PDA

View Full Version : Het grote Stratocaster pickups topic!



Jim Haagmans
19 mei 2008, 18:11
Ik was vandaag een beetje op internet rond aan het kijken voor een setje pickups om mijn squier stratje mee te upgraden. Persoonlijk dacht ik aan de Custom Shop '69 pickups omdat ik die zo lekker vond klinken op de 60's Classic Player stratjes. Maar ik ook hoor veel goeie dingen over de noiseless en seymour duncan schijnt er ook goeie te maken etc. etc.

Ook nog even hier op gitaarnet wat gezocht (met de zoekfunctie ja ;) ) maar ik kon eigenlijk alleen topics vinden die specifiek over 1 soort pickups gingen (als in; zijn deze .. pickups geschikt voor mijn stratje). Dus leek het me interessant om 1 groot topic te maken om dat een beetje in te bundelen, ofwel:

Welke pickups vind jij het best in een stratje en waarom?

Als ik me toch heb vergist en dit topic is er eigenlijk al dan gooi hem maar gewoon weer dicht ;)

no 1 hops
19 mei 2008, 18:19
ik weet dat bill lawrence een beetje in het vergeet/verdom hoekje ligt.
nu had ik een setje keystone voor strat maar die waren mij te vintage.
heb ze verkocht en gevraagt wat de koper er van vond.
dit is wat hij later schreef

hallo, jij vroeg om een commentaar op die pick-ups. Wel, ik vind ze ronduit fantastisch. Lekker van klank, gedefigneerd, vet en een patat meer output dan de gewone fenders.
We hebben ze eens gechekt met een hoop echte oude fenders, en hij kwam van klankbeeld heel goed in de buurt, maar van output ging hij er los over. Uiteindelijk kwam hij van klank het meest overeen met een reverend met 3 P80's. ik ben dus enorm blij, en voor mij zijn ze veel beter dan alle andere (antiquities, texas specials, hotrails etc meegerekend).

Precies wat ik zocht eigenlijk (muziekstijl is surf, bluesrock, rock-a-billy, punk en beetje neil young)Materiaal getest op een line 6 ding (klonk al behoorlijk), en dan op een blonde fender basman uit 63 (retevet)

je krijgt dan rwrp, neck en midden pup rond de 5 kohm de brug pup tegen de 9 kohm.
gewaxed en helemaal afgevuld met hars waardoor je het kapje niet meer veranderen kan.

heb nu de SCN, die zijn wat minder vintage zeer stil iets moderner.
zijn eigen l280 zijn ook noissles hebben voor mijn idee meer output en glashelder.

jimihattricks
19 mei 2008, 18:53
1 ding; ik heb zelf ook een 60's classic player, en de pickups die daar in zitten zijn NIET dezelfde die ook uit de CS komen met een handtekening erop.. ze klinken weliswaar niet echt anders imo..

magoed, de CS '69s hebben 1 belangrijke karateristiek, en dat is dat ze allemaal (nek, midden, brug) dezelfde output hebben.. de vraag is of je in de brug niet liever iets hotters hebt, maar dat is weer een kwestie van smaak..

anyway, ik kan zoooveeel pickups opnoemen die je moet uitproberen, maar voor mij is het perfecte compromis tussen stratsound + sustain + ruis de DiMarzio Area '58 (nek en midden) en DiMarzio Area '61 (brug).

Serieus, DiMarzio wordt natuurlijk vooral geassocieerd met high gain pickups e.d., maar ik vind dit deze pickups heel goed de vintage vibe vangen, met een aantal moderne voordeeltjes..

ik dacht dat ik de enige was die die dingen had ontdekt, maar op Amerikaanse forums zijn ze er ook laaiend enthousiast over kwam ik laatst achter..

desondanks speel ik ook wel graag op een strat met wat hetere pickups, maar dat is gewoon weer een reden om 'yet another' strat te kopen :satisfie:

Jim Haagmans
19 mei 2008, 18:56
desondanks speel ik ook wel graag op een strat met wat hetere pickups, maar dat is gewoon weer een reden om 'yet another' strat te kopen :satisfie:

tja, je kan ook nooit genoeg stratjes hebben toch ;)