PDA

View Full Version : footswitch valveking met leds maken.



pasqual
17 mei 2008, 23:43
ik heb bij mijn peavey valveking een universele 2 button footswitch die doet wat ie moet doen: linkse schakelaar- clean/gain, rechtse schakelaar- geen boost/ wel boost. de orginele footswitch van peavey heeft leds erin en deze werkt zonder batterij. kan ik er nu van uitgaan dat er een spanning vanuit de versterker naar de footswitch wordt gestuurd?
weet iemand uit het blote hoofdje hoeveel volt dit is? zou wel handig zijn aangezien de versterker in de oefenruimte staat en niet thuis.
als ik leds aansluit, moet ik deze dan gewoon aan de plus en min solderen van de schakelaar of werkt dit net ff anders als bij een gloeilampje. ik heb iets gelezen over anode-kant etc.... en richtingsgevoeligheid van leds.

zoals je kunt lezen heb ik in ieder geval de soldeerbout NIET uitgevonden. ;)

groeten Pasqual.

Frits van Mourik
18 mei 2008, 01:43
Om een LED aan te sluiten zijn er ezelsbruggetjes:

-Bij een (verse) LED is de Korte draad altijd de Kathode.

-Als je door een LED heen kijkt, zie je een Armpje, wat zich in een Kuipje buigt.
En... je raadt het al: Armpje = Anode; Kuipje = Kathode

-Dan is er nog de KNAP-regel: Kathode = Negatief, Anode = Positief.
Geldt voor iedere diode. Maar die kende je vast al.

pasqual
18 mei 2008, 04:28
[QUOTE= Maar die kende je vast al.[/QUOTE]

uhhh, nee dus, maar in ieder geval bedankt.

Pasqual.

pasqual
20 mei 2008, 23:06
ik heb ondertussen ff de spanning gemeten die op de schakelaars van de footswitch staat: ongeveer 18 volt. moet ik nu leds gebruiken van ongeveer 20 volt of is dat te weinig?

als ik de leds tussen de schakelaar en de massa aansluit, heeft dit dan invloed op de schakeling tussen de kanalen op de versterker of staat dit er los van? ik bedoel; ik ga er van uit dat er spanning op staat juist om de leds van stroom te voorzien zoals bij de orginele footswitch die wel van leds is voorzien.

groeten Pasqual.

pasqual
18 juni 2008, 21:43
ik heb ondertussen leds in gebouwd in m'n footswitch en , hoera, ze werken.
maar..... verkeerd om dus; als ik ik op het clean kanaal speel is de led aan en als ik schakel naar gain is ie weer uit. en zo ook met de tweede schakelaar: gain=aan, boost= uit. ik had dit liever andersom gezien.

de schakelaars in de footswitch zijn 2 simpele 2-polige aan/uit schakelaars en de leds zijn met een weerstand over de plussen en de massa gesoldeerd.

weet iemand van jullie hoe ik dit anders kan schakelen zodat de leds op het andere schakelmoment gaan branden? of moet ik er dan een ander type schakelaar voor aanschaffen?

kort samengevat: op het moment van schakelen ( clean/gain en gain/boost ) wordt het contact verbroken. dit zou voor de werking van de leds eigenlijk andersom moeten zijn, maar dan zou er in de versterker niet veel meer gebeuren. oplossing?

misschien heeft iemand een orginele peavey footswitch en die eens open willen draaien en een fotootje willen posten?

bedankt en groeten Pasqual.

Frits van Mourik
19 juni 2008, 00:14
simpel: zet de LED-schakelaars parallel aan de LED.
Als je effect uitstaat, staat de schakelaar aan en wordt de LED kortgesloten. En vice versa...

pasqual
19 juni 2008, 12:24
@Frits: bedankt. maar ik moet bekennen dat ik niet snap wat je bedoelt.
mijn technische kennis beperkt zich tot het uitvoeren van een wiring-diagram en dat kan ik vrij goed. ik weet alleen niet waarom er "hier" een capacitor komt en "daar" een weerstand. dat is de basiskennis die ik mis. m.a.w. het waarom van de componenten begrijp ik niet. er word wel aan gewerkt maar het heeft me vroeger nooit geboeid. nu dus wel maar ik heb ondertussen niet voldoende elementaire kennis wat electronica betreft.
als je mij nu verteld hoe ik het zooitje moet aansluiten, kom ik al een beetje verder. hopelijk vraag ik nu niet teveel van je?

bedankt en groeten Pasqual.

edit: @Frits: betekent dit nu heel simpel dat ik de plussen en massa gewoon moet omwissellen op de schakelaars? betekent dat dan ook dat ik de richting van de leds ( met weerstand ) moet omdraaien?

Frits van Mourik
19 juni 2008, 23:26
Heb je hier wat aan?

http://img387.imageshack.us/img387/9528/led2vt9.png

pasqual
20 juni 2008, 21:37
volgens mij heb ik 'm zo al aangesloten: van + naar - en een weerstand er tussen.

groeten Pasqual.

Frits van Mourik
20 juni 2008, 23:57
OK, maar heb je de footswitch ook aangesloten volgens bovenstaand tekeningetje?

pasqual
21 juni 2008, 11:58
de bedrading: rood en blauw=plus switch 1 en 2.
blanke draad = massa.

switches: 2 keer 2 polig dus: contant/geen contact.
massa doorverbonden op switches aan de 2 binnenste polen.
plussen aan de buitenste polen.
leds gesoldeerd van plus naar massa ( met weerstand ervoor ).

zo is het bedraad.

groeten Pasqual.

Frits van Mourik
21 juni 2008, 23:26
Dus, als ik het goed begrijp, staan je switches in serie met de LED's en de weerstanden.
Voor het beoogde effect moeten de switches parallel staan aan de LED's.

pasqual
22 juni 2008, 00:32
Voor het beoogde effect moeten de switches parallel staan aan de LED's.

en net dit gedeelte snap ik dus niet. ik zie niet hoe ik het anders kan aansluiten.( sorrie Frits, ik wil niet lastig zijn ). als ik het echt wil zien zou je een simpel diagrammetje moeten maken hoe de kabels lopen over de switches met de leds en weerstanden erbij in getekend.

groeten Pasqual.

Frits van Mourik
22 juni 2008, 01:00
Maar, maar... dat heb ik toch al gedaan? ( zie post #8
Hoe moeilijk kan dat zijn?

Maar goed:
de + van je voeding gaat naar de weerstand.
de andere poot van je weerstand gaat naar de lange poot van je LED. dit punt noemen we "+ switch".
de korte poot van de LED gaat naar massa.
de switch sluit je nu aan tussen "+ switch" en massa.

als de switch "aan" staat ( kontakten verbonden ), heb je dus géén effect - en is de LED kortgesloten ; géén licht.
de weerstand vangt alle stroom op.
als de switch "uit" staat, ( kontakten open ); LED licht op.

Ik ga ervan uit, gezien je eerdere posts, dat je een
dubbele aan/uit- schakelaar per effect wilt gebruiken.
Dus: één sectie voor het effect en één voor de LED!

Begrijp jij mij nou niet, of ik jou niet?

pasqual
22 juni 2008, 13:54
Begrijp jij mij nou niet, of ik jou niet?

ik denk beiden :o , het is niet zo dat ik het i.q. heb van een gemiddelde zoetwatermossel, maar met electronica moet ik het echt in een ( mijn! ) pepaalde logica zien. het zal niet zozeer aan jouw uitleg liggen maar meer aan mijn manier van "zien".

maar om een kort verhaal lang te maken; bedankt voor jouw geduld, Frits.
ik ga het eens zo proberen.

groeten Pasqual.

Frits van Mourik
22 juni 2008, 23:37
OK dan, succes! Laat ff weten, of het al dan niet lukt.
En kom je er alsnog niet uit: gewoon blijven posten, hoor!!!

pasqual
25 juni 2008, 22:12
ik post ff fotootjes van hoe het er momenteel uiziet:

http://www.mijnalbum.nl/Foto-UOXUUCRZ.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XJDC8XF7.jpg

jammer genoeg voegt de flits niet echt veel toe.
in ieder geval een vrij basic schemaatje. ik zal binnekort ff het zooitje op jouw manier in elkaar flansen. nadeel echter is dat ik het niet 1-2-3 kan uitproberen omdat de versterker in de oefenruimte blijft vanwege het gewicht.
ik sleep me een breuk aan dat ding.

groeten Pasqual.

pasqual
27 juni 2008, 22:29
ha die Frits,

ik heb het zooitje net ff paralel gesoldeerd. het was inderdaad niet zo ingewikkeld. ik heb je beschrijving in post 14 ff letterlijk opgetekend zoals je zei en daarna het schemaatje van post 8 erbij gepakt en toen in een helder moment zag ik het. :chicken:
ik heb de footswitch ff geprobeerd met een 9 volt batterijtje en alles werkt.
of het nu ook andersom schakelt weet ik pas dinsdag tijdens de repetitie.
dan laat ik het wel ff weten.

bedankt en groeten Pasqual.

pasqual
1 juli 2008, 23:27
nu ben ik dus weer terug bij af: na alles paralel te hebben gesoldeerd, schakelt de amp niet meer over op beide switches. alleen de ledjes gaan nog branden. m.a.w.: de ledjes krijgen wel spanning van de versterker maar om een of andere reden geeft de footswitch geen signaal meer door naar de versterker. alles maar weer in serie solderen? gaan de ledjes helaas wel weer uit als ik van clean naar gain schakel en van gain naar boost. maar ja, beter als steeds naar de versterker op en neer lopen.

groeten Pasqual.

Danieldg
2 juli 2008, 11:25
nu ben ik dus weer terug bij af: na alles paralel te hebben gesoldeerd, schakelt de amp niet meer over op beide switches. alleen de ledjes gaan nog branden. m.a.w.: de ledjes krijgen wel spanning van de versterker maar om een of andere reden geeft de footswitch geen signaal meer door naar de versterker. alles maar weer in serie solderen? gaan de ledjes helaas wel weer uit als ik van clean naar gain schakel en van gain naar boost. maar ja, beter als steeds naar de versterker op en neer lopen.

groeten Pasqual.
Haal die weerstanden is weg, ik had ze ook eerst gebruikt en toen switchte mijn amp niet meer.

pasqual
2 juli 2008, 22:07
Haal die weerstanden is weg, ik had ze ook eerst gebruikt en toen switchte mijn amp niet meer.

maar dan branden m'n ledjes toch door? er staat zo'n 18 volt op!
het lullige is dat ik het niet zo maar kan uitproberen omdat m'n versterker in de oefenruimte staat, anders was het een kwestie van solderen en proberen.

maar in ieder geval bedankt voor het meedenken en het proberen waard.

groeten Pasqual.