PDA

View Full Version : ES 335 en Rondzingen



groovieguitarguus
17 mei 2008, 22:28
Dat een Semi acoustische gitaar meer rondzingt is bekend.
Nu heb ik al bijna 20 jaar een ES 335 model van The Heritage.
Nu zie ik de laatste tijd toch steeds vaker ES 335 achtige bij Rockbands.
Hoe kan ik het rondzingen verminderen???
Kan het met de kwaliteit van de elementen te maken hebben???
Of zijn er andere - niet te ingrijpende - oplossingen???

gr. Guus

Jay75
18 mei 2008, 00:05
Nou ik weet t niet, maar ik heb er geen last van en speel toch wel hard, ook onstage! Soms wel mooie bruikbare fluitfeedback, maar dat doe ik dan zelf!

guitartub
18 mei 2008, 09:28
Nou ik weet t niet, maar ik heb er geen last van en speel toch wel hard, ook onstage! Soms wel mooie bruikbare fluitfeedback, maar dat doe ik dan zelf!

+ 1

Je ziet bij dikkere hollows wel eens dat de f-gaten dicht zijn gemaakt dmv stripjes van hout of kunststof. Bij akoestische gitaren zijn afdekplaatjes voor de ronde soundholes gewoon in de handel. Misschien werkt iets dergelijks voor jou.

Frisods
18 mei 2008, 10:39
Ik heb gister nog een optreden gehad met mijn Epiphone es-335
Nergens last van gehad!

Tubescreamer
18 mei 2008, 11:11
Wat voor pickups heb je? Humbuckers? Zouden niet gewaxed kunnen zijn, is niet perse iets wat "verkeerd" is, maar kan tot wat ongecontroleerde feedback leiden als men er niet mee om leert gaan (bedoel ik niet op die manier, maar vanuit technisch oogpunt :D)....hier is trouwens ergens een topic over -meerdere waarschijnlijk-, weet effe niet meer waar, moet je even zelf zoeken :satisfie:

En heb je een blok hout in het midden binnenin onder het staartstuk, net zoals bij "echte" Gibson 335's, of is je gitaar helemaal hollow? Weet niet hoe die Heritages eruitzien van binnen...
Het extra blok bij Gibsons gaat de (mogelijke)feedback deels tegen -en zorgt in principe voor meer sustain- waar je met compleet-hollowbodies iets meer last van kan hebben....

Heb je dat extra blok niet, en als je ook nog eens P-90's blijkt te hebben (da's dan niet precies 335 :D maar het wordt wel 'ns verward met elkaar) ja dan kan het zijn dat je iets sneller last hebt van gepiiiiiiieeeeep dan iemand met gewaxpotte humbuckers en een sustainblok.

Maar het is allemaal gissen zou het verder niet 1,2,3 weten.......alles gaat wel feedbacken als je het heel hard zet....

Mitch
18 mei 2008, 12:33
Dat zou ik wel zeggen ja, dat een Heritage gewboud is als een Gibson ;)

Tubescreamer
18 mei 2008, 13:15
Dat zou ik wel zeggen ja, dat een Heritage gewboud is als een Gibson ;)
En touché....:D

omni
18 mei 2008, 14:20
Is die heritage met Duncan of HRW pickups? Want die HRW's zijn volgens mij ook niet of heel weinig gewaxed. Een kennis van mij had deze in een LP model en die konden ook gillen als een gek. Squeal piggy, Squeal ;)

hezz
18 mei 2008, 14:25
Ik zelf vind vaak dat er bepaalde tonen zijn die makkelijk feedback oproepen uit m'n full-hollow, A+ was het denk ik. Maar zelfs dan is het best een gebruikbare feedback. Maar ik heb denk ik maar één enkele keer een echte hoge piep uit m'n versterker horen komen van m'n hollowbody, maar toen stond de gain ook een stuk hoger.

dunnoaname
18 mei 2008, 15:40
Of net als bb king handdoeken in je gitaar proppen.

Eko
18 mei 2008, 17:00
Of speel met een in-ear systeem, dan kun je zonder monitor werken. En een plexiplaat voor je amp. Zo houd je minder lawaai op je podium en dus ook minder last van rondzingen.

groovieguitarguus
18 mei 2008, 18:42
Wat voor pickups heb je? Humbuckers? Zouden niet gewaxed kunnen zijn, is niet perse iets wat "verkeerd" is, maar kan tot wat ongecontroleerde feedback leiden als men er niet mee om leert gaan (bedoel ik niet op die manier, maar vanuit technisch oogpunt )....hier is trouwens ergens een topic over -meerdere waarschijnlijk-, weet effe niet meer waar, moet je even zelf zoeken

E

Tot mijn schrik, zag ik vorig jaar dat de Humbuckers door Shaller zijn gemaakt. Ik heb een idee om de prijs destijds concurrerend met Gibson te houden. Qua bouw is de gitaar identiek aan een ES 335. Houten blok in het midden. En zelf iets platter / minder diep dan een ES 335. Denk dat ik maar eens moet kijken voor wat andere Humbuckers. Sound is verder wel altijd goed, maar bij een Rock-solo is het altijd uitkijken waar ik sta, anders fluit de boel als een tierelier... Echt too much en niet bruikbaar.
De Humbuckers moeten wel te splitten zijn. Op mijn the Heritage kan ik ze splitten en er zit een variotone op. Waarmee ik ze uit fase kan draaien en een mega funky sound kan creëren... (origineel).

Tubescreamer
19 mei 2008, 10:35
Tot mijn schrik, zag ik vorig jaar dat de Humbuckers door Shaller zijn gemaakt. Ik heb een idee om de prijs destijds concurrerend met Gibson te houden. Qua bouw is de gitaar identiek aan een ES 335. Houten blok in het midden. En zelf iets platter / minder diep dan een ES 335. Denk dat ik maar eens moet kijken voor wat andere Humbuckers. Sound is verder wel altijd goed, maar bij een Rock-solo is het altijd uitkijken waar ik sta, anders fluit de boel als een tierelier... Echt too much en niet bruikbaar.
De Humbuckers moeten wel te splitten zijn. Op mijn the Heritage kan ik ze splitten en er zit een variotone op. Waarmee ik ze uit fase kan draaien en een mega funky sound kan creëren... (origineel).
Als je het geluid goed vindt, is er geen reden om andere elementen te kopen, behalve dan bij wijze van experiment/uitproberen van andere pickups.
Dat het Schallers zijn heeft niks te maken met de feedback neem ik aan, misschien kun je er een keer naar (laten) kijken om te checken of ze waxed zijn. Zo niet, dan kan je dit laten doen. Of zelf doen en lekker met de frituur aan de gang. :D Is op het forum en op internet zat over te vinden dat self-waxen. Maar kijk eerst maar effe of het wel of niet zo is. Succes.

Luke-wannabe
19 mei 2008, 10:43
Ik had een dergelijk probleem met een hollowbody.
Je moet even je gitaar laten feedbacken, en dan kijken wat er trilt ofzo.. Als je daar op drukt moet het weg zijn. Snappie?

B_2_the_a
19 mei 2008, 10:45
die schaller pickups zijn niet zo mega goed.. ze klinken wel lekker maar zingen snel rond (Zelfs in solidbodys), dus vervangen met een seymour duncan paf setje (praktisch zelfde sound) en je bent ervanaf

Tubescreamer
19 mei 2008, 10:58
Dat het Schallers zijn heeft niks te maken met de feedback neem ik aan

die schaller pickups zijn niet zo mega goed.. ze klinken wel lekker maar zingen snel rond (Zelfs in solidbodys), dus vervangen met een seymour duncan paf setje (praktisch zelfde sound) en je bent ervanaf
Dus het ligt evt. wel aan de Schallers......je moet ook eigenlijk niet naar mij luisteren hehe :D
Nogmaals succes.

Riky
19 mei 2008, 10:59
Of net als bb king handdoeken in je gitaar proppen.

volgesn mij is dit gewoon de gouden oplossing....

Doeken ik je f holes bij hollowbody gitaar voorkomt/ verminderd de feedback toch?

omni
19 mei 2008, 11:28
Wat je ook wel eens hoort is pvc schuim o.i.d. Dat maakt je gitaar ook niet veel zwaarder en het vermindert ook de akoestiek van je gitaar niet zo erg.

Troy Van Leeuwen: There's good feedback and lame feedback. My 135 had a couple of lame spots, but I just cut up some foam rubber and stuffed it in the "F" holes. If you play while you're shifting the foam around, you can hear where it needs to go.

Maar zoals gezegd ik zou beginnen met de pickups. Wat je ook nog kan doen is de ruimte onder je pickup opvullen met schuim. Dat zou ook al kunnen helpen.

groovieguitarguus
21 mei 2008, 21:06
Dus andere elementen...
Welke elementen zijn beter?
Op Ebay zijn de Seymour duncans een stuk betaalbaarder.

Als ik voor Gibson kies denk ik:
Neck - Vintage 57
Bridge - Burstbucker 1

Als ik voor Seymour Duncan kies denk ik:
Neck - Vintage 59
Bridge - JB

Nog adviezen????

Tubescreamer
21 mei 2008, 21:15
De burstbuckers (ik heb de #1 in mijn les paul in de neckpositie en ben er erg blij mee) zijn trouwens ook niet wax-potted als het goed is, dus als dat onderdeel is van het probleem dan blijf je dat houden. Van die vintage '57 weet ik het niet (geen ervaring mee). Weet wel dat setjes BurstBuckers populair zijn, bijv. een #1 in de hals en een #2 in de brug. (Heb zelf een Duncan Seth Lover in de brug icm die Burstbucker dus. werkt prima. maar ik kon ze voor een prikkie krijgen en besloot de combi uit te proberen. Anders was ik misschien ook wel voor een setje Burstbuckers gegaan.) Of een #2 & #3. Burstbucker Pro's zijn wel gewaxed. Ik zou zeggen probeer wat (hollowbody) gitaren uit die die pickups hebben.

Met die andere Seymour Duncans heb ik geen ervaring, maar hoor er wel goeie verhalen over hier, zeker die JB. kijk hier ook eens:
http://reviews.harmony-central.com/reviews/Electric+Guitar+Pickup/product/Seymour+Duncan/JB/10/1
Veel reviews op deze site. Van alles. Dus ook je andere keuze pickups moet je effe zoeken. Ik vind het een erg fijne reviewsite iig.

En ja goh, het blijft persoonlijk he....uitproberen is & blijft de enige manier.

Succes ermee!!

Riky
21 mei 2008, 21:17
Maar zoals gezegd ik zou beginnen met de pickups. Wat je ook nog kan doen is de ruimte onder je pickup opvullen met schuim. Dat zou ook al kunnen helpen.

waarom eerst beginnen met uitgeven van geld als je ook ff een paar handoeken ein kunt proppen... misschien werkt dat al wel??

of is dit domme praat?? of lees ik iets over het hoofd??

groovieguitarguus
21 mei 2008, 21:44
Geen domme praat... maar gezien het Shaller Humbuckers zijn en ik soortgelijke ervaringen lees met een The Heritage Les Paul, waar ook Shallers in zitten... ligt het voornamelijk aan de elementen. Dus handdoeken erin proppen heeft dan geen zin... En mijn schoonmoeder past niet door de f gaten... ;-)

Riky
21 mei 2008, 21:48
Geen domme praat... maar gezien het Shaller Humbuckers zijn en ik soortgelijke ervaringen lees met een The Heritage Les Paul, waar ook Shallers in zitten... ligt het voornamelijk aan de elementen. Dus handdoeken erin proppen heeft dan geen zin... En mijn schoonmoeder past niet door de f gaten... ;-)

gehehe ok:)

dat verduidelijkt de zaak!

Succes er verder mee :)