PDA

View Full Version : Bassnaren op een elektrische gitaar



ooitwordikgoed
17 mei 2008, 21:21
Is het mogelijk om bassnaren op een gewone elektrische gitaar te zetten.
Of de laagste 4 snaren een octaaf lager te laten klinke met een octaafpedaal ofzoiets?

En, is het mogelijk om op een basgitaar snaren van een gewone elektrische gitaar te zetten?

vriendelijke groeten

Wiellem
17 mei 2008, 21:25
Waarom zou je het willen ?

Maareh ik denk dat met heel wat aanpassingen het wel mogelijk is

Bram+
17 mei 2008, 21:29
Waarom zou je dat willen is meer de vraag.

In principe kan het, na enkele aanpassingen (bassnaren zijn bijvoorbeeld een stukje dikken en passen waarschijnlijk niet door je brug, topkam stemknop etc.). Ik weet niet of je er fatsoenlijk geluid uit krijgt. Ik kan me trouwens wel herinneren dat volgens mij de band Presidents of the USA zoiets deden.

Als je niet alles wil aanpassen, kun je inderdaad ook een octave-pedaaltje kopen.

ooitwordikgoed
17 mei 2008, 21:55
Ik heb juist een fender gekocht die lekker speelt en die ik niet kwijt wil.
maar nu zou ik toch liever bas gaan spelen.

ik zou dan de laagste 4 snaren willen vervangen door bassnaren, en dan mijn D en mijn G snaar van boven zetten om daar ook nog wat riffjes mee te kunnen spelen. en ik heb al eens rondgevraagd maar iemand zei mij dat het niet mogelijk is om bassnaren op een gitaar te zetten. Klopt dit?

En wat kun je allemaal met een octaver doen. klinkt je gitaar dan een beetje als een bas?
En als je een octaver gebruikt zou je dan kunnen zorgen dat de bovenste 2 snaren op hun normale octaaf blijven?

Ik ben een vat vol vragen momenteel...

drap
17 mei 2008, 22:01
Nee, je gitaar gaat nooit klinken als een basgitaar. Er zitten immers hele andere elementen op. Wil je basgitaar spelen, dan zul je toch echt een basgitaar moeten gebruiken.

bass blom
17 mei 2008, 22:03
goh, het kan dus toch nog steeds gekker hier elke dag weer :D

Bram+
17 mei 2008, 22:06
Ik heb juist een fender gekocht die lekker speelt en die ik niet kwijt wil.
maar nu zou ik toch liever bas gaan spelen.

ik zou dan de laagste 4 snaren willen vervangen door bassnaren, en dan mijn D en mijn G snaar van boven zetten om daar ook nog wat riffjes mee te kunnen spelen. en ik heb al eens rondgevraagd maar iemand zei mij dat het niet mogelijk is om bassnaren op een gitaar te zetten. Klopt dit?

En wat kun je allemaal met een octaver doen. klinkt je gitaar dan een beetje als een bas?
En als je een octaver gebruikt zou je dan kunnen zorgen dat de bovenste 2 snaren op hun normale octaaf blijven?

Ik ben een vat vol vragen momenteel...
Wat betreft de eerste optie: Het proberen te bassen op je Fender gitaar door er bassnaren op te zetten: volledig kansloos. Het is in theorie mogelijk, of het gaat klinken: waarschijnlijk niet, maar praktisch gezien ga je tegen zoveel bezwaren aanlopen dat het niet loont en je loopt nog kans ook dat je je gitaar beschadigt. Verkoop dan gewoon je gitaar en koop er een leuke bas voor terug.

Wat betreft de tweede optie: je gitaar klinkt dan niet als een bas en dat tweede is niet mogelijk met alleen een octave pedaaltje. Als je basgitaar wil spelen, moet je een basgitaar kopen.

ooitwordikgoed
17 mei 2008, 22:30
jammer

Toch bedankt voor de antwoorden.
Ma ik ga toch ng eerst is allerlei pedaaltjes enzo probere want ik wil men fender niet kwijt.

Nog 1 vraagje, wat zouden jullie dan aanraden om zo dicht mogelijk bij het geluid van een basgitaar te geraken met een gitaar. Niet erop maar zo dicht mogelijk.

bass blom
17 mei 2008, 22:33
een midi element er op plakken en een vette synth module erbij.
maar blijft behelpen.

sjees, man, doe niet zo raar, je hebt een gitaar die vind je zo lekker maar je wilt bassen.
dan koop je een bas.
en als je niet van die gitaar af wilt dan koop je geen bas en blijf je gitaar spelen.

Rude Perception
17 mei 2008, 22:45
Gitaar en bas zijn 2 verschillende instrumenten. Als je bas wilt spelen moet je echt een bas kopen.

pannekoek
17 mei 2008, 22:47
jammer

Toch bedankt voor de antwoorden.
Ma ik ga toch ng eerst is allerlei pedaaltjes enzo probere want ik wil men fender niet kwijt.

Nog 1 vraagje, wat zouden jullie dan aanraden om zo dicht mogelijk bij het geluid van een basgitaar te geraken met een gitaar. Niet erop maar zo dicht mogelijk.

ontzettend dikke snaren, drop g

Levitation
17 mei 2008, 22:59
Ik heb een fiets maar ik wil auto rijden. Als ik mijn twee wielen van m'n fiets haal en er vier autowielen in de plaats op zet, zal het dan lukken?

Komaan, dit is het meest absurde topic dat ik hier ooit zag.

pannekoek
17 mei 2008, 23:00
Ik heb een fiets maar ik wil auto rijden. Als ik mijn twee wielen van m'n fiets haal en er vier autowielen in de plaats op zet, zal het dan lukken?

Komaan, dit is het meest absurde topic dat ik hier ooit zag.

+1 en 10 andere tekens:P

koop gewoon een bas-gitaar :P is niet eens zo heel duur hoor....

ooitwordikgoed
18 mei 2008, 00:05
En nog iets, ik heb ook nog een piano staan, en aangezien ik graag zou bassen dacht ik dus, elke toets te verbinden met een basnaar en daarna gitaarsnaren en zo opbouwen van hoog naar laag en dan een paar midi elementen inbouwen en nog een paar dinges en dan men piano met een versterker te verbinden.
Wat denken jullie? zou daar geen vet geluid uit komen?
Of zou ik beter de orgel van onze kerk daarvoor kopen, die staat te koop voor een zacht prijsje.

En ik heb hier ook nog een didgeridoo en een xylofoon staan, zou ik daar geen bas van kunnen maken?

Help me uit mijn lijden te verlossen en antwoord op men vragen toe.

Gretsch 5120
18 mei 2008, 00:14
gelul....

Ik heb ooit een artikeltje in de Guitarplayer gelezen van een band die precies deed wat jij wilde... Die gitarist speelde op een telecaster....

Go for it....

Laat die wankers hier lekker traditioneel blijven denken.. en niet buiten de lijntjes durven kleuren....

Plus...Gibson maakt(e) shortscale bassen...ik denk dat je met flatwounds een eind kan komen. Je zal intonatieproblemen kunnen krijgen, maar denk dat flatwounds veel laag kunnen geven dat het probleem gedeeltelijk maskeert.

drap
18 mei 2008, 00:26
Nou lees je zo'n laatste bericht en dan ga jij er nog serieus op in ook...

schizo910
18 mei 2008, 00:28
Precies, wees eigenwijs en probeer het gewoon. Inovation comes from creative destruction! Wees jezelf en ga op zoek naar jou ding, als dat betekend dat je een poging gaat doen om te bassen (of iets nieuws dat erop lijkt of moet lijken) op een gitaar: ga ervoor! :satisfie:

bass blom
18 mei 2008, 00:29
Nou lees je zo'n laatste bericht en dan ga jij er nog serieus op in ook...

precies, wat hebben we nu weer voor een idioot erbij :chicken:

wie is dit met een dubbelaccount?

schizo910
18 mei 2008, 00:30
precies, wat hebben we nu weer voor een idioot erbij :chicken:

wie is dit met een dubbelaccount?

Joh! Laat gaan, misschien krijgen we nog écht leuke ideeën!!!

bass blom
18 mei 2008, 00:36
Joh! Laat gaan, misschien krijgen we nog écht leuke ideeën!!!

hahaa, ja ok, wat zou een bassnaar in een trombone doen enzo.. kommaar kommaar :satisfie:

schizo910
18 mei 2008, 00:39
pijn?

..........

Gretsch 5120
18 mei 2008, 00:40
dubbelaccount?

plus: je kunt duidelijk mijn naam als payoff zien....

Maar goed...volg je droom...

Oh ja... Je hebt ook mensen als Charlie Hunter, welliswaar met heftige custom gitaar...maar die doet ook zo iets....

ooitwordikgoed
18 mei 2008, 00:50
Dat laatste bericht was misschien iets te debiel. Maar kga toch nog vanalles proberen.
Het antwoord op men post bezorgde me nieuwe hoop om men droomgitaar te vinden.
Excuses als ik zo domme vrage stel misschien ,maar ik weet niet zoveel van gitaren en met de bouw ervan ben ik al helemaal niet vertrouwd.

Als je geen zin hebt om te helpen dan hoef je niet te posten hoor.
Na de examens ga ik is in een paar muziekwinkels langsgaan en een paar dinges uitproberen.

Als je nog tips hebt laat maar weten. Als je toevallig een gitaar verkoopt waarop je 4 bassnaren kan plaatsen, laat dan ook maar iets weten e.


Groeten

Speulert
18 mei 2008, 06:19
Als je toevallig een gitaar verkoopt waarop je 4 bassnaren kan plaatsen, laat dan ook maar iets weten e.


Groeten

Maar als iemand een bas verkoopt niet?

Bram+
18 mei 2008, 11:01
gelul....

Ik heb ooit een artikeltje in de Guitarplayer gelezen van een band die precies deed wat jij wilde... Die gitarist speelde op een telecaster....

Go for it....

Laat die wankers hier lekker traditioneel blijven denken.. en niet buiten de lijntjes durven kleuren....

Plus...Gibson maakt(e) shortscale bassen...ik denk dat je met flatwounds een eind kan komen. Je zal intonatieproblemen kunnen krijgen, maar denk dat flatwounds veel laag kunnen geven dat het probleem gedeeltelijk maskeert.
Een shortscale bas heeft nog steeds een langere hals dan een Stratocaster (of andere Fender). Ik denk ook niet dat je bassnaren 'zomaar' op een gitaar kan zetten. Moet je op zijn minst brug, topkam en stemknoppen aanpassen om het mechanisch voor elkaar te kunnen krijgen, en dan is het nog steeds de vraag of je er fatsoenlijk geluid uit krijgt. Daarbij heeft een bassnaar als ik me niet vergis een veel hogere snaarspanning, dus dan heb je nog kans ook dat je je hals molt.

Misschien zijn we wel wat te rationeel hier op gitaarnet, maar af en toe is het in het belang van de topicstarter dat we het jeugdige enthousiasme toch een beetje intomen.

happynjitram
18 mei 2008, 11:21
Maar als iemand een bas verkoopt niet?



Hahaha, ik dacht precies hetzelfde.

Mr.Fingers
18 mei 2008, 11:30
Als je dan toch zo graag wil gitaar-bassen, koop dan een Fender Bass VI. gestemd als een gitaar, maar dan een octaaf lager. spijtiggenoeg kosten die grapjes een paar duizend euro, want Fender Custom-Shop.

EDIT: je hebt ook nog de "Fender Jaguar Baritone Custom", maar die is ook al gediscontinued dacht ik.

EDIT: het blijkt toch te gaan, een gitaar met bassnaren (http://youtube.com/watch?v=Atbfrp9knJc&feature=related) :o

Gretsch 5120
18 mei 2008, 12:07
Ik heb me de schompes gezocht naar dat artikeltje in de Guitarplayer waar ik het over had...kan 't niet vinden...Het ging over een band, die een showcase had voor een platenmaatschappij en de bassist stapte de week doorvoor uit die band. Daarop besloot de gitarist een paar snaren (de bassnaren) van zijn gitaar te verwisselen met bassnaren. Werkte wonderwel en de platenmaatschappij vond het een dermate aardige gimmick dat ze de band tekenden...dat was een beetje de strekking van het verhaal...

Weet bijGod niet hoe het klonk....

Ik heb zelf een tijdje op een Framus copie van een shortscale SG-bas gespeeld, daar heb ik gitaarsnaren op gehad... (zal nu wel iedereen over me heen krijgen dat dat ook niet mag...)

Gretsch 5120
18 mei 2008, 12:10
Misschien zijn we wel wat te rationeel hier op gitaarnet, maar af en toe is het in het belang van de topicstarter dat we het jeugdige enthousiasme toch een beetje intomen.

Gaat rock 'n roll juist niet over jeudig enthousiasme en overal schijt aan hebben?

Tubescreamer
18 mei 2008, 12:12
EDIT: het blijkt toch te gaan, een gitaar met bassnaren (http://youtube.com/watch?v=Atbfrp9knJc&feature=related) :o
Ja ééntje ja :D
Leuk topic weer dit, kom er veels te laat in.
Maar laat ik ook proberen te helpen:
Danelectro heeft baritones én bassen voor heel weinig poen http://www.danelectro.com/bari_red.html, en Epiphone ook (Les Pauls) maar Epiphone heeft die gediscontinued geloof ik. Marktplaats! Ebay! Gitaarwinkel!

Dus. Joh had SRV ook niet een G-bassnaar als lage E op een gegeven moment? En als ik me het verhaal goed herinner had Geezer Butler van Black Sabbath (of iemand anders, weet ik veel, volgens mij was het Butler) in het begin ook geen geld voor een bas maar hij had wel een gitaar met 4 snaren, en stemde een oktaaf lager. Necessity is the Mother of all Inventions zeg ik altijd maar.

Maar dat verhaal over die piano vond ik wel een beetje vreemd... :chicken:

Swan
18 mei 2008, 12:14
ik heb ook n bassnaar op m'n squier liggen als lage A.

Bram+
18 mei 2008, 12:22
Gaat rock 'n roll juist niet over jeudig enthousiasme en overal schijt aan hebben?
Wie had het hier over rock and roll?

Van mij mag hij hoor, maar als hij zo RNR was geweest, had ie het meteen gedaan i.p.v. dat hij het eerst ging vragen aan de gitaarnetpolitie.


Overigens is één (dunne) bassnaar op je gitaar nog geen 'vier bassnaren met als doel om het daadwerkelijk als basgitaar te gaan gebruiken'.

Squier4ever
18 mei 2008, 12:33
gelul....

Ik heb ooit een artikeltje in de Guitarplayer gelezen van een band die precies deed wat jij wilde... Die gitarist speelde op een telecaster....

Go for it....

Laat die wankers hier lekker traditioneel blijven denken.. en niet buiten de lijntjes durven kleuren....

Plus...Gibson maakt(e) shortscale bassen...ik denk dat je met flatwounds een eind kan komen. Je zal intonatieproblemen kunnen krijgen, maar denk dat flatwounds veel laag kunnen geven dat het probleem gedeeltelijk maskeert.

sterker nog die band heb ik wel eens gezien, wat een puinzooi was dat. was niks van te maken. een telecaster met P-bass element erin en 3 bassnaren erop.... klonk giga kut.

hendrix_appendix
18 mei 2008, 12:43
http://nl.youtube.com/watch?v=cnBBsggBAxE

Hier zie je Mark Hoppus op de gitaar die Fingers volgens mij bedoelde. Vraga me alleen af of hij ook geen octaver oid ertussen heeft zitten aangezien hij ook weer een capo gebruikt. Weet iemand of dit gewoon zonder effecten mogelijk is?

wietse
18 mei 2008, 13:18
Daarbij heeft een bassnaar als ik me niet vergis een veel hogere snaarspanning, dus dan heb je nog kans ook dat je je hals molt.


dat is juist het probleem, de hals gaat er aan op den duur.
ik heb al eens een jazzbak gered die tot bas was omgebouwd, topkam en brug waren vernield voor de rest niks.

http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/eko200before.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v497/wietse/eko200headstockbefore.jpg

gelukkig hebben hier maar heel kort bassnaren opgezeten volgens de verkoper, anders was de hals wel overleden.

dus koop een bas als je je gitaar niet wilt vernielen, voor weinig geld heb je al een leuke.

gerritje tralalalala
21 mei 2008, 20:48
Ik zou het niet doen.

Er is wel ooit een topic geweest over een gitaar met op de E en A bassnaren, dat ding kostte een vermogen geloof ik en had ook scheve frets.

Maar iets anders, als je je fendertje niet kwijt wilt waarom probeer je er dan een bas van te maken (volgens mij blijft het niet hetzelfde fendertje), maargoed als jij het proberen wilt, good luck and have fun.

Nils47
21 mei 2008, 23:06
http://nl.youtube.com/watch?v=cnBBsggBAxE

Hier zie je Mark Hoppus op de gitaar die Fingers volgens mij bedoelde. Vraga me alleen af of hij ook geen octaver oid ertussen heeft zitten aangezien hij ook weer een capo gebruikt. Weet iemand of dit gewoon zonder effecten mogelijk is?

Hij gebruikt deze, een zeer speciale BASS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Bass_VI

hezz
21 mei 2008, 23:30
Gebruikt Jack White ook niet een bassnaar op de lage E?

Danielovich
22 mei 2008, 00:22
Dat laatste bericht was misschien iets te debiel. Maar kga toch nog vanalles proberen.
Het antwoord op men post bezorgde me nieuwe hoop om men droomgitaar te vinden.
Excuses als ik zo domme vrage stel misschien ,maar ik weet niet zoveel van gitaren en met de bouw ervan ben ik al helemaal niet vertrouwd.

Als je geen zin hebt om te helpen dan hoef je niet te posten hoor.
Na de examens ga ik is in een paar muziekwinkels langsgaan en een paar dinges uitproberen.

Als je nog tips hebt laat maar weten. Als je toevallig een gitaar verkoopt waarop je 4 bassnaren kan plaatsen, laat dan ook maar iets weten e.


Groeten

En denk je dat je gaat slagen met zulke taalfouten en het IQ van een leeggelopen strandbal? :chicken:

teajay
22 mei 2008, 02:15
Ik snap niet waarom je een fender wilt verkloten door er vier bassnaren op te zetten. Je hebt die foto gezien neem ik aan waar die snaren de hele gitaar vernaggelen. Die dikke snaren hebben meer spanning nodig om een goed geluid voort te brengen, zoveel dat de nek van de strat het waarschijnlijk niet redt.

En als die het wel redt, fantastisch, maar je topkam is sowieso de klos. De brug ook. En het speelt voor geen meter. Dan kan je nog beter een cheapo bass van 100 euro scoren op marktplaats. Heb ik ook gedaan, en bevalt prima. Als het echt iets is, koop je later een fatsoenlijke bass.

shredbeast
22 mei 2008, 09:28
Zou je geen problemen krijgen met de spanning van de logge snaren in combinatie met de dunne gitaar body?

mrweird
22 mei 2008, 10:23
Het is niet helemaal ontopic maar ik gok dat de topic starter af en toe bas wil spelen op z'n gitaar.. Wat ik gedaan heb voor een hobby bandje waarvan de bassist slechts heeeeeeel af en toe komt opdagen is op een Boss GT6 een creabea patch gemaakt met de octaver functie vandat ding en wat EQ'ing.
Met deze patch kan ik (moet ik wel netjes spelen want anders hoor ik een brei van verkeerde noten) af en toe een nummertje bassen op de gitaar voor een nummer waarbij toch echt een bas nodig is.

Rexx
22 mei 2008, 10:49
Je hals gaat zóiezo naar de klote
De sound zal ook niet superworden
Het is een hoop gedoe
Even omwisselen tussen gitaar/bas gaat niet lukken omdat je snaren niet goed zullen zitten

Koop nou gewoon een bas als je echt wilt bassen.

Basgitaren hebben ook een bredere hals waardoor er meer ruimte tussen de snaren zit, dit maakt het enkelsnarige werk ook stukken makkelijker.

wietse
22 mei 2008, 10:59
Basgitaren hebben ook een bredere hals waardoor er meer ruimte tussen de snaren zit, dit maakt het enkelsnarige werk ook stukken makkelijker.


nee niet echt, omdat er maar 4 inplaats van 6 snaren opzitten is dat niet nodig.
natuurlijk zullen ze er wel zijn maar ik heb er nog nooit één gehad, allemaal kwa breedte vergelijkbaar met een electrische gitaar.

Kakihara
22 mei 2008, 11:05
Ik vraag me ook af of - naast de hals - de brug en de tuners het wel kunnen trekken ...

Aimé
22 mei 2008, 11:09
En wat kun je allemaal met een octaver doen. klinkt je gitaar dan een beetje als een bas?
En als je een octaver gebruikt zou je dan kunnen zorgen dat de bovenste 2 snaren op hun normale octaaf blijven?


Ik vind het zelf een wat belachelijk idee (no offence) maar toch: in de keymusic in belgie, sint-niklaas verkopen ze nog een Boss octaver-twinpedal. Met dat pedaal kan je kiezen welke snaren het effect hebben, alleen...je hebt een gitaar met MIDI-uitgang nodig ;) (vrij nutteloze post hier, eigenlijk héhé)

Ik heb nu een POG, zelfs hiermee klinkt je gitaar niet als een bas maar weetje, kvind het nog 10 keer vetter klinken :cooler:

Mephistocles
22 mei 2008, 11:10
Ah eindelijk! Iemand die veeeeeeeeeeeeeel dommere vragen stelt dan ik. En nog kuttere spelling... En ik ga wel slagen :D

Mr.Fingers
22 mei 2008, 11:12
Je hals gaat zóiezo naar de klote
De sound zal ook niet superworden
Het is een hoop gedoe
Even omwisselen tussen gitaar/bas gaat niet lukken omdat je snaren niet goed zullen zitten

Koop nou gewoon een bas als je echt wilt bassen.

Basgitaren hebben ook een bredere hals waardoor er meer ruimte tussen de snaren zit, dit maakt het enkelsnarige werk ook stukken makkelijker.

Niet waar, een P-bass heeft een halsbreedte @ topkam van 42mm, net als een gewone Fender Strat, en een J-bass een breedte van 38mm.

hendrix_appendix
22 mei 2008, 12:00
Hij gebruikt deze, een zeer speciale BASS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fender_Bass_VI

Maf! Wist ik niet, thnx 4 the info, though.

Knbr
22 mei 2008, 15:45
bassist van Presidents of the USA heeft dat alleen dan 2 snaren
http://img177.imageshack.us/img177/6682/bassqd3.png

Saf
22 mei 2008, 18:49
ik heb hier een short scale nou ja beter gezegt een 3/4 bas staan, die hals is precies even lang als die van een normale gitaar wat dat betreft moet het lukken. Mijn oude fender musicmaster bas heeft een enkel spoels element met jawel 6 pooltjes en klinkt prima. Een normale short scale hals is wel weer geschikt om een barritone gitaar van te maken heb ik mij ooit eens laten wijsmaken.

Is het mogelijk jawel maar je zal je brug en topkam aan moeten passen en ik denk dat met name je E snaar niet door een normale tuner gaat.

Als je een el cheapo gitaar had zou ik zeggen gewoon aan beginnen boejen maar een fender tsja.

Heb zo wel ooit mijn eerste akoestische bas gemaakt. Een oude spaanse met een D en een G bassnaar die ik E en A gestemd waren en hoppa bassen maar. Dat ding heeft het in die stemming toch nog twee jaar vol gehouden. Alleen zoveel op geprobeerd met elementen etc etc dat het zo hopeloos was dat hij in het kampvuur geeindigd is. Ik zie dus weinig beperkingen waarom eht niet zou gaan en probeer het een met de D en G snaar als E en A gestemd. Werkte bij mij perfekt.

Ik loop ook wel vaker het zulk erg vreemde ideeen rond maar voer die nooit uit, omdat ik eigenlijk op voorhand al weet dat het toch niet het doormij gewenste effect opleverd.