PDA

View Full Version : Ibanez Prestiges: negen redenen waarom je beter een Prestige kan kopen



Bram+
18 mei 2008, 12:04
Tijd voor de ultieme 'Ibanez Prestige'-discussie. Hieronder negen redenen waarom je beter een Prestige kan kopen i.p.v. een goedekopere variant. Deze punten heb ik verzameld na een rondje forum gemaakt te hebben, en ik vroeg me af in hoeverre ze nou eigenlijk waar zijn. Mijn vraag aan Prestige-eigenaren (en niet-Prestige-eigenaren) is om deze te bevestigen of te ontkrachten. Is de Prestige zijn (extra) geld waard en waaruit blijkt dat?

Oja, sorry, een Jackson Soloist is in dit geval geen optie.


Prestiges worden gemaakt in Japan: betere fabrieken, betere gitaren?
Los van het feit dat dit niet (meer) zo is (de S Prestiges bijvoorbeeld komen uit Korea), vind ik het ook enigszins twijfelachtig. Ik vermoed dat de kwaliteit wordt bepaald door andere factoren die misschien wel te maken hebben met de fabriek waaruit de gitaar rolt, maar dat het in beginsel niet uitmaakt welke 'Aziaat' je gitaar in elkaar vijst.

Prestiges hebben prestigehalzen die beter zijn dan 'normale' halzen
Presigehalzen worden alom bejubeld, dus dat zou een inkoppertje moeten zijn.

Prestiges hebben betere elementen
De DiMarzio/IBZ-elementen, die in veel Prestiges zitten, worden (in tegenstelling tot wat nog wel eens wordt gedacht) wél door DiMarzio gemaakt, speciaal voor Ibanez. Volgens de DiMarzio-site zou het nekelement lijken op een Super 2 en de brug een kruising zijn tussen een SD en Steve Morse.
Elementen zijn in principe makkelijk te vervangen, maar om er kwalitatief op vooruit te gaan, ben je toch weer ca. 100 EUR per element extra kwijt. Dan zou het fijn zijn als de stockelementen al goed zouden zijn. Dat schijnt ook bij de elementen van de prestige serie niet echt meer zo te zijn. Wat elementen betreft zou je dus net zo goed een niet-prestige kunnen nemen, aangezien je ze toch 'moet' vervangen (of zouden die DiMarzio/IBZ-elementen nog wat opleveren tweedehands?).

Prestiges hebben betere bruggen
Dé bekendste reden om géén goedkope Ibanez met Floyd Rose-achtige brug te nemen, is de kwalitatief slechte brug die daarop zit. Bij prestiges zit er natuurlijk de beste brug op, maar bij bijvoorbeeld de S-series zit er op alle gitaren (ongeveer) dezelfde ZR-brug zonder significant kwaliteitsverschil. Geen meerwaarde bij de S Prestige in dit geval dus?

Prestiges zijn gebouwd uit beter hout
De exotische topjes vind je natuurlijk vooral op de Prestiges, maar als je een prestige en niet-prestige neemt met allebei een volledig mahonie body, is de prestige dan van 'beter' mahonie?

Prestiges zijn beter afgewerkt
Netter afgevijlde frests, nettere inlays en beter soldeerwerk, maar bovenal: betere lak (niet onbelangrijk voor de tone ook)?

Prestiges komen met een koffer
Als je nog los een koffer erbij moet kopen, kost je dat toch weer 100 EUR, zeker als je uitgaat van de kwaliteit van de Prestigekoffers. Daar past de gitaar precies in en dat is toch weer een stukje veiliger.

Prestiges hebben een hogere doorverkoopwaarde
Misschien raar om rekening te houden met de verkoop bij de koop van een gitaar, maar Prestiges zijn nou eenmaal waardevaster. Als de gitaar toch niet je ding blijkt te zijn of acher toch 'te duur' was, krijg je er ten minste nog wat voor terug.

Prestige
De grootste angst is om een paar weken (of misschien zelf uren) later na aankoop dat knagende gevoel te krijgen van 'Had ik toch maar die paar snippen meer neergelegd, dan had ik nu een echte'. Spelers van Japanse/Mexicaanse Fenders of Epiphone Elitists krijgen toch een minderwaardigheidscomplex of zijn steeds bezig met bewijzen dat hun gitaartje net zo goed is als de 'USA-versie'. Eigenaars van 'the real deal' hoeven niks te bewijzen, bij hun staat het gewoon op de headstock: 'Made in the USA' (of in dit geval 'Prestige'). Om dus te voorkomen dat je na de aankoop van je niet-prestige meteen weer verlangt naar een prestige, kun je het beter meteen goed doen. Waren gitaristen toch maar minder trotse individuen.

Succes!

LP_CL
18 mei 2008, 12:05
Nu:
1000 redenen om GEEN ibanez te kopen :stop:
:cooler:

ACSlater
18 mei 2008, 12:37
Nu:
1000 redenen om GEEN ibanez te kopen :stop:
:cooler:

Je kunt mijn gedachten lezen!

Bram+
18 mei 2008, 13:06
Nu:
1000 redenen om GEEN ibanez te kopen :stop:
:cooler:
Nou? Doe er anders tien.

LP_CL
18 mei 2008, 13:12
Hoofdredenen: Ibanez mist persoonlijkheid, specifieke tone, is het altijd net niet, en moet op alle vlak onderdoen voor andere merken (behalve in de prijsklasse onder 600€, waarin ze al bij al wel nog deftige gitaren maken voor de prijs. Feit is: gitaren onder de 600€ zijn meestal toch niet echt super, dus daarom dat de ibanez-en best wel nog meevallen.)
En dan hebben we het nog niet eens over de povere afwerking t.o.v. andere merken.
Toegegeven: een sterk punt van ibanez is de bespeelbaarheid. Maar daar blijft het ook bij.
Boven de 600 euro's moet ibanez de duimen leggen voor Schecter, Jackson, ESP, Mayones, musicman, Tom Anderson, etc etc.

artnaz
18 mei 2008, 13:13
Die Prestiges zijn superfijne gitaren hoor. Maar voor mij heeft een Les Paul of een Strat veel meer karakter. En aangezien de bespeelbaarheid van de Strat mij meer aanspreekt, heb ik me dus tot die gitaren beperkt... :satisfie:

Maar, voor de rest alleen maar lof over de Prestiges!

Dark_Tranquillity
18 mei 2008, 13:14
LP_CL: #1, kijk mijn post ;)

vanhouten
18 mei 2008, 13:14
Nou? Doe er anders tien.

1 Fender Broadcaster
2 Fender Jaguar
3 Fender Jazzmaster
4 Fender LTD
5 Fender Mustang
6 Fender Prodigy
7 Fender Stratocaster
8 Stratocaster XII
9 Fender Showmaster
10 Fender Telecaster
11 Fender Telecaster Custom
12 Fender Telecaster Deluxe
13 Fender Telecaster Thinline
14 Fender Telesonic
15 Fender VG Strat

haha geintje :hippie:

LP_CL
18 mei 2008, 13:17
LP_CL: #1, kijk mijn post ;)
Eh? Welke?

EDIT:
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH lekker man!!!
Die soloists zijn de shit! Niets dat hen kan verslaan...

yhcmarc
18 mei 2008, 13:20
Hoofdredenen: Ibanez mist persoonlijkheid, specifieke tone, is het altijd net niet, en moet op alle vlak onderdoen voor andere merken

Ik denk dat je voor de huidige modellen in zekere zin wel gelijk hebt, maar voor het spul dat Ibanez van halverwege de jaren 70 tot begin jaren 80 gemaakt heeft gaat deze opmerking zeker niet op. Dat was/is echt topspul dat menig nieuwe gitaar compleet het veld af schiet. Zo heb ik bv. 2 70ies ST modellen, die ik tesamen (incl. een pickup upgrade) voor hooguit 500 euro heb gekocht, maar toch zeker wel nieuwe gitaren uit deze en zelfs hogere prijsklasse (laten we zeggen, nieuw van +- 500 tot 750) doen verbleken qua constructie, feel, tone en speelbaarheid. Ik ben zelf ook heel erg benieuwd hoe zo een oude Artist (ok, wel wat duurder op de 2e hands markt) of een PF (performer) series zich houdt ten opzichte van huidige modellen.

RoelTM
18 mei 2008, 13:24
Nu:
1000 redenen om GEEN ibanez te kopen :stop:
:cooler:
als je er 1 in je handen hebt kun je niet meer stoppen met spelen, ter nadele van bijv. huiswerk :cooler:

Ibanez666
18 mei 2008, 13:26
Toegegeven: een sterk punt van ibanez is de bespeelbaarheid. Maar daar blijft het ook bij.

Eh, bespeelbaarheid staat bij mij wel op nummer 1, en kort daarna de sound op nummer 2. En aangezien nummer 2 makkkelijk te veranderen is door wat andere elementen, terwijl dat met bespeelbaarheid veel moeilijker is, doet de uitspraak: "daar blijft het dan ook bij" het merk wel wat te kort.

ik moet wel toegeven dat ze aan kwaliteit hebben ingeboet sinds de jaren 70-80, maar dat geldt voor de meeste merken..

LP_CL
18 mei 2008, 13:29
Eh, bespeelbaarheid staat bij mij wel op nummer 1, en kort daarna de sound op nummer 2. En aangezien nummer 2 makkkelijk te veranderen is door wat andere elementen, terwijl dat met bespeelbaarheid veel moeilijker is, doet de uitspraak: "daar blijft het dan ook bij" het merk wel wat te kort.

ik moet wel toegeven dat ze aan kwaliteit hebben ingeboet sinds de jaren 70-80, maar dat geldt voor de meeste merken..
De bespeelbaarheid van Jacksons vind ik toch wel nog beter hoor.
En met je bewering over 'nummer2' ben ik helemaal niet akkoord. Tenzij jij gewoon bent om op EMG's te spelen in plaats van op je gitaar...

Gitaro
18 mei 2008, 13:39
Achtung! De S prestige serie wordt tegenwoordig in Korea in mekaar geknutseld. Erg jammer, want die nieuwe S planken met van die bubinga tops zien er erg smakelijk uit. De RGs zijn (nog?) gewoon MIJ.

Als je het echt goed wil doen koop je een Prestige met QM1/QM2 pickups ;). Best degelijke pups, vooral vergeleken met INF en IBZ

pasqual
18 mei 2008, 13:40
bespeelbaarheid is toch echt iets persoonlijks. ik speel het liefst op strats met een radius van 12". ibanez is niet aan mij besteed in het algemeen of het moeten roadstars of blazers zijn, the old stock zeg maar. er zullen hier ongetwijfeld snarenplukkers rondrennen die zweren bij ibanez. en om nou te beweren dat jackson beter bespeelbaar is, is regelrechte onzin. dit is gewoon persoonlijke voorkeur. zo zijn er ook colega's die van het type "boomstam" houden ( wietse en G.G. dacht ik ? ). dit is ook niet aan iedereen besteed.
zo zullen er ook wel gitaristen zijn die met wat voor een hals dan ook géén fatsoendelijke noot uit hun plank weten te ontrekken. andersom ongetwijfeld ook.

groeten Pasqual.

Ibanez666
18 mei 2008, 13:43
De bespeelbaarheid van Jacksons vind ik toch wel nog beter hoor.
En met je bewering over 'nummer2' ben ik helemaal niet akkoord. Tenzij jij gewoon bent om op EMG's te spelen in plaats van op je gitaar...

Ik en EMGs? nah

macwilliams
18 mei 2008, 14:21
Ik heb zelf een rgt42dx omdat ik geen reden zag
om een prestige te kopen. Ben eind vorig jaar en
begin dit jaar meerdere malen bij B.1 zwolle langs-
geweest om meerdere modellen te proberen waar-
onder ook de duurderen tot de ongelovelijk duurderen.
Ook nog wat niet ibanez'sen (schrijf je dat zo?)
geprobeerd maar er kwamen niet veel in de buurt
bij wat ik in een gitaar zocht. Ik ging eigenlijk niet
eens voor een ibanez maar dit "ding"
(alleen ik mag haar zo noemen) viel zo erg op dat
ik juist meer naar deze gitaren ben gaan kijken.

Wat had ik allemaal geprobeerd:
Deze kan ik me nog echt herinneren
omdat ze echt goed waren maar net
niet helemaal voor mij.

Esp kirk hammet
Esp jeff hanneman
Ibanez js 100
ibanez js 1000
ibanez js 2000
ibanez ...prestige diverse
B.C. Rich ....Diversen
jackson
En zo nog veel meer van wat daar zo aan
de wand hing en in de afgesloten vitrine lag.


Al zullen anderen in hun opinie kunnen weerleggen
waarom de anderen beter zijn moet ik erbij vermelden;
ik heb deze gitaar geheel zelfstandig uitgekozen.
Naar mijn mening geheel ongehinderd door invloeden
van buitenaf. Ik heb niet gekeken naar kleur aangezien
dat voor mij van geen enkel belang had. Ik had desnoods
de gitaar besteld in een voor mij geschikte kleur.

Was het bij vrouwen maar zo makkelijk :satisfie:

Bram+
18 mei 2008, 15:59
Hoofdredenen: Ibanez mist persoonlijkheid, specifieke tone, is het altijd net niet, en moet op alle vlak onderdoen voor andere merken (behalve in de prijsklasse onder 600€, waarin ze al bij al wel nog deftige gitaren maken voor de prijs. Feit is: gitaren onder de 600€ zijn meestal toch niet echt super, dus daarom dat de ibanez-en best wel nog meevallen.)
En dan hebben we het nog niet eens over de povere afwerking t.o.v. andere merken.
Toegegeven: een sterk punt van ibanez is de bespeelbaarheid. Maar daar blijft het ook bij.
Boven de 600 euro's moet ibanez de duimen leggen voor Schecter, Jackson, ESP, Mayones, musicman, Tom Anderson, etc etc.
Ik moet hier ook eigenlijk niet op reageren want het is vreselijk offtopic en dat is wat ik nou net niet wilde, maar als je je persoonlijkheid van je gitaar moet hebben, is het misschien ook wel een beetje tijd dat je leert spelen. Wat betreft tone is er een hoop te halen uit een eventuele elementenwissel, en ook lang niet alle Ibanezzen zijn van het 'gewraakte' basswood. Het is maar net wat je zoekt.

crapton
18 mei 2008, 17:10
Wat een stelletje ontzettende zeik reacties zeg. De TS stelt een vraag mbt Prestige uitvoeringen van Ibanez en dat krijg je van dat overloos gemuts dat Ibanez niet goed zou zijn bla bla bla. Als het dan ook nog goed gefundeerde meningen waren, maar nee hoor...

Ibanez maakt onder andere uitstekende gitaren waaronder de Prestige uitvoeringen, en een zinnige reactie op de TS zou me zeker interesseren.

Mesjoggah
18 mei 2008, 18:04
Prestiges worden gemaakt in Japan: betere fabrieken, betere gitaren?
Los van het feit dat dit niet (meer) zo is (de S Prestiges bijvoorbeeld komen uit Korea), vind ik het ook enigszins twijfelachtig. Ik vermoed dat de kwaliteit wordt bepaald door andere factoren die misschien wel te maken hebben met de fabriek waaruit de gitaar rolt, maar dat het in beginsel niet uitmaakt welke 'Aziaat' je gitaar in elkaar vijst.

De kwaliteit wordt bepaald door de eindinspectie, wordt een gitaar telkens afgekeurd en wordt het personeel daarop aangesproken dan zal de kwaliteit zeker beter worden, dat ze dat in Japan beter onder de knie hebben als in Korea mag duidelijk zijn.

Prestiges hebben prestigehalzen die beter zijn dan 'normale' halzen
Presigehalzen worden alom bejubeld, dus dat zou een inkoppertje moeten zijn.

De prestigehalzen zijn de dunste nekken die Ibanez levert en voor velen het vlotste bespeelbaar, vandaar.

Prestiges hebben betere elementen
De DiMarzio/IBZ-elementen, die in veel Prestiges zitten, worden (in tegenstelling tot wat nog wel eens wordt gedacht) wél door DiMarzio gemaakt, speciaal voor Ibanez. Volgens de DiMarzio-site zou het nekelement lijken op een Super 2 en de brug een kruising zijn tussen een SD en Steve Morse.
Elementen zijn in principe makkelijk te vervangen, maar om er kwalitatief op vooruit te gaan, ben je toch weer ca. 100 EUR per element extra kwijt. Dan zou het fijn zijn als de stockelementen al goed zouden zijn. Dat schijnt ook bij de elementen van de prestige serie niet echt meer zo te zijn. Wat elementen betreft zou je dus net zo goed een niet-prestige kunnen nemen, aangezien je ze toch 'moet' vervangen (of zouden die DiMarzio/IBZ-elementen nog wat opleveren tweedehands?).

Die elementen zijn in de basis best goed, zeker in vergelijk met de goedkopere ibanez INF serie en heel wat hobbyisten (en dat zijn toch de meesten hier)laten ze dan ook gewoon zitten, overigens worden ook de good old V7, V8 en S1 nog geleverd in de Prestiges.

Prestiges hebben betere bruggen
Dé bekendste reden om géén goedkope Ibanez met Floyd Rose-achtige brug te nemen, is de kwalitatief slechte brug die daarop zit. Bij prestiges zit er natuurlijk de beste brug op, maar bij bijvoorbeeld de S-series zit er op alle gitaren (ongeveer) dezelfde ZR-brug zonder significant kwaliteitsverschil. Geen meerwaarde bij de S Prestige in dit geval dus?

Hmm, in het verleden waren de Koreaanse trems van pisbakkenstaal, maar in dit geval weet ik niet of er een verschil is.

Prestiges zijn gebouwd uit beter hout
De exotische topjes vind je natuurlijk vooral op de Prestiges, maar als je een prestige en niet-prestige neemt met allebei een volledig mahonie body, is de prestige dan van 'beter' mahonie?

De stukken hout voor een Prestige gitaar worden speciaal geselecteerd, of dat dan ook beter is?.

Prestiges zijn beter afgewerkt
Netter afgevijlde frets, nettere inlays en beter soldeerwerk, maar bovenal: betere lak (niet onbelangrijk voor de tone ook)?

De cavity's van een Prestige zijn itt een 'gewone' behandeld met grafietlak, betere afwerking dus.

Prestiges komen met een koffer
Als je nog los een koffer erbij moet kopen, kost je dat toch weer 100 EUR, zeker als je uitgaat van de kwaliteit van de Prestigekoffers. Daar past de gitaar precies in en dat is toch weer een stukje veiliger.

Klopt.

Prestiges hebben een hogere doorverkoopwaarde
Misschien raar om rekening te houden met de verkoop bij de koop van een gitaar, maar Prestiges zijn nou eenmaal waardevaster. Als de gitaar toch niet je ding blijkt te zijn of acher toch 'te duur' was, krijg je er ten minste nog wat voor terug.

Da’s mooi meegenomen.

Prestige
De grootste angst is om een paar weken (of misschien zelf uren) later na aankoop dat knagende gevoel te krijgen van 'Had ik toch maar die paar snippen meer neergelegd, dan had ik nu een echte'. Spelers van Japanse/Mexicaanse Fenders of Epiphone Elitists krijgen toch een minderwaardigheidscomplex of zijn steeds bezig met bewijzen dat hun gitaartje net zo goed is als de 'USA-versie'. Eigenaars van 'the real deal' hoeven niks te bewijzen, bij hun staat het gewoon op de headstock: 'Made in the USA' (of in dit geval 'Prestige'). Om dus te voorkomen dat je na de aankoop van je niet-prestige meteen weer verlangt naar een prestige, kun je het beter meteen goed doen. Waren gitaristen toch maar minder trotse individuen.


Ik denk dat een prestige z’n geld wel zeker waard is, een goedkopere wil je zowiezo upgraden. Daarentegen zou ik nooit een nieuwe signature kopen.

Iceman
18 mei 2008, 18:25
Speel eens over een Musician (MC 300 tot 500) of Artist (AR300 of AR 2617) uit '78 - '82 en je wilt geen Prestige meer.

macwilliams
18 mei 2008, 18:28
Speel eens over een Musician (MC 300 tot 500) of Artist (AR300 of AR 2617) uit '78 - '82 en je wilt geen Prestige meer.
Hmm, da's echt een goed gefundeerde statement.



mine is bigger than yours, so bow to me.

minoin
18 mei 2008, 18:41
Nou, ik heb op genoeg Prestige's gespeeld (nooit een gehad helaas..) en ik vind het heerlijke gitaren. Netjes afgewerkt, zeer goed bespeelbaar en een prima geluid! Overigens krijg je NIET bij alle Prestiges een case! Dat dacht ik eerst ook, maar ben al vaker tegen gekomen dat de RG1570 zonder case verkocht wordt.
Toch kan ik me ook redelijk vinden met LP_CL dat je in het hogere segment eerder voor Mayones, Music Man en soortgelijken kan gaan.
Al zou ik voor 650 euri graag een 1570 willen hebben, geen geld voor wat je krijgt.

Dirk_Hendrik
18 mei 2008, 18:58
Wouw, wat een erbarmelijk topic weer.... De TS geeft in z'n openingspost een aantal punten waar je terecht heerlijk op kan schieten. Dat geselecteerde hout is een mooie. Waarop is het geselecteerd? De prijs?

Vervolgens komt er een zielige conservatieveling voorbij die z'n oogklepen zo op heeft dat hij een enorme hoeveelheid aan variatie en keuze in 1 keer afdoet als "gebrek aan karakter" Verbazingwekkend dat het naamplaatje op de kop karakter geeft. Uiteindelijk blijven we namelijk praten over een plank met een lat er aan waarover 6 snaren lopen die het magnetisch veld in een bos koperdraad verstoren. Volgens mij komt dat karakter toch echt van de speler, of je het nou mooi vind of niet.

Dikke nek, dunne nek, karakter of wat dan ook. Op het moment dat ik er het eind van m'n schnabbel mee moet halen speel ik op alles, merkonafhankelijk. Het enige wat ik wel fijn vind is dat alles werkt en goed is afgesteld.

Ga vooral door maar kom eens maar echte argumenten en niet met persoonlijke meningen.
Ik haal vast pocorn en bier OK?

Ibanez666
18 mei 2008, 19:00
Speel eens over een Musician (MC 300 tot 500) of Artist (AR300 of AR 2617) uit '78 - '82 en je wilt geen Prestige meer.

Artist werd gemaakt tot 87 (heb er een) en ik moet zeggen dat ze heerlijk spelen en klinken :-)

600 euro voor betaald. Ik snap dat hele nieuwe gitaar gedoe dan ook niet zo, maar ieder zn ding natuurlijk.

Dirk_Hendrik
18 mei 2008, 19:02
Artist werd gemaakt tot 87 (heb er een) en ik moet zeggen dat ze heerlijk spelen en klinken :-)

600 euro voor betaald. Ik snap dat hele nieuwe gitaar gedoe dan ook niet zo, maar ieder zn ding natuurlijk.

damn!
Die van mij was 1000 gulden.. (78-er)

(dag vakantiegeld... ik wou alléén maar een pakkie snaren gaan halen...)

Ibanez666
18 mei 2008, 19:13
damn!
Die van mij was 1000 gulden.. (78-er)

(dag vakantiegeld... ik wou alléén maar een pakkie snaren gaan halen...)


haha, sja ze zijn al een stuk duurder gehyped zoals je weet. Maar hij is het dubbel en dwars waard, zeker in vergelijking met Gibbies van minstens drie keer zo duur...dus better believe the hype :-)

macwilliams
18 mei 2008, 19:38
Wouw, wat een erbarmelijk topic weer.... De TS geeft in z'n openingspost een aantal punten waar je terecht heerlijk op kan schieten. Dat geselecteerde hout is een mooie. Waarop is het geselecteerd? De prijs?

Jahaaa, zeker want hout dat aan de zuidkant van een boom is gegroeid heeft meer zon gehad en is daardoor opener van structuur en dat komt de klank niet ten goede. Dus noorderlijke mahonie is duurder dan zuiderlijk


Vervolgens komt er een zielige conservatieveling voorbij die z'n oogklepen zo op heeft dat hij een enorme hoeveelheid aan variatie en keuze in 1 keer afdoet als "gebrek aan karakter" Verbazingwekkend dat het naamplaatje op de kop karakter geeft. Uiteindelijk blijven we namelijk praten over een plank met een lat er aan waarover 6 snaren lopen die het magnetisch veld in een bos koperdraad verstoren. Volgens mij komt dat karakter toch echt van de speler, of je het nou mooi vind of niet.

Ach persoonlijkheid heb je niet voor het uitkiezen dat wordt langzaam gevormd
Net zoals het hout, de een is meer zuiderlijker dan de ander en zo ook met de
andere kant ervan.


Dikke nek, dunne nek, karakter of wat dan ook. Op het moment dat ik er het eind van m'n schnabbel mee moet halen speel ik op alles, merkonafhankelijk. Het enige wat ik wel fijn vind is dat alles werkt en goed is afgesteld.

Daar ben ik het zeker met je eens, als het maar goed afgesteld is.


Ga vooral door

zal ik zeker doen.


maar kom eens maar echte argumenten

OK!


en niet met persoonlijke meningen.

Heb je even de tijd dan want dat duurt nog wel even?

Ik haal vast pocorn en bier OK?

Ja dus je hebt tijd genoeg..Damn






geintje :hippie:

Jim Haagmans
18 mei 2008, 19:44
Die Prestiges zijn superfijne gitaren hoor. Maar voor mij heeft een Les Paul of een Strat veel meer karakter. En aangezien de bespeelbaarheid van de Strat mij meer aanspreekt, heb ik me dus tot die gitaren beperkt... :satisfie:

Maar, voor de rest alleen maar lof over de Prestiges!

helemaal mee eens, geen karakter.

Zie je ook terug bij de 'grote bespelers' ervan; satriani, vai.. van die nietszeggende ijdeltuiten.. doe mij dan maar Hendrix on lsd :soul:

AART
18 mei 2008, 19:50
Hmm, dat gelul dat ibanez moet onderdoen voor alle andere grote merken qua kwaliteit is bullshit. Gibson en fender leveren soms echt belabberd spul af voor belabberde prijzen.

Imo zijn de betere prestige modellen hun geld meer dan waard. Kwaliteit op mijn prestige en op eigenlijk alle prestiges die ik bespeeld heb(stuk of tien) is altijd top. afwerking is perfect en nooit problemen met mijne gehad.

Een ibbi kan btw best karakter hebben, alleen satriani en vai hebben dat niet.

Jim Haagmans
18 mei 2008, 19:54
Hmm, dat gelul dat ibanez moet onderdoen voor alle andere grote merken qua kwaliteit is bullshit. Gibson en fender leveren soms echt belabberd spul af voor belabberde prijzen.

dat ben ik met je eens, soms hangt er gewoon een kutgitaar tussen voor dik 1000 euro en dat is inderdaad belachelijk.

AART
18 mei 2008, 19:57
dat ben ik met je eens, soms hangt er gewoon een kutgitaar tussen voor dik 1000 euro en dat is inderdaad belachelijk.

1000 valt nog mee. Gibson levert soms spul af voor dik 2500 euro wat onderdoet voor een ibbi van 300. halzen die scheef op de hals staan bv....


De kwaliteit van Ibanez is erg constant verbaasd me elke keer als ik een prestige pak.

Ibanez666
18 mei 2008, 19:59
Een ibbi kan btw best karakter hebben, alleen satriani en vai hebben dat niet.


Ik weet niet wat je onder "karakter" verstaat in dit geval...

Jim Haagmans
18 mei 2008, 20:00
1000 valt nog mee. Gibson levert soms spul af voor dik 2500 euro wat onderdoet voor een ibbi van 300. halzen die scheef op de hals staan bv....


De kwaliteit van Ibanez is erg constant verbaasd me elke keer als ik een prestige pak.

ben ook met je eens dat de kwaliteit constant is hoor, maar mij doen die gitaren gewoon niets. Of iets karakter heeft of niets is heel persoonlijk natuurlijk.

Anders Destium
18 mei 2008, 20:01
Wat een ontzettende zielige miepreacties weer, zelfs op de kleuterschool kun je daar niet mee aankomen. Je hoeft er geen fan van te zijn maar sommige reacties hier zijn van het niveau linuxmusician: O, ik zie dat het topic gaat over windows? Probeer linux, dat is veel beter!

gitaarfan
18 mei 2008, 20:01
1000 valt nog mee. Gibson levert soms spul af voor dik 2500 euro wat onderdoet voor een ibbi van 300. halzen die scheef op de hals staan bv....

Je bedoelt hals op de body neem ik aan... hals op hals heb ik nog niet zo veel gezien hoor :satisfie:

Maar goed, ik heb nog nooit op een prestige gespeeld, dus verder geen zinnig commentaar van mijn kant...

Dark_Tranquillity
18 mei 2008, 20:05
Wat een heerlijk topic hier, ik pak ook mijn biertje erbij.

Ibbi's zijn best gaaf, op veel punten ben ik het met de TS eens, een prestige is gewoon net iets meer naar mijn mening. Voor de rest:

http://i244.photobucket.com/albums/gg35/Larsje18/Foto-0184_006.jpg

Anders Destium
18 mei 2008, 20:09
Op zich heb je natuurlijk maar 1 reden nodig om een Ibanez prestige te kopen:

http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/Ibanez%20RG2027x%20in%20Vintage%20Violin/RG2027x20carpet201.jpg

Bram+
18 mei 2008, 20:10
eroosch, Anders en Dirk Hendrik, bedankt voor de bijval, ik was ook al bang dat het topic zou eindigen in gemuts over waarom je geen Ibanez moet nemen en dat het karakterloze kutplanken zouden zijn (waar had ik die eerder gehoord?). Ik had juist de openingspost zo opgesteld dat we eens een keer écht ergens over konden praten, en gelukkig hebben een aantal dat al begrepen.

Wat betreft de reacties over 'vintage' Ibanezzen: mooi om te zien dat Ibanez ook fans heeft, maar ik wilde het juist over nieuwe Ibanezzen hebben omdat die ook met andere specs komen: FR-achtige tremolo's, dunne halsjes, etc. Dat je misschien beter een oude Artist kan nemen i.p.v. een nieuwe (Prestige) Artist is misschien wel een goed punt.

Jim Haagmans
18 mei 2008, 20:12
Wat een ontzettende zielige miepreacties weer, zelfs op de kleuterschool kun je daar niet mee aankomen. Je hoeft er geen fan van te zijn maar sommige reacties hier zijn van het niveau linuxmusician: O, ik zie dat het topic gaat over windows? Probeer linux, dat is veel beter!


Nee op mensen gaan zeiken inplaats van een bijdrage over het onderwerp te leveren is lekker volwassen. Grote jongen hoor, goed gedaan.

Ibanez666
18 mei 2008, 20:15
eroosch en Dirk Hendrik, bedankt voor de bijval, ik was ook al bang dat het topic zou eindigen in gemuts over waarom je geen Ibanez moet nemen en dat het karakterloze kutplanken zouden zijn (waar had ik die eerder gehoord?). Ik had juist de openingspost zo opgesteld dat we eens een keer écht ergens over konden praten, en gelukkig hebben een aantal dat al begrepen.

Wat betreft de reacties over 'vintage' Ibanezzen: mooi om te zien dat Ibanez ook fans heeft, maar ik wilde het juist over nieuwe Ibanezzen hebben omdat die ook met andere specs komen: FR-achtige tremolo's, dunne halsjes, etc. Dat je misschien beter een oude Artist kan nemen i.p.v. een nieuwe (Prestige) Artist is misschien wel een goed punt.

Ik heb zelf een S540LTD gehad. Deze was van eind 80 volgens mij en speelde als een tierelier. Was ook super afgewerkt en had echte parelmoer sharktooth-inlay in tegenstelling tot dat vage (nep?) parelmoerspul dat je tegenwoordig weer veel ziet. Ik vind de nieuwste Ibanezzen ook voor mijn LTD onderdoen. Hoe het met de allerduurste nieuwe modellen zit weet ik niet..maar ik kan me toch echt niet aan de indruk onttrekken, dat het allemaal wat minder is dan ook recent vroeger

Anders Destium
18 mei 2008, 20:17
Nee op mensen gaan zeiken inplaats van een bijdrage over het onderwerp te leveren is lekker volwassen. Grote jongen hoor, goed gedaan.

Ach, je wilt toch voorkomen dat pre-puberaal gedrag de norm wordt lijkt me. Volgens mij is het topic zelf informatief genoeg, ik speel zelf trouwens al jaren met veel plezier op Ibanez prestiges en de voorlopers ervan :) Fijne gitaren die heel veel waard bieden voor wat je ervoor betaalt. Daarbij hebben de gitaren de fijnst werkende floyd (kopieën) die er zijn. Als je het mij vraagt, kun je met een Ibanez prestige niet fout gaan. Is dat beter ;)

Bram+
18 mei 2008, 20:22
Wat een heerlijk topic hier, ik pak ook mijn biertje erbij.

Ibbi's zijn best gaaf, op veel punten ben ik het met de TS eens, een prestige is gewoon net iets meer naar mijn mening. Voor de rest:

http://i244.photobucket.com/albums/gg35/Larsje18/Foto-0184_006.jpg
Fijne Jackson! Als er nog eens zo'n ding hier in huis komt (en hij staat op mijn GAS list, alleen nog niet bovenaan), dan moet ie wel net zo fout worden als deze. Hulde!

F*R*E*A*K
18 mei 2008, 20:22
Het enige nadeel vind ik dat er geen Rg Prestige's met maple fretboards te krijgen zijn...

Bram+
18 mei 2008, 20:24
Het enige nadeel vind ik dat er geen Rg Prestige's met maple fretboards te krijgen zijn...
Inderdaad, of een PGM met trem voor mijn part.

kalmah
18 mei 2008, 20:24
haha, lekker nuttig topic.

zeurzak #1: Ik vind Ibanez geweldig
zeurzak #2: Dat kan niet, want Ibanez is prut..

Over smaak valt niet te twisten, over uiterlijk wel.

Ik vind Ibanez qua prijs/kwaliteit verhouding zeker een topper, al geef ik liever meer uit en koop een Gibson. Gewoon omdat dat mijn smaak is en het mij persoonlijk meer zegt.
Mag toch? Degene die Ibanez fan zijn, top! Die hebben daar hun eigen mening over en voelen zich persoonlijk meer gebonden aan Ibanez.

artnaz
18 mei 2008, 20:26
Over smaak valt niet te twisten, over uiterlijk wel.Ja, want uiterlijk heeft niks met smaak te maken... :sneaky:

Jim Haagmans
18 mei 2008, 20:26
Ach, je wilt toch voorkomen dat pre-puberaal gedrag de norm wordt lijkt me. Volgens mij is het topic zelf informatief genoeg, ik speel zelf trouwens al jaren met veel plezier op Ibanez prestiges en de voorlopers ervan :) Fijne gitaren die heel veel waard bieden voor wat je ervoor betaalt. Daarbij hebben de gitaren de fijnst werkende floyd (kopieën) die er zijn. Als je het mij vraagt, kun je met een Ibanez prestige niet fout gaan. Is dat beter ;)

Goed, dat jij er wel plezier van hebt is jouw mening natuurlijk. Maar als iemand het een kutplank zonder karakter vindt is dat ook een mening, hoewel niet bepaald subtiel geformuleerd. Zoals ik eerder al zei vind ik ook dat je wel waar voor je geld krijgt, maar als het geluid van een strat iemand gewoon bij de strot pakt dan doet het er niet toe dat het allemaal misschien wat minder feilloos in elkaar zit.

Ik heb dus eigenlijk voor beide kanten in dit topic wel begrip, maar mij doen die ibanezzen persoonlijk uiteindelijk toch niet zo veel.

F*R*E*A*K
18 mei 2008, 20:28
Inderdaad, of een PGM met trem voor mijn part.

Precies.

Beetje flauw dat ze die niet meer maken omdat PG zelf geen trem meer gebruikt.

Anders Destium
18 mei 2008, 20:33
Het lijkt er net op alsof sommige mensen hier anderen het plezier in gitaarspelen misgunnen, omdat die anderen spelen op andere spullen dan waar zijzelf van houden. Dat vind ik echt behoorlijk jammer gedrag, zeker gezien de toon. Ik heb gitaren van verschillende merken en ik zie geen enkele noodzaak voor de verschillende "kampen" :) Het is allemaal een gitaar en het is altijd leuk om gitaar te spelen :cooler:

Jim Haagmans
18 mei 2008, 20:39
Het lijkt er net op alsof sommige mensen hier anderen het plezier in gitaarspelen misgunnen, omdat die anderen spelen op andere spullen dan waar zijzelf van houden. Dat vind ik echt behoorlijk jammer gedrag, zeker gezien de toon. Ik heb gitaren van verschillende merken en ik zie geen enkele noodzaak voor de verschillende "kampen" :) Het is allemaal een gitaar en het is altijd leuk om gitaar te spelen :cooler:

Nou ik denk dat niemand een ander het speelplezier ontgunt, maar dat betekent niet dat men een blad voor de mond moet nemen. Daarvoor is het tenslotte een forum hier en daar krijgen mensen nu eenmaal commentaar.

Kaboemba
18 mei 2008, 20:43
Ik weet 1 hele goede reden om een Prestige te kopen, het merk van LAG erop.

Er is namelijk maar 1 prestige en dat is de LAG Roxanne Prestige, een ibanez mag nog niet eens in de schaduw staan.

Overigens heb ik het idee dat ibanez een stuk minder aanspreekt als merk dan een jaar of 5 terug, klopt dat ?

Anders Destium
18 mei 2008, 20:56
Nou ik denk dat niemand een ander het speelplezier ontgunt, maar dat betekent niet dat men een blad voor de mond moet nemen. Daarvoor is het tenslotte een forum hier en daar krijgen mensen nu eenmaal commentaar.

Dat vind ik dus raar. Dan kan ik bij wijze van spreken in elk beginnerstopic elke gitaar gaan afkraken omdat ik toevallig tegenwoordig het geld heb om op veel duurdere en dus betere gitaren te spelen. Er lopen mensen hier op Ibanez te hakken die volgens mij nog nooit op eentje hebben gespeeld van het type waar de topicstarter op doelde. Een beetje blind lopen afkraken is voor mij een brug te ver, maar dat was geloof ik al duidelijk :)

>Kaboemba
Ik heb dat idee ook nu je erover begint. Waarom zou het kunnen komen?
- Verhuizing van Japan naar Korea met veel modellen, bij een Koreaanse Ibanez was niet duidelijk of deze dezelfde kwaliteit zou kunnen hebben
- Endorsed artiesten die zijn gestopt of naar een ander merk zijn gegaan.

Daar komt wel bij dat Ibanez nu een veel breder spectrum bedient, vroeger had je vooral de vrij metal-gerichte RG/S serie, de signature modellen en daarnaast veel jazz. Tegenwoordig hebben ze ook populaire normalere modellen als de SZ, SC en SA.

Jim Haagmans
18 mei 2008, 21:12
Ik heb jarenlang elke week een uur les gehad en mijn gitaarleraar was helemaal bezeten van ibanez. Die had ook de mooiste prestige modellen (zelfs een custom made) en dat speelde ie over een koelkast van een rack met high-end uitrusting en mesa versterkers en speakerkasten. Ik kraak ze dus niet bepaald blind af, want ik heb ze vaak genoeg op hun best gehoord. Maar nogmaals, ze doen mij gewoon niets. En als iemand het over ibanezzen wil hebben (want dat gebeurt hier toch?) dan verkondig ik dat dus ook als mijn mening.

Dirk_Hendrik
18 mei 2008, 21:39
Maar als iemand het een kutplank zonder karakter vindt is dat ook een mening,

En dit is dus, alsik het geheel even uit de context van alléén prestiges mag trekken, wat me stoort. Je hebt het over een merk met een enorm scala aan produkten in bijkans elke prijsklasse. En doet dat geheel af als "een kutplank".

In het perspectief van merkenwijzerij is dat vreemd. Ik kan persoonlijk ook niet zeggen "dat ik niet van Gibson houd". De verschillen tussen een LP en een SG zijn werelds groot en het zijn beide prima instrumenten. Dat ik niet snel met een LP om m'n nek gezien zal worden is puur een kwestie dat ik ze te zwaar vind, dezelfde reden waarom ik ook niet snel met een Ibanes Artist of Musician op een podium stap en wel met een Strat of een Tele. Daarnaast, even doorGibsonnend, Ibanez "kut" vinden maar wel met een LP Studio het podium op stappen. Ik heb van m'n leven maar 1 studio meegemaakt die te harden was (qua bespeelbaarheid) en die was van Chris Winsemius. Ik heb "liever" een Gibson? Ja, als ik em maar wel zelf mag uitkiezen. Ik heb "liever" een Ibanez? Ja, als ik em maar wel zelf mag uitkiezen. Ik heb "liever" een Fender? Ja, als ik em maar wel zelf mag uitkiezen.

Niet om het merkje maar om klank en bespeelbaarheid en daar is het ene merk niet opeens in z'n hele produktlijn superieur aan een ander merk.

En wat betreft dat geneuzel over "looks" zie ik bij Ibanez een groter scala aan keuze dan bij die andere twee.

Blindstaarderij. Zielig. Ik ga maar eens een Parker kopen denk ik.

Jim Haagmans
18 mei 2008, 21:45
En dit is dus, alsik het geheel even uit de context van alléén prestiges mag trekken, wat me stoort. Je hebt het over een merk met een enorm scala aan produkten in bijkans elke prijsklasse. En doet dat geheel af als "een kutplank".

In het perspectief van merkenwijzerij is dat vreemd. Ik kan persoonlijk ook niet zeggen "dat ik niet van Gibson houd". De verschillen tussen een LP en een SG zijn werelds groot en het zijn beide prima instrumenten. Dat ik niet snel met een LP om m'n nek gezien zal worden is puur een kwestie dat ik ze te zwaar vind, dezelfde reden waarom ik ook niet snel met een Ibanes Artist of Musician op een podium stap en wel met een Strat of een Tele. Daarnaast, even doorGibsonnend, Ibanez "kut" vinden maar wel met een LP Studio het podium op stappen. Ik heb van m'n leven maar 1 studio meegemaakt die te harden was (qua bespeelbaarheid) en die was van Chris Winsemius. Ik heb "liever" een Gibson? Ja, als ik em maar wel zelf mag uitkiezen. Ik heb "liever" een Ibanez? Ja, als ik em maar wel zelf mag uitkiezen. Ik heb "liever" een Fender? Ja, als ik em maar wel zelf mag uitkiezen.

Niet om het merkje maar om klank en bespeelbaarheid en daar is het ene merk niet opeens in z'n hele produktlijn superieur aan een ander merk.

En wat betreft dat geneuzel over "looks" zie ik bij Ibanez een groter scala aan keuze dan bij die andere twee.

Blindstaarderij. Zielig. Ik ga maar eens een Parker kopen denk ik.


Sorry maar dat ben ik niet met je eens. Ik vind dat iemand op een gitaarforum best mag zeggen dat ie niet van Gibson houdt. Dat ze heel veel modellen hebben klopt inderdaad, maar nogmaals het is passie, een gevoel. Ik ben gewoon helemaal weg van voornamelijk jazzmasters en stratjes, maar ook sommige telecasters en sg's. Ik heb genoeg ibanezzen bespeeld (ookal zullen er vast modellen zijn die ik niet ken hoor) en mij hebben ze nooit bij de strot gegrepen. Dan kan ik toch rustig zeggen dat ik ibanez niks vind?

Dirk_Hendrik
18 mei 2008, 21:47
En toch kan ik het niet. Da's generaliseren en daarmee dingen uitsluiten. Dat vind ik zonde.

Daarnaast doe ik niet direct aan passie en gevoel maar aan functionaliteit en bruikbaarheid voor de klus die ik op dat moment sta te spelen. Het juiste gereedschap voor de betreffende klus. In mijn geval betekent dat vnl veelzijdigheid. Graag uit max. 2 gitaren vanwege podiumruimte. Passie en gevoel komen daarna vanzelf in de benodigde dosis om de hoek zetten.

Jim Haagmans
18 mei 2008, 21:50
Nou dan moeten we het voor de rest van ons leven maar oneens zijn ;)

haha nee ik begrijp wel wat je bedoelt, voor hetzelfde geld krijg ik straks eens een oude ibanez in m'n klauwen die ik helemaal de bom vind. Dan zou ik hier inderdaad te voorbarig zijn geweest. Maar ik kan natuurlijk niet alles ervaren hebben.

Toch zal ik mijn mening bijstellen naar; Ik heb nog nooit een ibanez bespeeld die mij echt aansprak :)

Dirk_Hendrik
18 mei 2008, 21:51
bijstellen naar; Ik heb nog nooit een ibanez bespeeld die mij echt aansprak :)

:p Dat heb ik nou met Hondo:sneaky:

macwilliams
18 mei 2008, 21:57
Ik wil als gitarist maar een beperkt aantal dingen,
een daarvan is mijn eigen weg te kunnen volgen.
Een ander is zoveel mogelijk diversiteit aan gitaren
uit te proberen zodat ik een verzameling instrumenten
kan aanleggen die mij in zijn geheel aanspreekt.

T.S. vraagt om antwoorden, deze zijn altijd gebonden
aan bevindingen gehinderd door voorkeuren en daardoor
persoonlijk.

maar dat is mijn mening!

Jim Haagmans
18 mei 2008, 22:03
Ik wil als gitarist maar een beperkt aantal dingen,
een daarvan is mijn eigen weg te kunnen volgen.
Een ander is zoveel mogelijk diversiteit aan gitaren
uit te proberen zodat ik een verzameling instrumenten
kan aanleggen die mij in zijn geheel aanspreekt.

T.S. vraagt om antwoorden, deze zijn altijd gebonden
aan bevindingen gehinderd door voorkeuren en daardoor
persoonlijk.

maar dat is mijn mening!

ik vind het mooi gezegd!

Dirk_Hendrik
18 mei 2008, 22:04
deze zijn altijd gebonden aan bevindingen gehinderd door voorkeuren en daardoor persoonlijk.


Zonder meer. We zijn echter ook zelfstandig denkende mensen en zouden dus in staat moeten zijn om te beargumenteren waarom je iets wel of niet vind en niet te generaliseren.

En waarom sla je de hele tijd halverwege je zin op 'enter'? ;)

Ibanez666
18 mei 2008, 22:13
voor hetzelfde geld krijg ik straks eens een oude ibanez in m'n klauwen die ik helemaal de bom vind. Dan zou ik hier inderdaad te voorbarig zijn geweest. Maar ik kan natuurlijk niet alles ervaren hebben.

Toch zal ik mijn mening bijstellen naar; Ik heb nog nooit een ibanez bespeeld die mij echt aansprak :)

Je mag wel ns op mijn Ibanez LP van 190 euro spelen... ;-)

Bram+
18 mei 2008, 22:46
T.S. vraagt om antwoorden, deze zijn altijd gebonden
aan bevindingen gehinderd door voorkeuren en daardoor
persoonlijk.

maar dat is mijn mening!
Alleen vroeg ik niet naar ieders mening over het merk Ibanez als geheel, maar wilde ik specifiek weten of een Ibanez Prestige t.o.v. een gewone Ibanez het geld waard is (zoals ook gewoon te lezen is in mijn openingspost). Om de boel op gang te helpen, heb ik ook nog negen 'veel gehoorde' argumenten verzameld en gevraagd daarop te reageren. Voor iedereen die serieus in een Ibanez geïnteresseerd is, zou dit een fantastische thread kunnen worden, zou je denken.

Dat er vervolgens allerlei ('niet Ibanez liefhebbende') figuren komen om hun plasje op deze thread te doen, had ik kunnen weten hier op gitaarnet, maar dat maakt het niet minder vervelend. Wat eigenlijk nog erger is, is dat die plasjes hier de boventoon voeren.
Die plassers zijn waarschijnlijk ook de figuren die iedere keer zeuren dat mensen de 'zoekfunctie moeten gebruiken' als er weer eens een vraag wordt gesteld, maar als ik eens een poging waag een coherente thread op te starten waar men ook echt antwoorden kan vinden, wordt dat weer gesaboteerd.

Hopelijk zijn er nog mensen in staat om inhoudelijk te reageren op mijn openingspost. Alvast bedankt in ieder geval!

allochthomas
18 mei 2008, 23:10
een vriend van mij heeft een ibanez s470 en ik zelf speel op een s2170(prestige dus). twee dingen die mij meteen opvielen toen ik ze vergeleek zijn dat die van mijn vriend veel lichter is dan die van mij(geen idee hoe dat komt, volgens de website zijn de gitaren van het zelfde soort hout gemaakt) en de hals, die vas van de s470 dikker dan mijn s2170. buiten dat is er ook flink verschil in afwerking, de prestige is naar mijn mening veel beter afgewerkt dan de normale. zo ver ik weet zit er in de brug(zr) geen enkel verschil, die zijn op bijde gitaren top.

tja en dan nog de sound, dat is heel persoonlijk, maar ik vind mijn prestige wat steviger klinken dan de normale van mijn vriend.

Gitaro
18 mei 2008, 23:27
dat die van mijn vriend veel lichter is dan die van mij(geen idee hoe dat komt, volgens de website zijn de gitaren van het zelfde soort hout gemaakt)

De jouwe heeft een ZR trem, dat zijn zware jongens. Die jengelstengel is nogal controversiëel; het is een geweldige tremolo maar ja, de S gitarenzijn nou eenmaal altijd geadverteerd als lichte instrumenten.

S is daarom erg populair onder mensen met rugklachten en dat soort dingen.

(Niet dat ZR S'en een LP gewicht hebben, maar je weet hoe nitpickerig liefhebbers kunnen zijn)

macwilliams
18 mei 2008, 23:41
ik vind het mooi gezegd!Dank U

Zonder meer. We zijn echter ook zelfstandig denkende mensen en zouden dus in staat moeten zijn om te beargumenteren waarom je iets wel of niet vind en niet te generaliseren.Dat is denk ik toch een groter probleem dan
je denkt, ik doe veel dingen waarbij ik moet
nadenken en daarom verantwoording moet
afleggen aan degene die mij betaald. Gitaarspelen
en nog veel meer dingen die ik doe omdat ik die
mooi vind. Ik kan het je niet uitleggen waarom ik
mijn gitaren heb gekocht, puur op gevoel,emotie
of passie, geef het een naam. Het electrische circuit
in mijn hoofd geven bij deze door mij gemaakte keuze
een positief signaal en deze aktiveren de produktie
van ik geloof endorfine zodat ik mij fijn voel. Net zoals
de aanblik van een mooie vrouw weer andere stoffen doet
aanmaken. Maar natuurlijk geen een zoals mevrouw macwilliams
dat doet.

Ik kan je dus nooit uitleggen waarom ik de dingen doe
die ik zelf heb uitgekozen. Misschien dat er soms een
antwoord komt die daar op lijkt. Maar dat zal onbewust gebeuren.


En waarom sla je de hele tijd halverwege je zin op 'enter'? ;)

Ik houd niet van die lange strepen tekst...(toch nog een antwoord) :)

LP_CL
18 mei 2008, 23:45
Hehehe, leuk!
Blijkbaar hebben jullie, terwijl IK mij leuk ben gaan amuseren met ECHTE reële vrienden op cafe, lekker door blijven zagen op dit topic. Wat mij nu extra amusement geeft.
Heel wat dingen over wat allemaal gezegd geweest is.
Ten eerste wil ik mij oprecht verontschuldigen aan de personen die gekwetst zijn doordat ik blijkbaar hun favoriete gitaren voor een (klein) deel afgebroken heb. Dat was misschien niet nodig.
Ten tweede wil ik ook nog wat toelichten bij mijn post. Met onpersoonlijk bedoelde ik het volgende:
Een LP klinkt zoals een LP (Donker met een leeuwenbrul)
Een strat klinkt als een strat (helder en sparkelend, met een typische clean sound)
Een tele klinkt als een tele (prikkend en twangy, veel hoog, dikke sound)
Een 335 klinkt vet bluesy, heerlijk klaagend maar behoorlijk dof.
Een Jackson vraagt om rock 'n roll, om vette metal op te spelen, prikt met bakken gain nog door de mix, zonder ooit dun te klinken. Kan brullen als een LP, maar speelt lekker helder clean als je wil.
Een ibbi klinkt als...
tjah.
euh..
hmm.
iets...
euh...
onpersoonlijks?

The thing is this:
Ikzelf heb ooit (3 jaar geleden) een ibanez prestige RG1570 gekocht. Toen dacht ik dat ik mijn droomgitaar vast had. Ik was nooit tevreden van de sound. Het was altijd close van wat ik wilde, maar nooit ECHT wat ik wilde. Die ibanez kon heel veel soorten klanken BIJNA doen. Maar net niet dus.
Goede gitaar hoor, maar niet bruikbaar voor iets. Tenzij je tevreden bent met net niet natuurlijk.
Wat mij ook opgevallen is, is dat er heel veel 'shredders' spelen met ibanez. (kijk maar op youtube: allemaal hebben ze dezelfde belachelijke iele toon) Ook Vai, Satch, etc hun toon mist echt ballen. Ook Gilbert (wie ikzelf trouwens een van de allerbeste gitaristen op deze aartkluit vind) heeft geen supertone.
En het zijn niet alleen de 'shredders'. Ook bands die ik live ga bekijken die echt echt goed vind, en die met ibbies spelen, vind ik toch iets missen qua testosteron.
Persoonlijke smaak?
Misschien wel, maar ik mis echt een vibe. Dit bedoelde ik met 'onpersoonlijk'.
Kan zijn dat ik de komende momenten nog wat edit, maar voorlopig vind ik dit lang genoeg.

EDIT1: misschien moeten we ipv discussieren op een forum, wat meer gaan oefenen op onze gitaren. DAT zou ons heel wat meer vooruithelpen. Maar ja, forums zijn toch zo verslavend.

Jim Haagmans
18 mei 2008, 23:53
Ikzelf heb ooit (3 jaar geleden) een ibanez prestige RG1570 gekocht. Toen dacht ik dat ik mijn droomgitaar vast had. Ik was nooit tevreden van de sound. Het was altijd close van wat ik wilde, maar nooit ECHT wat ik wilde. Die ibanez kon heel veel soorten klanken BIJNA doen. Maar net niet dus.


Ja dat is ook het gevoel wat ik bij een ibanez heb. Een beetje een modeling-amp gevoel zeg maar.

LP_CL
19 mei 2008, 00:00
Ja dat is ook het gevoel wat ik bij een ibanez heb. Een beetje een modeling-amp gevoel zeg maar.
WTF? jij kan het in 1 korte zin?

crap.
congrats, dit is wat ik dus bedoelde.

LP_CL
19 mei 2008, 00:33
Wat een heerlijk topic hier, ik pak ook mijn biertje erbij.

Ibbi's zijn best gaaf, op veel punten ben ik het met de TS eens, een prestige is gewoon net iets meer naar mijn mening. Voor de rest:

http://i244.photobucket.com/albums/gg35/Larsje18/Foto-0184_006.jpg
Je bent er fier op he? En terecht. We zouden een privilegegitaarnetjacksonsoloistbezittersmeteensti jve-club moeten oprichten. Zette het in uwen sig!

Anders Destium
19 mei 2008, 00:58
Om het samen te vatten: haten beschadigt meer dan je lief hebt.

Wat een laag gedrag...



Als het zou gaan om andere merken, zou ik dezelfde reactie hebben. Wat een pathetisch gedrag, bijna aandoenlijk. Mensen waarbij ik iets mis...
...ik weet niet wat...
...echt niet...
...o wacht...
...geen ruggegraat...

damn, wat een aanfluiting. Terwijl de TS een informatief topic wilde, zijn haters er wederom in geslaagd een topic volledig te laten ontsporen.

Orpheo
19 mei 2008, 01:20
ik vind een ibanez rg (en die superstratjes) eigenlijk niet lekker spelen. dunne hals, fragiel gevoel, alsof ie zo in tweeen kan breken. De jazzbakken zijn veel lekkerder, en de oudjes zijn ook tof. Ik heb niks tégen ibanez als merk. Ik vind die RG/S/SZ etc etc modellen alleen niet leker spelen en klinken, maar of ze minder zijn? nee. ze zijn bouwtechnisch geweldig goed zelfs! maar ze voelen zo plastiekerig aan, zo nep. en qua sound idem dito. vleesch noch vis, maar voor heavy metal zijn ze geweldig. Gasten als vai, satch, gilbert etc etc kunnen er alles mee, maar ik niet. geef mij maar een tele, les paul, stratje, oid.

Speulert
19 mei 2008, 07:42
Ik heb een rg1570 en ik vind em geweldig.
Ik Fenders geweldig
ik vind gibsons geweldig.
ik vind gitaren geweldig.

Ik heb genoeg gibson fender en ibanez spelers gehoord met een kuttone
Ik heb genoeg prachtige solo's op gibson fenders en ibanezen gehoord.

Ik snap ook niet dat iemand kan zeggen solo's op planken van dat merk grijpen me niet bij mn strot.Ik was namelijk altijd in de veronderstelling dat dat meer te maken had met de gene die de plank bespeeld.

Want ik durf te wedden dat als je mijn gitaaridolen nou een fender, gibson of ibanez in de klauwen duwt dat ik het nog steeds geweldig vind, fuck dat hele merken gedoe,

stelletje racisten.

Bram+
19 mei 2008, 08:29
Hehehe, leuk!
Blijkbaar hebben jullie [...] toch zo verslavend.
Ten eerste: fijn voor je dat jij wél 'reële vrienden' hebt waarmee je op café kan gaan in tegenstelling tot de rest hier op gitaarnet (Dooddoener nummer één).

Ten tweede: Leuk dat je niet van Ibanezzen houdt. Het zal me vanzelfsprekend aan mijn spreekwoordelijke reet oxideren, en eigenlijk destemeer omdat het niet relevant is voor het onderwerp waar deze thread eigenlijk over zou moeten gaan. Ik zal niet ontkennen dat het onpersoonlijke iele dingen zijn (dooddoener nummer twee), want al vond je het klasse gitaren, dan is het nog geen antwoord op de vraag die gesteld is in de eerste thread.

En tot slot wat betreft het doorzagen hier in de thread: Daar mag je jezelf voor bedanken, maar ik ben blij dat je om jezelf kan lachen. Anders en ik hebben inmiddels al genoeg benadrukt dat types zoals jij weer een informatieve thread verpesten. Natuurlijk mag je je mening kwijt, maar maak dan een eigen thread over Ibanezzen aan zodat we twee coherente threads krijgen: een over Ibanez Prestiges en een over waarom Ibanezzen troep zijn o.i.d. Kunnen we allemaal ons ei kwijt en hoeven we niet zoveel energie te steken in discussies die voorkomen hadden kunnen worden als iedereen gewoon eens de openingspost zou lezen en dáárop zou reageren. En dan kunnen we inderdaad meer gaan gitaar spelen (dooddoener nummer drie).

nevyn292
19 mei 2008, 13:07
Prestiges worden gemaakt in Japan: betere fabrieken, betere gitaren?
Los van het feit dat dit niet (meer) zo is (de S Prestiges bijvoorbeeld komen uit Korea), vind ik het ook enigszins twijfelachtig. Ik vermoed dat de kwaliteit wordt bepaald door andere factoren die misschien wel te maken hebben met de fabriek waaruit de gitaar rolt, maar dat het in beginsel niet uitmaakt welke 'Aziaat' je gitaar in elkaar vijst.

mijn ibanez is geen prestige maar komt wel uit japan.



Prestiges hebben prestigehalzen die beter zijn dan 'normale' halzen
Presigehalzen worden alom bejubeld, dus dat zou een inkoppertje moeten zijn.

het enige verschil tussen mijn hals en de hals van een prestige gitaar is de finish, voor de rest zijn ze identiek. heb ik nergens last van.



Prestiges hebben betere elementen
De DiMarzio/IBZ-elementen, die in veel Prestiges zitten, worden (in tegenstelling tot wat nog wel eens wordt gedacht) wél door DiMarzio gemaakt, speciaal voor Ibanez. Volgens de DiMarzio-site zou het nekelement lijken op een Super 2 en de brug een kruising zijn tussen een SD en Steve Morse.
Elementen zijn in principe makkelijk te vervangen, maar om er kwalitatief op vooruit te gaan, ben je toch weer ca. 100 EUR per element extra kwijt. Dan zou het fijn zijn als de stockelementen al goed zouden zijn. Dat schijnt ook bij de elementen van de prestige serie niet echt meer zo te zijn. Wat elementen betreft zou je dus net zo goed een niet-prestige kunnen nemen, aangezien je ze toch 'moet' vervangen (of zouden die DiMarzio/IBZ-elementen nog wat opleveren tweedehands?).


Liever mijn V1 en V2 dan die IBZ-dimarzio's uit de prestige serie :stop:



Prestiges hebben betere bruggen
Dé bekendste reden om géén goedkope Ibanez met Floyd Rose-achtige brug te nemen, is de kwalitatief slechte brug die daarop zit. Bij prestiges zit er natuurlijk de beste brug op, maar bij bijvoorbeeld de S-series zit er op alle gitaren (ongeveer) dezelfde ZR-brug zonder significant kwaliteitsverschil. Geen meerwaarde bij de S Prestige in dit geval dus?


ik heb een vaste brug met een sustain van een dijk op een bijzonder dun plankje, gaat dus ook niet op.



Prestiges zijn beter afgewerkt
Netter afgevijlde frests, nettere inlays en beter soldeerwerk, maar bovenal: betere lak (niet onbelangrijk voor de tone ook)?


ik heb een enkel blind vlekje van nog geen vierkante centimeter, en dat is op een fineerlaagje over een plastic dekseltje aan de achterkant van mijn gitaar, voor de rest is de staat perfect en dat al gedurende 10 jaar.


moet ik er wel bijzeggen dat ik de ibanezjes van NU niks vind, en dan met name de solidbody's. ik heb er eentje uit '98, en die is perfect voor mij, en die verkies ik nog altijd boven een nieuwe prestige.

renier
19 mei 2008, 13:47
Hehehe, leuk!
Blijkbaar hebben jullie, terwijl IK mij leuk ben gaan amuseren met ECHTE reële vrienden op cafe, lekker door blijven zagen op dit topic. Wat mij nu extra amusement geeft.
Heel wat dingen over wat allemaal gezegd geweest is.
Ten eerste wil ik mij oprecht verontschuldigen aan de personen die gekwetst zijn doordat ik blijkbaar hun favoriete gitaren voor een (klein) deel afgebroken heb. Dat was misschien niet nodig.
Ten tweede wil ik ook nog wat toelichten bij mijn post. Met onpersoonlijk bedoelde ik het volgende:
Een LP klinkt zoals een LP (Donker met een leeuwenbrul)
Een strat klinkt als een strat (helder en sparkelend, met een typische clean sound)
Een tele klinkt als een tele (prikkend en twangy, veel hoog, dikke sound)
Een 335 klinkt vet bluesy, heerlijk klaagend maar behoorlijk dof.
Een Jackson vraagt om rock 'n roll, om vette metal op te spelen, prikt met bakken gain nog door de mix, zonder ooit dun te klinken. Kan brullen als een LP, maar speelt lekker helder clean als je wil.
Een ibbi klinkt als...
tjah.
euh..
hmm.
iets...
euh...
onpersoonlijks?

The thing is this:
Ikzelf heb ooit (3 jaar geleden) een ibanez prestige RG1570 gekocht. Toen dacht ik dat ik mijn droomgitaar vast had. Ik was nooit tevreden van de sound. Het was altijd close van wat ik wilde, maar nooit ECHT wat ik wilde. Die ibanez kon heel veel soorten klanken BIJNA doen. Maar net niet dus.
Goede gitaar hoor, maar niet bruikbaar voor iets. Tenzij je tevreden bent met net niet natuurlijk.
Wat mij ook opgevallen is, is dat er heel veel 'shredders' spelen met ibanez. (kijk maar op youtube: allemaal hebben ze dezelfde belachelijke iele toon) Ook Vai, Satch, etc hun toon mist echt ballen. Ook Gilbert (wie ikzelf trouwens een van de allerbeste gitaristen op deze aartkluit vind) heeft geen supertone.
En het zijn niet alleen de 'shredders'. Ook bands die ik live ga bekijken die echt echt goed vind, en die met ibbies spelen, vind ik toch iets missen qua testosteron.
Persoonlijke smaak?
Misschien wel, maar ik mis echt een vibe. Dit bedoelde ik met 'onpersoonlijk'.
Kan zijn dat ik de komende momenten nog wat edit, maar voorlopig vind ik dit lang genoeg.

EDIT1: misschien moeten we ipv discussieren op een forum, wat meer gaan oefenen op onze gitaren. DAT zou ons heel wat meer vooruithelpen. Maar ja, forums zijn toch zo verslavend.

los van het feit dat ik het inhoudelijk niet oneens ben met je (ik geef niks om superstratjes) zegt het heel veel over je dat je het nodig vindt om als eerste post in een informatief topic meteen die doodgeknuppelde discussie weer onder de tafel uit te slepen. wat een treurigheid.

Mesjoggah
19 mei 2008, 13:51
mijn ibanez is geen prestige maar komt wel uit japan.

het enige verschil tussen mijn hals en de hals van een prestige gitaar is de finish, voor de rest zijn ze identiek. heb ik nergens last van.

Liever mijn V1 en V2 dan die IBZ-dimarzio's uit de prestige serie :stop:

ik heb een vaste brug met een sustain van een dijk op een bijzonder dun plankje, gaat dus ook niet op.

ik heb een enkel blind vlekje van nog geen vierkante centimeter, en dat is op een fineerlaagje over een plastic dekseltje aan de achterkant van mijn gitaar, voor de rest is de staat perfect en dat al gedurende 10 jaar.

moet ik er wel bijzeggen dat ik de ibanezjes van NU niks vind, en dan met name de solidbody's. ik heb er eentje uit '98, en die is perfect voor mij, en die verkies ik nog altijd boven een nieuwe prestige.

Wat vroeger uit Japan kwam heet nu Prestige, je hebt dus eigenlijk een Pre-Prestige:sssh: (net als mij..)

nevyn292
19 mei 2008, 13:53
Wat vroeger uit Japan kwam heet nu Prestige, je hebt dus eigenlijk een Pre-Prestige:sssh: (net als mij..)

hmm, maar ik heb de SC620, en de SC1620 is de prestige versie ervan, met als enige verschil de finish van de neck(als ik me niet vergis), dus er waren toen al prestiges.

rare shit...

Bram+
19 mei 2008, 14:00
mijn ibanez is geen prestige maar komt wel uit japan.
Misschien heb ik dat eerste punt ongelukkig geformuleerd, maar ik bedoelde het zo: Een Prestige komt sowieso uit Japan en niet uit een 'goedkoop' land als Korea, China, Indonesië en waar ze tegenwoordig nog meer gitaarfabrieken hebben. Dat dat ten eerste tegenwoordig niet meer zo is, is een andere kwestie.

het enige verschil tussen mijn hals en de hals van een prestige gitaar is de finish, voor de rest zijn ze identiek. heb ik nergens last van.
Ik daarentegen vind een gelakte hals erg vervelend, als je daar op doelt zou dat voor mij persoonlijk bijvoorbeeld weer een argument zijn om wél voor een Prestige te gaan.

Liever mijn V1 en V2 dan die IBZ-dimarzio's uit de prestige serie :stop:
Waarom?

ik heb een vaste brug met een sustain van een dijk op een bijzonder dun plankje, gaat dus ook niet op.
Ik had het dan ook niet over jouw gitaar in het bijzonder, maar over Prestige- en niet-Prestige-gitaren in het algemeen. Die vlieger gaat dus wel op, want dan vergelijken we bijvoorbeeld ook RG's die wel trems hebben.

ik heb een enkel blind vlekje van nog geen vierkante centimeter, en dat is op een fineerlaagje over een plastic dekseltje aan de achterkant van mijn gitaar, voor de rest is de staat perfect en dat al gedurende 10 jaar.

moet ik er wel bijzeggen dat ik de ibanezjes van NU niks vind, en dan met name de solidbody's. ik heb er eentje uit '98, en die is perfect voor mij, en die verkies ik nog altijd boven een nieuwe prestige.
Ik heb het idee dat je mijn openingspost nogal vijandig hebt opgevat, want zo kom jij nu ook over. Ik had het in ieder geval niet zo bedoeld. Ik wilde met deze thread niet aantonen dat 'goedkope' Ibanezzen troep zijn, maar meer waarom, als je van plan bent een gitaar uit het middensegment te kopen, het misschien wel verstandig is om toch maar meteen door te stoten naar het 'topsegment'. Je moet het dus niet zo op jezelf en jouw gitaar trekken.

nevyn292
19 mei 2008, 14:08
Misschien heb ik dat eerste punt ongelukkig geformuleerd, maar ik bedoelde het zo: Een Prestige komt sowieso uit Japan en niet uit een 'goedkoop' land als Korea, China, Indonesië en waar ze tegenwoordig nog meer gitaarfabrieken hebben. Dat dat ten eerste tegenwoordig niet meer zo is, is een andere kwestie.

Ik daarentegen vind een gelakte hals erg vervelend, als je daar op doelt zou dat voor mij persoonlijk bijvoorbeeld weer een argument zijn om wél voor een Prestige te gaan.

Waarom?

Ik had het dan ook niet over jouw gitaar in het bijzonder, maar over Prestige- en niet-Prestige-gitaren in het algemeen. Die vlieger gaat dus wel op, want dan vergelijken we bijvoorbeeld ook RG's die wel trems hebben.

Ik heb het idee dat je mijn openingspost nogal vijandig hebt opgevat, want zo kom jij nu ook over. Ik had het in ieder geval niet zo bedoeld. Ik wilde met deze thread niet aantonen dat 'goedkope' Ibanezzen troep zijn, maar meer waarom, als je van plan bent een gitaar uit het middensegment te kopen, het misschien wel verstandig is om toch maar meteen door te stoten naar het 'topsegment'. Je moet het dus niet zo op jezelf en jouw gitaar trekken.

ach, niet zozeer tegen jou, maar wel tegen het statement dat 'prestige' zo onwijs veel beter zou zijn, wat zeker tegenwoordig voor mijn gevoel niet meer opgaat.

let wel, prestige nekken hebben een andere finish, maar nog steeds een finish.

waarom ik niks aan de IBZ pick-ups vind? ik ging voor de aankoop van een nieuwe gitaar eentje uit de nieuwe prestige serie testen, dit over een marshall half stack, en het klonk gewoon ruk, ik kreeg er geen leven uit. dit ligt niet alleen aan de pick-ups, maar ik wordt er gewoon niet wild van, ik zie liever een tonezone of bijvoorbeeld een air norton dan die IBZ's, bijvoorbeeld zoals op die js. custom series die ze helaas alleen in japan verkopen.

en verder vind ik dat je gelijk hebt hoor, je kan beter doorstoten naar wat hogers dan iets uit het midden segment, wat het vaak na een paar jaar toch 'net niet' lijkt te zijn (gaat niet altijd op).

eigenlijk is er niks mis met de ibanez-prestige serie van tegenwoordig, de tremolo's zijn uitstekend en ze zijn best wel solide, alleen ik heb iets tegen de pick-ups en de karakterloosheid waarmee de tegenwoordige ibanezzen gepaard gaan(mijn mening dan)

Bernstien
19 mei 2008, 14:30
Om ook maar even ontopic te reageren:

Ik heb zelf een Prestige Limited van 2006 die door het J-craft Team in elkaar is geklust (heb daar ergens anders op dit forum eens een review van gepost).

Ik ben zelf in het algemeen niet ongecharmeerd van de Japanse gitaarbouwers. De huidige producten zijn weliswaar niet te vergelijken met de kunstwerken uit bijvoorbeeld de voormalige Fuji Gen Gakki fabriek, maar ik vind dat de Japanners nog steeds een goede houding tegenover gitaarbouwen uitstralen en dat merk je aan de producten. De Koreanen hebben wat dat betreft een veel discutabelere traditie en reputatie.

Mijn model is erg goed afgewerkt, werkelijk niks op aan te merken.
De 5 pc wizard neck wordt, in tegenstelling tot wat soms wordt beweerd, alleen op sommige Prestige modellen toegepast. Deze nek is wel degelijk anders dan de de 3 pc Wizard neck en het zit m niet alleen in de finish. Het is een superfijne nek, als je daar niet op kunt shredden, kun je het nergens op.

De pu's zijn goed, maar niet heel goed. Het blijft natuurlijk een kwestie van smaak, maar de IBZ's zijn redelijk neutraal klinkend en niet erg opvallend. Een beetje 'Jacks of all trades, but masters at none'. Dit is natuurlijk ook de reden dat Ibanez ze op hun topgitaren plaatst, om een zo breed mogelijk publiek te bereiken. Ik ben zelf aan het rondkijken naar andere pickups. Overigens zonder veel haast, de huidige pu's zijn beslist niet verkeerd en zeker beter dan de V pickups in de goedkopere modellen vind ik.

De edge pro brug (in nieuwere modellen de edge zero) vind ik een erg goede brug. Qua soepelheid en stabiliteit doet hij niet onder voor de FR die op mijn Charvel zit. Qua sustain is-ie zelfs beter. Wat ook handig is is dat je het balletje niet van je snaren hoeft te knippen bij het verwisselen (moet geloof ik wel weer op de Zero).

De Prestige koffer is een van de netste koffers die ik ooit heb gezien. Veel beter dan wat Fender of Gibson levert bijvoorbeeld.

Of je een Prestige moet zien als een investering is maar zeer de vraag. De 2de hands prijzen zijn daarvoor momenteel eenvoudigweg te laag.

Het antwoord op de vraag of een prestige het extra geld waard is blijft natuurlijk subjectief. Je betaalt voor een hoop grotere en kleinere extra's. Er zijn volksstammen mensen die zonder blikken of blozen pak m beet 650,- meer uitgeven voor een LP standard dan een Standard Faded. Ik wist niet dat lak zo duur was...

De reden dat ik voor deze specifieke gitaar heb gekozen is dat-ie precies de specs heeft die ik zocht, dat ik m er mooi uit vind zien met zijn puzzelstukjes en, als belangrijkste, dat ik m geweldig vind spelen en klinken. Ik heb nog nooit een moderne niet-Prestige IBI gespeeld die mij zo kon bekoren.

Als laatste: Van mannen als Vai/Satriani/Gilbert kun je natuurlijk vinden wat je wilt, het zijn echter stuk voor stuk uiterst professionele muzikanten die het zich niet kunnen veroorloven om compromissen te doen ten aanzien van hun instrumenten. Veel Prestiges zijn eenvoudigweg erg goed gebouwde/afgewerkte instrumenten. Of ze genoeg 'Mojo' voor je hebben moet je voor jezelf bepalen. De tijden dat ik mijn persoonlijkheid mede moest laten bepalen door het soort gitaar dat ik speelde heb ik gelukkig ver achter me... :)

LP_CL
19 mei 2008, 14:52
En tot slot wat betreft het doorzagen hier in de thread: Daar mag je jezelf voor bedanken, maar ik ben blij dat je om jezelf kan lachen. Anders en ik hebben inmiddels al genoeg benadrukt dat types zoals jij weer een informatieve thread verpesten. Natuurlijk mag je je mening kwijt, maar maak dan een eigen thread over Ibanezzen aan zodat we twee coherente threads krijgen: een over Ibanez Prestiges en een over waarom Ibanezzen troep zijn o.i.d. Kunnen we allemaal ons ei kwijt en hoeven we niet zoveel energie te steken in discussies die voorkomen hadden kunnen worden als iedereen gewoon eens de openingspost zou lezen en dáárop zou reageren. En dan kunnen we inderdaad meer gaan gitaar spelen (dooddoener nummer drie).
Dude, je vroeg er ZELF om. Lees het begin van de thread opnieuw. Ik ging normaal niets meer posten in dit topic totdat jij om verklaring vroeg.
Je hebt het dus aan jezelf te danken: jij bend degene die zorgde dat dit offtopic ging.

Bram+
19 mei 2008, 15:15
Dude, je vroeg er ZELF om. Lees het begin van de thread opnieuw. Ik ging normaal niets meer posten in dit topic totdat jij om verklaring vroeg.
Je hebt het dus aan jezelf te danken: jij bend degene die zorgde dat dit offtopic ging.
Lees ik net de ontzettend goede reactie van Bernstien, en dan kom jij weer gallen hier. Als je niet van plan was om te posten, waarom plaatste je dan in de eerste plaats een reactie? Misschien toch een beetje hondjesgedrag?

Maar als we toch gaan wijzen: Volgens mij was jouw eerste post (de tweede al in dit onderwerp) meteen offtopic, want geen inhoudelijke reactie op mijn openingspost. Ik had je inderdaad gewoon moeten negeren, maar als iemand een ongefundeerde opmerking plaatst die licht offtopic is, ben ik de beroerdste niet om toch even om een verklaring te vragen. Ik heb er in ieder geval geleerd dat ik individuen zoals jij beter kan negeren. Als je nog verder wil gallen, verzoek ik je dat in offtopic te doen, er staat al genoeg onzin in deze thread.

LP_CL
19 mei 2008, 15:21
wil je nu een ballon of een lolly?

beruk
19 mei 2008, 15:43
Ik ken alleen de rg1570 prestige (want is de enige linkshandige) vind het een erg prettige gitaar.Zeer veel klank mogelijkheden. Probleem is dat ie alleen in het zwart is, dan lijk ik met die gitaar wel errug metal terwijl ik srv/albert king achtige blues speel. Komt ie ooit in mahogany oil tint uit dan is tie van mij!!!

brianxtr
19 mei 2008, 16:16
hallo gitaarvrienden

ik heb verschillende gitaren gehad van ibanez.uit eigen ervaring is gebleken dat de "goedkope" gitaren wel net wat minder zijn dan de "dure" van ibanez.
met als meest opvallende de tremmelo en de elementen.en dat zijn voor de meesten hier wel hele belangrijke dingen.de edge/lo pro edge/edge pro zijn fantastische tremmelo's als je een zwevende brug wilt.persoonlijk vind ik de ibanez edge brug het beste.ik heb een rg550 (2keer)met edge en een rg550 met orgineel een floyd rose ll(geen licenced).de edge is een stuk soepeler.de fr ll is wat stijver en zwaarder.tja net wat je fijner vind natuurlijk.(wat je dus ziet op jacksons ed)de trs of een uitvoering daar van zijn copieen van de ofr(original floyd rose)en is wat minder stabiel en slijt veel sneller,oftewel ontstemt dan sneller.de elementen van een prestige zijn wat beter.er zijn prestiges met dimarzio en met ibanez elementen.dus daar kan je van alles over en van vinden.het valt me het meeste op dat de prestige(of voorlopers er van) zo extreem goed af te stellen zijn,dwz extreem lage actie en alles blijft okey.(smaken verschillen natuurlijk)dat lukt bij een goedkope net wat minder mooi(fretwerk neckafstelling).enne de sound?die kan zo extreem verschillen.ik heb hier toevallig een paar staan met verschillende elementen en dat maakt heel wat uit.ik kom even niet met het fender/gibson/jackson vergelijk(ik heb deze alle drie ook)anders opent iemand wel het welk bolletje ijs is het lekkerste topic.dat is dan net zo zinnig.
maar mijn tip is.bedenk goed wat je wilt wat je budget is en ga proberen op goed afgestelde gitaren en op een goede versterker.dat maakt echt een verschil.

have fun!

allochthomas
19 mei 2008, 17:52
De jouwe heeft een ZR trem, dat zijn zware jongens. Die jengelstengel is nogal controversiëel; het is een geweldige tremolo maar ja, de S gitarenzijn nou eenmaal altijd geadverteerd als lichte instrumenten.

S is daarom erg populair onder mensen met rugklachten en dat soort dingen.

(Niet dat ZR S'en een LP gewicht hebben, maar je weet hoe nitpickerig liefhebbers kunnen zijn) ik ben het wel met je eens, een van grootste verrassing was dat ondanks de nogal "kleine" indruk die je zou krijgen vad de s series hij nogal tamelijk zwaar was. dat ze er zo licht uitzagen deed me een beetje afstand houden omdat ik niet houd van een lucifer houtje in m'n handen te hebben. maar na even proberen moest ik darop terug krabbelen, en nu speel ik zelfs op 1.

maar ik ga nu offtopic: de s470 heeft precies de zelfde brug als mijn s2170
(correct me if im wrong). vandaar dat ik het nogal merkbaar verschil in gewicht niet helemaal snap.

nevyn292
19 mei 2008, 18:03
ze stoppen er blokken lood in;)

nee, misschien gewoon een zwaarder stuk hout? mahonie kan nog wel eens verschillen? ik heb geen idee :chicken:

Bram+
19 mei 2008, 18:53
ik ben het wel met je eens, een van grootste verrassing was dat ondanks de nogal "kleine" indruk die je zou krijgen vad de s series hij nogal tamelijk zwaar was. dat ze er zo licht uitzagen deed me een beetje afstand houden omdat ik niet houd van een lucifer houtje in m'n handen te hebben. maar na even proberen moest ik darop terug krabbelen, en nu speel ik zelfs op 1.

maar ik ga nu offtopic: de s470 heeft precies de zelfde brug als mijn s2170
(correct me if im wrong). vandaar dat ik het nogal merkbaar verschil in gewicht niet helemaal snap.
Welke 2170 heb je trouwens? Bevalt ie verder (elementen e.d.)?

AART
19 mei 2008, 19:01
Het lijkt er net op alsof sommige mensen hier anderen het plezier in gitaarspelen misgunnen, omdat die anderen spelen op andere spullen dan waar zijzelf van houden. Dat vind ik echt behoorlijk jammer gedrag, zeker gezien de toon. Ik heb gitaren van verschillende merken en ik zie geen enkele noodzaak voor de verschillende "kampen" :) Het is allemaal een gitaar en het is altijd leuk om gitaar te spelen :cooler:

+1

Das alles.

allochthomas
19 mei 2008, 19:11
Welke 2170 heb je trouwens? Bevalt ie verder (elementen e.d.)?ik heb de s2170FB. gitaar bevalt mij prima. elementen klinken allemaal prima, met de nek hum krijg je echt een erg warm geluid, en de brug hum kan erg bijten, zeker als ik de gain ver openschroef(waar ik van hou). de single coil in het midden gebruik ik wel minder vaak, ik vind die niet zo lekker klinken als de humbuckers. al om al, afhankelijk van mijn bui klinkt hij heerlijk warm en vol, of heeft hij een gemene bite.

tja en de bespeelbaarheid, zeker met die dunne 5pc wizzard nek is het echt een waar scheur monster, dus als je lekker wil geen shredden dan lukt dat prima. de gitaar zelf is zoals ik al zei wat zwaarder dan je zou verwachten, maar mog wel aan de lichte kant, ik kan er uren mee rond lopen zonder dat ik het merk.

ik vind mijn gitaar echt geweldig, erg veelzijdig, zeer goed bespeelbaar, prima afgewerkt en redelijk goed betaalbaar.

HvV
19 mei 2008, 19:35
Prestige or not to Prestige? Ik denk dat iedereen dat voor zichzelf moet uitmaken. Dat je een betere afwerking, elementen (discutabel imo), hals en brug mag verwachten (en ook krijgt) staat buiten kijf. Of je er werkelijk wat aan zult hebben ligt aan jezelf. Niet zo zeer een kwestie van kiezen voor Ibanez of een ander merk want daar gaat de discussie toch niet over? Of je nou bulkt van het geld of juist niet maakt niet uit. Kijk naar wat je kan en bepaal dan of je voor een duurdere gitaar moet gaan ja of nee. Dat geldt niet alleen voor Ibanez maar dat geldt voor meer merken. Zelfs topmerken hebben gitaren in het low-end van de markt. Ik denk als je wat langer speelt dat je de eigenschappen van de Prestige serie beter zult kunt waarderen maar ook meer zult kunnen benutten. Of het het allemaal waard is hangt volgens mij dan ook sterk van jezelf af en moet iedereen maar voor zichzelf weten. In ieder geval zit er goed spul op de Prestige serie waarbij ik eigenlijk de elementen (IBZ Dimarzio, de V1 en V2 zijn best te pruimen) nog het minst vindt. (Ik heb een RG550 20th Ann. btw)

macwilliams
20 mei 2008, 06:15
The limited edition S20065 features neck-thru
construction, adding unparalleled upper fret access
to the already comfortable S guitar. With antique nickel
hardware and a Red Viking (RVK) finish on its exotic
maple top, the S20065 looks as good as it feels.


neck 5 pc Wizard II Maple/Bubinga neck-thru
body Exotic Maple top/Selected African Mahogany body
frets Jumbo frets
bridge ZR tremolo bridge (Antique Nickel finish)
pu DiMarzio ibz (H) neck pu
DiMarzio ibz (S) mid pu
DiMarzio ibz (H) bridge pu





rgt42dx


Features
24/Jumbo frets
Jumbo frets offer easy playing for leads and chording

IBZ INF1 (H) Neck PU
The Infinity 1 is a versatile and responsive ceramic magnet humbucker with warm classic tone and added output

IBZ INF2 (H) Bridge PU
The Infinity 2 offers enhanced midrange output and excellent dynamics. Alnico-5 magnet for string clarity

Specificaties
# neck type: 5pc Wizard II Maple/Walnut neck-thru
# body: Mahogany body
# fret: Jumbo frets
# bridge: Edge III bridge
# neck pu: INF1 (H) neck pu
# bridge pu: INF2 (H) bridge pu



Ik vraag me af of het idd waard is om voor deze verschillen er een prestige bij
te kopen. Ik ga hem maar gewoon eerst eens beluisteren en bekijken. Ik weet
zeker dat de bespeelbaarheid SUPER zal zijn, zeker de nek want die is op die
van mij het zelfde (onderste). De zr trem ken ik niet maar als die tenminste
van de zelfde kwaliteit is als mij edge III dan zit dat ook wel goed. Dus als het
geluid mij aanstaat dan is het het overwegen waard.

Zou er veel verschil in geluid in zitten tussen mahonie ten opzichte van Exotic
Maple top/Selected African Mahogany body ? De elementen zullen wel ok zijn
want die heb is ook in de rgt. Dat zal het verschil niet zij.


Weer een reden om muziekwinkels af te gaan
:cheerup: :cheerup: :cheerup:


DANKU

Bram+
20 mei 2008, 17:18
Zou er veel verschil in geluid in zitten tussen mahonie ten opzichte van Exotic Maple top/Selected African Mahogany body ? De elementen zullen wel ok zijn want die heb is ook in de rgt. Dat zal het verschil niet zijn.
De combinatie maple/mahogany levert in theorie wel een ander geluid op dan alleen mahogany. Er zijn hier houtexperts die het beter dan ik kunnen uitleggen, maar volgens mij benadrukt mahogany vooral de mids en gecombineerd met maple krijg je een breder 'bereik' en meer helderheid. Nu hebben ze allebei al een maple nek en dat draagt ook al bij natuurlijk.

Zoiets was het geloof ik.

nevyn292
20 mei 2008, 17:29
esdoorn (maple) heeft wat meer hoog en is wat harder, een esdoorn top zorgt voor meer hoog en wat meer sustain (hangt er ook vanaf hoe dik)

LP's zijn esdoorn/mahonie, maar die hebben wel weer een mahonie hals in plaats van esdoorn.

Bram+
20 mei 2008, 17:33
esdoorn (maple) heeft wat meer hoog en is wat harder, een esdoorn top zorgt voor meer hoog en wat meer sustain (hangt er ook vanaf hoe dik)

LP's zijn esdoorn/mahonie, maar die hebben wel weer een mahonie hals in plaats van esdoorn.
Inderdaad, en zover ik begrepen heb zorgt die mahonie hals weer een beetje voor het ietwat modderige geluid dat veel LP's hebben (althans, ik vind het modderig).

Soulflyhigh
20 mei 2008, 20:12
Ik vind het vooral vet. Een mahonie body met een maple top is voor mij het beste van beide. De mahonie body zorgt voor een vet en warm geluid terwijl de maple top het gebrek aan hoog en het sompige weer compenseert

Bram+
20 mei 2008, 20:30
Ik vind het vooral vet. Een mahonie body met een maple top is voor mij het beste van beide. De mahonie body zorgt voor een vet en warm geluid terwijl de maple top het gebrek aan hoog en het sompige weer compenseert
Maar het gaat ook om de hals. Daar hangen de snaren ook aan een kant aan..

macwilliams
20 mei 2008, 21:32
Wat mij dus opviel bij de Ibanez'sen die ik geprobeerd heb, de linde (basswood) bodys vond ik nogal wat iel klinken. Aangezien ik eigenlijk van plan was om er aktieve EMG's in te zetten had ik het idee dat deze combinatie wel erg veel hoog zou gaan produceren. Dus was mijn eerste keuze juist geen ibanez. Maar toen ik De RGT 42 in handen nam vanwege de neck thru en om de trem te proberen viel het mij op dat deze gewoon veel anders klonk, warmer, voller wel iets anders van definite in de toon. Blijkt deze dus van mahonie te zijn. Hij is nog wel wat te verbeteren met een ander element. Maar heel veel hoeft het niet te zijn. Mag natuurlijk wel, maar niet echt noodzakelijk.

Orpheo
20 mei 2008, 21:37
Inderdaad, en zover ik begrepen heb zorgt die mahonie hals weer een beetje voor het ietwat modderige geluid dat veel LP's hebben (althans, ik vind het modderig).

nee dat heeft te maken met de dikkere body, de rosewood toets, en de maple top. immers, een sg klinkt toch ook niet 'modderig'? maple geeft niet hoog. maple maakt laag juist strakker en geeft meer scheur in de mids. Probeer maar een full maple gitaar. superstrak laag, veel scheurende mids, maar geen 'pinnig' hoog, of juist teveel hoog.

Bram+
20 mei 2008, 21:48
nee dat heeft te maken met de dikkere body, de rosewood toets, en de maple top. immers, een sg klinkt toch ook niet 'modderig'? maple geeft niet hoog. maple maakt laag juist strakker en geeft meer scheur in de mids. Probeer maar een full maple gitaar. superstrak laag, veel scheurende mids, maar geen 'pinnig' hoog, of juist teveel hoog.
Ik had het niet persé over 'hoog' maar over wolligheid. Ik vind een SG ook niet superstrak. Dat superstrakke bij een maple gitaar wil ik geloven, want daar helpt een maple hals ook bij.