PDA

View Full Version : Wat zou jij spelen over ...



-=JEROEN=-
19 mei 2008, 16:34
Lijkt me leuk om hier een soort van ketting-topic van te maken (of hoe heet dat). Je geeft een schema of een enkel akkoord als vraag, en wij vertellen dan welke ladders wij hier over spelen.

Voorbeeld:

VRAAG:
Wat speel jij over C# half dim - F# (evt 7) ?

C# = x4545x
F# = x4432x

(gaarne voicings erbij plaatsen, voor de duidelijkheid)

ANTWOORD:
F# gypsy = 1 b2 3 4 5 b6 b7 (≈ B harmonic)

jaspie
19 mei 2008, 20:30
ok uit erykah badu's other side of the game:

/Dbmaj9 Abmaj7/ Emaj9 A13/


x x x x
4 4 7 7
5 5 8 6
3 5 6 5
4 x 7 x
x 4 x 5

gorgasm
19 mei 2008, 21:11
Wat speel jij over C# half dim - F# (evt 7) ?
(≈ B harmonic)
Yes sir,
B harmonic scale
1 2 3 4 5 b6 7 8

-=JEROEN=-
20 mei 2008, 00:26
Yes sir,
B harmonic scale
1 2 3 4 5 b6 7 8
Harmonic = 1 2 b3 4 5 b6 7 http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif

G.G.
20 mei 2008, 09:38
ok uit erykah badu's other side of the game:

/Dbmaj9 Abmaj7/ Emaj9 A13/


x x x x
4 4 7 7
5 5 8 6
3 5 6 5
4 x 7 x
x 4 x 5


Geen idee, maar HOLY SHIT!!! wat is dat een mooie reeks.

EuroCinema
20 mei 2008, 10:54
VRAAG:
Wat speel jij over C# half dim - F# (evt 7) ?

ANTWOORD:

Ik zie dit als een ii-V in Bm7. B harmonisch dus idd. Maar zelf zou ik eerder een E dim arpeggio spelen over de F#, of iets uit G melodisch. Je kunt de C#m half dim ook zien als een Em6 over een C# basnoot. Dus speel je over de C#half dim een lick in Emelodisch. En wat dan leuk werkt: over de F#7 transponeer je die naar G melodisch. Een klassieker, maar ik gebruik hem graag.

Little Jay
20 mei 2008, 12:29
Ik haak ook aan bij EuroCinema: hierover speel ik ook graag G-melodisch mineur (da's dan in feite F# gealtereerd). Geeft die typische gealtereerde klank. Ik zou dat niet in je eerste rondje solo meteen doen, maar naarmate je de solo opbouwt.

Wat ik ook vaak doe is een arpeggio c# half dim, arpeggio F#7 (al dan niet met #5), zoiets:

C#half dim F#7
---------------------------3--6-----
------------------------4-----------
-----------4--7--3--6--------------
--------5---------------------------
--4--7------------------------------
------------------------------------

(hoop dat ik 'm goed 'getabt' heb, heb geen gitaar bij de hand....)

gorgasm
20 mei 2008, 12:37
Harmonic = 1 2 b3 4 5 b6 7 http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon12.gif
3 géén b3, dan heb je mineur
ik typte geen fout. Ik bedoel harmonisch majeur

-=JEROEN=-
20 mei 2008, 13:32
ok uit erykah badu's other side of the game:

|Dbmaj9 Abmaj7| Emaj9 A13|

x x x x
4 4 7 7
5 5 8 6
3 5 6 5
4 x 7 x
x 4 x 5
Ok, dat was grappig. Ik begon met dit puur theoretisch te bekijken (waarschijnlijk omdat dit een forum is). Dus keek ik eerst naar ieder akkoord afzonderlijk:

1. Dbmaj9 = Db majeur of lydisch
2. Abmaj7 = Ab majeur of lydisch
3. Emaj9 = E majeur of lydisch
4. A13 = A majeur of mixolydisch

Db lydisch ≈ Ab majeur, dus over de 1e twee akkoorden kan je Ab pent.maj spelen (≈ F pent.min). Om te controleren hoe dit klonk, zetten ik deze 2 akkoorden in GP5 en dat klonk prima. Ik deed hetzelfde met akkoord 3 en 4, en kwam uit op A pent.maj (≈ F# pent.min). Toen liet ik alle 4 akkoorden spelen en probeerde heen en weer te schuiven per tweetal (Ab over akkoord 1 en 2, A over akkoord 3 en 4), maar dit wou voor geen meter.

Dus ging ik m'n oren gebruiken. Ik liet akkoord 1 en 2 herhalend spelen en kwam uit op C pent.min (vanuit Ab dorisch). Over akkoord 3 en 4 speelde ik G# pent.min (vanuit E lydisch). En toen liet ik weer alle 4 akkoorden spelen en begon ik weer heen en weer te schuiven.

Terwijl ik aan het spelen was, begon die dis en fis steeds vaker terug te komen. Ik wisselde tussen C pent.min en D# pent.min en daar bleef ik in hangen. Ik begon dus vanuit de theorie met F en F# pent.min en eindigde met C en D# pent.min. Vage shit eigenlijk, muziek.

Ben benieuwd wat de jazz gitaristen onder ons hierover spelen.

jaspie
22 mei 2008, 16:54
ik zet vaak in in Abmajeur, en speel ocver de Emaj9 E lydisch om dat over te laten lopen in een Dominante arpeggio(in A) over de A. Soms vind ik een Bb(de b9 ) er ook wel vet over klinken om van daaruit weer terug te vallen in Abmajeur

eddyvanbuiten
27 mei 2008, 00:28
wat zou je spelen over

D D B Bm Em Em A A

volgens mij zijn er leuke variaties mogelijk

-=JEROEN=-
27 mei 2008, 11:01
wat zou je spelen over

D D B Bm Em Em A A
D majeur

en die B vind ik echt verschrikkelijk klinken

Il_Falco
27 mei 2008, 11:26
Wat zou je spelen over ?
A#5 A#5 A#5 A#5 F#5 F#5 C#5 G#5

-=JEROEN=-
27 mei 2008, 11:40
Wat zou je spelen over ?
A#5 A#5 A#5 A#5 F#5 F#5 C#5 G#5
Haal alle #en weg en je houdt A F C G over (C majeur).

C# majeur dus (A# pent.min.)

Il_Falco
27 mei 2008, 11:43
tnx
+10tkns

eddyvanbuiten
27 mei 2008, 11:48
D majeur
en die B vind ik echt verschrikkelijk klinken

Ik vond dit accoordenschema ergens op het net, en die combinatie Bmaj/Bmin maakte het juist een interessant schema vond ik.
vooral om net even wat anders te pakken dan puur de D majeur ladder.

-=JEROEN=-
27 mei 2008, 12:02
Wat zou je spelen over ?
A#5 A#5 A#5 A#5 F#5 F#5 C#5 G#5

Haal alle #en weg en je houdt A F C G over (C majeur).

C# majeur dus (A# pent.min.)
Of A# min.blues.

Ter aanvulling zou je ook nog D# min.blues kunnen spelen (of C# blues)

http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php?qqq=6&scch=A%23%2FBb&scchnam=Pentatonic+Blues&get2=Get

Edit: en wat ook wel geinig werkt is A# pent.min over die A# en F# en dan switchen naar F pent.min over C# en G# (als dit niet te kort is)

-=JEROEN=-
27 mei 2008, 12:23
Ik vond dit accoordenschema ergens op het net, en die combinatie Bmaj/Bmin maakte het juist een interessant schema vond ik.
vooral om net even wat anders te pakken dan puur de D majeur ladder.
Ik vind van Dmaj naar Bmaj zowiezo verschrikkelijk.

Een b3 verschil tussen 2 akkoorden zegt mij dat minstens 1 van de 2 een mineur akkoord moet zijn. Tuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar dan zal je toch veel meer kleuring vinden bij de rest van de akkoorden. D D B Bm klinkt nergens naar. D Dsus2 Bsus4 B begint al ergens op te lijken. Enz...

eddyvanbuiten
27 mei 2008, 12:58
Ik vind van Dmaj naar Bmaj zowiezo verschrikkelijk.

Een b3 verschil tussen 2 akkoorden zegt mij dat minstens 1 van de 2 een mineur akkoord moet zijn. Tuurlijk zijn hier uitzonderingen op, maar dan zal je toch veel meer kleuring vinden bij de rest van de akkoorden. D D B Bm klinkt nergens naar. D Dsus2 Bsus4 B begint al ergens op te lijken. Enz...

:) ik had hem ook expres gepost, omdat er een b3 verschil in zat én een maj en min van één accoord. was benieuwd naar de reacties..
maar ik zal es even nadenken over een mooier -niet standaard- schema. wel een leuk onderwerp dit.

EuroCinema
27 mei 2008, 13:10
@ Jeroen: Inderdaad, D7-B7#9 is een doodgewone jazz I-VI (als in I-VI-ii-V). Dmaj7-B7 moet trouwens ook nog wel kunnen. Die drieklanken waarin het nu genoteerd is laten trouwens wel ruimte om het zo te interpreteren.

Eigenlijk vind ik dit wel erg leuk, maar ook een beetje een lastig onderwerp omdat tempo, stijl, sfeer, arrangement etc erg mede bepalen wat je erover zou spelen.

gorgasm
27 mei 2008, 17:19
@ Jeroen: Inderdaad, D7-B7#9 is een doodgewone jazz I-VI (als in I-VI-ii-V). Dmaj7-B7 moet trouwens ook nog wel kunnen.
goochelen we hier weer?
VI is mineur, dus uit wat ontleen je je VI? uit een mineur.?
of wordt dat niet
Cm7 Abmaj7 Dm7b5 G7?

-=JEROEN=-
27 mei 2008, 18:11
Ik vind deze progressie wel een apart topic waard:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=109445

En ja, tis behoorlijk droge praat zo. Misschien toch wel aardig om een klein audio voorbeeld toe te voegen.

eddyvanbuiten
4 juli 2008, 14:39
Lijkt me leuk om hier een soort van ketting-topic van te maken (of hoe heet dat). Je geeft een schema of een enkel akkoord als vraag, en wij vertellen dan welke ladders wij hier over spelen.

hier een schema van 8 accoorden dat ik tijdje geleden heb bedacht, waarbij de bas elke keer een halve toon naar beneden gaat. leuk schemaatje om op te soleren volgens mij, omdat je meerdere toonladder speelt... roept u maar!

Am
E/G#
Em/G
Dadd9/F#
F7#
Am/E
Esus4
E

-=JEROEN=-
5 juli 2008, 12:51
voicings/zetting aub!

hoe speel je dit?

EuroCinema
5 juli 2008, 18:33
Ah kom op jeroen, zulke schemaatjes ken je toch wel? Gewoon een chromatisch aflopende baspartij van A naar E met de rest erboven. Eigenlijk vind ik het het lekkerst werken om tegen deze akkoorden zoveel mogelijk Am penta/blues te gebruiken. Wel op het tweede en het laatste akkoord de 7 een halve stap verhogen om de G# mee te pakken. En eventueel de F even toevoegen over het F-akkoord. Dat werk.

eddyvanbuiten
5 juli 2008, 19:05
voicings/zetting aub!
hoe speel je dit?

laag tempo/tokkel, deze zetting

x02210 Am
4xx100 E/G#
3xx000 Em/G
200230 Dadd9/F#
133210 F7#
0x2210 Am/E
022200 Esus4
022100 E

eddyvanbuiten
7 augustus 2008, 10:37
laag tempo/tokkel, deze zetting

x02210 Am
4xx100 E/G#
3xx000 Em/G
200230 Dadd9/F#
133210 F7#
0x2210 Am/E
022200 Esus4
022100 E

dit topic moet actiever!

gorgasm
7 augustus 2008, 13:39
Eigenlijk vind ik het het lekkerst werken om tegen deze akkoorden zoveel mogelijk Am penta/blues te gebruiken. Wel op het tweede en het laatste akkoord de 7 een halve stap verhogen om de G# mee te pakken. En eventueel de F even toevoegen over het F-akkoord. Dat werk.
maw versimpelen:)

EuroCinema
7 augustus 2008, 13:48
Nou, wat ik eigenlijk bedoel is dat je 2 dingen kan doen: je kan meegaan met de harmonie en die zoveel mogelijk aftekenen met noten uit de akkoorden. Maar met zo'n aflopend schema vind ik het spannender klinken als je als het ware tegen het schema in speelt. Om even een eenvoudig voorbeeld te geven: de eindsolo van Comfortably Numb door Gilmour. Juist omdat hij nauwelijks met de akkoorden meegaat, krijgt die solo zoiets meeslepends. Alsof die pentatonische ladder moedig stand houdt tegen de harmonie in :rockon:

eddyvanbuiten
7 augustus 2008, 14:02
Nou, wat ik eigenlijk bedoel is dat je 2 dingen kan doen: je kan meegaan met de harmonie en die zoveel mogelijk aftekenen met noten uit de akkoorden. Maar met zo'n aflopend schema vind ik het spannender klinken als je als het ware tegen het schema in speelt. Om even een eenvoudig voorbeeld te geven: de eindsolo van Comfortably Numb door Gilmour. Juist omdat hij nauwelijks met de akkoorden meegaat, krijgt die solo zoiets meeslepends. Alsof die pentatonische ladder moedig stand houdt tegen de harmonie in :rockon:

hey EC, jaa ik snap precies wat je bedoelt bij dit schema hoor, ik bedoelde met mijn post "dit topic moet actiever", dat ik nieuwe progressies wil zien!
t'is echt een geweldig topic om alle theoriekennis op toe te passen en ideeën van anderen op te doen.
EC, gelijk een vraag; je hebt me laatst eea uitgelegd over harmonische mineur; zou je een voorbeeld van een progressie kunnen posten waar je bij een bepaald accoord een "Diminished arpeggio" toe kunt passen, en op welke manier, welke trap etc? Danks

EuroCinema
7 augustus 2008, 14:33
Bijvoorbeeld op een II-V-I Dm7-G7-Cmaj7. Van G7 maak je dan G7b9 en dat heeft dezelfde noten als G#dim. Speel bijvoorbeeld (timing moet je ff mee rommelen):

G7(b9)---------------------Cmaj7

e-----------4------------------------------

b---3--6------6--3----------------------

g-4-----------------5-------------------

d-----------------------6-5-------------

a----------------------------------------

e-----------------------------------------

eddyvanbuiten
7 augustus 2008, 14:46
Bijvoorbeeld op een II-V-I Dm7-G7-Cmaj7. Van G7 maak je dan G7b9 en dat heeft dezelfde noten als G#dim. Speel bijvoorbeeld (timing moet je ff mee rommelen):

vond dit stukje op http://www.oreshko.co.uk/soloinglesson5.htm

Creating 7b9 Sounds with Diminished 7th Arpeggios

de G7 heeft dus met toevoeging van de b9 dezelfde noten als een G#dim.
ik zal er eens mee stoeien. kom vast nog wel met een vraag :)
bedankt eerst!