PDA

View Full Version : ES 335 alternatief?



omni
17 mei 2008, 20:02
Al een tijdje was ik op zoek naar een betaalbare ES 335 als aanvulling op mijn collectie, want ook ik ben inmiddels om: semi-holle gitaren zijn het helemaal! Gibson paste even niet binnen m'n budget dus dan kom je al snel op alternatieven van Orville, Greco en Burny maar natuurlijk ook van Aria, Washburn, Ibanez en… Yamaha. De Yamaha SA lijn is denk ik bij de meeste wel bekend. Vorig jaar al viel mijn oog op het SA model van Troy van Leeuwen van de Queens of the stone age. Naast dat ik een Qotsa fan ben vind ik het ook een hele mooie gitaar en hij heeft een Bigsby en p-90's. Via Ebay kon ik een mooie zwarte kopen die al weer een paar weken in mijn bezit is. Ik heb er inmiddels al een paar keer mee gerepeteerd en opgetreden dus de eerste oefenrondjes zijn gemaakt ;)

De gitaar bevalt me erg goed. Allereerst is hij zeer goed gebouwd en alles ziet er perfect uit. De lak, frets en afwerking zijn allemaal top. Hij voelt ook zeer solide aan, dat mag ook wel want hij is volledig maple met een mahonie middenblok. De Bigsby is een licensed B70, de aluminium uitvoering van de B7, deze voelt iets minder 'solide' aan dan een echte B7, maar hij doet wat hij moet doen. Ik denk wel dat ik t.z.t. de topkam zal vervangen door een graphtec, maar dat is nog niet echt nodig. De pickups zijn fijne p90's, niet zo karaktervol als bijvoorbeeld een lollar of een duncan, maar zeker niet slecht. Het 'eigen' karakter komt vooral door het schakelsysteem. Waarmee je in totaal 7 verschillende combinaties kan maken. Deze combinaties leveren niet allemaal heel diverse of bruikbare geluiden op, maar er zitten zeker voldoende bruikbare bij. Het enige waar ik mijn bedenkingen bij heb is de brug, deze ziet er eerlijk gezegd nogal goedkoop en 'wankel' uit dus ik denk dat ik die ook nog ga vervangen door een goede TOM of een rollerbridge.

Maar genoeg geluld… hier de plaatjes:

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/DSC_1149.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/DSC_1150.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/JoshplayingtheTVL.jpg

Squier4ever
17 mei 2008, 20:06
sweet guitar! die staat ook nog op mijn lijstje van te testen gitaren zodra ik geld heb voor een 335-achtige...

josszee
17 mei 2008, 20:11
Heb deze ook al gestest, heel fijne gitaar! Zaten lekkere sounds tussen. Ze waren niet allemaal even leuk, maar zeker niet mis. Juist de nek had ik een probleem mee waarom wist ik niet het was gewoon zo. :hippie:

Squier4ever
17 mei 2008, 20:12
Heb deze ook al gestest heel fijne gitaar lekkere sounds ertussen niet allemaal even leuk maar zeker niet mis juist de nek had ik een probleem mee waarom wist ik niet het was gewoon zo. :hippie:

een paar komma's en punten zouden je posts een hoop leesbaarder maken josszee.

Spitfire
17 mei 2008, 20:19
Te gekke gitaar zeg :satisfie:

Ik ben trouwens wel heel benieuwd hoe hij het met veel oversturing of zelfs een fuzz doet, over wat voor versterker speel je?

omni
17 mei 2008, 20:20
Wat betreft de hals zou ik zeggen; een D-shape. Geen ronde C, maar ook zeker geen platte Gibson 60's hals, ergens daar tussen in. Wel wat breder dan een solid body hals, maar dat hoort natuurlijk helemaal bij de 'vibe'. Wat wel grappig is is dat er een z.g.n. 'volute' op zit. Dat ken ik eigenlijk alleen maar van 70's Gibsons.

Lexvandoef
17 mei 2008, 20:22
Vet ding man! Ben ook redelijke QOTSA fan, vind hem in het rood alleen mooier :)

rickert
17 mei 2008, 20:30
Fucking koel! Echt een gaaf ding. Klonk goed in HMH.

omni
17 mei 2008, 20:35
Ja, eerlijk gezegd vind ik die rooie ook mooier. Zeker omdat je daar de nerf van het hout zo mooi door heen ziet. Maar zoals gezegd ik kon deze voor een mooie prijs via ebay kopen dus dat heb ik toen maar gedaan. En zwart kleedt zo lekker af hé ;) Ik heb hem live nog niet met superveel gain gebruikt en thuis speel ik over een transistorbak. Voorlopig heb ik nog geen last gehad van feedback. Je kan wel merken dat de pickups wel zijn gemaakt met zeg maar Qotsa achtige muziek in het achterhoofd want ze blijven verassend strak en dat verklaart misschien waarom ze wat minder karaktervol over komen dan bv een Lollar p90.

episua
18 mei 2008, 17:31
Prachtig man! Hoe bevallen al die schakelmogelijkheden?

hezz
18 mei 2008, 19:12
Gaaf ding man, lekker art-deco ook die F-gaten.

Jim Haagmans
18 mei 2008, 20:15
ik vind het juist prachtig dat hij bijna helemaal zwart is! mooi ding!

Blend
19 mei 2008, 10:06
Is deze gitaar er ook in een uitvoering met block of trapeze inlays op de toets? dat zou 'm namelijk helemaal afmaken voor mij..

Luke-wannabe
19 mei 2008, 10:21
Gave gitaar! Erg tof!

Riky
19 mei 2008, 10:39
hele vette gitaar!!! Een van de winige zwarte gitaren die ik ook echt heel erg mooi vind:)!!

Congrats

omni
19 mei 2008, 11:17
Thanks allemaal. Zoals gezegd ik ben er echt blij mee! Wat betreft de schakelmogelijkheden; Het principe is dat de rechter switch de nek en hals pu bepaalt, eignlijk zoals je dat ook op een LP zou doen. De linker switch schakelt de midden pickup in. Naar boven = middel pu uit, midden = middel pu erbij en onder = alleen middel pu. De middel pickup staat uit fase waarbij je in de midden stand dus een soort humbucker creëert of wel met de hals, nek of alle drie de pu's. Vooral die laatste voegt naar mijn mening niet echt iets toe. Maar alle andere zijn best lekker. Je ziet trouwens op de foto van Josh dat hij het nek element heeft vervangen door een dimarzio virtual p90. Ik benieuwd hoe dat is ;) Wat betreft de opties; de enige andere optie is dus 'see through blood red' zoals dat zo mooi heet. Ook niet mis vind ik zelf.

http://img.photobucket.com/albums/v639/nielsvanommeren/S6000889.jpg

Iets anders wat ik ook goed vind is dat de bindingen gelig van kleur zijn zo dat je niet zo erg dat 'nieuwe gitaar' gevoel hebt. Oja ik heb ook die lelijke knoppen vervangen door zwarte speedknobs, veeeel beter ;)

Riky
19 mei 2008, 11:24
Waarom post je nu een rooie:P? is toch niet jou gitaar?

omni
19 mei 2008, 11:30
als alternatief van het alternatief ;)

Riky
19 mei 2008, 11:32
als alternatief van het alternatief ;)


ok dan is het goed!

gele bindings zijn idd mooi, maar ze zijn mooier als je ze zelf gekweekt hebt:)


zo en nu examen maken

hezz
19 mei 2008, 12:33
Iets anders wat ik ook goed vind is dat de bindingen gelig van kleur zijn zo dat je niet zo erg dat 'nieuwe gitaar' gevoel hebt. Oja ik heb ook die lelijke knoppen vervangen door zwarte speedknobs, veeeel beter ;)

Vond je die lelijk ja? Hoeveel wil je voor die oude knoppen hebben, ik wil namelijk de knoppen op m'n artcore verwisselen met precies dat soort knoppen. Ik neem aan dat ze gewoon 'push-in' waren. :hippie:

PS: wat zijn speedknobs?

nevyn292
19 mei 2008, 12:40
http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/W150-H150-Bffffff/ckp2f.jpg

omni
19 mei 2008, 13:26
Vond je die lelijk ja? Hoeveel wil je voor die oude knoppen hebben, ik wil namelijk de knoppen op m'n artcore verwisselen met precies dat soort knoppen.

Je mag ze zo van me hebben, maar het zijn wel 3 volume knoppen en 1 tone.
Ik bedoel dat staat er ook op aan de bovenkant. Maar als je dat niet uitmaakt…

hezz
19 mei 2008, 15:18
Je mag ze zo van me hebben, maar het zijn wel 3 volume knoppen en 1 tone.
Ik bedoel dat staat er ook op aan de bovenkant. Maar als je dat niet uitmaakt…

Graag! :hippie:

Nee, wat er bovenop staat maakt me niet zoveel uit. Je krijgt iig wel even een PM van me ;)


http://static.zoovy.com/img/guitarelectronics/W150-H150-Bffffff/ckp2f.jpg

Ha! Eigenlijk hadden we gewoon een ruil moeten doen, dit zijn de precies knoppen die ik ga verwisselen, ook zwart!

Riky
19 mei 2008, 15:49
Ik vond de standaard knoppen eigenlijk ook wel heel vet.

EDIT: speciaal aangepast voor ACSlater:)

ACSlater
19 mei 2008, 18:01
zo en nu examen maken

Als je een examen Nederlands hebt dan wens ik je veel succes met al die spelvauten :)

Erg vette gitaar btw onmi. Ik ben zelf ook een tijdje op zoek geweest naar de TvL sig. Gitaar was toen net nieuw en nog niet veel over bekend. Ben uiteindelijk voor een Gretsch gegaan (totaal anders) maar nu ik deze post zie, ben ik wel weer nieuwsgierig geworden. Als ik de omschrijving van de hals in dit topic lees, dan is het een kopie van de hals op mijn Gibson LP Custom van '78 en laat dat nou net mijn favoriete gitaarhals zijn.

Riky
19 mei 2008, 22:06
Als je een examen Nederlands hebt dan wens ik je veel succes met al die spelvauten :)

Erg vette gitaar btw onmi. Ik ben zelf ook een tijdje op zoek geweest naar de TvL sig. Gitaar was toen net nieuw en nog niet veel over bekend. Ben uiteindelijk voor een Gretsch gegaan (totaal anders) maar nu ik deze post zie, ben ik wel weer nieuwsgierig geworden. Als ik de omschrijving van de hals in dit topic lees, dan is het een kopie van de hals op mijn Gibson LP Custom van '78 en laat dat nou net mijn favoriete gitaarhals zijn.

Gitaarnet is nou niet echt de plek waar ik heel precies ga kijken of ik geen spelfouten maak:) Maar bedankt! Hij ging volgens mij wel aardig...