PDA

View Full Version : zelfbouw vox ac 30 preamp



st.robot
20 mei 2008, 11:19
hoi allemaal,

Iemand van bij mij op kot maakt op het moment een vox AC 30 voorversterker als project voor elektronica (of zoiets) , maar hij vertelde mij dat ik dit ook best kon en hij zou de printplaat wel maken. Nu wou ik eigenlijk gewoon weten in welke mate een eindversterker de klank bepaalt. want als ik dat zou maken zou ik een buizenvoorversterker hebben en een transistoreindversterker .. gaat dit allemaal en krijg ik dan nog dat vox-geluid uit mijne versterker?

Mr.Fingers
20 mei 2008, 11:40
Een eindversterker "blaast" het geluid dat uit de voorversterker op voor het naar de luidspreker(s) gaat. De "kleuring" van het geluid komt vooral door de voorversterking (en de gebruikte buizen/transistors). De gebruikte buizen/transistors in de eindtrap hebben een vele mindere invloed. Het VOX-geluid komt door de gebruikte buizen in de voorversterker, maar vergeet ook niet het gebruikte hout van de bekisting, de speakers (Celestion),...

Niets klinkt als een VOX AC30 als een echte VOX AC30.

Als je nu een combi wilt maken tussen lampenpreamp en transistorpoweramp, vergeet dan niet dat je met een (zware) transfo moet werken,...

Lees dit anders eens even (http://nl.wikipedia.org/wiki/Buizenversterker)

Chris Winsemius
20 mei 2008, 11:46
hoi allemaal,

Iemand van bij mij op kot maakt op het moment een vox AC 30 voorversterker als project voor elektronica (of zoiets) , maar hij vertelde mij dat ik dit ook best kon en hij zou de printplaat wel maken. Nu wou ik eigenlijk gewoon weten in welke mate een eindversterker de klank bepaalt. want als ik dat zou maken zou ik een buizenvoorversterker hebben en een transistoreindversterker .. gaat dit allemaal en krijg ik dan nog dat vox-geluid uit mijne versterker?

Pre-amp (+ toonregeling) bepaalt zeker 'n gedeelte v/d AC30-sound maar de fasedraaier, eindversterker, voeding, trafo's, smoorspoel en speakers ook...

(geluid = som der delen)

Als je 'n AC30 sound wilt: AC30 bouwen :)

Printplaat zou zeker kunnen, waarschijnlijk moet je de gloeispannings-bedrading wel los/zwevend doen als je ook de buisvoetjes op de print wilt hebben. Standaard montage-bord en buisvoetje op het chassis is ook 'n optie met als voordeel dat later tweaken wat makkelijker/sneller kan en er meestal meer fysieke ruimte is voor de componenten.

Negative K3 fan
20 mei 2008, 13:37
Een ac30 preamp icm een transistor eindversterker en willekeurige speakers gaat niet klinken als een ac30.

st.robot
20 mei 2008, 13:46
Een ac30 preamp icm een transistor eindversterker en willekeurige speakers gaat niet klinken als een ac30.

nee , da had ik ook niet gedacht ... maar zal er een beetje een leuke klank uit komen , of valt dat niet te voorspellen ?

onze_jef
20 mei 2008, 13:48
Poweramp diet weldegelijk veel aan het geluid hoor, zeker aan de feel en de dynamiek.

Hoe jou ding zal klinken kan ik moeilijk voorspellen.

bert k
20 mei 2008, 14:29
Maar het zal allicht een redelijk geluid opleveren. En eventueel kan je later een buizeneinversterker bouwen.

Agent_Smith
20 mei 2008, 20:31
Poweramp diet weldegelijk veel aan het geluid hoor, zeker aan de feel en de dynamiek.



Vind ik ook idd.
Persoonlijk als ik moest kiezen zou ik liever een transistor voortrap met buizen eindtrap hebben dan omgekeerd.

VanBiLL.com
20 mei 2008, 21:17
Idd, als je dan toch bezig bent (hoogspanning e.d.) zou je ook een AC-30 eindtrap erbij kunnen pakken. Schema's genoeg op het internet...

Jouw id, zoals door de anderen al aangegeven zal niet echt als een AC-30 klinken...daar komt wel meer bij kijken (zoals Chris al aan gaf)