PDA

View Full Version : Eigen rackje?



TheGoliath
19 mei 2008, 17:47
Hey,

Ik was eerst van plan om de JVM410H te kopen en de daarbij passende 2x12 cabinet. Nu heb ik een keer over een rack gespeeld met de JMP-1, JFX-1 en een Behringer A500 eindtrap. Nu vond ik dat de effecten stereo echt veel gafer klinken. Helaas is de JVM een mono versterker, dus kan ik er niet voor zorgen dat de effecten stereo worden uitgezonden naar de cabinet. Het geluid van de JVM vind ik in principe geweldig. Weten jullie een goede vervanger voor de JVM? Dus de preamp en de eindtrap? Ik wil natuurlijk het liefst wel volledig buizen en wat mij betreft hoeft de preamp geen midi-channels te hebben, ik ga geen 127 presets maken ofzo. JMP-1 vond ik overigens niet geweldig klinken, wel goed, maar niet geweldig.

Magic Bean
19 mei 2008, 19:16
Effecten die stereo zijn komen altijd beter tot hun recht met een échte stereo opstelling: oftewel 2 losse kasten.

Als je hiermee live wil gaan spelen heb je dus ook 2 mic's nodig.
De vraag is maar of dit altijd mogelijk is.

Ik zou gewoon voor de JVM gaan en dan een los Marshall monoblock wil je persé stereo gaan.

Wil je het echt goed doen, moet je gaan voor een wet-dry-wet opstelling.
Dus gewoon die JVM met een 2x12 cab. Signaal door een goede effectprocessor (Intellifex/G-major/MPX-1).
Droge signaal door de 2x12, en dan 2 losse 1912's voor de effect signalen.

Maarja, dan heb je alweer 3 mic's nodig...

paulusdeBKB
19 mei 2008, 20:12
Kijk ook eens naar de Koch Supernova. Ook een top met vier kanalen, maar met 2x60 watt stereo eindtrap. Volledig buizen, mét midi en zeer veelzijdig. Je moet er dan nog wel 2 losse kasten bijkopen voor een kamerbreed stereogeluid.

Die JVM met een losse monobloc is een goedkopere keus. De Supernova is door zijn geïntegreerde stereo eindtrap iets handiger.

TheGoliath
20 mei 2008, 12:45
Bij de eerste opstelling zou het dus zoiets worden:


(preamp out) (balanced inputs;left) (balanced outputs;l&r) (beide kanalen)
JVM410H -------------> G-Major -------------------> Marshall 9100 eindtrap -----------> Marshall 1936 2x12 cab (stereo mode)

en de tweede opstelling:


wet:
(preamp out) (balanced inputs;left) (balanced outputs;l&r) (beide kanalen)
JVM410H -------------> G-Major -------------------> Marshall 9100
eindtrap ---------> 1912 1x12 cab
|
---------> 1912 1x12 cab

dry:
JVM410H -------------> 1936 2x12 cab (mono mode)


over de supernova: ik heb de multitone II wel eens aan de tand gevoelt, maar ik vind dat koch geen strakke distortion heeft, dus voor dingen zoals metal vind ik dat ie niet geweldig klinkt. Ik ben wel benieuwd hoe de supernova dan klinkt, maar ik sta niet tot de beschikking om naar oezbekistan te reizen om de versterker uit te proberen

Nitefly7
20 mei 2008, 15:26
Hey,

Ik was eerst van plan om de JVM410H te kopen en de daarbij passende 2x12 cabinet. Nu heb ik een keer over een rack gespeeld met de JMP-1, JFX-1 en een Behringer A500 eindtrap. Nu vond ik dat de effecten stereo echt veel gafer klinken. Helaas is de JVM een mono versterker, dus kan ik er niet voor zorgen dat de effecten stereo worden uitgezonden naar de cabinet. Het geluid van de JVM vind ik in principe geweldig. Weten jullie een goede vervanger voor de JVM? Dus de preamp en de eindtrap? Ik wil natuurlijk het liefst wel volledig buizen en wat mij betreft hoeft de preamp geen midi-channels te hebben, ik ga geen 127 presets maken ofzo. JMP-1 vond ik overigens niet geweldig klinken, wel goed, maar niet geweldig.

stereo-effecten hoeven niet altijd een stereo preamp als bron te hebben..
de oplossing om een aparte eindtrap, naast je JVM te gebruiken, is ook de suggestie die ik je zou geven..

uit ervaring kan ik zeggen dat je geen heftige versterker nodig hebt, maar als je budget het toelaat; ga ervoor..

mijn suggestie:

JVM -> fx send -> Intellifex/Replifex/G-Force/MPX-1 (of allemaal) -> fx return JVM
right output van Intellifex/Replifex/GF/MPX naar (line) input van bijv. Mesa 20/20, 50:50, 2:90 etc... of een Marshall 9100 inderdaad...

wat ook een leuke suggestie kan zijn, en niet duur, is de 'oude' Marshall Valvestate serie: de 8008 biedt 2x80 wat of 1x160 (als ik het goed heb) en klinkt in een stereo setup erg lekker.. (Mike Landau gebruikt/gebruikte deze poweramp in een w/d/w-setup..)

Magic Bean
20 mei 2008, 15:35
Bij de eerste opstelling zou het dus zoiets worden:


(preamp out) (balanced inputs;left) (balanced outputs;l&r) (beide kanalen)
JVM410H -------------> G-Major -------------------> Marshall 9100 eindtrap -----------> Marshall 1936 2x12 cab (stereo mode)

en de tweede opstelling:


wet:
(preamp out) (balanced inputs;left) (balanced outputs;l&r) (beide kanalen)
JVM410H -------------> G-Major -------------------> Marshall 9100
eindtrap ---------> 1912 1x12 cab
|
---------> 1912 1x12 cab

dry:
JVM410H -------------> 1936 2x12 cab (mono mode)


over de supernova: ik heb de multitone II wel eens aan de tand gevoelt, maar ik vind dat koch geen strakke distortion heeft, dus voor dingen zoals metal vind ik dat ie niet geweldig klinkt. Ik ben wel benieuwd hoe de supernova dan klinkt, maar ik sta niet tot de beschikking om naar oezbekistan te reizen om de versterker uit te proberen

Let bij de eerste opstelling wel op dat je de eindtrap van de JVM ook gebruikt! Dus: JVM==>GMajor (L)==>Eindtrap JVM / Gmajor (R)==> Marshall Monoblock. en dan naar speakers.

Bij opstelling 2 zal je tussen JVM en Gmajor nog een linemixer nodig hebben die het droge signaal terugleid naar de JVM.

Supernova lijkt me ook een superstrakke optie. Goede MIDI-opties. Hij zal overdrive kanalen hebben die lijken op powertone. En dat is toch vrij strak en zeer geschikt voor metal.
Ik zou zeggen, als je serieus geïnteresseerd bent, stuur Dolf een mailtje!

Voor W/D/W setup is zo'n valvestate (of een willekeurige kwaliteits transistoreindtrap) zeer geschikt, omdat de effecten zo clean mogelijk uit moeten komen.
Voor speakers in de 1x12's kan je zelfs kijken naar full range speakers, omdat deze neutraler/helderder (zouden) zijn.

TheGoliath
20 mei 2008, 15:42
ik denk dat ik dan beter toch voor de eerste opstelling kan gaan, sowieso, dan gaat er door de 2 cabinetten dezelfde distortion. Trouwens, van de Marshall Valvestate ben ik niet te spreken en het is een transistor eindtrap, terwijl ik het liefst toch buizen wil.
Kwa geld heb ik wel aardig wat te besteden, ga er maar vanuit dat ik een bedrag van 2000 à 3000 euro te besteden heb.

EDIT: Daar denk ik opeens ff aan, de eindtrap moet natuurlijk een minimum load hebben, zou het ook mogelijk zijn om dan alleen de standby switch aan te zetten? Volgens mij wordt de eindtrap dan uitgeschakeld.

Magic Bean
20 mei 2008, 16:40
Dat is precies wat ik probeerde te zeggen:

Je moet de losse eindtrap mono schakelen.

Dan: JVM ==> G-major.
G-major (Left) ==> JVM return ==> Speaker 1
G-major (right) ==> Losse eindtrap (mono) ==> Speaker 2.

Voor het beste resultaat zou ik dan alsnog 2 losse kasten pakken, dan krijg je het beste stereobeeld.

Plantje
20 mei 2008, 18:41
Ik moet zeggen, dat ik dat hele w/d/w verhaal nog niet volg. Waarom wil je dat?

Ik stel mijn effecten zo af, dat ze mijn signaal niet teveel kleuren. En je kunt in de gemiddelde FX processor toch ook aangeven hoeveel van je originele signaal je wil houden. Waarom zou je dan nog een aparte set neerzetten die alleen maar je base geluid weergeeft?

En hoeveel mics heb je wel niet nodig als je hiermee gaat optreden? Krijg je een geluidsman die het niet snapt, overal een mic voorgooit en vervolgens een w/d/w mix maakt zoals je hem helemaal niet bedoeld hebt! (Of zie ik dat helemaal fout?)

paulusdeBKB
20 mei 2008, 19:54
Kennelijk snap je w/d/w prima, want je legt precies de vinger op de zere plek. WDW heeft als voordeel dat al je stereo-effecten superruimtelijk klinken (echt heel gaaf) maar in bandsituaties heeft het zo veel nadelen dat bijna niemand het doet.

Plantje
20 mei 2008, 19:55
Ja, ik had het ook krom verwoord. :chicken:

Ik snap wel (ongeveer) hoe het systeem in elkaar steekt, maar ik begrijp niet dat mensen dat echt willen :)

En nog belangrijker: hoe hard heb je het nodig?

Arvoitus
20 mei 2008, 21:09
Ja, ik had het ook krom verwoord. :chicken:

Ik snap wel (ongeveer) hoe het systeem in elkaar steekt, maar ik begrijp niet dat mensen dat echt willen :)

En nog belangrijker: hoe hard heb je het nodig?
Je hebt het niet nodig. Alleen als je wil dat je effecten echt super klinken, maar in een normale (band) situatie is dat niet nodig.

TheGoliath
20 mei 2008, 22:42
Nou, nu jullie daar over beginnen...
Ik had er nog eigenlijk geeneens over nagedacht hoe dat bij ons in de band zou gaan klinken, maar daar gaat het me eigenlijk niet eens om, want ik vind stereo effecten gewoon veel vetter klinken dan mono en aangezien ik mijn geld nog niet heb uitgegeven, dacht ik dat ik dan in plaats van een topje gewoon een rackje zou kunnen aanschaffen. Alleen zit ik dus met het probleem welke preamp ik dan zou moeten nemen.
Een WDW opstelling vind ik trouwens veel te veel gedoe en zoals ik het dan zou moeten aansluiten met de eerste opstelling (de simpelere) vind ik het een beetje onhandig, want als ik dan een keer moet optreden, dan wordt dat zo'n gedoe om dat aan te sluiten. Dan heb ik namelijk liever een rackje waar ik maar 2 kabeltjes op cabjes hoef aan te sluiten en m'n gitaar hoef in te prikken.
Trouwens, het hoeft niet persee dat JVM geluid te zijn, ik sta ook open voor andere dingen. Het liefst wel in de richting van ENGL & EVH 5150 III/II. Ik was namelijk helemaal verknocht aan de EVH, maar aangezien de EVH in de bandsituatie niet pastte, omdat je namelijk zo'n specifiek geluid heb, bleef ik bij de JVM haken. Deze heeft namelijk een veel algemener distortion.
Het geluid van een Soldano vind ik trouwens ook geweldig, maar die zijn erg duur.

Arvoitus
20 mei 2008, 23:15
Engl heeft een preamp (E530) die heeft een stereo output!
Daarmee preamp heb je echt veel tone mogelijkheden.

Magic Bean
20 mei 2008, 23:56
EVH is ook zeer veelzijdig hoor! En persoonlijk vind ik die beter klinken dan de JVM.

Ik zou zeggen: zet ze ns naast elkaar op n goede cab.

Chiel
21 mei 2008, 09:16
Als het je om de ENGL & EVH 5150 III/II sound gaat krijg je dat ook uitstekend uit een VHT GP3. En met die preamp kun je wel ff vooruit.

Plantje
21 mei 2008, 09:24
Wat is eigenlijk je budget?

En als het je puur gaat om het al dan niet stereo kunnen spelen zou ik eens gewoon vooral veel testen. Met twee losse cabs kun je inderdaad wel pas werkelijk lekker stereo testen.

Maar waar gaat het je om? Dingen als een ping-pong delay? Chorus die over links en rechts verdeeld is?
Of gaat het je er meer om, dat je links en rechts een net wat ander geluid hebt en daardoor een "dikker" geluid krijgt? Als dat laatste het geval is zou je ook eens een GT Pro van Boss kunnen proberen. Die heeft 2 COSM processoren, waardoor je als het ware 2 preamps kunt modelleren. Eén ervan kun je door links laten gaan en één door rechts. Volgens mij kun je niet FX chain per preamp toewijzen, maar dat weet ik niet 100% zeker omdat ik zelf niet met dat soort dingen gespeeld heb.

Eén nadeeltje is wel, dat zo'n ding geen buizen preamp is.

Magic Bean
21 mei 2008, 14:28
Eén nadeeltje is wel, dat zo'n ding geen buizen preamp is.

Och, klein nadeeltje... :D

Plantje
21 mei 2008, 14:46
Ik moet zeggen, dat ik de GT Pro super vind klinken! Maar ja...wie ben ik? :)

TheGoliath
21 mei 2008, 16:33
Hey,

Mijn budget ligt rond de 2000 à 3000 euro, had ik trouwens al eens eerder gezegd.
Ik vind zelf de EVH ook tien malen beter klinken dan de JVM, tenminste, voor mijn solo situatie (als ik thuis oefen). In de bandsituatie denk ik dat deze er niet tussen past. We spelen namelijk Good Charlotte, Simple Plan, Sum 41, Green Day, dus in de richting van punk-rock. Dat jullie t weten, Good Charlotte en Simple Plan zijn niet mijn inbreng :P :P. Over de versterkers heb ik dus al zelf gespeeld.
Engl E530 heb ik niet aan de tand kunnen voelen, maar had ik zelf ook al bekeken. Ik was een beetje bang dat het snel de metal kant op ging, misschien wat soundclipjes?
Maar in ieder geval, het moet dus wel een rackje worden die geschikt is voor dit soort muziek.

Plantje
21 mei 2008, 16:48
Ach ja...nu je het zegt...

Op zich best een aardig budget moet ik zeggen :)

Arvoitus
22 mei 2008, 09:46
http://rocksolidamps.com/index.php?contain=playlist&mid=155

Hier kun je wat soundsamples vinden van onder andere de E530.

TheGoliath
22 mei 2008, 11:15
Ik merk dat er in die clips vooral metal wordt gespeeld, denken jullie dat deze preamp ook geschikt is voor Van Halen?