PDA

View Full Version : Nieuwe Spaanse gitaar.



Evil-Payasos
18 mei 2008, 23:17
Hoi,

Ik ga dit jaar Spaanse gitaar les volgen, om die Flamenco-feel te krijgen. Alleen heb ik geen Spaanse gitaar. heb redelijk budget van 6 t/m 8 honderd euro. Hij gaat veel gebruikt worden en megenomen. Ik heb al 4 jaar gitaarspeel ervaring, dus daar gaat het niet om. Maar flamenco op een Explorer... no way.

Ik ga het allemaal uitproberen, alleen moet ik wel weten wat ik kan uitproberen. Ik heb geen ervaraing met Spaanse gitaren What so ever.

Graag ideeen,

Bas

Pais
19 mei 2008, 09:25
Hey leuk dat je flamenco wilt gaan spelen.
Je kunt flamenco best op een klassieke gitaar spelen (dat is verreweg het grootste deel van de nylonsnarige gitaren die je ziet) maar als je zeker weet dat je met flamenco verder wilt, zou ik zeker voor een flamenco gitaar gaan.
Deze zijn feller in geluid, licht bespeelbaar en hebben andere houtsoorten/constructie dan de klassieke gitaar, al lijken ze er erg op.

Flamenco is niet zo populair en daarom kun je soms op de tweedehands markt heel goede gitaren kopen voor weinig geld. Ik heb een Vicente Sanchis 33F (nieuwwaarde 860 euro momenteel) gekocht voor 200 euro, en hij zag er echt nog prima uit, was al mooi losgespeeld en had weinig tot geen slijtage op de frets.
Dus met een beetje geluk tref je zo de ideale studiegitaar voor weinig geld tot je toebent aan een échte.

Flamencogitaren zijn van vanuit traditie van cypress hout gemaakt. Ik dacht dat rond de 800 euro ongeveer de massief cypress gitaren beginnen. Overigens is voor veel minder geld ook heel leuke gitaren te koop van andere houtsoorten. Ik speelde laatst op een Alhambra 3F en dat vond ik voor het geld een heel fijne gitaar. Andere goed bekend staande merken zijn Amalio Burguet en Esteve.

Er zijn momenteel drie winkels die bekend staan om hun collectie flamenco gitaren. Casa Benelly in Den Haag, Guitarra Buena in Amsterdam en El Mono Flamenco in Rotterdam (deze is nieuw). Ik zou echt eens bij 1 van deze drie langs gaan gezien ze bij veel (ook grote) gitaarwinkels weinig kaas hebben gegeten van spaanse gitaren, al helemaal niet van flamenco gitaren!

Evil-Payasos
19 mei 2008, 15:56
Wauw! Bedankt Pias! Ik ga zeker langs die shop in Amsterdam. Ik denk wel dat ik echt meteen ga voor de Flamenco gitaar.

Bedankt!

Bas

bassej
20 mei 2008, 19:31
wat is precies het verschil tussen een flamenco gitaar en eeb gewone klassieke gitaar dan?

Pais
20 mei 2008, 19:40
wat is precies het verschil tussen een flamenco gitaar en eeb gewone klassieke gitaar dan?

De flamenco gitaar is van andere houtsoorten gemaakt (veelal spar en cypres) en met een andere constructie van zangbalkjes. Dit resulteert in een fellere percussievere aanslag met meer hoog in het geluid dan de klassieke gitaar, wat erg geschikt is voor de gitaar als zangbegeleiding.
Sommige flamencogitaren hebben een ondiepere klankkast (dit hoeft niet) en hebben soms ook een dichte kop met stemsleutels ipv mechanieken, al zie je bij moderne gitaren meestal gewoon mechanieken.

Je hebt ook de flamenco negra - een gitaar die meer oogt als de klassieke gitaar (achterblad gemaakt van het donkere palissander) en deze is gemaakt om meer laag in het geluid te krijgen, waar behoefte naar kwam toen de gitaar meer als soloinstrument in de flamenco werd gebruikt.

bassej
20 mei 2008, 19:42
Klinkt het bij zo'n spaanse ook beter als je op de klankkast ''slaat'' ?

Ik vind vooral zo'n open kop wel mooi, dus niet met mechanieken dus net zoals met een electrische gitaar.

Ik vind het model van fleta heel mooi en dan helemaal met dat donkerdere hout. Wat dan weer ceder is, maar wel een bouwer uit barcelona :satisfie:

Pais
21 mei 2008, 09:32
Klinkt het bij zo'n spaanse ook beter als je op de klankkast ''slaat'' ?

Ik vind vooral zo'n open kop wel mooi, dus niet met mechanieken dus net zoals met een electrische gitaar.

Ik vind het model van fleta heel mooi en dan helemaal met dat donkerdere hout. Wat dan weer ceder is, maar wel een bouwer uit barcelona :satisfie:

Het tikken op de klankkast (golpe) klinkt op iedere gitaar weer anders en is ook sterk afhankelijk van het type slagplaat wat je op je gitaar zit en hoe lang de nagel is van de vinger waarmee je het doet. Ik weet niet of daar veel verschil tussen zit bij klassieke of flamenco gitaren. Je kunt het bij klassieke gitaren ook niet doen als er geen slagplaat op zit, dan beschadig je de lak.

Een open kop is met mechanieken
http://bigthumbs.marktplaats.nl/kopen/thumbnail/f/ac/285743823.jpg
En een gesloten kop bij een flamenco gitaar ziet er zo uit
http://www.civilization.ca/arts/opus/images/opus31i.jpg

Bij de keuze is het niet zozeer de vraag of het mooi staat of niet, maar stemsleutels zoals op de tweede foto zijn niet erg practisch. Het stemmen is bewerkelijker. Daar staat tegenover dat de kop lichter is kwa gewicht en ik hoorde ook dat het beter zou klinken, al heb ik hier nooit op gespeeld.


Wat dan weer ceder is, maar wel een bouwer uit barcelona
Wat bedoel je presies? Klassieke en flamenco gitaren zijn beide spaans :) Dit is een klassieke gitaar inderdaad. Flamencogitaren worden ook wel eens van ceder gemaakt hoor, maar sparren zie je toch vaker.

bassej
21 mei 2008, 18:17
bedankt, weer wat geleerd vandaag.