PDA

View Full Version : Les krijgen van?



Indio
19 mei 2008, 22:58
Ik heb nu zo'n 4 jaar les van een Flamenco gitarist die mij op een unieke? manier les geeft. Hij leert me basis techieken van verschilende stijlen en zodra hij voelt dat ik een stuk kan pakken (maar niet optimaal) grijpt ie weer iets anders waarbij ik me uit de naad moet werken tot de volgende les. Ik word letterlijk gedwongen om te zweten voor wat ik wil leren. Ook laat ik zo verschillende stijlen liggen... zoals een voortreffelijke Bulerias van Paco Cepero. Ik snapte niet waarom hij me laat proeven van die heerlijke muziek die ik graag wil pingelen. Maar ik kan je 1 ding vertellen... het helpt echt! Als je een mooi stuk laat liggen voor een tijdje en je studeert aan iets zwaarders? je merkt gelijk dat je je oude huiswerk makkelijker oppikt omdat je onbewust (niet voor ieder) meer feeling krijgt. Ervaring. Hoe krijgen jullie les? hoe gaan jullie hiermee om? ben erg benieuwd!

artnaz
19 mei 2008, 23:14
Toen ik les had bleven we wel stilstaan bij een nummer tot ik hem nagenoeg perfect speelde. Nu ik zelf les geef doe ik een beetje zoals jouw leraar. Beetje in grove grote lijnen: als ik merk dat mijn leerling het nummer redelijk onder de knie heeft beginnen we met iets nieuws. Als hij dat nieuwe stuk ook in de goede richting gaat kijken we eerst naar het "oude" stuk voordat we met een nog nieuwe nummer beginnen. Zodoende.

Verder tussendoor wat akkoorden- en toonladder/solo-werk.

Pais
20 mei 2008, 11:37
Ik heb nu zo'n 4 jaar les van een Flamenco gitarist die mij op een unieke? manier les geeft. Hij leert me basis techieken van verschilende stijlen en zodra hij voelt dat ik een stuk kan pakken (maar niet optimaal) grijpt ie weer iets anders waarbij ik me uit de naad moet werken tot de volgende les. Ik word letterlijk gedwongen om te zweten voor wat ik wil leren. Ook laat ik zo verschillende stijlen liggen... zoals een voortreffelijke Bulerias van Paco Cepero. Ik snapte niet waarom hij me laat proeven van die heerlijke muziek die ik graag wil pingelen. Maar ik kan je 1 ding vertellen... het helpt echt! Als je een mooi stuk laat liggen voor een tijdje en je studeert aan iets zwaarders? je merkt gelijk dat je je oude huiswerk makkelijker oppikt omdat je onbewust (niet voor ieder) meer feeling krijgt. Ervaring. Hoe krijgen jullie les? hoe gaan jullie hiermee om? ben erg benieuwd!

Ik speel stukken ook beter wanneer ik mijn techniek heb ontwikkeld op iets moeilijkers. Maar tijdens je flamenco lessen ga je echt zo'n stuk van Cepero uitpluizen van a tot z?
Ik leer flamenco liever als een half improvisatie stuk. Ik leer tijdens mn lessen nieuwe falsetta's en wendingen waardoor je repertoir opbouwt binnen de palo's. Alles wordt opgenomen zodat je het thuis nog kan nahoren.
Wat ik dan bijvoorbeeld por tangos heb geleerd, probeer ik om te zetten in Buleria, solea etc waardoor je met de tijd mee je eigen stukjes ontwikkeld.
Ik ben er nog lang niet aan toe gezien mijn niveau, maar ik zou niet zo snel complete stukken van bekende gitaristen willen leren.

Van wie krijg jij les?

Manuvdv
25 mei 2008, 11:02
We concenteren eigenlijk amper op 1 stuk. Een nummertje wordt 2x aangehaald, waarin de moeilijkste stukken even worden overlopen, en dat is het. De rest van de lessen draait eigenlijk rond theorie, laddertjes, improvisatie en die dingen. Met de opgedane kennis begin ik dan maar zelf aan stukken die ik wil; bij problemen kan ik wel steeds vragen stellen. En op die manier lukt het eigenlijk wel. Ik doe een hoop theoretische kennis op, en mijn techniek wordt ook steeds beter en beter wat maakt dat ik steeds meer stukken aankan.

Reel Big Fish
27 mei 2008, 23:03
Spam+reacties verwijderd