PDA

View Full Version : Jack; oftewel de input-plug.



OldGuitar
20 mei 2008, 12:15
Help!
Jarenlang heb ik gitaren gehad met een steekplug voor een in-plug bus met twee contacten. Heel simpel en solide.
Nu heb ik ineens gitaren met 3-polige inputs waar een twee-polige steekplug in moet. Dat is vervelend omdat ze veel sneller problemen geven en ook omdat ik niet weet hoe ik ze moet aansluiten.

Sneller problemen omdat het allemaal meer kwetsbaar is en de soldeerlipjes van de bus erg dicht op elkaar zitten.
Sneller problemen omdat de steekplug sneller gaat rammelen in de plug en dat uitval (en veel herrie) veroorzaakt.

Mijn probleem:
ik weet niet hoe de aansluiting is.
Er zijn drie soldeerlipjes waarvan er twee zijn doorverbonden.
1- kern van de afgeschermde draad
2- aarde van de afgeschermde draad
3- enkelvoudige draad.

Waarom ineens drie-polig?
Welke draad moet aan welke aansluiting?
Hoe kan ik de verschillende lipjes onderscheiden?

Als je dit eenmaal weet is het een klusje van niks, maar je moet wel weten wat je doet.

Daarom: help!

OldGuitar

wiegersma
21 mei 2008, 07:28
"ineens" heb je gitaren met gitaren met die pluggen? *Floep* uit het niets?

Ik weet niet precies welke pluggen je bedoelt, maar heb je hiervoor geen microfoonpluggen nodig?
of wil je met de electronica binnenin je gitaar bezig en heb je een stereo plug?

heb je hier iets aan?:
hier gaat het om een actieve schakeling met een sterreoplug. Misschein kun je zien wat voor soort draad waar aangesloten moet worden.

De onderste ring is de aarde , middelste tip is batterij, top tip is uiteinde van de monoplug

http://acdub.com/images/emgexplorer/wiring.jpg

nou je zult er vast niets aan hebben, maar ik zwerf weer even niet op straat rond

Mephistocles
21 mei 2008, 10:29
Je bedoelt dat je zo'n dure stereogitaar zoals een mooie Rickenbacker oid hebt gekocht, en dat dat ding er nogal los in zit, en je wilt eraan sleutelen?

Haal de bus dr uit, pak een schroevendraaiertje. Van binnen zit dat contactdingetje, en verbuig t een beetje... Lijkt mij. Of vervang die zooi. Stereobus kost twee keer niets. Hooguit een anderhalve euro als je een superdeluxe afgesloten alles erop en eraan bus koopt.

En inderdaad, hoewel, ik zou het anders omschrijven, maar dit is misschien zelfs beter, geen idee eigenlijk.
De onderste ring is de aarde , middelste tip is batterij, top tip is uiteinde van de monoplug

En als je een probleem hebt met dat de lipjes dicht op elkaar zitten: tape! (Duck, het meest veelzijdige stukje tape. Duck!) Aangezien (de meeste) tape niet geleid, tape je indien nodig al je openliggende zooi af. Of je zou krimpkousjes kunnen gebruiken, maar dat vind ik niet cool :hippie:

OldGuitar
21 mei 2008, 15:38
Hallo, vooral Mephistocles en Wiegersma;

het komt wat vreemd over, maar inderdaad had ik plotseling bassen met - voor mij - vreemde pluggen. Een tijdje geleden heb ik een oude Squire 5-snaar gekocht en een tijdje daarvoor een Harley Benton bij Thomann.
Van de Squire is te verwachten dat er slijtage ontstaat maar bij de Harley Benton vond ik het wat vroeg. Het is verder een geweldige bas.

Beide bassen storen soms doordat de plug te wijd is geworden (of andersom) voor de input-jack.
De gewone 2-pools pluggen ken ik en heb ik al vaak vervangen. Nu kom ik bussen met drie kontakten tegen, die toch geen moeite hebben met de twee-polige (mono)-plug.
De bedoeling is dus om de chassisdelen te vernieuwen.
Het chassisdeel heeft 3 soldeerlipjes en de jack (die van de bas komt) maar twee.
Van het chassisdeel zijn alle drie lipjes in gebruik; twee aderen van een afgeschermde draad en een enkel draadje (aarde?).
Wat ik graag wil weten is hoe ik het chassisdeel moet aansluiten voor ontvangst van een mono-steekplug.
Hopleijk is mijn "probleem" nu duidelijk.

Paul

OldGuitar
24 mei 2008, 21:05
Iedereen bedankt; ik kom er nu wel uit.
Het probleem is dat alles zo klein is (en weggepropt) dat het haast niet te zien is.
Het schema heb ik uitgeprint; zo kan ik het nooit meer vergeten

Paul