PDA

View Full Version : 2 kleine techniekprobleempjes



ibaun
17 mei 2008, 21:23
Aangezien ik in de verste verte geen mensen ken die 'even goed' gitaar spelen als ik, en ik na 2 jaar nog altijd een gigantische beginner ben, zal ik mijn vraagjes hier maar posten. Je weet nooit dat er iemand weet waarover ik het heb, right? :satisfie:

1) Bij een bend heb ik vaak het probleem dat de snaar boven de gebende snaar tussen het vel van m'n vinger en m'n nagel terecht komt. Bij een e bend blijft B dus onder m'n vinger zitten. Bij het terug loslaten van de bend komt die andere dus mee, en heb ik dus ongewenste noten. En het is even luid als een pull-off, dus redelijk irritant als het niet nodig is. Ik heb er vooral problemen mee bij de lagere frets, bij solo's rond fret 12-15 kom ik het niet meer tegen.

Bend ik verkeerd? Moet ik misschien aan de onderkant van een snaar starten om te benden, zodat er niets onder m'n nagel kan geraken? Of kan het aan de afstelling van m'n gitaar liggen, dat ik dus m'n action wat moet (laten) bijstellen?

2) Iets kleins dan, maar waar ik ook geen informatie over kon vinden. Wanneer ik naar een band luister (pakweg Metallica), klinken de powerchords perfect. Lekker hard, geen extra tonen. Wanneer ik het zelf speel op die snelheid, krijg ik echter ongelooflijk veel harmonics wanneer ik van powerchord naar powerchord verander. Kan ik dat verhelpen door een andere techniek? Blijkbaar laat ik m'n chord niet goed los, ofzo.

Ibanez666
17 mei 2008, 21:36
1) nagels knippen en je hand wat meer draaien (zodat je duim met de klok mee draait, als je rechts bent dan he? Dus met je linkerhand bend) en je je vinger niet recht omhoog naar boven duwt, maar een aantal graden gedraaid, dus schuin. En je kunt de bovenste 4 snaren ook naar beneden benden, dat scheelt ook.

2) palmmute? snaren dempen met je rechterhand (als je links bent)

ibaun
17 mei 2008, 21:40
Alvast bedankt voor de snelle respons.

1) Mijn nagels zijn al aan de kortst mogelijke kant, maar dat van mijn vingers in een hoek houden zal de oplossing wel zijn als ik erover nadenk. Merci!

2) Ik ben weldegelijk rechts, dus de problemen bevinden zich bij m'n linkerhand op het fretboard. Bedoel je nu dat ik palmmutes zo moet gebruiken om die harmonics tegen te gaan, maar dan ook weer zo dat ik niet alles palmmute?

meul
17 mei 2008, 21:52
zijn je nagels wel kort genoeg? ik heb jouw prob ff proberen te simuleren.
wanneer ik de toppen van mijn vingers kaarsrecht (loodrecht) op de hals houd tijdens een bend krijg ik ook een beetje jouw probleem.

Her problem lijkt te onstaan wanneer ik stand van mijn vinger bij een bend, net zo loodrecht op de hals houd als wanneer ik b.v. een C akkoord speel.
mijn duim staat dan recht achter de hals geplaatst en staat dan ongeveer tussen vingers in, dus van bovenaf fezien 12D34. zoals het eigenlijk ook hoort.

wanneer ik zelf een bend inzet, gaat mijn duim iets opzij (links) en omhoog. hierdoor veranderd de stand van mijn vingers op de hals zodat ze iets schuiner komen te staan en de snaar wat lager op mijn vingertop komt te staan. nu kan ik benden zonder dat mijn nagel in de weg zit.

ik denk dat dit vooral een eravringskwestie is en ook moeilijk uit te leggen zo op papier. probeer gewoon eens geforceerd de stand van je vingers iets te veranderen tijdens de bend en zoek wat voor jou goed werkt. in time sluipt het vanzelf in je spel.

het powerchord probleem kan ontstaan wanneer je niet goed de snaren dempt met je rechterhand, of tijdens het schuiven van akkoorden de snaren los laat ipv je vingers ligt op te tillen maar wel op de snaren te houden.

als je met veel gain speelt heb je altijd bijgeluiden, wanneer je echter soepel en snel genoeg wisselt van akoorden zal deze noise minder hoorbaar zijn en overlast veroorzaken

hoop dat je hier wat aan hebt

Ibanez666
17 mei 2008, 22:11
Alvast bedankt voor de snelle respons.

1) Mijn nagels zijn al aan de kortst mogelijke kant, maar dat van mijn vingers in een hoek houden zal de oplossing wel zijn als ik erover nadenk. Merci!

2) Ik ben weldegelijk rechts, dus de problemen bevinden zich bij m'n linkerhand op het fretboard. Bedoel je nu dat ik palmmutes zo moet gebruiken om die harmonics tegen te gaan, maar dan ook weer zo dat ik niet alles palmmute?

2) sja je gebruikt palmmute om een bepaald effect te krijgen, niet om harmonics tegen te gaan ook al helpt het wel. Je kunt ipv palmmuten ook je snaren na het aanslaan van het akkoord iets losser laten zodat ze geen contact meer met de toets maken. Doen (funk)gitaristen vaak, die blijven constant met de rechterhand in het ritme op en neer gaan, maar maken de groove met hun linkerhand op die manier van de snaren iets loslaten (je vingers houden wel contact met de snaren, maar de snaren drukken dus niet op de toets)

Rinze
17 mei 2008, 22:14
Bendprobleem: snaren wat hoger doet wonderen, is mijn ervaring.


Palmuting: je vergeet misschien dat die plaat van Metallica een studio-opname is, waar noise gates en dergelijk gebruikt worden om de boel perfect te krijgen.

Als ik kijk wat ikzelf doe, dan demp ik met beide handen zoveel mogelijk af. Het hangt van de riff af welke hand het meeste doet. Wanneer je bijvoorbeelde zo'n trage Pantera-riff speelt moet je wel met beide handen afdempen want anders krijg je de stiltes nooit echt stil. Is ook een goeie gewoonte om de snaren die je niet bespeelt te dempen met je grijphand. Ik ben er te lui voor vrees ik, maar je krijgt er wel een veel schoner geluid van.

ibaun
17 mei 2008, 23:21
Darn, allemaal bedankt. Nooit verwacht dat ik op zo'n korte tijd zo geholpen zou zijn :)

Dat afdempen met de rechterhand deed ik eigenlijk enkel bij Tool, niet bij stil gestaan dat het bij snellere/andere muziek ook kon :sssh:

Ibanez666
18 mei 2008, 09:55
Geen dank.... als je maar niet beter wordt dan ons ;-)

moretel
19 mei 2008, 12:01
Ongewenste snaargeluiden kun je ook dempen met de frethand, gewoon snaren die je niet wil horen lichtjes aanraken met de frethand of er tegen aan leunen, kost wat oefening, maar dat geeft je rechterhand weer wat extra speelruimte anders blijft ie ook maar steeds op de brug staan. Zeker met powerchords en octaven een effectieve techniek.

Dekkz0r
20 mei 2008, 09:37
Darn, allemaal bedankt. Nooit verwacht dat ik op zo'n korte tijd zo geholpen zou zijn :)

Dat afdempen met de rechterhand deed ik eigenlijk enkel bij Tool, niet bij stil gestaan dat het bij snellere/andere muziek ook kon :sssh:


Bij powerchords demp ik alles wat ik niet wil horen met mn linkerwijsvinger, ook proberen alleen de eerste 3/4 snaren aan te slaan

Dekkz0r
20 mei 2008, 09:42
heb ik ook nog een kort vraagje waar ik geen nieuw topic voor hoef te openen..

Bij slag gitaar heb ik erg de neiging om de snaren op de hals (20 fret ofzo) aan te slaan ipv boven de elementen (zelfs zo dat m'n fretboard enigzins versleten is daar), met solo's of tokkelwerk doe ik dat niet. Opzich heb ik hier niet veel last van, behalve af en toe wat pijn aan m'n hand als ik ff te hard ram(sla dan met m'n hand tegen de zijkant van het fretboard), maar is dit nou iets wat ik moet proberen af te leren, of zijn er meer gitaristen die dit doen?

Ibanez666
22 mei 2008, 14:32
heb ik ook nog een kort vraagje waar ik geen nieuw topic voor hoef te openen..

Bij slag gitaar heb ik erg de neiging om de snaren op de hals (20 fret ofzo) aan te slaan ipv boven de elementen (zelfs zo dat m'n fretboard enigzins versleten is daar), met solo's of tokkelwerk doe ik dat niet. Opzich heb ik hier niet veel last van, behalve af en toe wat pijn aan m'n hand als ik ff te hard ram(sla dan met m'n hand tegen de zijkant van het fretboard), maar is dit nou iets wat ik moet proberen af te leren, of zijn er meer gitaristen die dit doen?


dit wordt soms gedaan om een bepaalde toon te krijgen, maar zover ik weet is dit niet "normaal" Ik zou er gewoon extra op letten, net zolang totdat je op de juiste positie zit. gewoon veel oefenen dus

Dekkz0r
8 juli 2008, 19:07
dit wordt soms gedaan om een bepaalde toon te krijgen, maar zover ik weet is dit niet "normaal" Ik zou er gewoon extra op letten, net zolang totdat je op de juiste positie zit. gewoon veel oefenen dus


Mja eigenlijk speelt het zo "natuurlijk" voor mij, hier kan je het goed zien:
http://www.overdieren.nl/gtr/Ambachtsland-2.JPG

Maarja, heb er niet echt last van ofzo, als ik na een slagpartij een solo moet spelen ga ik automatisch met de laatste slagen wat meer richting de elementen spelen als je begrijpt wat ik bedoel ;)

gorgasm
9 juli 2008, 18:21
ik zie voorlopig nix dat ik als verkeerd zou aanzien.
Je hebt een mooie techniek op dit korte beeld.
Wel leuke griet!(ik was de eerste:chicken:)

EuroCinema
10 juli 2008, 09:50
Hmm ik zou er toch aan werken. Ten eerste: als je gitaar daar verslijt, raak je dus blijkbaar de hals met je plectrum. Is niet de bedoeling. Ten tweede hebben rockslagjes wel wat meer ballen als je dichter bij de brug aanslaat.

Dekkz0r
10 juli 2008, 10:08
http://www.overdieren.nl/gtr/Ambachtsland-3slag.jpg

Mja die lijn pak ik dus over het algemeen in de slag, ik denk dat het ook komt omdat ik mijn gitaar wat hoger heb hangen dan de meeste gitaristen, en ik daarom gewoon op deze natuurlijk-aanvoelende positie terecht kom. Enige keer wanneer ik bij de brug speel is met palm mutes, en dat voelt gewoon onnatuurlijk aan (als in, de positie van mn arm t.o.v. de body).

Enige echte nadeel is denk ik toch dan dat ik bij een LP gitaar de PU switch verplaatst wil hebben ;)

pol
10 juli 2008, 10:45
Bendprobleem: snaren wat hoger doet wonderen, is mijn ervaring.


Palmuting: je vergeet misschien dat die plaat van Metallica een studio-opname is, waar noise gates en dergelijk gebruikt worden om de boel perfect te krijgen.

Als ik kijk wat ikzelf doe, dan demp ik met beide handen zoveel mogelijk af. Het hangt van de riff af welke hand het meeste doet. Wanneer je bijvoorbeelde zo'n trage Pantera-riff speelt moet je wel met beide handen afdempen want anders krijg je de stiltes nooit echt stil. Is ook een goeie gewoonte om de snaren die je niet bespeelt te dempen met je grijphand. Ik ben er te lui voor vrees ik, maar je krijgt er wel een veel schoner geluid van.

Ik demp onbewust altijd de snaren af die ik niet bespeel, met links of rechts, wat het beste uitkomt.

boven aan de hals aanslaan vind ik toch enorm onhandig, zeker als je snel moet alwisselen tussen gedempte nootje en losse akkoorden of noten, ik heb mijn hand altijd vast bij de brug en maak vrij kleine bewegingen.

Ik zou dat toch afleren of je gitaar wat anders hangen

gorgasm
10 juli 2008, 12:46
een leraar van mij slaat zn snaren aan terhoogte van zn fretboard, rond 15e fret bv.
maar wrs niet te vergelijken met de ts zn stijl.