PDA

View Full Version : MIDI kabel 5 pins => 7 pins



Van Dattum
17 mei 2008, 16:45
Ik heb ff hulp nodig......
Ik wil mijn ENGL Z15 footcontroller van voeding voorzien vanuit mijn H&K Switchblade combo. Op de Z15 zit een 5 pins MIDI uitgang, op de H&K een 7 pins ingang. Ik heb zelf al een beetje zitten prutsen met een Rocktron kabel, maar het wil nog niet erg lukken....
Kan iemand me vertellen hoe ik dit moet bedraden??

groovieguitarguus
17 mei 2008, 18:37
Dan moet je wel even aan de 'Hobby'.

Je hebt nodig:
Of
- 2 stekkers / pluggen 7 polig
- Snoer 7 aderig

Of
- Snoer al met een 7-polige stekker en een 7 aderige kabel,
- 1 keer een stekker / plug 7 polig

Ik weet niet of je de draden gelijk, of contra moet solderen.
Dit kan je met een originele midikabel doormeten d.m.v. een multimeter. Steek 1 pin en een contact en check met welke pin aan de andere zijde deze contact maakt.
Als je de volgorde weet kan je aan de slag. Als je alles gemeten hebt, blijven er als het goed is 2 losse contacten over.
Hier kan je ook achter komen door je controller open te schroeven en te kijken welke 5 aders naar het midi deel gaan en welke 2 gebruikt worden als voeding.
Als je alles hebt uitgepuzzeld, kan je aan de soldeer.
Aan de zijde van de controller soldeer je de kabel netjes op de stekker plug.
Aan de andere zijde de buiten mantel flink strippen.
De 5 aders t.b.v. midi hou je appart van de 2 t.b.v. voeding. Over deze 5 schuif je eerst een stuk krimpkous. Dan soldeer je deze aan de andere stekker.
De 2 overgebleven, sluit je aan op een adapter. Eerst even uitzoeken welke - of + is.
Even knutselen maar moet lukken.

Hier kan je even logisch kijken het verschil tussen 5 en 7 polig. Kan je al checken welke polen voor de voeding worden gebruikt.
http://www.neutrik.com/fl/en/audio/204_70581/P_Series_productlist.aspx

Uiteraard is de stekker / plug aan deze zijde wat kwetsbaarder doordat het een geïmproviseerde oplossing is. Dus de boel goed isoleren met krimpkous en of tape.

gr. Guus