PDA

View Full Version : Tremolo of vaste brug, wat heb jij liever?



Wouter J
20 februari 2003, 01:56
Voor mij is het duidelijk, een vaste brug.

Dit uit puur gemak en vanwege het feit dat ik gewoonweg geen tremolo nodig heb.

Ik heb jaren lang op een stratocaster gespeelt en heb altijd problem met diens tremolo gehad, dus ik verving hem door een Floyd Rose. ...Zware vergissing, als een snaar sprong shoot het hele blok naar achter en onstemde de gitaar alsnog. Plus dat het een heel gepiel was om er weer een nieuwe snaar op te zetten.

Bij een gitaar met een vaste brug leg ik de muis van mijn hand op de brug tijdens het spelen zonder dat de stemming in eens een semie toon omhoog gaat. Pus dat het vervangen van snaren een eitje is.

Enne... Django Rheinhard, Eric Clapton, Jimmy Page, Slash en Al Di meola spelen allemaal de sterren van de hemel op een gitaar met een vaste brug.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Wouter J op 2003-02-20 01:57 ]</font>

Wouter1973
20 februari 2003, 08:58
Ik heb ook een erg duidelijke voorkeur voor vaste brug. Om het praktische feit dat ik een tremolo niet nodig heb, en die desnoods ook uit een doosje kan halen :wink: Tis gewoon een erg prettig idee dat je gewoon door kan spelen als je een snaar breekt zonder dat de boel volledig is ontstemd...hoewel ik dan nog maar met 4 snaren zit, wordt wel krapjes... :wink:

Mithrandir
20 februari 2003, 09:02
Ik heb zelf alleen gitaren met een vaste brug (met uizondering van mijn squier, maar die reken ik ff niet mee.) Maar ik zou er graag een gitaar met een Floyd Rose bij willen, gewoon omdat je dan toch wat meer variatie weer in je spel kunt brengen. Ik heb dus geen echte voorkeur....

Butcher
20 februari 2003, 09:56
Ik ben een behoorlijke fan van slide gitaar en speel het belachelijk veel. Na een van m'n gitaren te hebben uitgerust met 3 Hipshots zag ik een Michael Lee Firkins video, en hij simuleerde slide met z'n tremelo-bar. Ik dacht dat ik dat beter kon, en wis en warempel: Ja. Dus ik heb één gitaar met een normale brug precies afgestelt dat hij niet vals gaat staan als ik de hendel gebruik. (Zo min mogelijk windingen om je stemknop, twee maximaal, en zorg ervoor dat je je brug een Major 3rd kan optrekken. Op die manier kun je je G-snaar weer gelijk zetten met de rest door 'm uit te stretchen).

En nu ben ik op het punt aanbeland dat het niet meer boeit, vaste of losse brug. En trouwens, wie heeft ooit gezegd dat een gitaar volledig gestemd moet zijn?

Negative K3 fan
20 februari 2003, 10:04
Ik denk dat een floyd rose soms best wel leuk is om mee te kutten, maar ik heb het niet echt nodig en ze zijn erg lelijk.

Shredhead
20 februari 2003, 11:24
ik ehb er 3 met floyd en 1 met vaste brug (string through body) en dat bevaklt me veel beter. 1 van die andere is de brug nu ook van vastgezet en dat bevalt me erg goed :smile:

Veeeel meer sustain :wink:

rePUNKtative
20 februari 2003, 11:26
Ik ben geen solo virtuoos, dus ik prefereer een vaste brug. Mijn gitaar heeft dus ook een vaste brug en al mn gitaren zullen een vaste brug houden ook!

green_day
20 februari 2003, 12:15
mijn fatstrat heeft een floyd rose, maar heb em laten vastzetten. Het is wel zeeeer vervelend dat als je een snaar moet vervangen dat je dat eerst de hele gitaar uit elkaar moet draaien, snaar der in en dan weer in elkaar zetten met hap..

Mithrandir
20 februari 2003, 12:38
Als dat toch je commentaar is, waarom koop je dan een gitaar met een floyd rose?

Akira
20 februari 2003, 12:43
Ik gebruik nooit de Floyd Rose van mijn B.C. Rich warlock, maar ik wou per se de NJ series van die gitaar, dus moest ik wel met floyd rose.
Dat is de motivatie om een gitaar met tremolo te kopen.
Ik ga niet een gitaar die ik lekker vind spelen/mooi vind niet kopen omdat er een floyd rose op zit die ik kan vastzetten als ik dat wil.

Rutger
20 februari 2003, 12:56
k Let er eigenlijk niet eens op als ik een gitaar zie. Ik heb er nooit mee gespeeld en heb ook alleen maar vaste bruggen gehad. Da's meer opmdat ik toevallig die gitaren mooi vind. Maar als op een nieuwe aanwinst een tremolo zit zal ik hem ook wel gaan gebruiken, is toch leuk?

Maiden Michiel
20 februari 2003, 13:20
Het is een techniek apart, als je het goed en mooi wilt gebruiken...

green_day
20 februari 2003, 13:23
Op 2003-02-20 12:38, schreef Mithrandir:
Als dat toch je commentaar is, waarom koop je dan een gitaar met een floyd rose?

omdat die dingen toen niet geleverd werden met vaste brug. Als ik deze één wou met vaste brug zou ik een half jaar kunnen wachten, en zoveel maakt het me nou ook weer niet uit

Neals
20 februari 2003, 13:35
Mwah, floyds zijn op zich wel geinig om eens te gebruiken...
Van die fendertrems sloop ik alijd et pookje deraf.

Maar voor 9 van de 10 keren ga ik voor een gitaar met vaste brug

A3
20 februari 2003, 13:43
Ik heb 6 jaar met gitaren met tremelo's gespeeld maar gebruikte ze nooit, dus heb ik van de zomer maar een gitaar met vaste brug gekocht, ik vind het veel mooier en gemakkelijker

hoofd
20 februari 2003, 13:44
Vaste brug, definitly!
Tremolo is alleen maar gekut, en bij een floyd zit er ook nog 's zo'n gigantisch ding bij de brug. Nee, doe mij maar gewoon een goede vaste brug, het liefst ook nog string-thru.

sickpunk
20 februari 2003, 13:49
vast, gebruikt toch geen trem.

Pegasus
21 februari 2003, 00:27
Ik snap eigenlijk niet zo wat het probleem van het vervangen van snaren bij een Floyd Rose brug. Bij mij lukt dat altijd zonder problemen.
Dat een gitaar met FR ontstemd wanneer er een snaar knapt is natuurlijk waar, maar hoe vaak knapt er nou een snaar onder het spelen? Mij is het in ieder geval nooit overkomen.
't Is niet zo dat ik altijd de FR gebruik, maar de gedachte dat je die kunt gebruiken op het moment dat je dat wilt vind ik al prettig.
Laten we het er maar op houden dat je er een liefhebber van moet zijn.

sash
21 februari 2003, 00:35
Ik heb het liefst een vaste brug. Op m'n strats staan m'n bruggen dan ook stevig geblokkeerd :wink:

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 00:48
op mijn ene gitaar zit een floyd rose en de andere is string thru body.. en ik heb eigenlijk niet echt een mening over wat ik nou liever heb.

een floyd is veel afstelwerk maar ontstemd NOOIT en dat is toch wel super eigenlijk.. en je kunt er ook wel leuke dingen mee doen

handige aan een vaste brug is dat je makkelijk anders kunt stemmen

Maar ik heb die gitaar met vaste brug wel gekocht omdat ik die floyd niet ideaal vond.


hmm

sash
21 februari 2003, 00:51
Ik vind het trouwens wel erg leuk dat je geen mening hebt over floyds. Het ene moment kut, het andere moment goed.

Phoenix Rising
21 februari 2003, 00:51
Ik ben fan van de whammy, en gebruik em dus ook veel. Al mijn gitaren hebben een Floyd.

Veel mensen nemen niet de moeite om te leren wat je met de whammy kan, en nog belangrijker, WANNEER je em gebruikt. Dit vind ik echt zonde, omdat je behalve standaard divebombs, natural harmonic vibrato, etc nog zoveel meer kan.

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 00:52
Op 2003-02-21 00:51, schreef sash:
Ik vind het trouwens wel erg leuk dat je geen mening hebt over floyds. Het ene moment kut, het andere moment goed.


en het moment daarna GOED KUT :smile:

sash
21 februari 2003, 00:55
Gelijk heb je :razz:

Phoenix Rising
21 februari 2003, 00:56
Op 2003-02-21 00:51, schreef sash:
Ik vind het trouwens wel erg leuk dat je geen mening hebt over floyds. Het ene moment kut, het andere moment goed.


Floyds kunnen soms ook een pain in the ass zijn hoor. Ik kan me voorstellen dat als je gewoon liever gitaar wilt spelen en verder niet zoveel, een floyd niet bepaald ideaal is.

Je moet knutselen en klooien wel een beetje leuk vinden om niet als een gefrustreerde neuroot door de kamer te gaan rennen, als je een floyd wilt hebben :grin:

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 00:58
ik voel me meer de gefrustreerde neuroot :smile:

sash
21 februari 2003, 01:10
Ik zie het al helemaal voor me dat je zo door de kamer rent :grin:

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 01:14
in een kamertje van 4x4 meter, waar 3 kasten, een bureau, een bed, een keyboard en een 2 persoonsbank staan, is rennen trouwens lastig

sash
21 februari 2003, 01:25
Struikelen dan :razz:

moretel
21 februari 2003, 09:26
Mijn eerste serieuze gitaar een charvel had een perfecte tremelo, kon aardig heen en weer gaan zonder stemmingsproblemen.
Nu gebruik ik het niet meer en heb op andere gitaren de boel eventueel vastgezet.
Je vibrato en frasering gaat er een stuk op vooruit, in de tijd dat ik een tremelo had was het bijna een gewoonte om na elke accoord o.i.d. de tremelo arm even te laten zweven.

Ik denk als je er echt goed voor gaat zitten er leuke dingen te doen zijn met zo'n pookje en in de toekomst zal ik het ongetwijfeld weer eens gaan gebruiken.

PeArLjAm
21 februari 2003, 09:26
Ik heb 2 gitaren, 1tje met een originele floyd en een met een normale tremolobrug. Ten eerste moet ik zeggen dat het echt uitmaakt wat voor floyd je hebt, die goedkopere dingen zijn vaker een 'pain in the ass' hoor ik wel. Ik heb zelf een schaller floyd, en ik heb er geen problemen mee. Alleen maar handig vind ik met die fijnstemmers, en hij blijft echt supergoed in stemming. Ja, en dan 1x in de 1,5 maand een setje snaren vervangen vind ik niet erg. Die fender tremolo heb ik ook geen problemen mee, als je er goed mee omgaan gaat ie niet echt vaker uit stemming dan een normale brug. Ik heb dus liever een trem :wink: )

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 12:16
stemmingsproblemen heb ik ook niet. Maar als je de veren moet bijstellen omdat je nieuwe snaren hebt ofzo is dat wel een karweitje waar je veel geduld voor moet hebben. Ik wil gewoon spelen! niet sleutelen. Maar als alles eenmaal weer horizontaal en gestemd staat is het toch wel weer vet

Guinness
21 februari 2003, 13:57
De beste tremelo vind ik toch de Kahler. Deze zit op mijn ibanez. Iemand ervaring hiermee?

Guinness
21 februari 2003, 13:59
Op 2003-02-21 13:57, schreef Guinness:
De beste tremelo vind ik toch de Kahler. Deze zit op mijn ibanez. Iemand ervaring hiermee?


Maar mijn voorkeur gaat toch uit naat een tune o' matic brug. Voordeel van Kahler is dat je hand op de brug kunt leggen zonder de gitaar te onstemmen.

Ic3gl0vE
21 februari 2003, 14:19
je hand op de brug leggen (ik neem aan dat je het over palm muten hebt) kan ook bij een floyd rose wel zonder te ontstemmen.. beetje precizie kweken

green_day
21 februari 2003, 14:43
Op 2003-02-21 14:19, schreef Ic3gl0vE:
je hand op de brug leggen (ik neem aan dat je het over palm muten hebt) kan ook bij een floyd rose wel zonder te ontstemmen.. beetje precizie kweken

palm muten op een floyd is pcies zelfde als op vaste oor.. tenminste ik voel/zie geen verschil