PDA

View Full Version : Pedaal gezocht voor Indie/ britpop



Mufftin
18 mei 2008, 19:24
OKee zoals jullie misschien al hebben gelezen ben ik opzoek naar een nieuwe amp, dit zal er een worden zonder al teveel oversturing uit zichzelf. Kortom ik zoek een extra oversturing erbij.
Mijn stijl ligt een beetje in de Britpop/ Indie, punk en soms wat Emo screamo. Kortom hij moet aardig goed over zijn nek kunnen. Ik kan dus wel wat advies gebruiken en heb zelf al wat op een rijtje gezet. Budget hiervoor is zo rond de 110 euro.

MXR Zakk Wylde
MXR GT-OD
Bad monkey
TS 9
Boss SD 1
Boss OD 3

iemand ervaring met de muziekstijl in combinatie met deze pedalen. Aangezien ik voor deze pedalen anders heel nederland moet doorreizen en misschien zonder succes kan ik wel wat advies gebruiken.

Britpop stijl ligt een beetje bij The Kooks, Arctic Monkeys. Punk lijkt allemaal op elkaar qua sound maar vooral de pop punk en de Emo screamo enz, from first to last en taking back sunday.

oja ik heb al een distortion pedaal de boss ds-2

EuroCinema
18 mei 2008, 19:46
Ik zou je aanraden om dat geld lekker bij je nieuwe amp te leggen. De meeste bands/stijlen die je noemt gebruiken vooral echte overstuurde amp-sounds. En je DS-2 in de niet-turbo mode is al een prima overdrive voor dit soort soundjes.

Mufftin
18 mei 2008, 20:02
i know maar ik neem maar een 5 watt buizen amp, omdat ik in een flat woon. Dus kan niet volledig op de buizen oversturing spelen denk ik.

Ibanez666
18 mei 2008, 20:18
i know maar ik neem maar een 5 watt buizen amp, omdat ik in een flat woon. Dus kan niet volledig op de buizen oversturing spelen denk ik.

Als daar 12ax7ens inzitten kun je die ook vervangen door 12at7(wel ff checken voor de zekerheid), die geven minder versterking, dus kun je de amp harder zetten :-)

Doe ik met mijn bassman kloon, ik speel nu op 6-7 met repeteren ipv 4. komt de sound wel ten goede en ik heb alleen 1 buisje vervangen..

Mufftin
19 mei 2008, 09:12
ja idd dat kan een oplossing zijn maar dan zou ik voor de keren dat ik in het zelfde nummer clean speel het volume moeten terug draaien?:P Dat is niet echt handig

EuroCinema
19 mei 2008, 13:50
i know maar ik neem maar een 5 watt buizen amp, omdat ik in een flat woon. Dus kan niet volledig op de buizen oversturing spelen denk ik.
??? 5 watt buizen overstuurt net zo hard als 100 watt buizen hoor, alleen een stuk eerder. Maar vergis je niet: een 5 watt buizenamp op 10 zal de buren ook niet ontgaan.


ja idd dat kan een oplossing zijn maar dan zou ik voor de keren dat ik in het zelfde nummer clean speel het volume moeten terug draaien?:P Dat is niet echt handig

Daaruit volgt dat je die amp clean wilt instellen en naar OD wilt schakelen zonder het volume te boosten. M.a.w. je overdrive komt uit een doosje. Nou gaat een buizenamp daar wel iets lekkerder mee om dan een transistoramp, maar toch lijkt dit me weinig zinvol. De grap van een 5 watter is juist de oversturing die ze geven, en juist daarvoor betaal je ook fors meer dan voor een gemiddelde practice amp. Het zijn ook meer recording-dingen dan oefenampjes eigenlijk.

Mufftin
19 mei 2008, 14:10
ja klopt de bedoeling is dat het hoofd geluid een clean geluid is. En aangezien ik aardig veel nummers zelf heb geschreven en speel van bands waarin er een wissel zit van clean naar overdrive wil ik dus een overdrive pedaal erbij hebben. De oversturing met single coils begint ook pas erg laat op de versterker, zeg maar te hard voor huiskamer volume.

Ik snap verder ook wel het hele systeem van een overdriven amp, heb al wel meer buizenversterkers gehad. Maar ik zoek gewoon een overdrive sound voor erbij.

EuroCinema
19 mei 2008, 16:17
Okee, je hebt er duidelijk goed over nagedacht. :)
Om je lijstje even af te gaan:

TS 9 -> voor jouw stijl een te nasaal, bluesy geluid met te weinig laag.
Bad monkey -> zelfde als TS-9 zonder dat laagprobleem. Denk nog steeds te veel mids, te weinig vlak.

Boss SD 1 & Boss OD 3
-> allebei prima pedalen, maar als je niet tevreden bent met de DS-2 op standje 1, vraag ik me af of dit het wel voor je doet. Het is toch een beetje 1 familie van sounds.

MXR Zakk Wylde
MXR GT-OD
-> Heb ik geen ervaring mee

Mufftin
19 mei 2008, 16:27
okee thanx :D dan weet ik alvast zeker dat ik de digi tech en de TS 9 niet hoef te testen dat scheelt alwel weer naar Groningen reizen.

Herman
19 mei 2008, 17:07
Zelf ben ik wel fan van de TS9, en gebruik hem ook erg veel in mijn britpop bandje.. alleen dat gaat nooit ver genoeg voor bands als FFTL en Taking Back Sunday, dus die valt dan sowieso al af (en kennelijk de Digitech ook).

VanBiLL.com
19 mei 2008, 17:54
Even van een andere kant bekeken. Je wilt wel een redelijke OD maar toch woonkamer volume, zou het dan, gezien je stijl, het een idee zijn om een Laney VC-30 of Vox AC-30 (die uiteraard snoeihard gaan), met iets van een THD Hotplate ertussen. Kun je de amp lekker op z'n kloten geven zonder de buren te veel lastig te vallen en heb je gelijk die typische britpop sound. Moet je er toch mee optreden, hotplate er tussen uit en je heb weer het orginele vermogen...

Toegegeven dat zo'n attenuator wel wat met je geluid doet, maar toch?

Verder heb ik laatst een Boss DS-1 met die Keeley mod gehoord, ik vond het wel wat...maar of dat typsich een Indie/Britpop sound is? Komt dan toch meer van combi gitaar/amp lijkt me...

Mufftin
19 mei 2008, 20:21
ja idd dat kon een oplossing zijn een 30 watt buizen met die dingen erbij maar..

ik had een London City 50 watt buizen, dat ding kwam nooit verder dan standje 1, kortom dikke overkill voor mijn gevoel. Die Vox speel ik ook weleens over en het geluid gaat me echt te hard en die hotplate is me gewoon te duur.