PDA

View Full Version : profielwerkstuk



crypticon
19 februari 2003, 22:51
k ben net trug van zo'n profielwerkstuk bij mij op school, allemaal van die nerds die een eigen computer hebben gebouwd enzo en daar apetrots op zijn. Of van die mensjes die gingen lullen over de betuwelijn.
Dus ik kwam met een vriend op een misschien onmogelijk plan. Het is lastig om zelf een gitaar te bouwen. Maar ervan uitgaande dat we zelf als een hals en brug hebben hoe lastig is het om een body te maken en werkend te krijgen qua elementen?
moet je daar echt guru voor zijn of kan dat met een boel goede tips en wilskracht nog iets worden.
We weten dat je er een boel komt kijken met snarenspanning en dat soort formule achtige dingen, dat doet die andere jongen maar waar het mij om gaat is de technische kant. ONhaalbaar voor een leek of gewoon erg moeilijk?

Phoenix Rising
19 februari 2003, 22:57
Je kan het altijd proberen natuurlijk. Zelfs als het niets word, kan ik me niet voorstellen dat ze het zullen afkeuren. Op scholen gaat het meestal om het proces en het resultaat telt minder toch?

Hiermee bedoel ik te zeggen dat als je een crap gitaar maakt, het proces wat je hebt doorlopen misschien heel erg leerzaam is geweest, en daar kan je in ieder geval veel over vertellen.

Mithrandir
19 februari 2003, 23:12
Denk je niet dat het veel te veel geld gaat kosten voor een schoolprojectje. Al zou je natuurlijk allemaal onderdelen bij elkaar kunnen scharrelen die niet veel kosten. En hoeveel tijd heb je er voor? Want het lijkt mij dat er behoorlijk wat tijd gaat zitten in zelf een gitaar bouwen.

crypticon
19 februari 2003, 23:13
k kan wel wat dingen bij elkaar zoeken en k moet t volgend jaar pas afhebben denk ik :smile: dus ongeveer vanaf deze tijd een jaar

Mithrandir
19 februari 2003, 23:16
Oh, nou dan zou ik zeggen dat je het gewoon moet doen, maar dan zou ik het ook echt goed doen dat je ook nog wat aan die gitaar hebt straks.

Gitaarnet komt trouwens met een gitaarbouwcursus, ik weet niet wanneer die komt, maar wellicht dat je daar ook wat aan hebt.

Negative K3 fan
20 februari 2003, 10:12
er moet 80 uur per persoon in worden gestoken, dus 160 uur met zn tweeen en de school vergoed het een en andedr aan kosten. Dan denk ik dat het wel moet lukken.

hoofd
20 februari 2003, 13:48
Inderdaad, school vergoed (een deel van) de kosten! Een vriend van me heeft zo een goede stukken hout bemachtigd, en is nu bezig daar zelf een gitaar van te maken (bij handenarbeid). Het is niet zo heel moeilijk, je moet bij sommige dingen alleen wel erg precies te werk gaan (zoals de hals en de fretten, brug, element plaatsing en etcetera), maar het is zeker weten een leuk project.

tri-sonic
20 februari 2003, 14:35
Als jij handig genoeg bent kan het

Electrical Storm
20 februari 2003, 15:08
Cool... wordt wel heel veel werk. Ik heb ook mijn PWS over de gitaar gedaan, gewoon de natuurkundige aspecten en de geschiedenis enzo, en da's al heel veel werk. Overigens is hij bijna af, ik zal hem binnenkort wel op het forum posten...

Lakin's Juice
20 februari 2003, 15:20
ga er niet vanuit dat de school veel betaald, volgens mij kan dat nog weleens tegenvallen...

en ik weet niet hoe het bij jullie op school zit, maar bij ons moet het binnen 1 (of meerdere natuurlijk) profielvak vallen... dus je zal wel een b-profiel hebben?

crypticon
20 februari 2003, 18:05
nou k denk niet dat mijn school dinge vergoed maar kan t altijd proberen. Die andere jongen heeft t natuurkunde profiel, ik het culturele profiel dus daar moete we nog iets op verzinnen
maar electrical storm hoe heb je t allemaal aangepakt?

Electrical Storm
20 februari 2003, 22:07
Natuurkunde => werking:
- basisprincipes snaartrillingen (boventonen, zwevingen, hoog & laag enz)
- werking elementen
- werking klankkast akoestische gitaar
- berekening fretposities
- preciese werking van effecten (distortion, wah, flanger enz)

Voor snaartrillinganalyses hebben we IP-COACH gebruikt, da's een natuurkundig computerprogramma dat allerlei metingen kan verwerken. Dus gewoon gitaren, amps en een zooitje effecten mee naar school genomen en op een computer aangesloten.

ANW => invloed gitaarmuziek door de jaren heen (rock 'n roll, blues & jazz, country)en in andere culturen (bv. Flamenco) en de geschiedenis van de (elektrische) gitaar.

Als hij klaar is mail ik hem wel als je wilt, stuur in een privébericht je e-mailadres maar ff door...

Electrical Storm
20 februari 2003, 22:08
Wij kregen overigens niks vergoed van school, zelfs geen gebroken snaren :grin: