PDA

View Full Version : Nieuwe elementen of nieuwe versterker



Onkelpazuzu
20 mei 2008, 11:57
Sinds een paar jaar ben ik, naast akoestisch, ook weer elektrisch gaan spelen. Ik heb een tweedehands Squier Telecaster op de kop getikt en eigenlijk speelt die heel lekker. Ik kan er in ieder geval de dingen mee doen die ik wil doen. Maar: het wordt zo langzamerhand tijd om eens te gaan werken aan een beter geluid. Nu kan ik op dit moment kiezen uit twee dingen. A: ik kan gaan sparen voor een betere versterker dan mijn 15-watt transistor oefenversterkertje. B: ik zou wat geld kunnen uitgeven aan een setje betere elementen op mijn gitaar. Een nieuwe gitaar is op dit moment niet aan de orde; dat is meer iets voor de langere termijn.

Mijn vraag: waar zouden jullie voor kiezen en waarom? Heeft het zin om nieuwe elementen op mijn Tele te laten zetten zolang ik nog op zo'n klein oefenversterkertje speel? Op zich lijkt dat me namelijk wel de goedkopere optie, en sowieso spreekt het idee om mijn gitaar -waar ik inmiddels toch aan gehecht ben geraakt :-)- te 'upgraden' me ook wel behoorlijk aan. Aan de andere kant merk ik wel dat mijn geluid enorm beperkt wordt door mijn versterker. Dus misschien haal ik de investering in nieuwe elementen er qua geluid niet uit als ik niet eerst een 'volwassen' versterker in huis haal?

Kim Wilson
20 mei 2008, 12:00
Ik zou eerst een betere versterker zoeken. Zo slecht zijn die Squiers nou ook weer niet. Daarom denk ik dat er met een nieuwe amp meer winst te behalen valt.

Wiellem
20 mei 2008, 12:03
Ik denk hetzelfde :)

Kim Wilson
20 mei 2008, 12:04
Great minds think alike. :cooler:

Arvoitus
20 mei 2008, 12:04
Inderdaad een nieuwe versterker.

MarkV
20 mei 2008, 13:27
Misschien dit topic alvast even uit voorzorg naar Moderne Versterkers verhuizen? :hippie:

Versterker heeft veel meer invloed op je geluid dan de elementen. Wat voor muziek speel je en welk geluid zou je uit je nieuwe versterker willen halen?

treblemaster
20 mei 2008, 13:36
Versterker!!! Slechte pick ups over een goeie (buizen) versterker klinken nogal beter dan goeie elementen over een klote versterker :).

Onkelpazuzu
20 mei 2008, 13:50
Wat een eensgezindheid - dat zie je niet vaak op Internet. :-)

Wat betreft de muziek, tja, van alles, maar waar ik naar op zoek ben is een warm maar helder geluid; van clean tot lekker 'overdriven'. Denk aan Richard Thompson e.d. Ik heb een fijne Fulltone OCD die zelfs met mijn crappy versterker wel goed klinkt, maar ècht mooi zal het toch waarschijnlijk pas worden als ik hem kan combineren met een buizenversterker(tje).

almarvk
20 mei 2008, 13:59
Je zegt het zelf al goed. Gewoon een nieuwe versterker halen. En met een klein buizenversterkertje klinkt je Tele met die OCD meer dan prima.

omni
20 mei 2008, 14:08
Eensgezindheid alom! mijn twee centen; betere pickups over een 15 watt transistor versterkertje zal je niet echt merken terwijl een betere versterker wel veel verschil op zal leveren.

Onkelpazuzu
20 mei 2008, 14:13
Heel goed, dan is dat dus duidelijk. In zekere zin wel jammer, want nieuwe elementen kan ik wel betalen, maar voor een versterker moet ik gaan sparen. ;)

Bram+
20 mei 2008, 14:20
Een buizenoefenversterker hoeft niet verschrikkelijk duur te zijn. Ik weet niet hoe je woonsituatie is, maar als je directe buren hebt en een heel erg 'grote' koopt, kun je 'm nooit fatsoenlijk opendraaien. Da's bij buizenversterkers nogal zonde.

omni
20 mei 2008, 14:21
Ja sparen is lastig want het kost tijd, maar als het alleen voor thuis is…
Er zijn tegenwoordig heel wat betaalbare, kleine buizen versterkers:
epi valve junior, orange tiny terror, blackheart, peavey valve king, H&K statesman voor ieder budget wat wils.

Onkelpazuzu
20 mei 2008, 14:31
Ja, in principe is het alleen voor thuis.

Heel erg bedankt voor alle input; tijd om aan het sparen te gaan. :-)

Jirre
20 mei 2008, 14:58
Ja idd gewoon nieuwe amp.. Mijn pa heeft ook een Squier strat waar ik ook wel eens op speel en veel mensen vragen hoe ik aan dat geluid kom met een squier (tis ook wel een oude maar toch..)

En voor een thuis versterker kan je ook nog bij Vox kijken.. die 50 watt uit de AD serie is ook niet duur (heeft mn pa ook..) De 100 watt stack (die ik heb) klinkt ook best leuk op beschaafd volume..

Greetzz

snaarplukker
20 mei 2008, 15:10
Gaat met je gitaar naar een muziekwinkel en probeert een aantal versterkers uit. Dan weet je gelijk wat er voor jou het beste klinkt en wat het kost. De verkoper ziet je toch het liefst vertrekken met een versterker met alle toeters en bellen er aan.

Cees

almarvk
20 mei 2008, 15:42
En lees je vooral in bij het onderdeel 'Moderne versterkers'. Daar is genoeg te vinden over (buizen)versterkers in allerlei prijsklassen.

macwilliams
20 mei 2008, 16:48
http://i257.photobucket.com/albums/hh237/max1m1n0666/yes.gifversterker is meer winst in geluid nu.

Yannicks
20 mei 2008, 16:58
Tenzij je een Marshall lead 12 hebt moet je zeker voor een nieuwe versterker gaan :) .