PDA

View Full Version : Engl Fireball probleem



Izegrim
18 mei 2008, 22:59
Hoi,

Ik heb mijn Fireball bijna twee jaar. Vanavond met repeteren hield hij er opeens mee op. Ik was aan het spelen toen mijn geluid ineens weg viel. Toen ik naar de amp keek zag ik dat ledje V1 van de powertube monitor brandde. Na enkele seconden ging de amp uit en ik kreeg hem niet meer aan. Ik rook een beetje een brandlucht, maar er kwam geen rook uit. Het enige wat ik anders heb gedaan dan anders is dat ik in plaats van een 8 ohm speakerkabel naar de mono input van m'n cab heb gedaan, dit maal twee 16 ohm kabels naar de cab op stereo geschakeld. Dat klonk verder goed en lukte heel best voor anderhalf uur. Heb ik nu kapotte eindbuis? En is daarna misschien een zekering doorgebrand waardoor hij niet meer aan gaat? Of kan het wat ernstigers zijn... Wie heeft er een idee?

Dank,

Ize

gitaarfan
18 mei 2008, 23:04
al nagegaan of de ohmages wel goed matchen dan?? Had je de "Ohm"-schakelaar op je versterker niet anders moeten instellen?? ik ben verder geen ster met rekenen in ohmages, volts, ampéres enz... maar ik zou dit in ieder geval even goed nalopen.... hoop niet voor je dat er iets ernstigs kapot is zoals output trafo oid...

succes ermee

AART
18 mei 2008, 23:09
Hoe heb je em precies aangesloten?

2 16 ohm uitgangen van je cab zijn op je amp paralel geschakeld dus moet je amp op 8 ohm.

Izegrim
18 mei 2008, 23:14
De Fireball heeft de mogelijkheid om 2X 16 ohm uit te sturen en de cab kan 2X 16 ohm binnen krijgen.

EDIT
Heb net voor de zekerheid gekeken maar de amp stond op 8 ohm parallel. Verder heb ik de zekering even gecheckt. Nou zat er een soort lade onder het contact van de voedingskabel en daar zaten twee (???) zekeringen in. Degene die het diepst in de lade zat was zonder twijfel kapot. Die aan de buitenkant was intact. Is die laatste misschien een reserve zekering of horen er twee in te zitten?

Johannes
19 mei 2008, 08:42
De zekering die het diepste zit, wordt gebruikt, de andere is inderdaad reserve (hoe handig van die duitsers :) ). Wanneer de omages van cab en amp overeenkomen, kan er wat dat betreft niet echt iets mis gaan. Het feit dat het waarschuwingslampje brandde, geeft echter aan dat het iets met de eindtrap zou moeten zijn. Buizen zijn een keer "versleten", flinke kans dat het probleem daar ligt (zitten ze er al lang in?). De oplossing zou dan zijn: zekering vervangen en eindbuizen vervangen + bias afstellen.

Izegrim
19 mei 2008, 16:21
Wel vreemd dat als er een buisje stuk gaat er dan gelijk een zekering doorbrandt. Nou ik ga dan maar eens kijken of iemand mijn amp weer in orde kan maken. Heb hem toch wel nodig. Iemand nog tips voor wat voor buizen ik erin zal doen? Ik heb 4x 12AX7 erin zitten (die ws. niet per se vervangen hoeven te worden) en 2x 6L6GC. Allemaal ENGL branded buisjes.

x.a.d
19 mei 2008, 17:58
Gewoon Engl buisjes er in houden.. Die klinken vaak wel o.k.
Verder als je werkelijk rook ruikt zal er wel meer mis zijn.. Brem em iig even naar iemand die er verstand van heeft. dan loop je niet het risico als je er buizen in zet dat er door bv een fout in je versterker, weer een buis kapot gaat..

Suc6

Johannes
20 mei 2008, 03:04
Inderdaad even naar een buizendokter brengen. ENGL (branded) buizen klinken goed, maar zijn nogal overpriced. Ik zou es kijken naar JJ buisjes (tonefactory.nl), veel keuze, super klank (in mijn powerball iig), goed verkrijgbaar en bovendien normaal geprijsd.

x.a.d
20 mei 2008, 13:13
Inderdaad even naar een buizendokter brengen. ENGL (branded) buizen klinken goed, maar zijn nogal overpriced. Ik zou es kijken naar JJ buisjes (tonefactory.nl), veel keuze, super klank (in mijn powerball iig), goed verkrijgbaar en bovendien normaal geprijsd.

Dat is wel waar ja, ze zijn wel duur. Er zitten naar mijn weten 6l6gc svt in.
Dus als je zie koopt van jj of van t.a.d dan is dat o.k.
Alleen is het zo dat als je bij engl de zelfde "Grade" besteld (nr staat op de buisvoet) dan hoef je em niet te biassen. Dus daar bespaar je dan weer op!