PDA

View Full Version : Noob-vraagje...



Eef
18 mei 2008, 21:58
Noob-vraagje, ik zou niet weten hoe ik dit zou kunnen vinden met de zoekfunctie, dus sorry als 't al vaker gevraagd is:

Kun je met een akoestische gitaar met element gebruik maken van pedalen, of moet je daarvoor echt een elektrische gitaar hebben?

Alvast bedankt.

macwilliams
18 mei 2008, 22:00
Het kan wel maar je krijgt veel last van feed-back. Tenminste dat is mijn ervaring.

koentjo
18 mei 2008, 22:03
je kan er wel coole dingen mee doen!



maar eigenlijk niet veel cooler dingen dan met norm electrisch...

Baker
18 mei 2008, 22:11
Noob-vraagje, ik zou niet weten hoe ik dit zou kunnen vinden met de zoekfunctie, dus sorry als 't al vaker gevraagd is:

Kun je met een akoestische gitaar met element gebruik maken van pedalen, of moet je daarvoor echt een elektrische gitaar hebben?

Alvast bedankt.

Het kan wel: (the man who sold the world, nirvana unplugged!)
Maar ideaal is het niet en pas inderdaad op voor feedback.

Spitfire
18 mei 2008, 22:33
Ik zie het verband electro-akoestische gitaar <---> feedback met pedalen even niet...

almarvk
18 mei 2008, 22:34
Moet dit niet in effectpedalen?

Steven Otto
18 mei 2008, 22:42
Wat voor effect had je in gedachten om eraan te hangen?

Luke-wannabe
18 mei 2008, 22:52
Ik zie het verband electro-akoestische gitaar <---> feedback met pedalen even niet...
Overdrive gaat je niet lukken..

Mitch
18 mei 2008, 22:56
Compressors, limiters, phasers, chorussen worden gewoon gebruikt. En welkom terug.

Rinze
18 mei 2008, 23:00
Mitch heeft gelijk (tweemaal zelfs :satisfie: ). Vervorming gaat niet of moeilijk, andere effecten gaat wel.

Riky
18 mei 2008, 23:10
Yep mitch heeft gelijk:)

Ik plug mijn akoestische ook gewoon in mn vox tonelab... best goed geluid:)

vind chorus en akoestische gitaar echt geweldig.

Bram+
18 mei 2008, 23:15
Nou heb ik deze akoestische gitaar:
http://www.staffhorst.nl/img/IbanezTCM50VBS.jpeg
(ja, zo'n karakterloze Ibanez)

En die houdt overdrive wel redelijk zonder ontzettend gepiep. Nu zit er ook een mini-humbuckertje als ik me niet vergis bij de klankkast, maar door de klankkast zou je toch meer frietbek verwachten.

Harald
19 mei 2008, 00:22
gewoon aansluiten en uitproberen. Niet alles zal even goed klinken. Doyle Dykes die zijn Taylor door een Tubescreamer jaagt in Raalte vond ik niet echt geslaagd, ook al was die TS door Eric Johnson persoonlijk uitgezocht. Maar reverb, delay en chorus kunnen heel mooi zijn.

Belangrijkste vraag lijkt me wat je zoekt qua sound. Als je gewoon elektrisch wilt klinken kun je dat echt het beste met een elektrische gitaar. Een Piezo pickup klinkt heel anders dan een magnetische.

Eef
19 mei 2008, 01:20
Het punt is: ik wil een tweede gitaar. Ik heb op dit moment alleen een akoestische western en ik wil er een staalsnarige gitaar bij die ik kan versterken. Nou kan ik natuurlijk een element in m'n huidige gitaar laten bouwen, maar stiekem wil ik ook lekker een nieuw gitaartje erbij :D omdat dat gewoon leuk is...

Nu moet ik dus gaan kiezen tussen een akoestische met element, of een elektrische. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste, omdat dat op dit moment het meest bij mijn muziek en stijl past, maar ik ben een beetje bang dat ik op langere termijn alsnog een elektrische nodig zal hebben om meer te kunnen variëren. Vandaar mijn vraag over pedalen. Ik ben dus (nog) niet op zoek naar een specifiek effect. Heb er ook totaal geen ervaring mee.

Iig bedankt voor de reacties!

R.J
19 mei 2008, 10:05
Toevallig zaterdag gedaan, mijn beste vriend had zijn nieuwe yamaha electrisch/akoestisch (dus akoest + element) mee, even door de (eveneens nieuwe) versterker en metal muff gejaagd :seriousf:
snap nog steeds niet dat de buren niet langstripten.

En ja, de feedback was serieuuuus aanwezig. Ach sja, voor wat hoort wat :hippie:

Rinze
19 mei 2008, 10:12
Maar iemand als Ben Harper (http://www.youtube.com/watch?v=O--1kilzvxY) gooit zijn Weissenborn ook gewoon in de vervorming, en Monte Montgomery (http://www.youtube.com/watch?v=7n5Zp3vU7h4) doet ook dergelijke dingen, dacht ik.

Toch mooi dat je dr nog een beetje bent, Eef :satisfie:

Riky
19 mei 2008, 10:24
waarom niet een element in je akoestische bouwen en een electrische gitaar dr bij?? elementen zijn niet zo duur hoor...

Nitefly7
19 mei 2008, 11:26
soms komen er nog wel eens electrische gitaren langs met piezo-elementen, zoals Crafter's Hybrids, of een Godin LGX (laatst zelfs voor het belachelijk lage bedrag van 400/450 euro)..
dan heb je een electrische gitaar, die een heerlijk akoestische staalsnarig geluid kan produceren...

'n andere optie is inderdaad een elementen laten inbouwen (of 'opplakken') in je steelstring en er een leuke electrische 'bij' halen...

qua fx-vraag: compressors, chorus, phaser etc. zijn uitstekend geschikt.. alles behalve overdrive/distortion is goed te gebruiken (tenzij je de hele tijd Teenage Dirtbag gaat spelen natuurlijk..)


Het punt is: ik wil een tweede gitaar. Ik heb op dit moment alleen een akoestische western en ik wil er een staalsnarige gitaar bij die ik kan versterken. Nou kan ik natuurlijk een element in m'n huidige gitaar laten bouwen, maar stiekem wil ik ook lekker een nieuw gitaartje erbij :D omdat dat gewoon leuk is...

Nu moet ik dus gaan kiezen tussen een akoestische met element, of een elektrische. Mijn voorkeur gaat uit naar het eerste, omdat dat op dit moment het meest bij mijn muziek en stijl past, maar ik ben een beetje bang dat ik op langere termijn alsnog een elektrische nodig zal hebben om meer te kunnen variëren. Vandaar mijn vraag over pedalen. Ik ben dus (nog) niet op zoek naar een specifiek effect. Heb er ook totaal geen ervaring mee.

Iig bedankt voor de reacties!

Spitfire
19 mei 2008, 12:44
Overdrive gaat je niet lukken..

Dat begrijp ik, maar ik neem aan dat Eef niet dat soort pedalen bedoelde?

Mufftin
19 mei 2008, 13:02
wel vreemd idd want ik gebruik gewoon overdrive, je moet hem dan wel niet al te hard zetten maar het werkt wel.

Riky
19 mei 2008, 15:51
wel vreemd idd want ik gebruik gewoon overdrive, je moet hem dan wel niet al te hard zetten maar het werkt wel.

dan heb je of een akoestische versterker of je speelt echt ook heel laag volume...

zelfs met zo'n anti feeback kapje in klankgat heb ik nog een beetje feedback met overdrive.... zolangs je maar blijft spelen is er niks aan de hand... zodra je stop... >>feedback:)

Mufftin
19 mei 2008, 16:28
ja idd maar ik speel dan ook heel erg vaak met het volume na het einde van het nummer, dat kan ook het verschil zijn :P

Eef
19 mei 2008, 18:39
waarom niet een element in je akoestische bouwen en een electrische gitaar dr bij?? elementen zijn niet zo duur hoor...

ik heb al in mijn post aangegeven dat ik stiekem gewoon graag een tweede gitaar wil :)
cadeautje voor mezelf, als ik straks in de zomer wat geld gespaard heb.

bedankt voor alle reacties, hier kan ik tenminste echt wat mee!

p.s. mods bedankt voor 't wegmodereren van de onzin... die ik helaas wel via de mail heb kunnen lezen trouwens.