PDA

View Full Version : Speakertips!



Bernd Veenema
19 mei 2008, 09:58
Hoi iedereen,

Ik heb mijn zelfbouwspeakercabs bijna af (zie sig voor meer info), en nu is het moment aangebroken om speakers te bestellen.
Ik was er van overtuigd om te gaan voor een Eminence Wizard voor in de 1x12 (Cube model met bassports) en een combinatie van een Eminence wizard en een Eminence governor voor de 2x12 (Oversized model met afneembaar paneel voor 3/4 closed).

Nu begin ik toch weer te twijfelen. Ik heb de volgende opties voor de 2x12:

1) 1x Eminence Wizard en 1x Eminence Governor

2) 2x Celestion G12-65

3) 2x Celestion V30

Voor de 1x12

1) Eminence Wizard

2) Celestion G12-65

3) Celestion V30

4) Greenback-achtige

De cabs moeten eerst worden gebruikt met mijn Madamp A15 en mijn Blackheart little Giant en eventueel ook met mijn VHT (afhankelijk van het verschil in sound). Ik houd van een stevige rocksound, maar ook de cleans moeten goed zijn. Ik zou zeggen, van jazz tot Van Halen.
Graag tips, ik kom er even niet uit.

Thijssie
19 mei 2008, 10:01
Wizard valt af, die is voor een closed back ontworpen en persoonlijk vind ik een V30 in een open kast ook niet klinken.

Bernd Veenema
19 mei 2008, 10:16
Bedankt voor je reply.
De 2x12 is in principe ook een closed back he. het heeft alleen een optie om er een paneeltje uit te halen. De G12-65 schijnt een geweldige speaker te zijn in zo'n Bogner kast, maar dat heb ik helaas nog niet met eigen oren kunnen horen. Verder is zo'n Cube standaard voorzien van V30's.
Ik ben natuurlijk bereid om deze speakers ook aan te schaffen, maar ik vraag me af of deze speakers (die behoorlijk duurder zijn dan de Eminence speakers) het prijsverschil echt waard zijn. De combinatie Wizard en Governor is volgens mij ook een tijdje in Hook cabinets gebruikt.

JohnLord
19 mei 2008, 10:58
Persoonlijk ben ik geen Eminence liefhebber, valt voor mij af. V30's vallen denk ik ook af als je slechts af en toe hardrock speelt en geen metal. Voor jazz zou ik ze zeker niet nemen. Blijft over de G12H65. De Greenback is met een maximale power handling van 25 watt denk ik wat te licht.

Chroxy
19 mei 2008, 11:58
tjah; speakers blijft een eigen smaak. Persoonlijk gebruik ik al jaren een V30 in mijn marshall combo en ik speel eigenlijk vooral rock, absoluut geen metal.

Nu heb ik net als Bernd net een 2x12 bogner style gemaakt: ook met 18mm berkenmultiplex etc... en ik heb 2 V30's erin gezet: HEERLIJK geluid, afgelopen zaterdag er mee op de buhne gestaan icm een Marshall JCM800.. Heerlijk! Mja; is het waar jij van houdt? dat weet ik niet!

Persoonlijk vond ik def G12-65's weer helemaal niks..

Bernd Veenema
19 mei 2008, 12:53
Je hebt natuurlijk gelijk dat het een kwestie van smaak is.
Je kunt echter wel aangeven welke speaker geschikt is voor een bepaald geluid.

Ik heb een tijd geleden ook een V30-cabinet gehad. Dit was echter een closed-back cabinet van Koch met totaal andere afmetingen dan de Oversized die ik gebouwd heb. Dit cabinet werd gebruikt met een Engl Powerball. Dit was voor Rock heerlijk, maar het cleane geluid was ontzettend plat (door de Powerball). Nu vraag ik mij eigenlijk af of jij mooie, warme cleane geluiden kunt halen uit een V30. Het is voor mij namelijk verreweg de goedkoopste oplossing, ze kosten in engeland namelijk maar 40 pond per stuk.

Lexvandoef
19 mei 2008, 13:34
Ik speel zelf weer met G12-65's in mijn HOOK en Marshall cab, ik speel zelf ook vanalles, van lcihte poppy dingen tot hardrock, en ik hoef voorlopig geen andere speakers dan de 65's, clean en od klinkt goed, niet plat maar lekker ruimtelijk (ook door de 3/4 dichte kast). Groot voordeel vind ik ook de hogere powerrating, nadeel weer de prijs :(

Chroxy
19 mei 2008, 17:39
oei sterk punt! niet over nagedacht. Ik gebruik mijn zelfbouw bognerstyle (achterkant helemaal dicht) met een Marshall: volle scheur (zeg Guns n Roses Style). Voor de kleine stukjes gebruik ik een Vox AC-15 combo met Greenback; das andere koek natuurlijk ;)

In combinatie met mijn oude marshall DSL401 combo was de V30 ook nie geweldig clean; maar ik vond het clean van die bak zowiezo maar erg dood.