PDA

View Full Version : mesa boogie mark IV / waar te testen?



iWishmaster
20 mei 2008, 12:17
Ik heb een hele tijd geleden op een mesa boogie mark IV gespeeld en vond het een geweldig geluid.

Weet iemand waar in Nederland deze te testen is bij een winkel? Devriese in Doetinchem heeft hem op de site staan, maar die was al verkocht na wat informeren... Het liefste in het zuiden van nederland, in de buurt van Nijmegen. Of zou ik dan echt bij iemand die hem tweedehands te koop heeft moeten gaan kijken?

Orpheo
20 mei 2008, 12:52
dijkman in amsterdam heeft 'm.

stevie_vp
20 mei 2008, 13:43
peter verspuy net boven dordrecht heeft een combotje staan...

Lexvandoef
20 mei 2008, 13:54
peter verspuy net boven dordrecht heeft een combotje staan...

Oftewel Rotterdam in de volksmond :seriousf:

stevie_vp
20 mei 2008, 13:59
hehe :) dan lijkt t net alsof t meer in t zuiden ligt..

AART
20 mei 2008, 15:14
Hier in Diem heb ik er een staan, kan je wel testen als je wil(20 min ten oosten van arnhem, 3 kwartier/uur vanaf nijmegen).

Niet te koop though :)

Magical
20 mei 2008, 16:39
Bij backline in aalten staat er één check mp.

AART
20 mei 2008, 16:56
Bij backline in aalten staat er één check mp.

Klopt. Dat is 30 min ten oosten van arnhem. En ze hebben er een traditional 4x12 recto kast bij.

iWishmaster
20 mei 2008, 18:23
Kijk is aan, dat zijn nog eens reacties! Bedankt!

Toch allemaal minimaal een uur rijden, maar dat is op zich niet erg als ik dan fatsoenlijk het één en ander kan vergelijken. Ik wil vergelijken met een rectifier, maar bijvoorbeeld ook met iets anders als een soldano of h&k switchblade.

Nu ik erover nadenk kan ik twee dingen doen;
1. Naar dordrecht en dan ook naar feedback in rotterdam doorrijden
2. Naar Aalten en langs devriese in doetinchem

Is ongeveer evenver rijden voor mij, maar bij welke optie zou ik een breder arsenaal aan _veelzijdige_ hi-gain amps tegenkomen denken jullie?

AART
20 mei 2008, 19:45
Kijk is aan, dat zijn nog eens reacties! Bedankt!

Toch allemaal minimaal een uur rijden, maar dat is op zich niet erg als ik dan fatsoenlijk het één en ander kan vergelijken. Ik wil vergelijken met een rectifier, maar bijvoorbeeld ook met iets anders als een soldano of h&k switchblade.

Nu ik erover nadenk kan ik twee dingen doen;
1. Naar dordrecht en dan ook naar feedback in rotterdam doorrijden
2. Naar Aalten en langs devriese in doetinchem

Is ongeveer evenver rijden voor mij, maar bij welke optie zou ik een breder arsenaal aan _veelzijdige_ hi-gain amps tegenkomen denken jullie?

Bel ze op en vraag het eens.
Backline is idd heel dicht bij vriese.

iWishmaster
21 mei 2008, 23:06
Ik heb voor optie 1 gekozen en heb dus een dagje zitten testen vandaag.

Kleine review:
Mesa Mark IV:
Mijn eerste reactie was; zo dat zijn veel knopjes ... Na bijna 2 uur draaien aan de knopjes, ook samen met de verkoper en wat presets uit de handleiding heb ik er een fantastische clean en een best aardige crunch uit. Met een heleboel gestuntel was de lead voor een metal ritme ook nog wel te pruimen. Maar waar die zingende lead-sound waar deze amps zo beroemd om zijn ergens zit zou ik echt niet weten. Dit was werkelijk een enorme teleurstelling ... Misschien dat met veel gedoe en gedraai die sound er wel in zit, maar mijn eindconclusie was toch dat deze amp te ingewikkeld is voor mij als (relatief) beginnende gitarist (speel nu ongeveer 2 jaar).

Wat andere opties geprobeerd:
Single rectifier:
Clean best mooi, lead super voor metal, maar vond de amp niet echt veelzijdig en heeft tevens niet de volle romige lead-sound die ik zoek.

Marshall JVM:
Best lekkere amp, echte marshall sound. Clean best goed, crunch super, high-gain ook goed te doen. Alleen denk ik dat Marshall niet echt mijn sound is.

H&K Switchblade:
Veel digitale snufjes, iets waar is juist vanaf wilde na 2 jaar over een line 6 te spelen ... Maar al die extraatjes achterwege gelaten: de 4 kanalen zijn uitstekend. Lekkere clean, deed me het meeste aan de clean van MkIV denken. Crunch was wat marshall-achtig, maar iets minder helden. Lead komt dicht bij de zingerige tone die ik zoek, maar of het precies is wat ik wil weet ik niet echt. Ultra kanaal was weer echt metal, bijna de scheur van een rectifier!
Al met al heel veel lekkere sounds, maar of het echt helemaal mijn ding is ben ik nog niet over uit, daarvoor moet ik denk ik wat langer en met mijn eigen gitaar testen.

Eindconclusie:
Eerder heb ik getest op een Koch multitone, ook een topversterker, maar is al even geleden dat ik die gehoord heb. De koch, H&K en misschien de JVM zijn eigenlijk over als amps waar ik tussen twijfel, en na vandaag neig ik het sterkste naar de H&K. Wat vinden jullie de voor / nadelen van deze amps? Hebben jullie nog andere tips om naar te kijken? Een lekkere buizenbak met een goede clean, metal-scheur en een betoverende lead als santana en petrucci?

AART
21 mei 2008, 23:43
Misschien is de voicing van de Mark IV niet wat je zoekt? Het is absoluut geen recto, als je die sound eruit wil kan je draaien tot je een ons weegt, dat zit er niet in.

Maar het is een amp die een hoop kan als je weet hoe het werkt, de toonregeling is heel anders dan van de meeste amps: bas laag <2, treble hoog >7, middle doet dan weinig en de rest doe je met de EQ en de presence knop en de push-pull functies.


Een lekkere buizenbak met een goede clean, metal-scheur en een betoverende lead als santana en petrucci?

Allemaal Mark IV gebruikers, maar wat bedoel je met metal-scheur? recto achtig of meer oude metallica? Mits optie 1: zoek een andere amp.

iWishmaster
22 mei 2008, 13:51
Misschien is de voicing van de Mark IV niet wat je zoekt? Het is absoluut geen recto, als je die sound eruit wil kan je draaien tot je een ons weegt, dat zit er niet in.

Maar het is een amp die een hoop kan als je weet hoe het werkt, de toonregeling is heel anders dan van de meeste amps: bas laag <2, treble hoog >7, middle doet dan weinig en de rest doe je met de EQ en de presence knop en de push-pull functies.



Allemaal Mark IV gebruikers, maar wat bedoel je met metal-scheur? recto achtig of meer oude metallica? Mits optie 1: zoek een andere amp.

Is de oude metallica geen rectifier dan? Ik dacht dat ze vanaf de black album pas echt de mark IV gebruikte in de studio. Ik zoek een stevig en lomp geluid met wat korrel, dus eigenlijk wel een recto. Nadeel is dat ik de voicing van de recto mij voor de langzamere 'dromerige solo's', met een stevige delay, niet zo aanstaat ... Qua clean en scheur is een recto juist wel mijn sound denk ik.

Iceman
22 mei 2008, 16:25
Uche..Diezel!!!....uche.

Herbert of VH4.

Marc Oblivian
22 mei 2008, 16:53
Ja, dies wel goed. Wel wat duurder dan de Mark IV en een Recto.
Vind hem ook beter, dat wel. Is een Diezel Einstein anders niets?...Iets van 2000 bij Jukebox...
Heb ik op gespeeld...mooi ding hoor.
Of eventueel de nieuwe EVH 5150III...geloof iets van 1650.
Er is zoveel mooisch in die prijsklasse....

iWishmaster
22 mei 2008, 18:13
Ja, dies wel goed. Wel wat duurder dan de Mark IV en een Recto.
Vind hem ook beter, dat wel. Is een Diezel Einstein anders niets?...Iets van 2000 bij Jukebox...
Heb ik op gespeeld...mooi ding hoor.
Of eventueel de nieuwe EVH 5150III...geloof iets van 1650.
Er is zoveel mooisch in die prijsklasse....
Jukebox in boekel staat ook nog op het lijstje om langs te gaan, dat is redelijk in de buurt voor mij en daar hebben ze soldano's staan ...

Prijs is in principe geen probleem, ik ben echt op zoek naar mijn sound, als dat duur blijkt te zijn spaar ik nog een tijdje door. Mijn line 6 klinkt wel niet echt geweldig, maar kan qua mogelijkheden en volume nog een hele tijd mee als het nodig is.

Bedankt voor de reacties weer, ik ga die diezels is aan de tand voelen, en de EVH trouwens ook :)

AART
22 mei 2008, 18:33
Is de oude metallica geen rectifier dan? Ik dacht dat ze vanaf de black album pas echt de mark IV gebruikte in de studio. Ik zoek een stevig en lomp geluid met wat korrel, dus eigenlijk wel een recto. Nadeel is dat ik de voicing van de recto mij voor de langzamere 'dromerige solo's', met een stevige delay, niet zo aanstaat ... Qua clean en scheur is een recto juist wel mijn sound denk ik.

De recto bestaat pas sinds 92.

Metallica gebruikte voor de black album en eerder (tot puppets, daarvoor weer marshall) vooral de Mark IIC+, maar die is onbetaalbaar(en zeldzaam) en de Mark IV komt aardig in de buurt qua sound.

Iceman
22 mei 2008, 19:39
I Ik zoek een stevig en lomp geluid met wat korrel, dus eigenlijk wel een recto. Nadeel is dat ik de voicing van de recto mij voor de langzamere 'dromerige solo's', met een stevige delay, niet zo aanstaat ... Qua clean en scheur is een recto juist wel mijn sound denk ik.

Zonder gekheid, als ik jouw beschrijving lees dan denk ik dat een Diezel VH4 wel wat voor jou is.

kanaal 1: Clean is Fenderisch
kanaal 2: Rockgeluid (kun je moddervet maken)
kanaal 3: Betere Recto, grove superlompe korrel maar superstrak zonder overdrivepedaaltjes. Ook geen EMG's nodig.
kanaal 4: Compressed met hopen gain, daardoor geschikt voor domerige solo's, erg vloeiend.

Een VH4 is nieuw maar een 200 euro duurder dan een Dual Recto, alleen kom je een VH4 2dehands niet vaak tegen.

Als je in de buurt van Zwolle komt moet je me even een PM sturen. Neem je gitaar mee, dan kun je de mijne even uitproberen.

TimmU
22 mei 2008, 20:34
als ik de lead van de mark IV vergelijk met een VH4 , dan kies ik toch voor de mark . het lead kanaal van de VH4 vond ik té rommelig ,maar dat kan persoonlijk zijn. Clean is echt te gek , net als de crunch!

Iceman
22 mei 2008, 20:47
het lead kanaal van de VH4 vond ik té rommelig ,maar dat kan persoonlijk zijn.

Door de compressie.
Daarom juist denk ik dat hij er wat mee kan voor die dromerige solo's.

Maar het blijft allemaal een kwestie van persoonlijke smaak.

AART
22 mei 2008, 21:17
Ik denk ook dat je met de Diezel beter uit bent.

De Mark IV is gewoon strak en heeft geen lomp en vet laag. De Diezel levert echt een bulldozer qua sound waar de Mark IV gewoon erg gearticuleerd blijft en ook veel mid heeft in vergelijking met de VH 4.

schizo910
23 mei 2008, 10:21
Waar verkopen ze Diezel? Ik wil al een tijd eens zo'n VH4 proberen...

Iceman
23 mei 2008, 12:19
Door de compressie.
Daarom juist denk ik dat hij er wat mee kan voor die dromerige solo's.

Maar het blijft allemaal een kwestie van persoonlijke smaak.

Mooi man, mezelf quoten......

Check deze clip. http://www.youtube.com/watch?v=WFsjjrwy_eg

Op 01:00 begint de man een solo op kanaal 4, misschien dat de topicstarter hier iets mee kan.

AART
23 mei 2008, 13:04
Waar verkopen ze Diezel? Ik wil al een tijd eens zo'n VH4 proberen...

Jukebox misschien, anders ergens in Duitsland.

BTW, de Mark IV is officieel uit productie dus kan je toch beter iets anders zoeken :satisfie:

iWishmaster
23 mei 2008, 17:57
Ik heb even geïnformeerd bij jukebox. Zij hebben de Diezel VH4 S (voor Stereo) staan, deze kost iets van 3150 euro.

Morgen een tripje naar Jukebox dus :)

Iceman
24 mei 2008, 10:33
Benieuwd naar je bevindingen, of het je ding is.

Als je een nieuwe koopt, krijg je levenslange garantie van Peter Diezel zelf.
Bij een 2dehandsje betaal je in 90% van de gevallen alleen de transportkosten.

Tip:

Als je een mod wilt laten uitvoeren (gratis, bijv. iets meer gain op kanaal 2) dan moet je voordat je 'em besteld eerst contact opnemen met Peter Diezel.

arjanb01
24 mei 2008, 10:39
Is een koch powertone niets voor je ?
Nieuw net onder de 2000 euro (voor de top).
Mega strakke leadsound en die dromerige solo's kan je er ook uithalen. Uiterst veelzijdig.

AART
24 mei 2008, 10:48
Is een koch powertone niets voor je ?
Nieuw net onder de 2000 euro (voor de top).
Mega strakke leadsound en die dromerige solo's kan je er ook uithalen. Uiterst veelzijdig.

Die is ook wel recto-achtig idd, misschien ook wel wat.

iWishmaster
24 mei 2008, 17:57
Benieuwd naar je bevindingen, of het je ding is.

Na een paar uurtjes bij Jukebox in de oefenruimte te hebben gezeten met een aantal amps. Even afgezien van de amps, ik was er nog nooit geweest, maar ik vond het echt een topwinkel! Behulpzaam personeel, grote oefenruimte, wordt niet moeilijk gedaan over wat je wilt testen, zeer netjes!

Dan de amps:
Diezel VH4:
Hele mooie amp, schitterend clean, stevige crunch en een superstrakke scheur, vooral in het derde kanaal. Tot daar aan toe echt een geweldige amp,
Maar ... dan toch weer die maar; de 2 leadkanalen zijn wat fuzzie op de solo's. Ik heb flink wat met de eq en vooral gain knop gedraaid, single coils, humbuckers, maar niet echt de volle ronde tone die ik zoek. Misschien dat hier nog wat aan te doen valt, maar ik vond het toch weer net niet, en voor die prijs sluit ik natuurlijk graag zo min mogelijk compromissen.

EVH 5150 III:
Schreeuwt! Aggressief, fel en monsterlijk. Hele mooie amp, maar niet echt mijn ding.

Engl Invader:
Zoveel de Sovereign me tegen viel, viel de invader mee! Nette clean, vette marshall-crunch en strakke Engl scheur. Met stevig wat mid en bas is de korrel verdwenen en blijft een mooie ronde heldere toon over. Deze amp blijft nog even op het lijstje staan om verder te proberen!

Bernd Veenema
24 mei 2008, 18:10
Als je toch qua prijs in het Diezelsegment gaat zitten, zou ik ook even naar Erik vd Haar gaan geloof ik. Daar kun je oa de Hook Captain testen. Ik heb de Hook (helaas) nog niet gebruikt, maar iedereen hier is er lyrisch over.

Lexvandoef
25 mei 2008, 01:22
Als je toch qua prijs in het Diezelsegment gaat zitten, zou ik ook even naar Erik vd Haar gaan geloof ik. Daar kun je oa de Hook Captain testen. Ik heb de Hook (helaas) nog niet gebruikt, maar iedereen hier is er lyrisch over.

Jukebox heeft 'm ook staan ;)

Ik raad hem trouwens af, kijkende naar waar je hem voor wilt gebruiken. Hij is een stuk meer 'vintage' gevoiced dan een Recto of een Mark IV, een een stuk 'losser' qua feel en geluid ook. Ik vind het een heerlijke versterker, maar minder geschikt voor de muziekstijlen die de ts wilt spelen. Desondanks kan hij wel heel erg metal klinken (heb ik aan den lijven ondervonden :))