PDA

View Full Version : Kwaliteit Pedal Kits - Newtone vs Musikding vs GGG?



Mattia
18 mei 2008, 16:47
Ik overweeg (in afwachting van de amp kit die er aan zit te komen) om mijn soldeer/electronica skills op te bouwen met een/meerdere pedal kits te beginnen. Dus ga ik even op zoek, kom ik veschillende opties tegen. Kits van build your own clone zijn ietwat te duur voor mijn smaak, en ietsjes lager (qua prijs) zitten de General Guitar Gear kits. En die zien er wel leuk uit, ook qua mods, etc.

Ik zit te denken aan een clean boost en een TS clone van een of andere soort of een overdrive pedaal (of: de GGG kit met mod zodat de TS ook als clean boost kan fungeren)...maar dan kom ik, voor de helft van de prijs en in Euoropa, de Musikding kits (TS) en Newtone kits (Flower Booster). Wat ik me dan afvraag is waar het grote prijsverschil nou vandaan komt. Kwaliteit van de onderdelen?

Iemand ervaringen die ze willen delen?

MattellicA
18 mei 2008, 17:00
Mss is de Real tubescreamer van guitarnijboer wel iets voor je : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92749&highlight=real+tube+screamer

Fuhgawz
18 mei 2008, 17:45
De reden dat de kits van Newtone wat goedkoper zijn is denk ik gedeeltelijk omdat de kits die ze hebben wat simpelere projecten zijn. Voor een ander gedeelte is het de hype denk ik en het feit dat GGG een stuk bekender is, ook internationaal.

Wat je zou kunnen doen is een leuk printje bij GGG (of TonePad) bestellen (of nog beter: zelf (laten) etsen) en dan de onderdelen bestellen bij Newtone. Met de onderdelen (en service) van Newtone is overigens niks mis. Sterker nog, ik vind het echt een topzaak!

Valoosj
18 mei 2008, 18:18
Mss is de Real tubescreamer van guitarnijboer wel iets voor je : http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=92749&highlight=real+tube+screamer

Als eerste effectje om te bouwen is dat GEEN goed idee. Veel te complex.
Goeie optie die zeker te overwegen is, is om gewoon zelf je kit samen te stellen, eventueel met hulp (van mensen op het forum ofzo. Ponq en ik kunnen je daar zeker mee helpen).

Boost is vrij eenvoudig. Ik raad je daar de SHO clone voor aan, Ponq zal mogelijk nog voor de Omega kiezen.

Qua overdrive, kijk eens bij runoffgroove.com, tonepad.com, general guitar gadgets,... Daar staan vaak soundsamples bij. Die overdrive van guitarnijboer is wel goed, maar best een uitdaging. Debuggen is natuurlijk makkelijker, want D_H heeft een goede layout gemaakt, en nijboer kan je ook altijd wel een vraag stellen. Verder zijn er nog zat techneuten die je kunnen helpen.

ponq
18 mei 2008, 18:22
t prijsverschil zit voor een deel in de kwaliteit van de PCB's. GGG heeft nette, mooie PCB's met silkscreen. Goeie koperkant dus, en op de andere kant staat aangegeven welke onderdeel waar moet. Dat is zeker in het begin wel prettig.

Newtone heeft ook prima PCB's, maar deze zijn zonder silkscreen.

Maar goed, zo'n silkscreen zou niet heel veel aan de prijs toe mogen voegen.

Ik zou gewoon voor een kit gaan die je aanspreekt. Newtone levert snel.

Mocht je interesse hebben in een pcb van de Box of Rock, SHO of de Tonepad.com RAT, stuur me dan een PM. Die heb ik nog wel voor je liggen.

ponq
18 mei 2008, 18:24
+1 wat Valoosj zegt!

De RunOffGroove Omega is zeker een topper. Beter dan de SHO naar mijn bescheiden mening.

Meneer I.
18 mei 2008, 18:31
Ik heb eigenlijk alleen maar goede ervaringen met die musikdingkits. Allemaal true bypass en simpel in elkaar te solderen.
Waarom deze kits zo goedkoop zijn? Geen idee. Switches, pots, weerstandjes zijn gewoon standaard en degelijk, en ik ben niet zo'n enorme toonpurist dat ik direct verschillen hoor tussen verschillende typen condensatoren en transistoren. Musikding heeft geen complexe (modulatie)pedalen jammer genoeg, anders had ik me daar ook nog wel aan gewaagd.


Ik heb de volgende musikding kits en deze werken naar volle tevredenheid:

Buizenamp MADAMP A15Mk2
Buizenamp Footswitch option
A/B switch
Clean Booster
Germanium Treblebooster
Germanium Fuzz (die met 3 knoppen)

Valoosj
18 mei 2008, 18:35
Die kits limiteren je opties wel he. Ik heb net een phasertje afgewerkt met onderdelen van musikding. De layout/schema/onderdelenlijst kwam van tonepad. Gewoon niet lui zijn en er zelf wat tijd en opzoekingswerk in steken en je kan zoveel meer dan die saaie kits. Pcb's kun je altijd zelf maken, Ponq doet daarbij aan liefdadigheidswerk ;) en bij mij kan je ze een een normale prijs krijgen.

Meneer I.
18 mei 2008, 18:40
Hmm, op zich lijkt me een Phaser-kitje wel interessant. PCB's zelf maken heb ik niet echt de tijd (en geduld) voor.

Welke phaser hebben jullie precies gebouwd? Ik zoek er eigenlijk eentje met of twee pots of met een pot en een switch ivm de gaten die al in mijn behuizing zitten.

Valoosj
18 mei 2008, 18:43
Ik heb een Ross Phaser gebouwd. Heerlijk ding.
2 pots en je kan er add-on boards aan toevoegen zoveel je wilt, die je schakelt met een 2PDTtje. En je hebt een antwoord op je brom vraag voor je coole project.

MattellicA
18 mei 2008, 18:54
Als eerste effectje om te bouwen is dat GEEN goed idee. Veel te complex.
Ik bedoelde dit als opstapje naar buizenamps. Dus na bvb een simpel boostertje ofzo... :satisfie: Goed? :)

Valoosj
18 mei 2008, 19:14
Geweldig, maar nog steeds gewaagd ;)

Zelf heb ik die wel als 2e gemaakt. De nodige uren liggen vloeken alvorens het werkte.

ponq
18 mei 2008, 20:24
Hmm, op zich lijkt me een Phaser-kitje wel interessant. PCB's zelf maken heb ik niet echt de tijd (en geduld) voor.

Welke phaser hebben jullie precies gebouwd? Ik zoek er eigenlijk eentje met of twee pots of met een pot en een switch ivm de gaten die al in mijn behuizing zitten.

Tonepad Phase90 met extra pot? Is een MXR Phase 90 clone. Standaard maar 1 pot (rate), maar je kunt m een extra pot geven waarmee je bijv de mix dry/wet kunt regelen.

Bernd Veenema
21 mei 2008, 20:38
Even een vraagje over de pedalen van Runoffgroove.com.
Heeft iemand de 'amp in a pedal' pedaaltjes van RunoffGroove.com geprobeerd? Deze zijn onder andere hier (http://www.olcircuits.com/) te koop. Ook de kits van Olcircuits zelf zijn interessant.

Ik heb het dan bijvoorbeeld over de:

ROG The English Channel (Vox AC30)
ROG Matchbox (Matchless DC30)
ROG Umble (Dumble)
ROG Eighteen (Marshall 18 watt)
ROG Professor Tweed (Princeton)
OLC Slowcentury (Soldano SLO100)
OLC Dr. Watt (Hiwatt)

Heeft iemand deze pedaaltjes geprobeerd? Zo ja, wat zijn de ervaringen?

ponq
21 mei 2008, 20:42
Ik heb de RoG Thor (die hebben ze ook bij OLC geloof ik) gebouwd. Top. Heerlijke Marshall-in-a-box.

The English Channel schijnt (niet zelf gebouwd) een erg goede VOX Ac30 imitatie te zijn.

T meeste van RoG is van goede kwaliteit.

Bernd Veenema
21 mei 2008, 20:46
Dank!

Zijn ze erg moeilijk te bouwen?
Ik ben van plan om binnenkort een Flower Booster te bouwen. Als vervolg leek het me wel leuk om zo'n Matchbox of Umble te bouwen. Ik vraag me alleen af of die stap niet te groot is.

Heb je trouwens zo'n kit van de website gekocht of alleen een PCB en toen zelf de onderdelen besteld in Nederland?

ponq
21 mei 2008, 23:39
flowerbooster is n goed begin. Die amp-sims zijn niet heel ingewikkeld. De flowerbooster (SHO) is eigenlijk 1 gain stage. De amp-sims hebben er meestal 3 of 4. Iets meer onderdelen, iets meer finetunen, maar t gaat je zeker lukken ;)

Koop wel wat extra FETs. Meestal zitten er J201 of 2N5457 in. Die kunnen nogal eens varieeren van stuk tot stuk. Als je er bijv 3 nodig hebt, koop er dan minstens 6, liever 9.

Daarnaast heeft de J201 over t algemeen meer gain dan de 2N5457. Mocht een stage dus te 'wild' zijn met een J201, dan kan je m wat temmen door de J201 te vervangen door een 2N5457.

(Flowerbooster werkt trouwens met mosfets, de BS170. Kan ook nogal verschillen per stuk. Kzou daar zeker een 5 a 10 stuks van halen. Ook omdat ze nogal gevoelig zijn...)

Valoosj
21 mei 2008, 23:43
Ik heb de MayQueen gemaakt, en de Thor ligt hier bijna klaar. De MayQueen is best goed om Brian May zn sound te krijgen. Al moet ik het wel nog eens testen op een degelijke amp. ROG heeft in alle geval goede dingen en ze zijn niet moeilijk te bouwen.

Bernd Veenema
22 mei 2008, 13:02
Ik zit er aan te denken om over een tijdje een Matchbox, een Umble en een OLC Slowcentury te kopen. De Matchbox schijnt heel erg goed te zijn las ik op een aantal fora.

Hebben jullie trouwens gewoon de kit besteld bij OLCircuits of hebben jullie de onderdelen ergens in Nederland besteld? Is dat laatste veel voordeliger?

ponq
22 mei 2008, 13:21
Ik haal vrij veel bij Newtone-online.nl. Soms Smallbearelec.com en futurelec.com.
Musikding.de heb ik ook gebruikt. Er zijn mensen met goede ervaringen (Valoosj), maar ik bestel daar niet meer. Te traag, verkeerde onderdelen etc. Maar goed, t kan toeval zijn geweest.

PCB's maak ik zelf. Als je niet met PCB's wilt/kunt werken, dan kan stripboard ook prima voor deze effecten. Er is meestal wel een stripboard layout te vinden.

Bernd Veenema
22 mei 2008, 15:17
Ok dank!
Ik ga binnenkort eerst even een Flower booster proberen. Die ziet er lekker makkelijk uit. Kijken of ik dat voor elkaar krijg. Daarna wil ik dan proberen een aantal RunoffGroove-projecten te doen.

Mattia
29 mei 2008, 14:16
Dank voor alle reacties! Ik denk dat ik begin met een simpel booster pedaaltje (Ponq, je krijgt binnenkort eens PM over een/twee PCBs...), dan wellicht die tube overdrive. Maar eerst nog eens goed al die websites doornemen, en wat leuke pedalen uitzoeken. Ik ben eigenlijk niet echt een grote pedal user, maarja, als je ze zelf kan maken wordt het ineens leuker...

ponq
29 mei 2008, 14:21
mooi, ik zie de PM wel verschijnen.
van 5 Juni tot 11 Juni ben ik er even tussen uit btw

Valoosj
29 mei 2008, 15:37
Dank voor alle reacties! Ik denk dat ik begin met een simpel booster pedaaltje (Ponq, je krijgt binnenkort eens PM over een/twee PCBs...), dan wellicht die tube overdrive. Maar eerst nog eens goed al die websites doornemen, en wat leuke pedalen uitzoeken. Ik ben eigenlijk niet echt een grote pedal user, maarja, als je ze zelf kan maken wordt het ineens leuker...

Ik vroeger ook niet :D Je ziet wat ervan komt als je het zelf kan...

Lexvandoef
29 mei 2008, 16:30
Ik vroeger ook niet :D Je ziet wat ervan komt als je het zelf kan...

haha, niet voor te stellen :D

bassej
29 mei 2008, 18:32
Zijn er ook wah kitjes te koop?? :satisfie: alvast bedankt :hippie:

ponq
29 mei 2008, 18:34
Als complete kit, weet ik niet. Los iig.

Wah-behuizing (event. oude shell van ebay/marktplaats) is te verkrijgen, pcb is te verkrijgen (tonepad), onderdelen zijn te verkrijgen (newtone, smallbear, musikding, banzai etc.)

bassej
29 mei 2008, 18:36
Als complete kit, weet ik niet. Los iig.

Wah-behuizing (event. oude shell van ebay/marktplaats) is te verkrijgen, pcb is te verkrijgen (tonepad), onderdelen zijn te verkrijgen (newtone, smallbear, musikding, banzai etc.)

Ik herinner me net dat ze wah pots hebben bij newtone en de spoelen, dan ben je nog een pcb nodig en wat componenten ( en ander kleinspul)

M Kactus
29 mei 2008, 18:44
Ik herinner me net dat ze wah pots hebben bij newtone en de spoelen, dan ben je nog een pcb nodig en wat componenten ( en ander kleinspul)

BYOC heeft er en ze zijn blijkbaar onlangs in prijs verlaagd.

SimonS
29 mei 2008, 23:44
check www.smallbearelec.com (http://www.smallbearelec.com)