PDA

View Full Version : Slide



SGbanez
17 mei 2008, 16:33
Mensen,

Ik heb laatst bij de lokale gitarenboer even gekeken voor een slide. Ik zag dat hij gewoon van die gladde glazen buizen had, maar ook een soort van flesje. Het zag eruit alsof het niet een officiele slide was, maar gewoon een glazen potje dat hij ooit had gebruikt en daarna had besloten als slide te verkopen, met ook een dichte bodem erin. Hij vroeg er 16 euro voor, terwijl de andere slides rond de 6 euro kostten... Beetje vreemd lijkt me.

Mijn vraag dus: Kan ik ergens zelf een slide van maken? Blijkbaar (dat zei de man zelf ook dacht ik) zijn die pot achtige slides dus beter ofzo? Het moeilijke zal wel zijn om er eentje te vinden met de juiste dikte voor je vinger...

Rinze
17 mei 2008, 17:07
Er zijn heel veel slides, van metaal, glas, porcelein, kunststof. Ze zijn er in verschillende diktes, diameters, en vormen. Kijk eens bij Dunlop, (http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/slides&cat=10) daar hebben ze aardig wat.

Alle soorten hebben zo hun eigen gevoel, klank en gewicht. "Beter" is niet de juiste term, wat dat betreft. Die flesjes worden inderdaad gewoon als slide gemaakt, het zijn namaak medicijnflesjes:

http://www.jimdunlop.com/files/1153517765_BLUES_BOTTLE_SLIDES_463X342.jpg

Sim-Simon
17 mei 2008, 17:37
Zo is de slide geboren: bluesmannen die met een leeg medicijnflesje over hun snaren gingen. Beetje lomp dat ze voor zo'n leeg flesje nu zo'n hoop poen vragen, maar het zal ongetwijfeld een héél bijzonder soort glas zijn. :D

SGbanez
17 mei 2008, 17:51
Hee ja het was idd zo'n flesje als op die foto... Belachelijk dus dat ze 16 Eu kosten of niet? Je gaat ff langs de apotheek en je vraagt om lege flesjes en je heb weer een hele zooi van die dingen...

Rinze
17 mei 2008, 17:54
Bij de apotheek hier hebben ze geen glazen flesjes, ik weet niet hoe het bij jullie zit..

Woml
17 mei 2008, 17:59
Ik heb ooit eens zo'n potjes-slide gehad... eeh... heb hem nog steeds trouwens, maar ik gebruik hem niet meer. Ik kreeg er zo'n zwetende vinger van, dus ik gebruik veel liever een open pijpje. Maar dan vind ik glas toch nog wel prettiger dan metaal.

Sim-Simon
17 mei 2008, 18:15
Ik heb ooit eens zo'n potjes-slide gehad... eeh... heb hem nog steeds trouwens, maar ik gebruik hem niet meer. Ik kreeg er zo'n zwetende vinger van, dus ik gebruik veel liever een open pijpje. Maar dan vind ik glas toch nog wel prettiger dan metaal.

Over het algemeen geldt dat je op een akoestische gitaar beter met een metalen slide kan spelen en op een elektrische gitaar met een glazen. In de praktijk spelen veel gitaristen elektrisch met een metalen slide, en dat klinkt ook lekker. Maar akoestisch met een glazen slide zie je weinig en dat vind ik zelf ook niks. Maar ja uiteindelijk moet iedereen het zelf weten.

Anti
17 mei 2008, 23:31
Lipstick dopje schijnt ook goed te gaan. :D

R.J
18 mei 2008, 03:11
Over het algemeen geldt dat je op een akoestische gitaar beter met een metalen slide kan spelen en op een elektrische gitaar met een glazen. In de praktijk spelen veel gitaristen elektrisch met een metalen slide, en dat klinkt ook lekker. Maar akoestisch met een glazen slide zie je weinig en dat vind ik zelf ook niks. Maar ja uiteindelijk moet iedereen het zelf weten.
Ach ja, ik heb slechts een glazen, nog voor verjaardag gekregen ook, en ik heb wel electrisch en akoestisch, dus ik "moet wel" :hippie:

SGbanez
21 mei 2008, 20:08
Ok, ik heb wat gevonden =p Ik heb nu dus zo'n bruin potje waar pillen in zaten van A. Vogel. Hij is wel redelijk breed, maar doet het opzich prima. Ik ben toch niks beters gewend... :satisfie:

RoelTM
21 mei 2008, 20:46
Lipstick dopje schijnt ook goed te gaan. :D
krijg je alleen van die rode/rose vingers van :seriousf:

Jason34
21 mei 2008, 21:48
Koop gewoon bij de albert heijn een potje peterselie, gooi die troep over je macaroni en gebruik je flesje voor de slide. :)

Harald
22 mei 2008, 15:03
Heb nog wat lege wijnflessen staan, met halzen die lang genoeg recht zijn, en de goede diameter voor mijn pink hebben. Moet er nog eens mee langs bij een glasbewerker. Mijn oude échte Bottleneck heeft wat barstjes. Heb ook wat metalen slides. Metaal en glas kan op zich allebei. Ry Cooder gebruikt ook glazen slides. Zoek wel nog een tonebar (een slide voor lap steel)

Vind zelf wel dat gewicht helpt. Hoe zwaarder (binnen redelijke marges uiteraard) hoe beter het klinkt. Zowel klank als sustain. Veel van de glazen slides uit de winkel zijn te licht naar mijn smaak. Wat dat betreft is de hals van een wijnfles beter.

De Beer
22 mei 2008, 17:22
Ga als vrijwilliger in een jongerencentrum werken als tech, je wilt niet weten wat daar blijft liggen na shows, ik heb al jaren geen kabel meer hoeven kopen.

En ook een midelvingerpassende zware verchroomde slide is ooit achtergebleven.

Gitaristen van Nederland eo! U bent geweldig voor de arme crews des lands.