PDA

View Full Version : Beginnend bouwen



tomluijten
19 mei 2008, 18:42
hoi,

ik wil over een tijdje samen met mijn oom ee ngitaar in mekaar bouwen.
maar voordat ik begin zijn er en aantal dingen die ik me afvraag:
- Moet je letten op de dikte
- de vorm
en al die dingen die erom draaien.

We hebben beide ervaring van 0

of is het beter om eerst gewoon losse onderdelen te kopen? en die in mekaar schroeven en kleuren ?

Kan iemand een korte uitlege geven over hoer zoiets in zijn werk gaat? en de kleine aandachtspuntjes ?

nevyn292
19 mei 2008, 18:53
hoi,

Kan iemand een korte uitlege geven over hoer zoiets in zijn werk gaat? en de kleine aandachtspuntjes ?

:D


tip: koop een boek en lees dat, dat kost inderdaad geld, maar dat is beter dan hier allerlei dingen gaan vragen. je kan beter iets specifieks vragen dan een grote vraag als: hoer bouw ik een gitaar? daar kunnen wij namelijk ook weinig mee.

als je een boek leest heb je ook ongeveer een voorstelling van hoe het in zijn werk gaat. ook als je kijkt en het sub forum hier zie je ook al heel veel aspecten van de gitaarbouw.

boeken kun je krijgen vio bol.com of vox humana. zelf vind ik het boek van melvin hiscock heel erg goed! dit heb iik ook gelezen voor mijn eerste gitaar

EDIT: hier! (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004001138443&Section=BOOK_EN&iref=precp)

st.robot
19 mei 2008, 19:04
Je kan je inderdaad beter eerst wat verdiepen in het gitaarbouwen. Kijk hier wat rond op het forum, lees "volg het bouwproces" topics , uit dat boek da nevyn aanhaalde heb ik ook al wel veel geleerd. Door veel te lezen en te kijken kan je enorm veel bijleren en dan hoef je ook niet alles te vragen, sommige dingen worden evident als je het meemaals ziet.

Maar als je allebei 0 ervaring hebt met houtbewerking is het misschien beter om een gitaar samen te stellen. Maar het is altijd een uitdaging natuurlijk

veel succes in elk geval

tomluijten
19 mei 2008, 19:05
haha sorry :P komt door het, een beetje, snel typen haha :P exuses !! :D

Maar ik zal wel is kijken of ik aan een boek kan komen :D

alvast bedankt voor de tip :hippie:

onze_jef
19 mei 2008, 19:08
Egenlijk is 't simpel: je neemt een stuk hout en zaagt alles weg wat niet op een gitaar lijkt.

tomluijten
19 mei 2008, 19:13
ow noudat je dat zegt :O

mocht ik zelf een body willen maken.
is het dan beste om ook neck te maken of gewoon eerst beginnen met een neck kopen?

* controleert of er geen foute woorden in zitten *
:D

G.G.
19 mei 2008, 19:24
ow noudat je dat zegt :O

mocht ik zelf een body willen maken.
is het dan beste om ook neck te maken of gewoon eerst beginnen met een neck kopen?

* controleert of er geen foute woorden in zitten *
:D

Een neck kan je best zelf maken. Het is het leukste klusje aan een bouwproject, naar mijn mening.

barno
19 mei 2008, 19:37
Er zijn hele goede boeken over gitaarbouw. Ik heb er nog geen gelezen waardoor het bij mij mss wat moeizamer ging in het begin, maar eigenlijk heb ik alles geleerd door hier op het forum rond te neuzen.

Dwz, echt wel enkele weken enkel maar lezen, vooral in de zelfbouwprojecten. Leer van anderen (en van hun fouten).

Daarna kan je op het forum vragen beginnen stellen over de dingen die je na al dat studiewerk nog steeds niet duidelijk zijn.

Ga er ook van uit dat je eerste project niet je beste zal zijn, wel het project waaruit je heel veel zal leren voor een eventuele tweede etc...

succes

RoelTM
19 mei 2008, 20:06
boeken kun je krijgen vio bol.com of vox humana. zelf vind ik het boek van melvin hiscock heel erg goed! dit heb iik ook gelezen voor mijn eerste gitaar

EDIT: hier! (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=1001004001138443&Section=BOOK_EN&iref=precp)
bumperdebump,

erg goed boek, heb 'm zelf ook (nee geen verkoopspraatje) en ik snap nu veel meer over hoe een gitaar in elkaar zit.
vooral het hoofdstuk electronica is erg goed..

nevyn292
19 mei 2008, 20:20
ow noudat je dat zegt :O

mocht ik zelf een body willen maken.
is het dan beste om ook neck te maken of gewoon eerst beginnen met een neck kopen?

* controleert of er geen foute woorden in zitten *
:D

haha, ik was ook alleen maar een beetje aan het mierenneuken, en het stond zo leuk.

neck zelf maken is best te doen, heb ik echter niet de eerste keer zelf gedaan, vond ik nog iets te riskant. moet je er wel op letten dat ik geen enkele affiniteit had met techniek buiten de theorie om, en ik weigerde om vaderlief mij te laten helpen, het was mijn project, niet het zijne.

wel gaaf dat je er zelf eentje gaat maken, beter dan ene 'jochie' wat hier een paar weken geleden op kwam zetten :hippie:

Kakihara
19 mei 2008, 20:21
Melvyn Hiscock MOET je gewoonweg hebben als je wil beginnen bouwen. Verder vind ik 'Building electric guitars' van Martin Koch ook de moeite, misschien wat verwarrend als je net Hiscock gelezen hebt, maar met een - vind ik - diepgaander hoofdstuk over electronica (zelfs een 'hoe maak ik zelf mijn pickups'-sectie. Verder wordt in beide boeken ook 'Constructing a solid-body guitar' van Roger H. Siminoff aangeraden als extra leesvoer. Ook eens surfen naar het forum van projectguitar.com is erg leerzaam.

RoelTM
19 mei 2008, 21:10
wel gaaf dat je er zelf eentje gaat maken, beter dan ene 'jochie' wat hier een paar weken geleden op kwam zetten :hippie:
volgens mij heb ik weer een leuk topic gemist, wie was het? ;)

nevyn292
19 mei 2008, 21:12
dat zeg ik toch!

Jochie

zo heette dat mannetje, hij was bezig de boel te verstieren in het 'laat je eigen zelfbouw zien' topic.

of de mods hebben zijn posts verwijderd, dat kan ook nog

RoelTM
19 mei 2008, 21:28
ah, nu snap ik 'm... irritant betwetertje... (jochie dan hè :satisfie: )

tomluijten
19 mei 2008, 21:37
:hippie: is dat boek over gitaar bouwen in het engels of nederlands

nevyn292
19 mei 2008, 21:42
engels, dat is wel een minpunt, maar tegelijkertijd ook een pluspunt, zal je een beetje helpen met je wereldburgersschap!

heb je dat boek nou nog niet besteld! :chicken: :sssh:

tomluijten
19 mei 2008, 21:43
haha moet eerst even wat geld bij mekaar rapen :P
heb nog schuld van me LC comet haha :P dus eerst wat geld voor me neus toveren, dan komt het boek er !! :D

ow zijn de materialen die je ervoor nodig hebt .. duur ??

nevyn292
19 mei 2008, 21:45
moet je niet over nadenken, je hebt je oom toch :hippie:



nu een serieus antwoord: hoe duur je het zelf maakt, je ziet stukken hout voor 30 euro weggaan op marktplaats, maar ook voor 200 euro per stuk...

tis ook vooral een kwestie van geluk hebben, maar ik denk toch wel dat het altijd redelijk 'duur' uitvalt.

st.robot
19 mei 2008, 21:46
duurder dan een boek in elk geval....

tomluijten
19 mei 2008, 21:48
moet je niet over nadenken, je hebt je oom toch :hippie:



nu een serieus antwoord: hoe duur je het zelf maakt, je ziet stukken hout voor 30 euro weggaan op marktplaats, maar ook voor 200 euro per stuk...

tis ook vooral een kwestie van geluk hebben, maar ik denk toch wel dat het altijd redelijk 'duur' uitvalt.

maar een stuk hout.. is dat dus gwn ieder soort hout ? lijkt mij van niet maar kan natuurlijk ook fout zitten he :D

Gothra
19 mei 2008, 22:00
maar een stuk hout.. is dat dus gwn ieder soort hout ? lijkt mij van niet maar kan natuurlijk ook fout zitten he :D

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=36918 hier staat informatie over de verschillende houtsoorten, je kan ook gewoon opzoeken wat voor hout je huidige gitaar heeft en als je dat goed vindt klinken kan je dat nemen maar ik zou zeker hier even kijken

KoenB
20 mei 2008, 00:07
maar een stuk hout.. is dat dus gwn ieder soort hout ? lijkt mij van niet maar kan natuurlijk ook fout zitten he :D

Ga dat boek lezen! dan kom je er vanzelf achter dat het niet zo is.

Ik ben nu atm bezig met mn eerste gitaarproject. Ik heb hierbij geen boeken gelezen, maar ik heb voordat ik begonnen ben maanden zitten neuzen op dit forum. Ook heb ik flink wat gitaarbouwsites bekeken zoals projectguitar.com . Ik ben nu in de lakfase, daarna de electronica. Maar ik weet nu al: bij m'n volgende bouwsel doe ik HEEL veel dingen anders. Soms was het waarschijnlijk beter geweest als ik wel een boekje had gelezen. Dus, bestellen, of mss bij de bieb lenen als ze m hebben, en zuig ook flink wat informatie uit dit forum, dan gaat het goedkomen.

Mattia
20 mei 2008, 07:25
Ik zou ook zeggen: kom 1 Juni naar de Gitaarbouwersmeeting, stel je vragen, koop wat onderdelen, misschien wat hout.

hassent
20 mei 2008, 22:03
Dat boek van Melvin Hiscock is echt een must. Ik heb het destijds gewoon bij BOL.com gekocht voor iets van euro 25,-.
In dit subforum zijn genoeg sites te vinden met een schat aan informatie.
Het is goed je eerst eens een paar weken in te lezen voor je werkelijk gaat bouwen. Maar je kan natuurlijk ook voor trail&error gaan, net wat je leuk vindt.

Zoals Mattia al zei, kom op 1 juni naar de DGBM. Het gros van de hier aanwezige leden zal je daar tegen komen en kun je je vragen kwijt.

[offtopic] Is het een idee om iets van naambatches op te doen, zodat we ook weten wie wie is? [ontopic]

RoelTM
20 mei 2008, 22:31
blijf het een leuke naam vinden... Melvin his cock :satisfie: ;)

nevyn292
20 mei 2008, 22:37
[offtopic] Is het een idee om iets van naambatches op te doen, zodat we ook weten wie wie is? [ontopic]

naambadges bitch:D

ja misschien wel goed idee, misschien kom ik zelf ook wel, zit er eigenlijk stiekem aan te denken :chicken:

kaartjes kan je neem ik aan gewoon bij de deur halen?

Gitaarbouwer
20 mei 2008, 22:51
Is het een idee om iets van naambatches op te doen, zodat we ook weten wie wie is?

Ik zal net als vorige keer wat etiketten+stiften klaarleggen zodat je je (nick)naam erop kunt schrijven. Mocht de DGBM dit jaar een succes worden, dan zal ik volgende keer échte badges bestellen, dat staat net ff wat professioneler:-)

hassent
21 mei 2008, 06:30
naambadges bitch:D


:sneaky: een hele berg naambadges in verschillende stapels zijn toch naambatches....:seriousf: .



Sorry hoor, 't was al wat later op de avond.

Mattia
21 mei 2008, 07:15
Ik zal net als vorige keer wat etiketten+stiften klaarleggen zodat je je (nick)naam erop kunt schrijven. Mocht de DGBM dit jaar een succes worden, dan zal ik volgende keer échte badges bestellen, dat staat net ff wat professioneler:-)

Nee man! Het is een ZELFBOUW meeting, moet je je badge ook gewoon zelf kunnen bouwen.

G.G.
21 mei 2008, 07:59
blijf het een leuke naam vinden... Melvin his cock :satisfie: ;)

Off-topic: Wat vind je van Herbie Hancock (Herbert Hanglul)

Gitaarbouwer
21 mei 2008, 08:35
Nee man! Het is een ZELFBOUW meeting, moet je je badge ook gewoon zelf kunnen bouwen.

In dat geval leg ik wel een berg triplex en een figuurzaag klaar.

nevyn292
21 mei 2008, 10:37
:sneaky: een hele berg naambadges in verschillende stapels zijn toch naambatches....:seriousf: .



Sorry hoor, 't was al wat later op de avond.

voor mij ook hoor, ik vond dit alleen zo knullig staan :seriousf:

zo'n natuurkunde examen gaat je ook niet in je koude kleren zitten, wordt je ook wel erg losgeslagen van moet ik bekennen

Pep
20 april 2009, 20:12
Melvyn Hiscock MOET je gewoonweg hebben als je wil beginnen bouwen. Verder vind ik 'Building electric guitars' van Martin Koch ook de moeite, misschien wat verwarrend als je net Hiscock gelezen hebt, maar met een - vind ik - diepgaander hoofdstuk over electronica (zelfs een 'hoe maak ik zelf mijn pickups'-sectie. Verder wordt in beide boeken ook 'Constructing a solid-body guitar' van Roger H. Siminoff aangeraden als extra leesvoer. Ook eens surfen naar het forum van projectguitar.com is erg leerzaam.

Melvin Hicock is een grappige naam in het Engels

Pep
20 april 2009, 20:14
Melvin Hicock is een grappige naam in het Engelsoh, dat was al bekend

Mattia
20 april 2009, 20:42
Melvin Hicock is een grappige naam in het Engels

Yep. En het is ook nog eens een toffe peer (heb 'm eens ontmoet, bij een vliegshow nota bene.)

aaronstonebeat
20 april 2009, 23:50
Hoe zou 't met de gitaar van Tom gaan ? :soinnocent: