PDA

View Full Version : Kabel bromt



Ronald_
17 mei 2008, 13:49
Ik heb hier een cube 15 en een squier strat. Als ik daar de bijgeleverde, merkloze, kabel inplug heb ik goed geluid met nauwelijks brom. Maar zodra ik er een andere kabel inplug (van Music Connection ofzowiets, staat op high definition low loss anti noise) dan bromt het als een gek. Absoluut niet meer op te spelen.

Waar kan dit aan liggen? De kabel met brom zou veel beter geisoleerd zijn, hij is ook veel dikker. En de pluggen zien er ook veel degelijker uit.
De kabel is niet kapot, want ik ben er mee teruggeweest en heb een andere gekregen. Zelfde verhaal bij deze.

vincent136
17 mei 2008, 13:56
Hms, vreemd. Klinkt misschien raar, maar heb je een stereo kabel meegenomen ipv een mono ? dan is het vrij gemakkelijk te verklaren...alhoewel ik denk vann niet.

Ik zou deze kabel ook weer terug brengen en een heel ander merk gaan ophalen. Ik heb al mijn bekabeling voorzien van Neutrick stekkers, die zijn echt top. Dat zou je ook kunnen doen, weet je zeker dat je goed zit.

Squier4ever
17 mei 2008, 13:58
sorry maar het merk kabel klinkt niet erg bekend en ik vrees voor je dat het geen goede kabel is. kijk voor goede kabels eens naar merken als spectraflex, planet waves, george 'L en nog een aantal. of maak ze zelf van bv. Cordial kabel met Neutrik pluggen.

vincent136
17 mei 2008, 14:06
Jep, dat bedoelde ik ook. planet wave maakt ook wel goede producten.

bass blom
17 mei 2008, 14:08
is die brommende niet per abuis een speakerkabel? :chicken:

Ronald_
17 mei 2008, 14:31
Is ook voor muziekinstrumenten bedoeld staat erop en hij is mono. Op zich is het geen ramp omdat ze voor nopjan gekregen zijn.

Maar aangezien ik binnenkort wat nieuwe spullen moet hebben neem ik gelijk wat kabels mee.

Het is toch wel een raar geval, aangezien het gebrom echt oorverdovend is.

[edit] Misschien een stomme vraag, maar heeft planet wave ook korte kabels voor head naar cabinet? Ik vindt 1,5m daar wat lang/duur voor...

bass blom
17 mei 2008, 14:33
ja, vreemde zaak :chicken:

Squier4ever
17 mei 2008, 15:12
ja, vreemde zaak :chicken:

idd...

@ topicstarter, tussen je top en cab moet je een zgn. speakerkabel hebben, dit is een wat dikkere kabel met een (hogere als ik me niet vergis) weerstand. deze zijn eigenlijk ook enkel voor dit doel bestemd, net als het feit dat je nooit een instrumentkabel tussen je top en cab moet doen. (goede) speakerkabel is niet goedkoop, maar kan een hoop verschil uitmaken.

Sim-Simon
17 mei 2008, 15:19
Enige verklaring zou denk ik zijn dat die kabel toch beschadigd is. Slechte lading misschien? Ik had ooit eens zoiets met een Dunlop Crybaby.. ik kwam thuis en na een half uurtje hield het pedaal er mee op. Terug naar de winkel, zegt die vent, inderdaad, dat moet niet gebeuren, en geeft ie me een nieuwe mee. Precies hetzelfde. Da's nou ook vreemd, zegt ie. Uiteindelijk heb ik gezegd dat ie het maar moest bekijken en een Morley wah gevraagd, en die doet het tot op de dag vandaag prima. Hoewel het een kut-wah is, maar dat wist ik toen nog niet..

Squier4ever
17 mei 2008, 15:21
Enige verklaring zou denk ik zijn dat die kabel toch beschadigd is. Slechte lading misschien? Ik had ooit eens zoiets met een Dunlop Crybaby.. ik kwam thuis en na een half uurtje hield het pedaal er mee op. Terug naar de winkel, zegt die vent, inderdaad, dat moet niet gebeuren, en geeft ie me een nieuwe mee. Precies hetzelfde. Da's nou ook vreemd, zegt ie. Uiteindelijk heb ik gezegd dat ie het maar moest bekijken en een Morley wah gevraagd, en die doet het tot op de dag vandaag prima. Hoewel het een kut-wah is, maar dat wist ik toen nog niet..

slechte lading? wat mag ik me daarbij voorstellen? kwatspraat.

Sim-Simon
17 mei 2008, 15:26
Is kwatspraat een woord? Anyway, dat vertelde die winkelier mij. Zal eerder een oude doos geweest zijn die ze vergeten waren die al een paar jaar in een vochtig hoekje van het magazijn had gestaan.

Ronald_
17 mei 2008, 15:40
Maar wat is een speakerkabel dan precies voor iets?

als het zoiets is:
http://www.thomann.de/nl/cordial_ctl_10_ll.htm
heb ik thuis nog wel een metertje of 25 liggen.

Of is het iets anders dat van me amp naar me cab moet lopen?

Squier4ever
17 mei 2008, 15:41
zo een, maar dan met normale jack aansluiting.

Squier4ever
17 mei 2008, 15:43
Is kwatspraat een woord? Anyway, dat vertelde die winkelier mij. Zal eerder een oude doos geweest zijn die ze vergeten waren die al een paar jaar in een vochtig hoekje van het magazijn had gestaan.

wat die winkelier jou vertelt slaat nergens op en dit geeft maar weer aan hoe naïef veel mensen zijn, niet lullig naar jou toe bedoelt.

evil, 6.666 posts :D

Ronald_
17 mei 2008, 15:45
zo een, maar dan met normale jack aansluiting.

wat is dan het verschil met de kabel die naar me gitaar loopt?

[edit] zoiets dus:
http://www.thomann.de/nl/planet_waves_pws05.htm

Squier4ever
17 mei 2008, 15:47
wat is dan het verschil met de kabel die naar me gitaar loopt?

zie enkele posts hierboven.....

Ronald_
17 mei 2008, 15:50
zie enkele posts hierboven.....

stomme vraag inderdaad.

http://www.thomann.de/nl/planet_waves_pws05.htm

dit is dus een goede? want dan bestel ik die gelijk ook eentje voor mijn niewe spul

Squier4ever
17 mei 2008, 15:59
dat is idd een goede (speakerkabel).

ben vanhoof
17 mei 2008, 16:47
idd...

@ topicstarter, tussen je top en cab moet je een zgn. speakerkabel hebben, dit is een wat dikkere kabel met een (hogere als ik me niet vergis) weerstand. deze zijn eigenlijk ook enkel voor dit doel bestemd, net als het feit dat je nooit een instrumentkabel tussen je top en cab moet doen. (goede) speakerkabel is niet goedkoop, maar kan een hoop verschil uitmaken.

Hoe dikker de kabel hoe kleiner de weerstand!!! Vergelijk het met water dat door een leiding moet stromen; hoe groter de leiding, des te makkelijker dat het water erdoor stroomt... Daarom juist dat bv de duurdere cordial gitaarkabels een dikkere diameter hebben omdat de weerstand dan juist verkleind!

Dus met een speakerkabel kan je makkelijk gitaar spelen, alleen is de kabel wat stroef en dus niet echt speelvriendelijk. Daarintegen kan je ook je gitaarkabel als speakerkabel gebruiken, maar stuur je er te veel stroom door (je amp ver open zetten) gaat hij overbelast geraken en gaat hij doorbranden. Het "grote debiet" water geraakt als het ware niet door de buis met kleine diameter...