PDA

View Full Version : Oh ja - hallo nog :-)



Onkelpazuzu
17 mei 2008, 12:48
Ik heb al een paar keer gepost, maar me nog niet voorgesteld.

Ik speel gitaar sinds een jaar of twintig, maar niet altijd even fanatiek. De laatste jaren weer wel. Wat ik speel wisselt; vroeger metal, daarnaast klassieke gitaarles gehad, later new wave/gothic, sinds een jaar of 8 meer folk en folkrock, en een beetje blues en rock. Ik improviseer vooral veel, en speel mijn favoriete nummers mee.

Gitaren:

1. een Yamaha FG 441 steelstring; dit is mijn meestgebruikte gitaar. Ik speel er veel singer-songwriter-achtige dingen op, liedjes van bv. Richard Thompson, New Model Army, David Olney, etc. Maar dus ook veel improvisatie, veelal in een drop-D-stemming.

2. een Squier telecaster, mintgroen. Tweedehands gekocht en er erg blij mee. Op de één of andere manier vind ik het een geweldig ding, zelfs al zou het geluid vast wel veel beter kunnen. Hij 'voelt' goed. Als ik een keer veel geld heb, koop ik nog wel een echte Fender.

3. een Tarrega klassieke gitaar. Hier heb ik jarenlang les op gehad, maar ik gebruik hem nu niet veel meer.

4. een Ibanez 12-snarige steelstring. Ooit tweedehands gekocht; hij heeft een erg smalle hals, wat me goed bevalt. Maar het stemmechaniek moet een keer vervangen worden en dat kost dan weer geld natuurlijk.

Ik gebruik Elixir-snaren; ze zijn twee keer zo duur als de gangbare, maar gaan minstens drie keer zo lang mee.

Mijn versterkertje is een Squier 15-watt oefenversterkertje. Daar moet ik ook nog eens iets aan doen. Maar ik heb de laatste tien jaar vooral akoestisch gespeeld, dus het was niet echt urgent...

Effecten:

1. Een Fulltone OCD; onlangs gekocht om eindelijk een lekkere overdrive te hebben. Klinkt geweldig, maar het wordt nu wel tijd voor een buizenversterker. ;-)

2. Ibanez Phaser. Fijn effect. Ik gebruik hem vooral om een beetje dat Gilmour-achtige, 'waterige' geluid te krijgen. Ik vind het een fijn jaren-zeventig-effect.

3. Boss Digital Delay DD-3. Ooit tweedehands gekocht. Onmisbaar, vooral omdat ik (nog) geen reverb heb.

Wat me aan dit forum bevalt, is dat je niet alleen goede tips en suggesties krijgt, maar ook echt vanuit verschillende perspectieven. Erg leerzaam en informatief!

humbucker
17 mei 2008, 15:17
Welkom!!!

groeten

hendrix_appendix
17 mei 2008, 17:27
Welkom!

Als je je Squier minder vindt klinken maar wel fijn vindt spelen zou je er een setje goeie pickups in kunnen knallen. Elektronica is toch vaak de zwakke schakel bij de goedkopere gitaren. Nocaster elementen klinken erg, erg goed.

Onkelpazuzu
17 mei 2008, 18:23
Welkom!

Als je je Squier minder vindt klinken maar wel fijn vindt spelen zou je er een setje goeie pickups in kunnen knallen. Elektronica is toch vaak de zwakke schakel bij de goedkopere gitaren. Nocaster elementen klinken erg, erg goed.

Daar zit ik inderdaad een beetje aan te denken. Het halselement klinkt trouwens wel behoorlijk goed, vind ik; warm en erg helder. Maar misschien is het niet slim om maar één van de elementen te laten vervangen ivm de balans tussen de twee, qua geluid? Ik zal eens zien wat de mogelijkheden zijn.

hendrix_appendix
17 mei 2008, 23:53
Zolang je geen hot element in de brug gooit zal het outputverschil wel mee vallen.