepalen.

Probeer een en ander!

Yek1
28 mei 2008, 09:01
De truuk is een overdrive te gebruiken (geen distortion) waarbij je de gain/drive helemaal uitzet, de tone wat terugdraait en de level opendraait.
Je boost hiermee het inputsignaal met minimale extra extra gain. Werkt prima voor sustain, harmonics etc. De SD-1 wordt hiervoor veel gebruikt.

Een EQ of compressor geeft met veel gain teveel ruis. Een clean boost is vaak duur en voegt (voor dit doel althans) weinig toe.

Sinner
28 mei 2008, 09:53
Als je wél een compressor wilt gebruiken, dan kan ik de Mirage compressor van FXengineering aanraden, heel transparant, maar zorgt wel voor heel veel sustain en evt gecontroleerde feedback. Link (http://gtrgear.com/Reviews/Mirage-NL.htm)

succes met de zoektocht, volgens mij ben je nu dieper in het bos dan ooit! :)