PDA

View Full Version : Brainstormtopic 7/8/9/10 etc. snaren



G.G.
19 mei 2008, 11:18
Het bouwen van strats en tele's heb ik nu wel een beetje door. Tijd voor een andere uitdaging komt eraan. Ik wil eens iets heel anders proberen en toen kwam ik dit tegen:

http://www.conklinguitars.com/bizarregallery/biz8images/oneofkind9.jpg

4 humbuckers, 9 snaren en fanned frets.

Wat zijn jullie meningen?

#1 Hoe extreem kan je gaan? Is 9 snaren de max?

#2 Hoe ver kan je gaan qua klank met een normale buizen versterker?

#3 Hoe ver kan je gaan qua bespeelbaarheid?

Ik denk dat er misschien wel 3 halspennen nodig zijn. Middelste verstelbaar aan de kop en de buitenste twee misschien aan de bodykant.

Het hele concept is redelijk nieuw voor me, maar lijkt me erg leuk. Fretboards zullen wel helaas niet prefab te krijgen zijn.

heeft iemand een goeie houtsuggestie (ivm met de extra snaren)?

Luke-wannabe
19 mei 2008, 11:23
Ik weet niet wat de max is. De vraag is hoe je de gitaar wilt bespelen. Als je een soort gaat tappen kun je wel 10 of 11 snaren doen denk ik. Als je 'traditioneel' gaat spelen moet je denk ik stoppen bij 8.

Gaaf idee trouwens dat je verder gaat dan de gebruikelijke 6.

G.G.
19 mei 2008, 11:26
Ik weet niet wat de max is. De vraag is hoe je de gitaar wilt bespelen. Als je een soort gaat tappen kun je wel 10 of 11 snaren doen denk ik. Als je 'traditioneel' gaat spelen moet je denk ik stoppen bij 8.

Gaaf idee trouwens dat je verder gaat dan de gebruikelijke 6.

Ik heb me vroeger, heel heel lang geleden, bezig gehouden met het Jeniffer Batten-gebeuren. Dat is wel een idee, maar er moet ook normaal op gespeeld kunnen worden vind ik. (akkoorden met het duimpje om de hals heen zullen wel onmogelijk worden, maar het moet wel enigszins normaal bespeelbaar blijven. Misschien van Mdf wat proefhalsjes maken om te kijken hoe het uberhaubt aanvoelt.

Bram+
19 mei 2008, 11:44
Met meer dan acht snaren krijg je zo'n Chapman Stick idee (niet te verwarren met een Chapstick idee). Daar is wel op te spelen natuurlijk, maar volgens mij niet bepaald als een gewone gitaar.

Wat betreft houtsoorten kan ik je niet helpen. Wat ik me wel kan bedenken is dat er veel bassen zijn met exorbitant veel snaren (11 of 12 individuele) zoals die van Adler
http://www.otheroom.com/namm04/images/Instruments/AdlerSingleCut.jpg
Wat betreft hout en constructie moeten er wel lessen te trekken zijn uit die dingen, als ik me niet vergis staar er op bassnaren zelfs nog meer spanning dan op gitaarsnaren, dus als 12 bassnaren kunnen, moet 12 gitaarsnaren 'peanuts' zijn. Ik had ooit eens een thread op een buitenlandse site gezien van zo'n kerel die inderdaad een 10-string bass bouwde, maar die kan ik niet meer zo snel vinden.

G.G.
19 mei 2008, 11:52
9-snarig zou dan zoiets zijn: D-G-B-E-A-D-G-B-E. Lijkt me wel vet. Esdooorn voor de hals zou sterk genoeg moeten zijn, eventueel kwartiers gezaagd. Om gewicht te besparen zou de body semi-hollow kunnen zijn. Ook vet, een soort tele thinline variant.

nevyn292
19 mei 2008, 13:13
met zo'n body heb je dan wel bijzonder veel 'ruimte' waardoor hij dan ook sneller zou moeten gaan feedbacken (lijkt mij dan, kan ook totaal fout zitten) wat dan wel weer een nadeel zou zijn(lijkt mij wederom).

al gekeken naar ellis guitars? die hebben een onwijs vette 8-snarige resonator, dat ding klinkt echt wreed!

en p.s.: die fanned fret zien dr überraar uit, lijkt me alstig om te bespelen :hippie:

Mattia
19 mei 2008, 13:56
Tja, max, max...wat is max? Hangt een beetje van de mensuren die je uitkiest af (wordt het baritone gebeuren, of zelfs tot aan de bassnaren?) Charlie Hunter speelt een 8-snarig hybride ding, walking bass lines met gitaar in de top. Zelf vind ik 8-9 snaren al iets 'te veel' (kan zelf amper overweg met 6...) van het goede, maar een versterker kan zoiets prima aan; het is niet lager dan een bas, en bassen kun je prima over gitaarversterkers spelen, alleen zijn lage frequenties wat lastiger te ondersteunen (heeft met psychoakoestiek te maken...)

Verder: 1, MAX 2 truss rods zijn ruim voldoende, mits je en/of lamineert en/of carbon fibre rods erin dumpt.

Fretboards kun je bij Erik Hauri (erikbojerik) krijgen, advertentie staat bij de ProjectGuitar forums in de buy/sell/trade area, of gewoon mike doolin's aanwijzingen volgen en zelf gewoon slotten. Als alles naar plan loopt neem ik mijn eerste fanned fret gitaar mee naar de DGBM, kunnen we daar even uitgebreid over lullen als je er zin in hebt.

Qua hout: ik zou zeggen, kijk richting houtsoorten die je hoog ondersteunen, laag heb je al zwz. Dus: dingen die bij bassen ook goed werken.

Verder: een basnaar is vergelijkbaar met een gitaarsnaar qua spanning, maar de hals is veelal langer, en moet dus ietsjes meer kunnen hebben. Tenminste, 4 string bass == 6 string guitar. Grofweg. En bij die 9-strings heb je ook nog eens te maken met relatief korte mensuren in de basregisters (zeker geen 34 of 36"), dus is je tensie des te kleiner. Ik bouw zelf ook wel eens baritones met een mensuur rond de 29" (of 28") en snaren van 0.016 tot 0.080. Best fors, best veel spanning, maar een enkele truss rod + twee CF rods is genoeg

duckman
19 mei 2008, 14:03
dit soort constructies beperkt wel het traditionele spelen, dus als je veel tapped is het tof, anders zou ik voor een dubbel hals gaan, combinaties genoeg te bedenken ( fretloos, bas, baritone,gitaar,mandoline,floyd, 12 snarig etc)

G.G.
19 mei 2008, 14:15
de DGBM, kunnen we daar even uitgebreid over lullen als je er zin in hebt.


Goed plan!!!



dit soort constructies beperkt wel het traditionele spelen,

en daar heb ik mijn traditionele gitaren voor. Het bouwen, ontwerpen en puzzelen is de helft van de lol. Lijkt me gewoon tof om een keer te maken. Brug zal wel een standaard stratbrug worden (2 stuks) waar een bodemplaat voor gefabriceerd moet worden.

ernieman
19 mei 2008, 16:06
idd wat is de max. Gewoon uitproberen. Hebben ze vroeger ook met luiten gedaan. Begon met 4 snaren en liep uit tot 14 koren (soms zelfs 7 sets dubbel en de andere 7 enkel)
http://www.aquilacorde.com/chitarrone1.JPG
En het gaat hier dan nog om acoustische instrumenten. Heel wat moeilijker om de trekkracht op het bovenblad een beetje onder controlle te houden (kijk ook maar eens naar 12strings), maar goed das een beetje off-topic hier.

fred dons
19 mei 2008, 16:30
mooie luit :o

ik kan me nog herinneren dat je tijdens je opleiding met een rozet snijden bezig was maar dit is echt een meesterstuk geworden

Gerko
19 mei 2008, 17:31
doe dan ook nog even zon 12 snarig idee (dubbele snaren, waar de 2e snaar 1 octaaf hoger is gestemd) :soul:

G.G.
19 mei 2008, 18:05
Met 9 snaren zou ik na wat rekenwerk op ongeveer dit uit moeten komen (25.5" gecombineerd met 28" en de 5e fret is degene die recht staat)


http://img380.imageshack.us/img380/1775/p1010454ch6.jpg

Dit zou dan het idee moeten zijn. Zoals je ziet moet de body breder worden en de kop moet het een en ander aan veranderen. Ik denk dat ik het 5 onder, 4 boven idee pik hiervoor. Ff uitzoeken of ik voor de dikste snaren bas tuners nodig heb of gewone gitaartuners.

Kakihara
19 mei 2008, 18:19
Met 9 snaren zou ik na wat rekenwerk op ongeveer dit uit moeten komen (25.5" gecombineerd met 28" en de 5e fret is degene die recht staat)


http://img380.imageshack.us/img380/1775/p1010454ch6.jpg

Dit zou dan het idee moeten zijn. Zoals je ziet moet de body breder worden en de kop moet het een en ander aan veranderen. Ik denk dat ik het 5 onder, 4 boven idee pik hiervoor. Ff uitzoeken of ik voor de dikste snaren bas tuners nodig heb of gewone gitaartuners.

Zouden gewone gitaartuners niet moeten volstaan ? Baritongitaren gebruiken toch ook gewone of ben ik mis ? :chicken: 28" is nog altijd korter dan de 30" die soms voor budgetbassen gebruikt worden, of de 30,5" voor de Gibson EBO, maar wel net iets groter dan de gangbare baritonlengte.

nevyn292
19 mei 2008, 18:21
en dan ga je alleen snaren omlaag? of ook nog een enkele omhoog?

9 snaren zou nog NET normaal te spelen moeten zijn lijkt me, voor wat voor muziek gaat hij eigenlijk gebruikt worden als ik vragen mag?

Bram+
19 mei 2008, 19:03
Voor dat fanned fretboard moet je brug ook scheef komen te staan neem ik aan, gaat dat inderdaad lukken met twee stratbruggen? Of ga je de zadels op een of andere manier volledig los van elkaar op de body monteren?

Mattia
19 mei 2008, 19:06
Voor dat fanned fretboard moet je brug ook scheef komen te staan neem ik aan, gaat dat inderdaad lukken met twee stratbruggen? Of ga je de zadels op een of andere manier volledig los van elkaar op de body monteren?

Je kan bij o.a. ABM (bestaat sinds kort weer) en ETS in duitsland single string bruggen kopen. Is echter niet goedkoop.

Mattia
19 mei 2008, 19:08
Baritones kunnen gewone tuners gebruiken. Bij de lage B (0.080) heeft het uiteinde bij mij een laag minder windingen zodat deze door het gat past.

G.G.
19 mei 2008, 19:15
en dan ga je alleen snaren omlaag? of ook nog een enkele omhoog?

9 snaren zou nog NET normaal te spelen moeten zijn lijkt me, voor wat voor muziek gaat hij eigenlijk gebruikt worden als ik vragen mag?

Wat ik in gedachten had is:

E - A - D - E - A - D - G - B - E
Eerste drie zoals een bas, en de laatste 6 zoals een gitaar. Dat lijkt me gemakkelijk in het denkwerk tijdens het spelen.

maar een andere optie is (meer logisch ook):

C# - F# - B - E - A - D - G - B - E

Ik wilde hem niet voor metal-achtige dingen gaan gebruiken, maar meer om lekker wat extra laag te hebben bij blues en jazz. Lekker basloopjes eruit poepen tussen de akkoorden door.

G.G.
19 mei 2008, 19:21
Je kan bij o.a. ABM (bestaat sinds kort weer) en ETS in duitsland single string bruggen kopen. Is echter niet goedkoop.

Ik zie het, wel prijzig.... 9 x $30 is $270 ex. verzendkosten voor de brug alleen al.

Ik zat meer te denken aan het laten maken van een bodemplaat waar ik dan stratzadels op kan zetten. Gewoon een vlakke stalen plaat met een hoek aan de achterkant (trapsgewijs of schuin met de gaten onder een hoek geboord).

Mattia
19 mei 2008, 20:23
Ik zie het, wel prijzig.... 9 x $30 is $270 ex. verzendkosten voor de brug alleen al.

Ik zat meer te denken aan het laten maken van een bodemplaat waar ik dan stratzadels op kan zetten. Gewoon een vlakke stalen plaat met een hoek aan de achterkant (trapsgewijs of schuin met de gaten onder een hoek geboord).


Shuin geboord lijkt me problematisch Dan liever 'gewoon' enkele stukjes L-plaat.

Verder: mail even met guitarpartsusa.com, die hebben zo'n budget versie van single string bass bridges, hadden dacht ik ooit ook single string guitar bridges. Ik weet dat ze bestonden, maar kan even niet meer vinden wie ze nou had, en google is niet bepaald behulpzaam...

G.G.
19 mei 2008, 20:33
Shuin geboord lijkt me problematisch Dan liever 'gewoon' enkele stukjes L-plaat.

Verder: mail even met guitarpartsusa.com, die hebben zo'n budget versie van single string bass bridges, hadden dacht ik ooit ook single string guitar bridges. Ik weet dat ze bestonden, maar kan even niet meer vinden wie ze nou had, en google is niet bepaald behulpzaam...

Super!!! Gevonden:

http://www.guitarpartsusa.com/item--Bass-Guitar-Bridge-Chrome--PROD423

Zouden die bas bruggen ook gitaarsnaren kunnen hebben? Dan ben ik met 3 setjes gauw klaar.

Mattia
19 mei 2008, 20:38
Die bas units kunnen gitaarsnaren hebben, maar ik denk heel sterk dan je dan een belachelijk brede string spacing hebt. Zij hadden dus ook echt gitaar units voor die dingen.

Ik zou trouwens ook bij ETS informeren; ik heb nu een paar sets single string headless tuning bridge sets op bestelling, totale prijs iets rond de 250-270 euro. Dat is dus MET tuning machine eraan.

G.G.
19 mei 2008, 20:40
Die bas units kunnen gitaarsnaren hebben, maar ik denk heel sterk dan je dan een belachelijk brede string spacing hebt. Zij hadden dus ook echt gitaar units voor die dingen.

Ik zou trouwens ook bij ETS informeren; ik heb nu een paar sets single string headless tuning bridge sets op bestelling, totale prijs iets rond de 250-270 euro. Dat is dus MET tuning machine eraan.

Ik ga wel ff rondmailen en zoeken op het internet. Een soort van bodemplaat laten maken en dan graphtech stratzadels erop lijkt mij het meest simpele en verreweg het meest betaalbaar. Ook die optie zal ik eens uit gaan zoeken.

barno
19 mei 2008, 20:53
amai GG, je hebt er zin in zo te zien. ik ben benieuwd. Het is me iets te veel bouwen om te bouwen omdat ik er voor mezelf niet dadelijk toepassingen voor zou zien maar wel cool dat je dit gaat doen

G.G.
19 mei 2008, 20:59
amai GG, je hebt er zin in zo te zien. ik ben benieuwd. Het is me iets te veel bouwen om te bouwen omdat ik er voor mezelf niet dadelijk toepassingen voor zou zien maar wel cool dat je dit gaat doen

Het is inderdaad een beetje bouwen om het bouwen. Dit lijkt me een hele leuke uitdaging met een laminaathals, die rare toets etc....

Het moet wel een beetje op een budget, het moet niet te gek worden, dus dat idee van de 4 humbuckers houd ik aan. Speciale 9 polige elementen laten maken wordt te gek. Vandaar dat ik ook kijk naar een nette oplossing met een bodemplaat en bijvoorbeeld deze zadeltjes:

http://store.guitarfetish.com/rosaupyotrha.html

Het gaat al duur genoeg worden aangezien ik twee keer zoveel elementen, twee keer zoveel zadeltjes en twee keer zoveel tuners etc.. nodig heb.

Het is de bedoeling dat het een meerjarenproject gaat worden. Stratjes en tele gaan te snel en daar is een beetje de lol vanaf.

Menneskedyr
19 mei 2008, 21:01
Die kerel van blackmachine heeft een ook brug gemaakt van ebben+8 zadeltjes.
http://www.blackmachine.net/

nevyn292
19 mei 2008, 21:03
zet je er trouwens echte bas snaren op? (als in: van een basgitaar) of gewoon dikkere snaren?


klinkt als een knullige vraag eigenlijk, maar is denk ik toch ergens wel essentieel.

wel stoer dat je de uitdaging aangaat, maar je moest je werktplaats toch uit als ik ergens? hoe wil je dit project dan gaan verwezenlijken? lijkt me toch dan aardig wat moeilijker

G.G.
19 mei 2008, 21:13
Die kerel van blackmachine heeft een ook brug gemaakt van ebben+8 zadeltjes.
http://www.blackmachine.net/

Bedankt voor de link. Ik ga kijken.



zet je er trouwens echte bas snaren op? (als in: van een basgitaar) of gewoon dikkere snaren?


klinkt als een knullige vraag eigenlijk, maar is denk ik toch ergens wel essentieel.

wel stoer dat je de uitdaging aangaat, maar je moest je werktplaats toch uit als ik ergens? hoe wil je dit project dan gaan verwezenlijken? lijkt me toch dan aardig wat moeilijker

Snaren weet ik nog niet precies, ben nu op het internet aan het snuffelen naar voorbeelden.

Wat betreft de werkplaats: Je kan een hoop doen met een workmate en een handfreesje. Dat komt wel goed. Heb veel gereedschap.

Kakihara
19 mei 2008, 22:20
Hipshot heeft een 8 snaren brug... Of is er dat eentje te weinig ? :D

Mattia
19 mei 2008, 22:25
Hipshot heeft een 8 snaren brug... Of is er dat eentje te weinig ? :D

Het probleem is m.n. denk ik het niet-fanned zijn.

Ik was Blackmachine idd even vergeten; volgend op dat concept kun je vrij makkelijk, met Wilkinson trem style saddles, een set tappen en een stukje plaatstaal vrij simpel een brug maken die er ook nog eens best elegant uitziet...

Kakihara
19 mei 2008, 22:27
Het probleem is m.n. denk ik het niet-fanned zijn.

Ik was Blackmachine idd even vergeten; volgend op dat concept kun je vrij makkelijk, met Wilkinson trem style saddles, een set tappen en een stukje plaatstaal vrij simpel een brug maken die er ook nog eens best elegant uitziet...

Idd ... zijn 'ordinaire' bruggen:
https://www.hipshotproducts.com/images/products/178_large.jpg

ernieman
19 mei 2008, 22:36
mooie luit :o

ik kan me nog herinneren dat je tijdens je opleiding met een rozet snijden bezig was maar dit is echt een meesterstuk geworden
Hihi, is niet mijn luit hoor... gewoon een voorbeeld vanop het internet. Nu doe je me er wel aan herinneren dat ik bezig was met een theorbe... hoe zat dat ook al weer :???: :???:
:seriousf:

Kakihara
19 mei 2008, 22:37
Bij Sherman Guitars (http://www.sherman-guitars.com/index2.htm) zijn ze bezig aan een 10 snarig exemplaar. Niet dat G.G. daar verder iets aan heeft, maar is misschien leuk om weten :)

Menneskedyr
19 mei 2008, 22:51
Michael Sherman heeft die 10 snaar nooit afgemaakt voor zover ik weet, maar naast deze 10-snaar maakt hij wel meer Extended Range Guitars (7-8-9).

Wat bruggen betreft: Kahler maakt tremelo's voor ERG's, en ook voor gitaren met fanned frets, maarja..... daar ga je dan ook flink voor betalen. BlackMachine/Mattia's oplossing lijkt mij dan ook een heel goede.

http://www.sevenstring.org/forum/extended-range-guitars/
Hier komt ook geregeld leuk spul voorbij.

G.G.
20 mei 2008, 09:17
geweldig jongens, al die info.


Heb gisteren een tekeningetje gemaakt, net in paint iets duidelijker gemaakt. Dit moet het ongeveer worden met een iets uitgetrokken telecasterbody:

http://img412.imageshack.us/img412/3594/p10104572el5.jpg

G.G.
20 mei 2008, 09:19
Ik was Blackmachine idd even vergeten; volgend op dat concept kun je vrij makkelijk, met Wilkinson trem style saddles, een set tappen en een stukje plaatstaal vrij simpel een brug maken die er ook nog eens best elegant uitziet...

Precies, en laat ik nou net een mooie plak wenge hebben liggen om die plaat in te verzinken.

EDIT: ff verder geknutseld:

http://img265.imageshack.us/img265/128/p1010465ij8.jpg

Moeten wel zulk soort elementen worden om netjes uit te komen met de stringspacing:

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/yhst-50206111187217_2001_1532941