PDA

View Full Version : Back home: Les Paul



Mitch
18 mei 2008, 23:24
Jarenlang me vermaakt op een Epi LP Custom, maar dat was een beetje een baggerbak qua sound. Sowieso heb ik altijd een haat-liefde verhouding gehad met LP's. Het gewicht, de plaats van de switch en pots, maar die loks en sound....
Afijn, tijdje terug zat ik me te bedenken dat het toch wel erg leuk zou zijn om eens een gitaar te scoren uit mijn geboortejaar 1973. Toen ik dan ook een tijdje terug voor het eerst sinds tijden weer eens op Marktplaats keek en daar een ouwe Ibanez Les Paul tegenkwam met een beauty van een burst en inlay, sja.... dure garage rekening of niet, deze moest er komen!

De foto's doen 'm nog weinig recht, de briljante flame komt er totaal niet uit nog. Wel (om het eeuwige gezeik te voorkomen) alvast de slagplaat verwijderd :D

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6110.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6112.jpg

Mitch
18 mei 2008, 23:25
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6111.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6113.jpg

Dus ja, jullie hebben echt massaal zitten slapen, dus ik heb 'm maar meegenomen. Mogen jullie eerst kwijlen, vertel ik daarna verder :D

Lexvandoef
18 mei 2008, 23:26
Congrats Mitch! Toffe gitaar en een leuke kat ;)

Hoe vind je hem klinken trouwens?

Wiellem
18 mei 2008, 23:27
Mooie gitaar weer

Zo lijkt het net of iedereen iedere dag nieuwe gitaren koopt behalve ik :P

Luke-wannabe
18 mei 2008, 23:30
Gaaf Mitch! Congrats!

vulvasonic
18 mei 2008, 23:30
Mooi hoor, Mitch!
Zelf ook altijd een tele uit mijn geboortejaar willen hebben, maar die zijn helaas niet te betalen.....

Gefeliciteerd!!! :cheerup:

Rinze
18 mei 2008, 23:33
Zelf ook altijd een tele uit mijn geboortejaar willen hebben, maar die zijn helaas niet te betalen.....
Hadden ze toen ook al gitaren? :eek:

@ Mitch: is het een schroefhals of gelijmd, kan het niet goed zien op de foto's..

vulvasonic
18 mei 2008, 23:35
Hadden ze toen ook al gitaren? :eek:

Holle boomstammen met een of twee draden van kattendarm. Dat noemden ze in mijn tijd een 'tele', wat niets meer of minder betekende dan 'arme kat'.

Lexvandoef
18 mei 2008, 23:37
Hadden ze toen ook al gitaren? :eek:

@ Mitch: is het een schroefhals of gelijmd, kan het niet goed zien op de foto's..

Om even voor Mitch te spelen :D, tis een schroefhals.

bass blom
18 mei 2008, 23:40
goeie kop, een les paul is thuiskomen :cheerup:

plezier ermee!

en als je er weer een ziet, laat mij maar lekker slapen :D

Mitch
18 mei 2008, 23:43
Mooi hoor, Mitch!
Zelf ook altijd een tele uit mijn geboortejaar willen hebben, maar die zijn helaas niet te betalen.....

Dat probleem had ik nou ook, maar jij nog erger waarschijnlijk :D

Het is een geschroefde hals. De hals/body verbinding had ook strakker gekund maar het kan ook erger.
De sound....da's een verhaal in twee delen. Letterlijk!
Dit waren natuurlijk zo ongeveer de eerste serieuze goed ogende kopieën, die betaalbaar waren. De goedkopere constructie zat 'm er bij o.a. dit exemplaar in dat er geen carved maple top op zit, maar een dun, gewelfd laagje flamw maple. Wel een geweldige flame trouwens, die moet ik echt nog eens beter fotograferen, maar het resultaat is dat de top zo ongeveer half hol op de body zit. TOen ik een tijdje zat te spelen had ik zoiets van: wat klinkt alles op de g-snaar zangerig en toen ging ik eens kloppen... hol! De body is dus zelf wel massif, maar de top niet. Nou, over tone chambers hoef ik hier natuurlijk niets meer te zeggen, ahum.... maar het resultaat is dat er wat minder mid in zit en wat meer laag en hoog dan gemiddeld.
De pickups, de originele Super 70s vind ik totaal niet bijzonder, dus die gaan nog wel vervangen worden. Als iemand dus nog ideeën heeft over een mooi helder hals element en een brug element die ter compensatie best wat mid aan boord heeft: ik houd me aanbevolen. Zebra/chroom maakt me niet uit.
Afijn, het gewicht ligt dus wel op een prettige manier wat lager door de iets dunnere body en de holle top en aangezien ik best snel last van mijn nek/schouder krijg is het voor mij persoonlijk een voordeel, maar ik denk dat menig LP purist er een beetje zijn neus voor ophaalt. Dat mag ook, het was en is gewoon een budget gitaar, alleen hij ziet er wel teringlekker uit :D

ben vanhoof
19 mei 2008, 00:02
Mij moet je hier ook niet voor wakker maken...

Orpheo
19 mei 2008, 00:40
pff wow, die inleg :) te gek. gave gitaar, gefeliciteerd ermee :)

pannekoek
19 mei 2008, 00:47
die heb ik ook gezien op mp en volgens mij heb ik ook nog contact gehad met de verkoper erover.

erg mooie gitaar! ik zou ook wel een gibson les paul custom van 21 januari 1991 willen hebben!

grayfink
19 mei 2008, 00:51
Prachtig! .

rickert
19 mei 2008, 01:23
Lekker man! Ben benieuwd hoe het gaat klinken:D

pietvanbuiten
19 mei 2008, 01:36
[QUOTE=vulvasonic]Mooi hoor, Mitch!
Zelf ook altijd een tele uit mijn geboortejaar willen hebben, maar die zijn helaas niet te betalen.....

ik geloof niet dat ze in mijn geboortejaar al strats bouwden,
toch wel jammer...............



dat ik al zo oud ben, bedoel ik....

macwilliams
19 mei 2008, 06:30
Prachtig! .
+134567890

almarvk
19 mei 2008, 07:27
Geweldige gitaar Mitch! Gave inlay! Wat vonden je katten ervan?!

G.G.
19 mei 2008, 08:47
Mooi ding Mitch. Ziet er goed uit voor zijn 35 jaar (beter dan z'n baasje in ieder geval :) )

Dirk_Hendrik
19 mei 2008, 10:09
Jammer dat je je geld spendeert aan zo'n karakterloos merk....

Ibanez666
19 mei 2008, 10:23
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6111.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6113.jpg

Dus ja, jullie hebben echt massaal zitten slapen, dus ik heb 'm maar meegenomen. Mogen jullie eerst kwijlen, vertel ik daarna verder :D

Slapen? Ik had geen geld :-(

Maarre gefeliciteerd!

Ibanez666
19 mei 2008, 10:23
Jammer dat je je geld spendeert aan zo'n karakterloos merk....

Ik proef wat sarcasme? ;-)

Dirk_Hendrik
19 mei 2008, 10:26
Natuurlijk niet :satisfie:

JeroenSchaaf
19 mei 2008, 11:01
Gaaf Ding mitch!

:satisfie:

Riky
19 mei 2008, 11:07
Congrats!! leuke gitaar!

Ik hou niet zo van die inlay en ik vind de burst van foto wel erg rood, maar als ik een lp wil en er komt zo'n ibanez voorbij had ik hem denk ik ook meegenomen:)!

Vind het wel een gitaar met karakter!

Veel plezier er mee!! en ik hoop dat je top nog mooi op de foto krijgt!!

Mitch
19 mei 2008, 11:11
@GG: pas op hè, zo ver woon je hier niet vandaan ;)
@D_H: ach ja, het ging om het jaartal, de LP en de looks maar het was wel verfrissend om nu ook eens een gitaar van Ibanez te hebben :D
@Iba666: goed opgelet dan. Effe sparen, hij ging er nog meer weg doen...
@Riky: de burst is nog een fractie bruiner dan op de foto. De foto's die de verkoper op MP had gezet (was de flame waanzinnig goed op te zien trouwens) leek -ie nog roder, dus toen ik binnen kwam en zag hoe mooie bruin hij was....oehhhh....

Maar goed, iemand nog tips voor een helder hals element en een meer middy brugelement?

Riky
19 mei 2008, 11:13
Ok mitch dat klink al en stuk beter:) ik houd nooit zo van die strakke overgangen van burtst naar top, maar als hij bruiner is in werkelijkheid dan kan het heel mooi zijn:D

G.G.
19 mei 2008, 11:21
@GG: pas op hè, zo ver woon je hier niet vandaan ;)


Ach... ik moet niets zeggen, jij hebt een vollere bos haar dan ik, en ik ben 3 jaar jonger :sneaky:

Rutger
19 mei 2008, 11:46
Gefeliciteerd, zo'n ding heb ik ook, zoals je weet. Prachtbakkie! :)
Klinkt door die holle top weer net even anders dan een LP en heeft wel een eigen karaktertje (vind m soundwise eigenlijk niet helemaal vergelijkbaar met een LP). Ik heb er zelfs gebruik van gemaakt en eigenhandig een f-hole in de top aangebracht.

Eerst zat er een SD JB in de brug, wat nog ns extra hoog en laag meegaf en van de LP een vreselijk brute metalaxe maakte. Was me een beetje teveel van het goede. Vorig jaar dacht ik: doe ns gek, ik gooi er Bareknuckles in. :D Ik heb toen een Mississippi (P90) in de neck gedaan en een Mule in de brug. De Mule geeft hem een flinke dosis mids mee, de P90 maakt m lekker bluesy

k Weet niet of je t geld ervoor over hebt, maar k moet zeggen dat ie nu wel errug lekker klinkt :) Hij is de status van 'budget' wel ontgroeid. t Enige wat dan ook nog origineel is is het hout...

k had m laatst bijna weggedaan, uiteindelijk toch maar gehouden...

Chris Winsemius
19 mei 2008, 13:54
Mooie Ibbi en 'n guitar-minded-cat!

Orpheo
19 mei 2008, 14:08
wat ik zou doen is die hals eraf halen en op 'n high end warmoth body zetten :chicken:

bass blom
19 mei 2008, 14:10
:seriousf:

Lexvandoef
19 mei 2008, 14:23
wat ik zou doen is die hals eraf halen en op 'n high end warmoth body zetten :chicken:

haha typisch.... :satisfie:

Chris Winsemius
19 mei 2008, 14:29
wat ik zou doen is die hals eraf halen en op 'n high end warmoth body zetten :chicken:

Op die kat?

:D (geintje!)

JeroenSchaaf
19 mei 2008, 14:47
In die kat... :rockon: :sssh:

Orpheo
19 mei 2008, 15:00
haha typisch.... :satisfie:

tuurlijk! mooie hals, mooie inleg, hoort toch op een even mooi en goed body?

Lexvandoef
19 mei 2008, 15:08
tuurlijk! mooie hals, mooie inleg, hoort toch op een even mooi en goed body?

De body die er nu op zit is ook mooi :hippie:

Orpheo
19 mei 2008, 15:10
De body die er nu op zit is ook mooi :hippie:

dat wel, maar met een gelamineerde top... ;)

Rinze
19 mei 2008, 15:19
En als je de body en de elementen vervangt dan kun je beter ook meteen de hals vervangen :cooler:

Jimwoud
19 mei 2008, 15:20
En als je de body en de elementen vervangt dan kun je beter ook meteen de hals vervangen :cooler:
Of een andere gitaar kopen.........................

Orpheo
19 mei 2008, 15:24
En als je de body en de elementen vervangt dan kun je beter ook meteen de hals vervangen :cooler:

nee alleen de body natuurlijk ;)

Rinze
19 mei 2008, 15:45
Zo heb ik een echt VS-Strat, tenminste dat leek zo. Toen ik er goed over na ging denken bleek alleen het hout van de hals nog origineel te zijn, verder is alles vervangen :chicken:

Mitch
19 mei 2008, 17:43
Bedankt voor de tips RUtger. Orph, naast body tips ook nog ideeën over elementen? ;)

YannickH
19 mei 2008, 17:45
mooie gitaar!!prachtig :satisfie:

Orpheo
19 mei 2008, 17:52
Bedankt voor de tips RUtger. Orph, naast body tips ook nog ideeën over elementen? ;)

pff voor jou? effe denken wat je ook alweer maakt voor muziek :D ikzelf zou gaan, in zo'n body, voor paf-achtige elementen, maar ik denk dat jij eens moet kijken naar de prails van seymour duncan, met een schakelaartje erin. Ik denk dat dat heel erg in jou straatje ligt. Of de mule in de brug en de mississippi queen in de hals. of de jazz in de hals en de duncan custom5 in de brug voor wat heftiger rockgeluiden. de prails geven je een heel erg lekker vet paffy-geluid als 't geschakeld is als n humbucker, en een heel stratty geluid met de rail-kant, en een echte p90 sound met de p90 kant.

maar ik zit te denken... in je jazzmaster wilde je ook pups die wat meer 'hifi' klonken... als je dat weer meer zoekt in deze gitaar, kan je beter kijken naar steve's specials van dimarzio. klinken heel lekker in een les paul, maar behouden nog iets hifi-erigs zeg maar.

maar als je een echte les paul sound zoekt die niet superveel output heeft, maar genoeg voor lekkere rock, maar ook waar je veelzijdig mee bent, zou ik dus gaan voor:

prails setje
air norton setje
jazz/duncan custom5
jazz/jb (met de jb heel laag afgesteld! dat wel)
mule/MP queen

toon-
19 mei 2008, 18:20
Wat een héérlijke gitaar! Die kleur.. ik vind het echt mega :)

Mitch
19 mei 2008, 19:29
Prails had ik nog niet van gehoord, zal eens kijken. Die BKP's klinken best interessant maar zijn inderdaad aan de dure kant, ik wil het geen gitaar maken waarvan de hardware uiteindelijk drie keer zo duur is als de gitaar zelf (en ik wil de brug nog upgraden, pots, tuners, kam...)

In mijn De Gier wilde ik niet voor meer hifi gaan hoor, juist voor meer detail en iets cleaner door voor lagere output te kiezen. Vandaar uiteindelijk de TV Jones keus. Erg lekker, maar hier mag best iets steivgers in.
Custom5 heb ik gehad ooit, vond ik te scherp, clean ook eignelijk niet bruikbaar. Ik geloof dat ik sowieso niet zo van ceramische magneten houd. Niet dat ik op voorhand bevooroordeeld was, maar ik kwam elke keer dat ik het geluid niet mooi vond er achter dat het pups met een ceramische magneet betrof... afijn, stof tot nadenken en researchen.

Dank voor de complimenten verder!

Tupelo
19 mei 2008, 19:36
Beetje hetzelfde probleem met LP.
Vind ze mooi om te zien.
En misschien hier en daar bruikbaar.
Maar ze vallen vaak tegen.
Misschien is het probleem dat de 1e LP die ik in handen kreeg een begin '70's custom was.
Iedere keer daarna dat ik een LP probeerde viel die gewoon gruwelijk tegen.
Maar goed.
'T is wel een mooi ding.
Doet me een beetje denken aan een Custom Agent die ik eens te ruil aangeboden kreeg voor mijn Höfner (gelukkig niet gedaan).
Niettemin, mooie gitaar: ~klik~ (http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://www.vintage-guitars.se/1978_Ibanez_Custom_Agent_6786325_front.jpg&imgrefurl=http://www.vintage-guitars.se/1978_Ibanez_Custom_Agent_6786325.htm&h=425&w=588&sz=285&hl=nl&start=1&um=1&tbnid=RBGpPaPZ9jq5zM:&tbnh=98&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dibanez%2Bcustom%2Bagent%26um%3D1%26hl %3Dnl%26sa%3DX)

peter_heijnen
19 mei 2008, 19:40
En hier nog meer complimenten, kicke gitaartje!

Ik geniet nou ook alweer ruim een maand of zo van mijn nieuwe heritage lp, ik kan me je plezier dus wel levendig voorstellen.

Wat betreft gitaren uit je eigen geboortejaar, ik heb zo'n 20 jaar op mijn strat uit 63 gespeeld en toen vond ik het echt welletjes. De strat is alweer een hele tijd verkocht, en ik ouwelul doe het alleen nog maar met jonge blaadjes, bevalt prima! :)

Orpheo
19 mei 2008, 20:22
Prails had ik nog niet van gehoord, zal eens kijken. Die BKP's klinken best interessant maar zijn inderdaad aan de dure kant, ik wil het geen gitaar maken waarvan de hardware uiteindelijk drie keer zo duur is als de gitaar zelf (en ik wil de brug nog upgraden, pots, tuners, kam...)

In mijn De Gier wilde ik niet voor meer hifi gaan hoor, juist voor meer detail en iets cleaner door voor lagere output te kiezen. Vandaar uiteindelijk de TV Jones keus. Erg lekker, maar hier mag best iets steivgers in.
Custom5 heb ik gehad ooit, vond ik te scherp, clean ook eignelijk niet bruikbaar. Ik geloof dat ik sowieso niet zo van ceramische magneten houd. Niet dat ik op voorhand bevooroordeeld was, maar ik kwam elke keer dat ik het geluid niet mooi vond er achter dat het pups met een ceramische magneet betrof... afijn, stof tot nadenken en researchen.

Dank voor de complimenten verder!

de custom5 heeft geen ceramische magneet, maar een alnico5 magneet :) de customcustom is een duncan custom met een alnico2 magneet. die is denk ik nog beter voor jou smaak.

de air norton zal je denk ik ook heel lekker vinden. een soort-van super distortion maar veel minder modderig, strakker met high gain, en 'los' (paf-like) met minder gain, lekkere pinches, maar niet idioot schel, en warm genoeg voor lekkere solo's op je brugpup, en smooth genoeg voor je jazzy wensen op je hals pup, en niet zo extreem hot dat ie gaat piepen in een semihollow. maar goed, ik ben bevooroordeeld. ik vind de air norton zo'n beetje de lekkerste pickup die er bestaat.

Les Paul R8
19 mei 2008, 20:22
Gefeliciteerd Mitch. Ziet er erg goed uit! Heel veel plezier er mee.

guitarguru
19 mei 2008, 20:49
Van harte Mitch, gaaf ding hoor!



Ben zelf nog op zoek naar een betaalbare Gibbie uit mijn geboortejaar,










1960 :mad:

Mitch
20 mei 2008, 00:33
de custom5 heeft geen ceramische magneet, maar een alnico5 magneet :) de customcustom is een duncan custom met een alnico2 magneet. die is denk ik nog beter voor jou smaak.

de air norton zal je denk ik ook heel lekker vinden. een soort-van super distortion maar veel minder modderig, strakker met high gain, en 'los' (paf-like) met minder gain, lekkere pinches, maar niet idioot schel, en warm genoeg voor lekkere solo's op je brugpup, en smooth genoeg voor je jazzy wensen op je hals pup, en niet zo extreem hot dat ie gaat piepen in een semihollow. maar goed, ik ben bevooroordeeld. ik vind de air norton zo'n beetje de lekkerste pickup die er bestaat.
Ja sorry, ik bedoelde de Custom. Dat vond ik echt té. De Custom5 was inderdaad een stuk beter, maar nog steeds aan de scherpe kant. Of nou ja, scherp... 'harsh'.

Ik heb er vanavond me gerepeteerd en hij bleef nog behoorlijk goed op stemming, viel alles mee. De tuners mogen dus nog even blijven, elementen krijgen voorrang :D Ik ga nog effe speuren, bedankt vor de tips.

Rutger
20 mei 2008, 10:03
Als je de hele gitaar gaat upgraden wordt t wel een dure grap ja. Toen ik hem kocht was er al veel aan gedaan (tuners, brug, elementen, her-fret) dus dat scheelde me nogal in de kosten. Kon de elementen voor een mooi prijsje verkopen en dat geld gebruiken voor de Bareknuckles.

Kijk anders uit naar 2dhands Seymour Duncans oid. D'r horen toch in elk geval PAF-achtigen in, maar wel die wat meer in de mids en het tophoog uitspringen. :)

frekie
20 mei 2008, 19:20
Mooie gitaar voor de leeftijd, gefeliciteerd. Ik denk dat die 70s Ibbie LP's erg onderling verschillen. Ik heb vroeger een Ibbie LP goldtop gehad met op het laatst 2 Seymour Duncan P90's en toen klonk ie nog niet. Geschroefde hals, holle body die bleek te bestaan uit diverse stukjes hout aan elkaar gelijmd. Uiteindelijk weer verkocht dat ding.
Recentelijk heb ik voor de gein een Richwood LP gekocht omdat ie zo goedkoop was. De beste uit een winkelvoorraad gehaald en opgedirkt met GFS crunchy PAFs. Was helemaal niet slecht, goed fretwerk, lage axie, stevige massieve plank hout. OK wel een fineerlaagje ipv een echte dikke top. Wat wil je voor dat geld.
Kortom niet alles was vroeger beter 8-)

Mitch
21 mei 2008, 00:34
Mij zul je ook niet horen over de waanzinnige constructie, die was naar mijn idee juist bij wat latere types, met de post lawsuit headstock beter. Maar nog steeds een budget-gitaar! Ook de mijne is zaag-en-lijm-werk, het is zo te zien wel mahonie, maar allemaal stukjes inderdaad en daardoor een 'verknipte' massieve body en dan een holle top. Maar hé, hij speelt prima, smoelt geweldig, heeft historie en ik heb er een leuk project gitaartje aan. Voor mij is -ie, voor een fractie meer dan een tweedehands karakterloze Epiphone, zijn geld waard. :satisfie:

B_2_the_a
21 mei 2008, 01:04
Mooie gitaar voor de leeftijd, gefeliciteerd. Ik denk dat die 70s Ibbie LP's erg onderling verschillen. Ik heb vroeger een Ibbie LP goldtop gehad met op het laatst 2 Seymour Duncan P90's en toen klonk ie nog niet. Geschroefde hals, holle body die bleek te bestaan uit diverse stukjes hout aan elkaar gelijmd. Uiteindelijk weer verkocht dat ding.
Recentelijk heb ik voor de gein een Richwood LP gekocht omdat ie zo goedkoop was. De beste uit een winkelvoorraad gehaald en opgedirkt met GFS crunchy PAFs. Was helemaal niet slecht, goed fretwerk, lage axie, stevige massieve plank hout. OK wel een fineerlaagje ipv een echte dikke top. Wat wil je voor dat geld.
Kortom niet alles was vroeger beter 8-)

ik herken het
ik heb hier een richwood tele liggen, waar stiekem alleen het hout nog van origineel is... maar die klinkt toch ook wel lekker!


verder:
mitch, gefeli met je aankoop, het zijn leuke gitaartjes (kwaliteit verschilt inderdaad wel erg per exemplaar) en zeker met dat jaartal idee erbij enzo. Gewoon leuk :)

Verder zijn er nog wel meer merken die dat hollow top idee hebben...(adonis!!!)

Mitch
21 mei 2008, 01:19
Adonis kwam dan ook uit dezelfde fabriek als ik me niet vergis ;)

B_2_the_a
21 mei 2008, 01:52
adonis is iets vna de laatste jaren en de kwaliteit is om van te huilen

wietse
21 mei 2008, 08:55
Verder zijn er nog wel meer merken die dat hollow top idee hebben...(adonis!!!)

die ook??
was bij 70's kopieen heel gewoon zo'n hollowtop, hondo, kay, maya allemaal hadden ze dit wel.

Rinze
21 mei 2008, 09:17
Ik heb nog eens een verkoper in Groningen meegemaakt die beweerde dat de klank er beter van werd, dat het bewust aangebrachte holtes waren. Vast familie van Mr. Tonechamber himself 8-) Yamhammer, we missen je! Eigenlijk zou Ibanez nu Gibson moeten aanklagen vanwege het jatten van het idee.

B_2_the_a
21 mei 2008, 09:32
die ook??
was bij 70's kopieen heel gewoon zo'n hollowtop, hondo, kay, maya allemaal hadden ze dit wel.
die ook ja
en de meeest wazige wiring!!! (elementen eerst naar switch, vandaar naar de pots en vandaar naar de uitgang). De wiring verschilt per gitaar btw!

Richwood heeft het nu overigens ook

Mitch
23 mei 2008, 22:07
Als je de hele gitaar gaat upgraden wordt t wel een dure grap ja. Toen ik hem kocht was er al veel aan gedaan (tuners, brug, elementen, her-fret) dus dat scheelde me nogal in de kosten. Kon de elementen voor een mooi prijsje verkopen en dat geld gebruiken voor de Bareknuckles.

Kijk anders uit naar 2dhands Seymour Duncans oid. D'r horen toch in elk geval PAF-achtigen in, maar wel die wat meer in de mids en het tophoog uitspringen. :)
Nou, er komt toch een BKP setje in: imlikeajungle had een setje Black Dogs te koop, in zebra! Dat kwam goed uit. Voor een absolute bodemprijs een setje Klusons bemachtigd die ik er nog op ga zetten. Zit me alleen nog te oriënteren op brug en staartstuk. De brug is echt verschrikkelijk qua zadels en het staartstuk is ontzettend lelijk. Dat, plus ik wil er nog een locking op gaan zetten, ik twijfel alleen enorm of het gaat passen. Jij hebt zeker geen andere LP om te vergelijken hoe dit is qua formaat?

Keesz
24 mei 2008, 17:54
Wat was trouwens het idee achter die holle tops? goedkoper? heb zelf namelijk een morris les paul. Mij lijkt het best pittig/tijdrovend om dat stuk triplex (?) in een bolling te krijgen.

Mitch
24 mei 2008, 18:01
Nou, een massief stuk gevlamd esdoorn is op zich al duurder en het dan nog schaven naar een welving maakt het arbeidsintensiever dus nog duurder.

G.G.
24 mei 2008, 18:04
Nou, een massief stuk gevlamd esdoorn is op zich al duurder en het dan nog schaven naar een welving maakt het arbeidsintensiever dus nog duurder.

Edit, domme opmerking, niet goed gelezen.

InternEd
3 juni 2008, 11:04
Een LP. Blijven gave gitaren, zelfs als 'r Ibanez op staat. Ik hou niet zo van burst, maar deze kan 'r mee door 8-) Congrats!

wietse
3 juni 2008, 11:12
Wat was trouwens het idee achter die holle tops? goedkoper? heb zelf namelijk een morris les paul. Mij lijkt het best pittig/tijdrovend om dat stuk triplex (?) in een bolling te krijgen.

helemaal niet tijdrovend, je hebt alleen een pers nodig en een mal dan stamp je met behulp van wat hitte en stoom zo een stuk triplex in de juiste vorm.

Mitch
3 juni 2008, 11:13
Thanx! Hij ligt nu bij Sander voor wat knutselwerkzaamheden, ben benieuwd hoe -ie gaat klinken. :rockon:

kassie
3 juni 2008, 11:29
ik vind een lp met chambers niet zo tof.

Liever dan een es of een resonator gitaar ofzo. Ja ik weet het erg conservatief.

Gaat mij er gewoon om dat bepaalde type gitaren in ere gehouden worden.
Het zou wat zijn als ze een solidbody es gaan maken, slaat toch ook nergens op.

Is er trouwens al een sg met chambers? blijft er weinig hout over.

stratlover
3 juni 2008, 17:26
Mooi ding, absoluut!! Ik heb zélf liever een Epi LP Custom :lp: maar dit is ook zéker cool!!

Mitch
10 juni 2008, 10:00
Zo, hij is terug van De Gier.

Eerst maar eens goede foto's van de top zoals beloofd!
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6412.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6416.jpg


Ik had aangeschaft: een setje Bareknuckles, Black Dogs om precies te zijn; setje Grover tuners-met-Kluson-look, Sander een fijne benen topkam laten plaatsen én een Tone Pros staartstuk en de pickups schakelbaar laten maken voor coil split en uit fase. Zaterdag thuis al een beetje geëxperimenteerd en gisteren tijdens repetitie (ja, tijdens de wedstrijd tegen Italië :sneaky: ) de echte test drive gedaan.

De pups zijn qua output érg lekker. Net stevig genoeg zonder irritant te blèren of krasserig te worden. Hij blijft een beetje bass-heavy op het hals element, maar da's de gitaar. Clean met hals element is dus wat minder voor akkoorden, wordt dan een tikkie dichtgesmeerd, maar daar hadden we gelukkig de schakelingen voor. Met coil split is -ie dus waanzinnig! Nog steeds mooi vol maar met een extra stukje helderheid wat 'm absoluut ten goede komt en als je 'm dan ook nog uit fase zet en speelt met de volumes kun je 'm zo helder en 'airy' krijgen als je maar wil! Ontzettend bruikbaar, zelfs om een akoestische sound te benaderen.
Brug element heeft nu wél die lekkere mids die een LP hoort te geven en dat was behoorlijk welkom in mijn coverbandje. We doen aardig wat nummers van Beth Hart en de gitarist, John Nichols, gebruikt vaak een LP. Oké, met P90's, maar het klinkt nu in ieder geval nét dat stukkie ruiger wat wel mocht.
Al met al is het meer geworden dan een hebbeding: het is echt een gitaar waar je een hele gig mee zou kunnen doen, qua speelgemak én qua sounds. Boven verwachting goed geworden dus!

BartL
10 juni 2008, 10:27
...en gisteren tijdens repetitie (ja, tijdens de wedstrijd tegen Italië :sneaky: )
WAT?!?! Wat een stelletje... :dontgeti:

Maargoed, je bent tevreden met de gitaar nu, en dat is ook wat waard zullen we maar zeggen ;) Veel plezier ermee! (Heb je als 1 nogsteeds je oranje De Gier en als 2 of 3 je Japanse tele...?)

Ibanez666
10 juni 2008, 10:41
Zo, hij is terug van De Gier.

Eerst maar eens goede foto's van de top zoals beloofd!
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6412.jpg

http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6416.jpg


Ik had aangeschaft: een setje Bareknuckles, Black Dogs om precies te zijn; setje Grover tuners-met-Kluson-look, Sander een fijne benen topkam laten plaatsen én een Tone Pros staartstuk en de pickups schakelbaar laten maken voor coil split en uit fase. Zaterdag thuis al een beetje geëxperimenteerd en gisteren tijdens repetitie (ja, tijdens de wedstrijd tegen Italië :sneaky: ) de echte test drive gedaan.

De pups zijn qua output érg lekker. Net stevig genoeg zonder irritant te blèren of krasserig te worden. Hij blijft een beetje bass-heavy op het hals element, maar da's de gitaar. Clean met hals element is dus wat minder voor akkoorden, wordt dan een tikkie dichtgesmeerd, maar daar hadden we gelukkig de schakelingen voor. Met coil split is -ie dus waanzinnig! Nog steeds mooi vol maar met een extra stukje helderheid wat 'm absoluut ten goede komt en als je 'm dan ook nog uit fase zet en speelt met de volumes kun je 'm zo helder en 'airy' krijgen als je maar wil! Ontzettend bruikbaar, zelfs om een akoestische sound te benaderen.
Brug element heeft nu wél die lekkere mids die een LP hoort te geven en dat was behoorlijk welkom in mijn coverbandje. We doen aardig wat nummers van Beth Hart en de gitarist, John Nichols, gebruikt vaak een LP. Oké, met P90's, maar het klinkt nu in ieder geval nét dat stukkie ruiger wat wel mocht.
Al met al is het meer geworden dan een hebbeding: het is echt een gitaar waar je een hele gig mee zou kunnen doen, qua speelgemak én qua sounds. Boven verwachting goed geworden dus!

Klinkt goed man, veel plezier ermee!

Mitch
10 juni 2008, 11:12
Heb je als 1 nog steeds je oranje De Gier en als 2 of 3 je Japanse tele...?
Nou, voor Electric Co gebruik ik uitsluitend mijn De Gier, dus om dat lieve beestje wat rust te gunnen gebruikte ik meestal de Tele voor repetities van Join the Grid en voor gigs beide. Voor gigs van JtG zal ik nu de LP gaan gebruiken en de Tele misschien voor specifieke nummers (en backup uiteraard) en sowieso gaat -ie ook altijd mee als backup voor Electric Co, voor mijn collega-gitarist, die zelf maar één goede gitaar heeft.

Nielsje
10 juni 2008, 11:53
pfff les pauls...

Volgens mij kan Mitch veel beter overweg met een strat!


:D mooi ding man :)

Dweezman
10 juni 2008, 12:07
mooie upgrades.

AgileGhost
10 juni 2008, 14:12
Vette gitaar. Ik heb toevallig ook net een ibanez LP gekocht, ook met super 70's en die holle top(foto's elders, o.a. "post jouw les paul"). Het geluid valt mij overigens niet tegen; de "mahonie-basis" hoor je wel. Alleen vind ik het zonde om dingen te gaan vervangen, ik probeer hem origineel te houden. Elementen switchen kan natuurlijk wel, want die kunnen wel weer terug eruit. Ik vind overigens het originele halselement wel lekker warm en vol, alleen mist het brugelement een beetje ballen. Maar eens rondkijken naar een goed element.

jonesd
10 juni 2008, 14:43
Mooie Les paul!!! De flame is inderdaad prachtig.

Wat gitaren uit geboortejaren betreft, heb ik geluk dat ik nog niet zo oud ben en dus een tele uit 78 heb kunnen scoren :cooler:

Chris Winsemius
10 juni 2008, 15:41
Zo, hij is terug van De Gier.

Eerst maar eens goede foto's van de top zoals beloofd!
http://i246.photobucket.com/albums/gg117/mitch_tripper/Ibanez%20LP%2073/100_6412.jpg




Ik had aangeschaft: een setje Bareknuckles, Black Dogs om precies te zijn; setje Grover tuners-met-Kluson-look, Sander een fijne benen topkam laten plaatsen én een Tone Pros staartstuk en de pickups schakelbaar laten maken voor coil split en uit fase. Zaterdag thuis al een beetje geëxperimenteerd en gisteren tijdens repetitie (ja, tijdens de wedstrijd tegen Italië :sneaky: ) de echte test drive gedaan.

De pups zijn qua output érg lekker. Net stevig genoeg zonder irritant te blèren of krasserig te worden. Hij blijft een beetje bass-heavy op het hals element, maar da's de gitaar. Clean met hals element is dus wat minder voor akkoorden, wordt dan een tikkie dichtgesmeerd, maar daar hadden we gelukkig de schakelingen voor. Met coil split is -ie dus waanzinnig! Nog steeds mooi vol maar met een extra stukje helderheid wat 'm absoluut ten goede komt en als je 'm dan ook nog uit fase zet en speelt met de volumes kun je 'm zo helder en 'airy' krijgen als je maar wil! Ontzettend bruikbaar, zelfs om een akoestische sound te benaderen.


TOF!!!:rockon:

- is die coilsplit-functie per PU of in 1 x voor beiden?
- op welke pots (qua fysieke plaatsing) heb je de pp-functies?

BartL
10 juni 2008, 17:20
Volgens mij kan Mitch veel beter overweg met een strat!


:D
Is ook zo. Hij heeft me verteld - toen ik zijn Rivera's kwam beluisteren - dat hij eigenlijk liever 3 strats heeft... Maar zijn band zou daar niet mee instemmen ofzo.







:D:D

Mitch
10 juni 2008, 17:24
Zie de sig van D_H voor mijn definitieve antwoord daarop ;)

@Chris: pushpulls op beide volumeknoppen, want dat waren toch al slechte pots. De toonpots waren oké dus die mochten blijven.
Split werkt voor beide elementen tegelijk. Ik had nog even getwijfeld over apart, maar in de praktijk gebruik ik toch eerder óf het één of het ander. En met ook nog een fase schakeling zit je dan alweer op drie pushpulls, vond ik een beetje veel van het goede.
Fase omgooien is trouwens buitengewoon interessant. Het is goed zoeken met je volumepot standen, maar daar begin ik al behendig in te raken. Lovely Page/Green sounds 8-)