PDA

View Full Version : inspelen nieuwe speakers



pe_10
16 mei 2008, 18:02
Gisteren mijn nieuwe speakers (V30) ontvangen.

Ik heb al eens gelezen over speakers inspelen. Kan me niet goed herinneren wat daar juist over gezegd was. Iets met een break-in-point of zo iets?
Hoe begin je hier het beste aan? Hoog/laag volume? Akkoorden/noten? ...
aanpassen

Puerco
16 mei 2008, 19:21
Van de Celestion site:

How do I break in my speakers?


Important Note! Before breaking it in it's advisable to "warm up" the speaker gently for a few minutes with low-level playing or background hum.

Break in a speaker with a fat, clean tone: turn up the power amp volume to full, and control the level with the preamp gain. Use a level that will be quite loud, but not painful in a normal size room.

Have the bass and mid up full, and the treble at least half. On your guitar, use the middle pick up position (if your guitar has more than one pick up) and play for 10-15 minutes using lots of open chords, and chunky percussive playing. This will get the cone moving, and should excite all the cone modes and get everything to settle in nicely. The speaker will continue to mature over the years, but this will get it 95% of the way to tonal perfection in the shortest time.
Hierna zullen ze hoe meer je ze bespeelt steeds beter gaan klinken. V30's kunnen lang nodig hebben om optimaal te klinken (tot 50 à 100 uur op redelijk volume).

hendrix_appendix
16 mei 2008, 19:26
Het beste kun je je gitaar tegen een ventilator zetten waar je de beschermkap van af hebt gehaald. Zo een dag of 3 laten staan en je hebt mooi ingespeelde speakers.

gitaarfan
16 mei 2008, 20:21
Het beste kun je je gitaar tegen een ventilator zetten waar je de beschermkap van af hebt gehaald. Zo een dag of 3 laten staan en je hebt mooi ingespeelde speakers.
:seriousf: :seriousf: :seriousf: :seriousf:

the sure thing
16 mei 2008, 22:10
Ik heb het altijd maar onzin gevonden, het inspelen van speakers. Over een paar jaar adviseren ze je ook nog een "cooling down" :)

Robin.ke
17 mei 2008, 13:11
Ik heb het altijd maar onzin gevonden, het inspelen van speakers. Over een paar jaar adviseren ze je ook nog een "cooling down" :)
Met zo'n opmerking heb je dit topic waarschijnlijk weer gepromoveerd tot kansloos topic...... :stop:

pe_10
17 mei 2008, 14:19
Het beste kun je je gitaar tegen een ventilator zetten waar je de beschermkap van af hebt gehaald. Zo een dag of 3 laten staan en je hebt mooi ingespeelde speakers.


Ik heb het altijd maar onzin gevonden, het inspelen van speakers. Over een paar jaar adviseren ze je ook nog een "cooling down" :)


Met zo'n opmerking heb je dit topic waarschijnlijk weer gepromoveerd tot kansloos topic...... :stop:

Dank u Robin.

Deze keer was het eens niet een zoveelste 'ik wil een nieuwe amp en heb € xxx om te spenderen'.
Waarom zou je hier nog beginnen te posten als je dergelijke antwoorden kunt verwachten. Zo een stomme vraag leek het mij eerlijk gezegd niet. Dit is in mijn ogen ontmoedigend om op een forum te komen.

Als je wilt zeveren, doe dit dan in de café-sectie!

ketja
17 mei 2008, 14:23
Alsof je nog precies weet hoe je speakers 50 tot 100 uur geleden hebben geklonken...... Omgerekend zit er al snel een half jaar tussen de aankoop en het moment dat ze 'lekker' zouden klinken. Wat een onzin.

zjanke
17 mei 2008, 14:37
Je speakers (de ruberen randen) zullen wel soepeler worden en anders/beter gaan klinken.Of je dat dat moet doen door op minimaal vermogen te beginnen met rustig acooordjes spelen of dat je gewoon alles meteen open kunt gooien en kunt raggen is misschien wel een terechte vraag.
Ik heb de keren dat ik met nieuwe speakers te maken kreeg de rustige weg gekozen en dat is nog nooit fout gegaan :satisfie:

ketja
17 mei 2008, 14:47
Je speakers (de ruberen randen) zullen wel soepeler worden en anders/beter gaan klinken.Of je dat dat moet doen door op minimaal vermogen te beginnen met rustig acooordjes spelen of dat je gewoon alles meteen open kunt gooien en kunt raggen is misschien wel een terechte vraag.
Ik heb de keren dat ik met nieuwe speakers te maken kreeg de rustige weg gekozen en dat is nog nooit fout gegaan :satisfie:

Sinds wanneer heeft een gitaarspeaker een rubber rand?
Anders wordt wel vaker verward met beter.

Mitch
17 mei 2008, 14:48
Gaan we nou weer zo kinderachtig en kortzichtig doen met "onzin dit, onzin dat"? Speskers hebben gewoon tijd nodig voordat ze optimale klank levern. punt.
Er zijn geen speciale truken nodig behalve de zinnige opmerkingen op de Celestion site. Voor de rest is het een kwestie van geduld en veel gebruiken.

Chris Winsemius
17 mei 2008, 14:52
Of inspelen MOET laat ik maar even achterwege, speakers (en ook 'n aantal andere onderdelen) veranderen (wat) van klank na tig uur spelen.

Over de "juiste manier van inspelen": ? :)
Begin gewoon rustig en speel verschillende dingen/stijlen, daarna gewoon veel gebruiken met repeteren en optreden.

zjanke
17 mei 2008, 15:20
Sinds wanneer heeft een gitaarspeaker een rubber rand?


Hoe zit bij jouw speakers de conus vast aan het frame?

Kim Wilson
17 mei 2008, 15:40
Hoe zit bij jouw speakers de conus vast aan het frame?
Met geribbeld, verstevigd karton. Gitaarspeakers zitten (bijna?) nooit met een rubber rand opgehangen. Hifi speakers wel vaak.

zjanke
17 mei 2008, 15:45
Hmmm, moet ik ze de volgende keer toch eens beter bekijken... Dacht dat er echt een rubberen rand inzat, bij hifi speakers hangen conussen volgens mij vaak in foam.

Kim Wilson
17 mei 2008, 15:48
Foam of rubber idd. Bij Tannoy gebruiken ze een rubber rand, bij Jamo gebruiken ze foam. Maar gitaarspeakers hebben volgens mij altijd een geribbelde papieren rand. De conus loopt dus gewoon door in de rand.

zjanke
17 mei 2008, 15:54
Bij Eminence kon ik het terugvinden op de site en daar is het inderdaad "Paper" voor zover ik de modellen gecheckt heb. Ik heb blijkbaar heel slecht opgelet toen ik mijn speakers vervangen heb...:chicken:

Mitch
17 mei 2008, 16:15
Het ziet er misschien een beetje rubberachtig uit door de doping.

Thijssie
17 mei 2008, 16:47
Ik heb al eens gelezen over speakers inspelen. Kan me niet goed herinneren wat daar juist over gezegd was. Iets met een break-in-point of zo iets?
Hoe begin je hier het beste aan? Hoog/laag volume? Akkoorden/noten? ...
aanpassen

Het maakt niet zo veel uit hoe je ze inspeelt, gewoon de eerste paar uur niet op vol vermogen spelen. Ik heb ook wel eens een setje nieuwe speakers een paar dagen aan een gewone hifi versterker met een mp3 speler in een loop gehangen, gaat ook prima. Het is maar dat de conus soepel wordt, waardoor ze voller gaan klinken, niets meer niets minder.

the sure thing
17 mei 2008, 20:08
Het maakt niet zo veel uit hoe je ze inspeelt, gewoon de eerste paar uur niet op vol vermogen spelen. Ik vraag mij af of dit nodig is. Waar is deze "wijsheid" op gebaseerd?

Dat speakers na verloop van tijd wat soepeler worden (minder stug)
en dat MINIMALE klankveranderingen doet opleveren, OK (al trek ik dit ook in twijfel). Maar ik weet zeker dat gloednieuwe GITAARspeakers die gelijk vanuit de fabriek/doos op vol vermogen moeten werken, dit OP GEEN ENKELE MANIER de speaker kan beschadigen of op een andere manier nadelig kan zijn.

Mitch
17 mei 2008, 20:23
Dat twijfelen aan het feit dat er ook zelfs maar minimale verschillen zouden kunnen zijn doet me vermoeden dat je er zelf geen ervaring mee hebt en dit een voorordeel is. Da's dan weer mijn vooroordeel :D
Het verschilt per type speaker, maar als ik alleen al over mijn eigen speakers praat: behoorlijk verschil na een maand of twee, drie spelen, vooral in de 'breedte': vriendelijker tophoog, beter laag.

the sure thing
17 mei 2008, 20:34
Dat twijfelen aan het feit dat er ook zelfs maar minimale verschillen zouden kunnen zijn doet me vermoeden dat je er zelf geen ervaring mee hebt en dit een voorordeel is. Da's dan weer mijn vooroordeel :D
Het verschilt per type speaker, maar als ik alleen al over mijn eigen speakers praat: behoorlijk verschil na een maand of twee, drie spelen, vooral in de 'breedte': vriendelijker tophoog, beter laag. Zucht...

Denk je nou echt dat je zo'n supergehoor hebt dat je na een paar maanden nog hebt onthouden hoe je speakers daarvoor klonken? Ik heb het hier over een A/B test. Dit betekent schakelen tussen verschillende speakers binnen een paar seconden. En mijn vooroordeel is dat jij dat nooit hebt gedaan met een nieuwe speaker en een ingespeelde speaker die verder identiek zijn....

pimmetje
17 mei 2008, 20:57
Hier een stukje van de Speaker Q&A van Ted Weber (geen lulletje toch?).

From: Jeff Brinson
I recently purchased a replacement 12" speaker for my amp. I like its tone, but it seems a little shy on the low end and a little tight overall. Is there anything I can do to loosen it up or improve its tone? I've heard of people beating on the magnet and other methods, but I'd like to know what you suggest.

Jeff, most speakers are a little tight when new due to the stiffness of the cone surround and spider. After several hours of playing at high levels, they begin to loosen up and have more overall body and sound projection. I've heard of beating on the magnet also, and quite frankly, I'm not sure what benefit it is supposed to yield. An AlNiCo magnet is a metal alloy, so it conducts electricity. This means that physical shock will cause the magnet to induce an electrical current into itself, which will in turn generate a magnetic field, and that field, if strong enough, can partially demagnetize the magnet. A ceramic magnet, on the other hand, is essentially non conductive and therefore has a very high resistance. That's the reason powdered ferrites are used in high frequency coils and transformers, so currents won't be induced in the core and adversely affect the transformer action at high frequencies. Ceramic speaker magnets are also made of powdered ferrites. If a person was purposely trying to decrease some of the magnetism of a speaker, the intent is probably to lower the self damping of the speaker itself thereby allowing the speaker resonance to add some low end. In my opinion, that's a poor method of increasing the low end.
OK, on to 'breaking in' a speaker. If you really want to speed up the breaking in period, the easiest method is to connect the speaker to a filament transformer. Having said that, let's look at the precautions you need to take. Since you will be driving the speaker with a steady state signal, you don't want to drive it at its rated power or it will burn up the voice coil. 1/3 power rating is a safe figure to use. So, let's say you have a 50 watt speaker and it is 8 Ohm. 1/3 power is about 17 watts, and at 8 Ohm, that works out to be around 11.5 volts. Using a 12.6 volt transformer will put 20 watts into the speaker. I wouldn't have a problem with that in our products, but just to be safe, you might want to go with a 6.3 volt filament voltage, which will put about 5 watts into your speaker. Another option is to use a variac into the primary side of the 12.6 volt filament transformer and dial in the voltage you want on the secondary. That way, you can dial in the 11.5 volts we originally calculated at the 1/3 power level. I'd also suggest performing the operation in a garage or closet, because listening to the loud 60hz hum from the speaker will grate on your nerves very quickly. Also, if you leave the speaker out of the cabinet, the rear radiation of the speaker will cancel alot of the front radiation and reduce the noise. You need to lay the speaker face up though, so the cone can move as much as possible since the whole idea of this operation is to loosen up the cone and spider. Laying the speaker face down would trap air between the cone and the surface of the table and restrict cone movement. You're going to be surprised how much the cone moves and how loud the speaker is, even at 1/3 power.
Here's the math for determining the correct voltage to use in case you have a different wattage and impedance rating than our example above:
1. Take the power rating of the speaker and divide it by 3.
2. Take that number and multiply it by the speaker's Ohm rating (4, 8, or 16)
3. Use your calculator to find the square root of that number.
4. The result is the voltage you need to use to drive the speaker at 1/3 its rated power.

Mitch
17 mei 2008, 21:04
Zucht...

Denk je nou echt dat je zo'n supergehoor hebt dat je na een paar maanden nog hebt onthouden hoe je speakers daarvoor klonken? Ik heb het hier over een A/B test. Dit betekent schakelen tussen verschillende speakers binnen een paar seconden. En mijn vooroordeel is dat jij dat nooit hebt gedaan met een nieuwe speaker en een ingespeelde speaker die verder identiek zijn....
Zucht wat je wil, maar je hele voorstel tot A/B lijkt verrekte veel op een ontwijken van mijn vraag.
En ja hoor, ik kan het verschil over de loop van de maanden best beoordelen. Dat heeft namelijk niets met een super gehoor te maken, maar met een super geheugen. Ik moet de hele dag op mijn werk kleine verschillen waarnemen en soms ook verschillen ten opzichte van situaties, maanden geleden. Ik durf dus best te beweren dat ik een behoorlijk getraind geheugen heb.
Prima als je iets in twijfel trekt, maar je mot met nul bewijs en nul ervaring over de brug als tegen argument, alleen met aannames en vooroordelen.

the sure thing
17 mei 2008, 22:43
Bovenstaand verhaal is het vervangen van een oude speaker voor een nieuwe. ... en jij geeft ook weer geen antwoord op mijn vraag.... En ja, zo blijf ik zuchten. Vooral als er beroemdheden erbij gehaald moeten worden, "want die moeten het weten". Omdat ikzelf liever zelf conclusies trek dan "grootheden" citeren, hierbij mijn 1e onderzoek:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108325


Laten we een keer een test doen: 2 nieuwe speakercabinets: beiden bespelen en kijken OF we verschil horen. Zo niet, dan is test 1 geslaagd (want dan zijn ze identiek). Een speakercabinet zetten we weg, de ander wordt een tijd belast. Daarna (na maanden) halen we de ander er weer bij en dan kijken (door middel van blind schakelen) OF je een verschil hoort. Ik durf te wedden dat je het verschil NIET hoort.

Ikzelf heb bovenstaande test niet gedaan. Ikzelf heb een jaar geleden een nieuwe cab aangeschaft met 2 V30 speakers erin, maar ik hoor echt het verschil niet tussen toen en nu.

budje
18 mei 2008, 01:05
ik denk dat t net zo'n verhaal is als dat ik veel mensen ben tegengekomen die een nieuwe gitaar gaan "inspelen" alsof een stuk hout in een paar weekjes de vorm van je hand aanneemt. De gitaar/speaker past zich niet aan de gitarist aan, maar de gitarist moet wennen aan de kenmerken van dit specifieke apparaat en leren die optimaal te gebruiken. Als de gitarist zich heeft aangepast aan deze kenmerken zal het inderdaad beter klinken. Maar dat ligt niet aan de spullen maar aan de gebruiker zelf!!!

Dat is toch simpel?

(als er hier iemand is die aan mijn peavey uit 1980 kan horen of ie goed is "ingespeeld" 28 jaar geleden dan... dan... heeft ie goede oren!)

Kaboemba
18 mei 2008, 08:24
Kijk eindelijk de kans om dit verhaal uit te testen.

Ik zou zeggen stel je versterker in, schrijf op hoe je hem hebt ingesteld, welke gitaar, welke snaren (hoe oud ze zijn\) enz enz en neem je geluid op (ook vazn de opname de instellingen opschrijven).

Speel de hele zooi in en maak over xx uur een zelfde opname.
Ik wil het resultaat graag horen. Op voorhand zeg ik, wat een hoop crap. Dus dit is de kans om het tegendeel te bewijzen.

Kaboemba
18 mei 2008, 08:32
Dat twijfelen aan het feit dat er ook zelfs maar minimale verschillen zouden kunnen zijn doet me vermoeden dat je er zelf geen ervaring mee hebt en dit een voorordeel is. Da's dan weer mijn vooroordeel :D
Het verschilt per type speaker, maar als ik alleen al over mijn eigen speakers praat: behoorlijk verschil na een maand of twee, drie spelen, vooral in de 'breedte': vriendelijker tophoog, beter laag.

Weet je wat nu zo geweldig is, ze worden alleen maar beter en bij iedereen.
Nooit wordt het slechter, dat is bij speakers zo, bij elementen bij gitaren enz enz. Toch opvallend he, als het b.v. over het geluid van een versterker gaat heeft opeens iedereen een eigen voorkeur maar bij het inspelen van speakers niet, die worden alleen maar beter. Raar heel raar.

Ik geloof best dat het geluid VERANDERD maar waarom het toch alleen maar als verbetering wordt gezien. En als het ingespeeld is blijft het dan altijd het zelfde ?

the sure thing
18 mei 2008, 09:39
Kaboemba en Budje, ik hou van jullie !

Thijssie
18 mei 2008, 09:46
Zucht...

Denk je nou echt dat je zo'n supergehoor hebt dat je na een paar maanden nog hebt onthouden hoe je speakers daarvoor klonken? Ik heb het hier over een A/B test. Dit betekent schakelen tussen verschillende speakers binnen een paar seconden. En mijn vooroordeel is dat jij dat nooit hebt gedaan met een nieuwe speaker en een ingespeelde speaker die verder identiek zijn....

Bij sommige type speakers hoor je na een uurtje spelen al dat het geluid veranderd, sterker nog, zelfs bandleden kunnen dat horen. (moeten ze niet vooringenomen zijn en een beetje hun oortjes gebruiken :) )

Kim Wilson
18 mei 2008, 10:09
Inspelen van speakers is geen onzin, echt niet. Nieuwe speakers klinken nog strak en geknepen, en dat moet je er even uitspelen. Op den duur gaan de speakers steeds beter in balans klinken. En daar heb je echt geen A/B test voor nodig.

budje
18 mei 2008, 10:56
Dus als nieuwe speakers strak en geknepen klinken, zou jij dus aan opnames van verschillende mensen moeten kunnen horen of ze over ouwe of nieuwe speakers spelen? (helaas heb ik geen goeie microfoon hier dus je zal t zelf moeten testen) Dat ga je moeilijk waar kunnen maken!

In prakties alle bandjes waar ik in speelde kon mijn bassist niet eens het verschil tussen single coils en humbuckers horen (als een van hun dit leest krijg ik het te horen...) en veel mensen geloven nog steeds niet dat de solo in stairway to heaven is opgenomen op een telecaster en niet op een les paul. In een wereld waar mensen zulke overduidelijke details al niet horen, kunnen ze dan horen of de ene speaker anders flubbert dan de andere?

Niet dat ik wil zeggen dat ik beter hoor als anderen, want ook ik hoor vaak dat verschil niet in opnames! (op sommige thin lizzy albums viel het me pas na 15 jaar luisteren op dat er vaak 3 gitaren zijn te horen i.p.v. 2!!)

Probeer het maar uit, neem welke versterker dan ook (je kent vast wel iemand die daaraan wil meewerken) van een type dat jij niks vind, je zal merken dat je na een uurtje precies klinkt zoals je fijn vind. Niet omdat de versterker zich aan jouw aanpast, maar omdat jij je aan de versterker aanpast. Stap gewoon even af van het vooroordeel dat je dat type versterker niets vind en doe alsof dit nou eenmaal is wat je hebt en je moet het er mee doen.

en voor de mensen die nu nog niet doorhebben of ik voor of tegen ben: Ik vind speakers inspelen onzin, maar maak er graag even kennis mee voordat ik er onverwacht over moet spelen. De speakers moeten mij inspelen!!!

(en het is best leuk om eerst naar een Johnny Cash tribute door Orange BLossom Special te gaan, dan heerlijk te slapen, en dan op het gitaarnet forum te lezen dat er iemand van je houdt :-))

Robin.ke
18 mei 2008, 11:16
Het is zinloos om hier elke keer weer over te discusseren.
Als alle speakerfabrikanten zelf al aangeven dat speakers pas na hun inspeelperiode hun uiteindelijke klank krijgen en er ook een goede onderbouwing is voor het waarom de klank veranderd, snap ik niet dat allerlei leken hier op dit forum dit continu in twijfel trekken.
Deze leden hebben volgens mij gewoon een slecht gehoor en gebrek aan technische kennis.
AMEN !!!!!

Kaboemba
18 mei 2008, 11:16
Inspelen van speakers is geen onzin, echt niet. Nieuwe speakers klinken nog strak en geknepen, en dat moet je er even uitspelen. Op den duur gaan de speakers steeds beter in balans klinken. En daar heb je echt geen A/B test voor nodig.

Aha dus anderen hebben een vooroordeel wat niet onderbouwd (volgens mitch) is maar een a/b test heb je niet nodig.
Weet je ik geloof best dat het geluid veranderd (in de marge) maar er zijn zoveel andere factoren die (meer) invloed hebben, ruimte, gitaar, buizen, snaren en luchtvochtigheid. Tel daar bij op dat je spel ook van invloed is en zelfs je gehoor beinvloed lijkt te worden door je stemming (de jouwe niet de gitaar).
Ik zeg niet dat het onzin is, maar ik heb 2 dezelfde versterkers de 1 met een oude speaker en 1 met een nieuwe speaker en weet je wat nu zo raar is die nieuwe is nog nooit flink open geweest en heeft denk ik nog geen 30 uren gedraaid en toch klinkt hij beter. Dat is niet omdat de enne oud is en de ander nieuw maar omdat het geluid van de enne me meer aanstaat dan de ander.
Het zijn niet dezelfde speakers, maar zeker van vergelijkbare kwaliteit. De 1 klinkt dus niet beter omdat hij ingespeelt is, want dat is hij niet, hij klinkt beter omdat het geluid me meer aanstaat.

Btw, hoe testen jullie eigenlijk speakers in de winkel, die krengen zijn nieuw dus je kan niet weten hoe ze klinken.

pimmetje
18 mei 2008, 11:25
Het is zeker zo dat het wennen aan materiaal OOK een factor is. Misschien ook nog wel groter dan het inspelen van bepaald materiaal en het inspelen in het geheel slechts een kleine (deels afhankelijk van je eigen speelstijl). Maar dat betekent niet dat materiaal niet aan verandering onderhevig is en dat dat bij bepaalde produkten tot een voordeel bij inspelen kan leiden.

Het lijkt me dat iedereen aan kan geloven dat karton en lijmranden bij veel beweging iets "losser" worden; iets gemakkelijker buigzaam, misschien zelfs een fractie opgerekt. En dat kan dan dus effect op het geluid en de reactie van de speaker hebben.

Als je overigens een man als Ted Weber als authoriteit op speakergebied wegwuift als beroemdheid zonder duidelijke meerwaarde aan authoriteit, dan wil je volgens mij iets te graag NIET in het fenomeen geloven.

Maar 't is idd alleen te meten met een blinde A/B test. Lijkt me eigenlijk wel 's grappig om te doen. Ik heb wel veel op die manier zitten kloten met verschillende speakers, maar eigenlijk nooit met dezelfde en dan ingespeeld of niet.

[edit]na 't verhaal van kaboemba: die verandering hoeft idd niet eens te betekenen dat 't geluid beter voor je wordt. Strakke metal op een paar half verteerde speakers uit '53 gaat idd waarschijnlijk niet lekker werken (nog los van dat die speakers op zich al minder geschikt zullen zijn).[edit]

Kaboemba
18 mei 2008, 11:27
Het is zinloos om hier elke keer weer over te discusseren.
Als alle speakerfabrikanten zelf al aangeven dat speakers pas na hun inspeelperiode hun uiteindelijke klank krijgen en er ook een goede onderbouwing is voor het waarom de klank veranderd, snap ik niet dat allerlei leken hier op dit forum dit continu in twijfel trekken.
Deze leden hebben volgens mij gewoon een slecht gehoor en gebrek aan technische kennis.
AMEN !!!!!

Ik twijfel niet eraan dat het geluid veranderd, ik twijfel aan hoeveel het geluid veranderd. Dit is naar mijn idee echt dik in de marge en het is o zo verrassend dat het geluid uiteraard alleen maar beter wordt.
Btw technische kennis heeft er niets mee te maken of moet je smaak (want daar draait het om bij geluid) tegenwoordig al technisch onderbouwen ?

AMEN !!!!!

Kaboemba
18 mei 2008, 11:31
Het is zeker zo dat het wennen aan materiaal OOK een factor is. Misschien ook nog wel groter dan het inspelen van bepaald materiaal en het inspelen in het geheel slechts een kleine (deels afhankelijk van je eigen speelstijl). Maar dat betekent niet dat materiaal niet aan verandering onderhevig is en dat dat bij bepaalde produkten tot een voordeel bij inspelen kan leiden.

Het lijkt me dat iedereen aan kan geloven dat karton en lijmranden bij veel beweging iets "losser" worden; iets gemakkelijker buigzaam, misschien zelfs een fractie opgerekt. En dat kan dan dus effect op het geluid en de reactie van de speaker hebben.

Als je overigens een man als Ted Weber als authoriteit op speakergebied wegwuift als beroemdheid zonder duidelijke meerwaarde aan authoriteit, dan wil je volgens mij iets te graag NIET in het fenomeen geloven.

Maar 't is idd alleen te meten met een blinde A/B test. Lijkt me eigenlijk wel 's grappig om te doen. Ik heb wel veel op die manier zitten kloten met verschillende speakers, maar eigenlijk nooit met dezelfde en dan ingespeeld of niet.

[edit]na 't verhaal van kaboemba: die verandering hoeft idd niet eens te betekenen dat 't geluid beter voor je wordt. Strakke metal op een paar half verteerde speakers uit '53 gaat idd waarschijnlijk niet lekker werken (nog los van dat die speakers op zich al minder geschikt zullen zijn).[edit]

Volgens mij zitten we echt ongeveer op de dezelfde lijn hoor Pim.

pimmetje
18 mei 2008, 11:40
Tja, is weer 's geen verassing :D.

Maar dat "in de marge" van die verandering wil ik toch nog wat meer over kwijt. Dat scheelt wellicht ook per (type) speaker. Ik kan me voorstellen dat een speaker die vooral voor strak geluid is gemaakt hier ook minder "last" van heeft dan bijvoorbeeld een reproductie van en een vintage alnico.

Voor de een zal misschien al dikker karton gebruikt worden, andere (hoeveelheden) lijm, meer/minder/andere ribbels op specifieke plekken, etc...

En als je 't hebt over het verschil in projectie dat (eventueel) hoorbaar is na inspelen, zal 't wellicht ook schelen of de nieuwe speaker(s) alleen in een cab zitten of met meer te gelijk.

Dus zal bij deze discussie misschien ook wel een logische scheidslijn zitten tussen mensen met verschillende stijlen en (daardoor) hele verschillende spullen met verschillende eigenschappen... ook als 't op inspeel-voordelen aankomt.

the sure thing
18 mei 2008, 12:14
Dus zal bij deze discussie misschien ook wel een logische scheidslijn zitten tussen mensen met verschillende stijlen en (daardoor) hele verschillende spullen met verschillende eigenschappen... Precies. Allemaal factoren die voor veel grotere verschillen zorgen dan een lijmlaag die wat losser zou komen te zitten.

En boven alles: door middel van een experiment is er ECHT achter te komen! Wie doet mee :)

budje
18 mei 2008, 12:15
het zal heus zo zijn dat spullen in de loop der tijd anders gaan klinken (er moesten vorig jaar toch echt andere buizen in mijn amp) maar inderdaad in de marge, ik geloof echt niet dat iemand kan horen of een speaker oud of nieuw is in termen van hij heeft 20, 200, of 2000 uren gespeeld, Er is heus wel verschil tussen type speakers, of leeftijd van die dingen (gebruik andere materialen)

dus speakers inspelen, sorry liefhebbers, maar ik vind t onzin

Onthoud echter een ding: Als jij gelooft dat je t moet doen moet je t vooral doen, het begin van zelfvertrouwen is dat jij denkt dat je over goede apparatuur speelt, en dat het behandeld word zoals jij dat wil.

Dus lekker doen wat jij belangrijk vind!!!

Mitch
18 mei 2008, 12:25
Verbazingwekkend hoe dit blijft doorsudderen.
Doet me een beetje denken aan de non-discussie die ik eens voerde met iemand ie niet 'geloofde' dat een beam blocker goed was voor de spreiding op basis van een half argument en een vooroordeel.

Ja, natuurlijk wen je aan bepaalde nieuwe gear. En nee, dingen worden niet alleen maar 'beter'.
Maar ja, binnen bandverband is het wel degelij merkbaar. Jammer voor degene wiens bassist het verschil niet kon horen tussen een humbucker en een single coil: dit is geen argument. Mijn bassiste hoorde juist wel degelijk het verschil toen mijn speakers net nieuw waren. Toen vond ze 'm knap irritant in het tophoog, drie maanden daarna niet meer. En nee, niet omdat ze toen alweer 2kHz van d'r gehoor kwijt was :listen:

Het is gewoon lastig uitvoerbaar, een dergelijke A/B test, maar ik zou er met alle plezier aan meewerken. Als iemand twee brandnieuwe Heritage M20's heeft mag -ie ze in mijn cab hangen.

pimmetje
18 mei 2008, 12:30
@sure thing & budje: ik zeg dus niet dat inspelen niet gebeurt of per se volkomen marginaal is. Die verschillen in materiaal zijn natuurlijk groter dan dit inspeel-effect, maar dat weet je al bij aankoop. Alleen zal door die verschillen in materiaal ook het effect van inspelen anders zijn.

Ik en onze mondharmonika-speler hebben ooit nieuwe webertjes ingespeeld met een transformatortje: de zooi aangesloten, en het drive-in voltage berekend en van zaterdagavond t/m maandagochtend laten liggen in een lege produktieruimte (vluchten voor de brom).

We hadden maandagavond op de oefenavond zeker 't idee dat er verschil was. Dus weer geen A/B test, maar 't leek ons echt te schelen en er zat geen maanden wen-periode tussen.

budje
18 mei 2008, 13:00
Dus als we gewoon allemaal ons eigen systeem aanhouden dan komt t goed :-)

Ik zal maar geen topic starten wat een beam blocker is zeker? (ik zoek wel hahahaha)

Fijne dag allemaal verder! (er is vast wat beter te doen als over versterkers te lullen)

DJ_HOEK
18 mei 2008, 13:07
wat ik me nou afvraag.... het gaat hier nu om het inspelen van je speakers en dat het dan na een aantal speeluren beter moet gaan klinken, maar is er ook een soort omgekeerd effect? dus dat na een bepaald aantal uren het geluid achteruit gaat?
kan zijn dat ik een hele domme vraag stel... :chicken:

kassie
18 mei 2008, 13:39
heb net in m'n versterker nieuwe cap's erin zitten. De desbetreffende techneut waar ik hem weg heb zei dat de sound nog wat veranderd op den duur... kortom ze moeten even ingespeeld worden denk ik. Toen ik hem aansloot dacht ik: Hé is dit nu de sound?? Na 5 uurtjes spelen dacht ik. Ja dit is de sound. Hierbij heb ik het niet zozeer over het tweaken en dergelijke. Meer over de dynamiek van de sound, iets voller enzo. Ik denk dat het voor speakers ook zo zal zijn.

Maar zowiezo moet je ook aan bepaalde dingen wennen. Daarna komt vaak veel meer waardering voor een bepaalde sound. En is de akoestiek van de ruimte ook van belang.

ketja
18 mei 2008, 14:18
Volgens mij is er maar één manier om deze hele discussie voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen: meten is weten.

the sure thing
18 mei 2008, 16:04
Het is gewoon lastig uitvoerbaar, een dergelijke A/B test, maar ik zou er met alle plezier aan meewerken. Als iemand twee brandnieuwe Heritage M20's heeft mag -ie ze in mijn cab hangen. Kijk, zo'n test is helemaal niet moeilijk. Je zou bijvoorbeeld ook met de cab naar een zaak kunnen rijden en naast een identieke cab (nieuw) kunnen zetten. Ik neem aan dat bijvoorbeeld Bogner of Marshall de laatste 2 jaar hun cabs identiek maken. Dan kan je met je ingespeelde naar een muziekzaak en die naast een nieuwe zetten.

Enige tijd geleden beweerde je dat een OCD prima klonk op een transistorbak. Ik neigde het er niet mee eens te zijn, maar je hebt het ZELF ondervonden. Kijk, daar hebben we wat aan. Dan weet je ook waar over je lult. In het geval van speakervcergelijking heb je de ervaring niet.

dunnoaname
18 mei 2008, 16:43
...
Ikzelf heb bovenstaande test niet gedaan. Ikzelf heb een jaar geleden een nieuwe cab aangeschaft met 2 V30 speakers erin, maar ik hoor echt het verschil niet tussen toen en nu.

Ik vind het vreemd dat je eerst beweert dat Mitch nooit het geluid zich zo goed zou kunnen herinneren om een verschil te beoordelen, en dat je nu zegt dat je in een jaar geen verandering hebt gehoord. Daarmee suggereer je dus dat JIJ wel een geluid van een jaar geleden kan vergelijken met het geluid nu.

Bovendien gaat het volgens mij niet om het herinneren van het geluid zelf, maar om je beoordeling van het geluid. Ik weet nu al niet meer precies hoe de OCD die ik in december 2007 heb getest EXACT klonk. Ik kan me echter wel herinneren wat ik toen over dat pedaal heb gedacht, en waarom ik hem niet gekocht heb.
Datzelfde kan gelden voor speakers. Stel dat ik nu van mijn nieuwe speakers vind dat ze nogal strak en schel klinken, en over een paar weken dat ze warm en los klinken, weet ik mischien niet meer exact de klank te herinneren maar wel mijn gedachten over de klank.

Overigens wil ik me inhoudelijk niet mengen in deze discussie, aangezien ik geen ervaring heb met het inspelen van speakers. Mijn sound is wel steeds beter geworden in vergelijking met toen mijn versterker nieuw was, maar ik heb nu ook andere snaren, pedalen, kabels, plectra, techniek enzovoort.

Kortom, the sure thing, ik vind het tof dat je probeert objectiever en onderzoekender en kritisch naar tone-tips te kijken, maar je springt denk ik te snel naar conclusies die het tegenovergestelde zijn van wat sommige 'tone-snobs' beweren. Dat komt je objectiviteit en daarmee geloofwaardigheid niet ten goede.

dml
18 mei 2008, 16:52
Volgens mij is er maar één manier om deze hele discussie voor eens en voor altijd uit de wereld te helpen: meten is weten.

Plus één. Ook wel +1.

marter544
18 mei 2008, 17:17
Mijn ervaring is dat speakers als ze er een paar draaiuren op hebben zitten, wél lekkerder gaan klinken. Vaak hebben ze als ze net nieuw zijn net een extra randje tophoog, en klinkt et wat blikkeriger zegmaar, iig das mijn ervaring. Hoe je het inspeelt maakt denk ik niet, dat gebeurt vanzelf wel lijkt me als ze in beweging zijn. Dat het sneller gaat als je veel lage tonen en percussieve dingen speelt, kan ik inkomen, maar of ze ook beter inspelen, denk het niet. Ik heb het niet alleen gemerkt bij gitaarspeakers, maar ook bij normale. Na een tijdje klinken ze gewoon lekkerder in je gehoor.

the sure thing
18 mei 2008, 17:34
Mijn ervaring is dat speakers als ze er een paar draaiuren op hebben zitten, wél lekkerder gaan klinken. Vaak hebben ze als ze net nieuw zijn net een extra randje tophoog, en klinkt et wat blikkeriger zegmaar, iig das mijn ervaring. Hoe je het inspeelt maakt denk ik niet, dat gebeurt vanzelf wel lijkt me als ze in beweging zijn. Dat het sneller gaat als je veel lage tonen en percussieve dingen speelt, kan ik inkomen, maar of ze ook beter inspelen, denk het niet. Ik heb het niet alleen gemerkt bij gitaarspeakers, maar ook bij normale. Na een tijdje klinken ze gewoon lekkerder in je gehoor. 1 duidelijke nuance, ik heb het hier over gitaarspeakers en niet over audio-speakers. Da's n compleet ander verhaal.

Lexvandoef
18 mei 2008, 17:56
1 duidelijke nuance, ik heb het hier over gitaarspeakers en niet over audio-speakers. Da's n compleet ander verhaal.

Waarom is dat anders dan? Het zijn toch niet ineens compleet andere speakers qua opbouw en fysieke kenmerken (qua conus-ophang enzo)

johnnyz
18 mei 2008, 18:24
zodadelijk gaat iemand hier ook nog vertellen dat er geen verschil is in nieuwe of ingespeelde snaren :)

kassie
18 mei 2008, 18:39
zodadelijk gaat iemand hier ook nog vertellen dat er geen verschil is in nieuwe of ingespeelde snaren :)

Snaren die voor eeuwig vers zouden zijn. Een goddelijke gedachte.

johnnyz
18 mei 2008, 18:50
daar ben ik het dan weer niet mee eens, ik vind het geluid van niewe snaren niet beter (Dat wil ook weer niet zeggen dat ik hele oude mooi vind klinken).
Met speakers is het geluid natuurlijk ook persoonlijke smaak maar dat er verschil is is natuurlijk duidelijk, los van het feit of je speakers in wilt/moet spelen.

jerome
18 mei 2008, 19:04
Het verschil tussen nieuwe en ingespeelde (blue) alnico speakers is goed te horen en vooral ook te voelen wat de reactie betreft.
Een nieuwe alnico klinkt wat vlakker en middig en er zit wat minder laag in, het hoog klinkt vlak en het hele geluid mist wat dynamiek en wat karakter.
Logisch want de conus is in het begin gewoon nog te stug.
Na een paar maanden wordt de conus soepeler en dan gaat zo'n speaker hoorbaar soepeler, warmer en dynamischer klinken en krijgt het eindelijk zijn specifieke karakter.
En als ze eenmaal ingespeeld blijft het geluid naar mijn idee constant.

Met nieuwe Greenbacks heb je dat denk ik ook al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Maar met g12-75 watters hoorde ik totaal geen verschil.
Waarschijnlijk omdat die van zich zelf stug zijn en blijven en daarom al zo strak en droog blijven klinken.
Ik heb ook ooit g12-65ers ingespeeld en daar hoor en voel je wel verschil maar veel minder als met een Blue Alnico.
Met V30's heb ik geen ervaring mee wat inspelen betreft

Ik denk dat niet alleen het soort speaker meespeelt maar ook het totale vermogen van de speakerset t.o.v de amp.
Met een relatief lichte speakerset (qua vermogen) t.o.v. van de amp het is verschil tussen nieuwe en ingespeelde speakers ook sneller hoorbaar
Overigens zullen de speakers ook eerder ingespeeld zijn

Jammer dat er weer mensen zijn die dit gelijk allemaal als onzin beschouwen en blijkbaar alle soorten speakers over 1 kam scheren...

LordRiffenstein
18 mei 2008, 19:16
Ik heb 2 2x12s van dezelfde bouwer, in eentje zitten Governors waarop ik al meer dan een jaar gespeeld heb. In de 2de heb ik enkele weken geleden ook Governors gestopt.

Het verschil tussen de nieuwe en oude speakers was ZEER duidelijk te horen, zelfs mijn vriendin hoorde het verschil en vond de nieuwe speakers maar niets. Na een 10-tal repetities en optredens plus nog wat uren thuis-gebruik, hoor ik erg weinig/geen verschil tussen de 2 kasten.

Robin.ke
18 mei 2008, 20:01
Ik heb 2 2x12s van dezelfde bouwer, in eentje zitten Governors waarop ik al meer dan een jaar gespeeld heb. In de 2de heb ik enkele weken geleden ook Governors gestopt.

Het verschil tussen de nieuwe en oude speakers was ZEER duidelijk te horen, zelfs mijn vriendin hoorde het verschil en vond de nieuwe speakers maar niets. Na een 10-tal repetities en optredens plus nog wat uren thuis-gebruik, hoor ik erg weinig/geen verschil tussen de 2 kasten.

Had mijn governors na 1 week bijna weer de deur uitgedaan vanwege het kutgeluid dat ze produceerden; akelig schel hoog en krakerig strakke bas, net of je de speaker over belast.
Heb na het lezen van diverse gebruikerservaringen ze toch maar in m'n cabinet laten zitten en een EQ in de loop gehangen om het ergste weg te filteren.
Na ca. 20 gebruiksuren begon het schelle wat je recht voor de speaker hoorde weg te trekken. Onder een hoek van ca. 45 graden was het er nog wel. Ook de bas begon losser te klinken. EQ kon er tussen uit.
Nu na ca. 100/150 speeluren klinken ze zoals ik het verwacht had, veel mid en absoluut niet schel meer met een mooie volle bas.
Het zal per merk/type speaker wel verschillen, maar ik weet 100% zeker dat ik de mijne naast nieuwe governors er absoluut uitvis.
Ieder moet er zelf maar van geloven wat ie wil, ik heb hiermee mijn eigen ervaring.

zjanke
18 mei 2008, 20:30
Waarom is dat anders dan? Het zijn toch niet ineens compleet andere speakers qua opbouw en fysieke kenmerken (qua conus-ophang enzo)

Daar ben ik al voor op mijn vingers getikt, de ophanging is dus wel anders :satisfie:

En volgens mij is dat juist een van de delen die effe soepeler (moeten) worden tijdens het inspelen

Lexvandoef
18 mei 2008, 20:45
Daar ben ik al voor op mijn vingers getikt, de ophanging is dus wel anders :satisfie:

En volgens mij is dat juist een van de delen die effe soepeler (moeten) worden tijdens het inspelen

hehe, had ik ff overheen gelezeen.

Maar dan nog, moet rubber dan wel ingespeeld worden, en de papieren/kartonnen ophanging van een gitaarspeaker niet? Lijkt me stug, beide worden elastischer na een tijdje.

zjanke
18 mei 2008, 20:53
Laat daar nou net de discussie over gaan :hippie:

Lexvandoef
18 mei 2008, 21:02
Laat daar nou net de discussie over gaan :hippie:

Ja dat snap ik ;), maar ik snap niet waarom the_sure_thing hifi speakers dan een compleet ander verhaal vindt. :hippie:

the sure thing
19 mei 2008, 00:34
Ja dat snap ik ;), maar ik snap niet waarom the_sure_thing hifi speakers dan een compleet ander verhaal vindt. :hippie:Hifi speakers zijn vaak van andere (hoogwaardigere) materialen gemaakt, werken in een VEEL breder frequentiegebied, moeten veel beter nuances kunnen weergeven, mogen zo min mogelijk kleuren (zo neutraal mogelijk zijn). En dat is nog maar het begin :).

Thijssie
19 mei 2008, 07:27
Hifi speakers zijn vaak van andere (hoogwaardigere) materialen gemaakt, werken in een VEEL breder frequentiegebied, moeten veel beter nuances kunnen weergeven, mogen zo min mogelijk kleuren (zo neutraal mogelijk zijn). En dat is nog maar het begin :).

Hoogwaardiger? Je bedoelt foamranden die door de invloed van UV licht uit elkaar vallen?
Breder frequentiegebied? Dacht het niet, in de hifi wereld is de tijd van breedbandspeakers al jaren voorbij en er meerdere drivers gebruikt worden om het gehele frequentiegebied weer te geven.

En ze mogen idd niet kleuren, maar wat dat allemaal te maken heeft met, dat het voor het menselijk gehoor duidelijk is of een speaker ingespeeld is of niet, dat vertel je er niet bij. En dat kun je ook niet want of het nu een hifi of gitaarspeaker is, het principe blijft hetzelfe. Een stukje karton met een spoeletje dat in een magneet beweegt opgehangen in een metalen frame.

the sure thing
19 mei 2008, 08:45
Thijssie, je bent zo vreselijk voorspelbaar met je kritiek....

Thijssie
19 mei 2008, 09:54
Thijssie, je bent zo vreselijk voorspelbaar met je kritiek....

Ja, kronkel nog maar even flink :)

kassie
19 mei 2008, 12:01
Het verschil tussen nieuwe en ingespeelde (blue) alnico speakers is goed te horen en vooral ook te voelen wat de reactie betreft.
Een nieuwe alnico klinkt wat vlakker en middig en er zit wat minder laag in, het hoog klinkt vlak en het hele geluid mist wat dynamiek en wat karakter.
Logisch want de conus is in het begin gewoon nog te stug.
Na een paar maanden wordt de conus soepeler en dan gaat zo'n speaker hoorbaar soepeler, warmer en dynamischer klinken en krijgt het eindelijk zijn specifieke karakter.
En als ze eenmaal ingespeeld blijft het geluid naar mijn idee constant.

Met nieuwe Greenbacks heb je dat denk ik ook al heb ik daar zelf geen ervaring mee.
Maar met g12-75 watters hoorde ik totaal geen verschil.
Waarschijnlijk omdat die van zich zelf stug zijn en blijven en daarom al zo strak en droog blijven klinken.
Ik heb ook ooit g12-65ers ingespeeld en daar hoor en voel je wel verschil maar veel minder als met een Blue Alnico.
Met V30's heb ik geen ervaring mee wat inspelen betreft

Ik denk dat niet alleen het soort speaker meespeelt maar ook het totale vermogen van de speakerset t.o.v de amp.
Met een relatief lichte speakerset (qua vermogen) t.o.v. van de amp het is verschil tussen nieuwe en ingespeelde speakers ook sneller hoorbaar
Overigens zullen de speakers ook eerder ingespeeld zijn

Jammer dat er weer mensen zijn die dit gelijk allemaal als onzin beschouwen en blijkbaar alle soorten speakers over 1 kam scheren...

Ik heb v 30's in m'n cab en met inspelen kan ik me niet zo herinneren, maar ik weet wel dat de speakers een behoorlijke volume moeten hebben zodat ze de ideale punch en dynamiek kunnen leveren. Niet alleen de inspeeltijd is van belang maar ook de hoeveelheid belasting als ze ingespeeld zijn opdat ze ideaal klinken. Dit geld ook voor buizenversterkers die doorgaans hard moeten gaan. zo is het ook voor speakers. Hierbij ervan uitgaande dat het niet persé hard moet, maar wel wenselijk voor de optimale sound, voordat ik weer mensen tegen de kop aan stoot.

kassie
19 mei 2008, 12:03
daar ben ik het dan weer niet mee eens, ik vind het geluid van niewe snaren niet beter (Dat wil ook weer niet zeggen dat ik hele oude mooi vind klinken).
Met speakers is het geluid natuurlijk ook persoonlijke smaak maar dat er verschil is is natuurlijk duidelijk, los van het feit of je speakers in wilt/moet spelen.

ja ik ook hoor. het mooist klinken snaren als ze een uurtje of 2 grondig bespeelt zijn vind ik. is net dat kletterende 'nieuwe' er van af en spelen ze lekker.

Lexvandoef
19 mei 2008, 13:39
Hifi speakers zijn vaak van andere (hoogwaardigere) materialen gemaakt, werken in een VEEL breder frequentiegebied, moeten veel beter nuances kunnen weergeven, mogen zo min mogelijk kleuren (zo neutraal mogelijk zijn). En dat is nog maar het begin :).

Ja maar het physische principe van een speaker blijft hetzelfde, frequentiegebieden en kleuring zijn eigenschappen van speakers die te beinvloeden, maar hoe een speaker werkt blijft hetzelfde. Daarom zie ik niet in waarom de ene wel ingespeeld moet worden en de andere niet. Als je een gitaarspeaker als hifi speaker zou gebruiken, en zo zou tunen dat het wel goe klinkt, dan moet hij dus, volgens jou, ineens wel ingespeeld worden?

JohnLord
19 mei 2008, 13:50
Even offtopic@Kassie: De JCM900 die ik gisteren van je kocht klinkt perfect op mijn zelfbouwcab met (nieuwe) Greenbacks, ben er erg blij mee!

the sure thing
20 mei 2008, 00:02
Ja maar het physische principe van een speaker blijft hetzelfde, frequentiegebieden en kleuring zijn eigenschappen van speakers die te beinvloeden, maar hoe een speaker werkt blijft hetzelfde. Daarom zie ik niet in waarom de ene wel ingespeeld moet worden en de andere niet. Als je een gitaarspeaker als hifi speaker zou gebruiken, en zo zou tunen dat het wel goe klinkt, dan moet hij dus, volgens jou, ineens wel ingespeeld worden? Poep en pis zijn beide ontlasting: het principe is hetzelfde. Dus kan je net zo goed door je piemel poepen... Zo lust ik nog wel een paar lulkoekverhalen/drogredeneringen. Lezen is ook een vak apart.... Hoe kom je erbij dat ik beweer dat er iets ingespeeld moet worden? Ik geef aan dat hifi-speakers anders zijn dan gitaarspeakers. Net zoals poep en pis ook verschillen....

Heb je wel eens je hifi setje uit 2008 op 30 jaar oude hifi speakers aangesloten :)


Anyway: er lopen hier verschillende definities van "inspelen" door elkaar.

NIEUWE speakers inspelen om ze soepeler te maken waardoor de klank verbetert (verandert), is de discussie waar we het over hebben. Ik beweer geen verschil te horen. Jerome daarentegen brengt in mijn beleving juiste nuanceringen aan op het verhaal en komt met op eigen ervaringen gebaseerde waarnemingen. Al vind ik het wel vreemd dat de conus na verloop van tijd soepeler is, maar dan soepel blijft. "het steeds soepeler worden" kent blijkbaar een status quo en houdt een keer op. Ik vraag mij af of dat zo is.

jerome
20 mei 2008, 08:07
....Al vind ik het wel vreemd dat de conus na verloop van tijd soepeler is, maar dan soepel blijft. "het steeds soepeler worden" kent blijkbaar een status quo en houdt een keer op. Ik vraag mij af of dat zo is.

Het materiaal van de conus kan niet soepeler blijven worden, althans niet met de dezelfde progressie.
Op een gegegen moment is het materiaal zo soepel zoals het materiaal hoort te zijn en is de grootste rek eruit.
Waarschijnlijk gaat daarna het proces héél erg langzaam door maar die verschilllen zijn niet of nauwelijks meer hoorbaar.


Zie het als nieuwe schoenen, die zijn in het begin ook stug.
Op een gegeven moment zal het het leer lekker soepel zijn en dan lopen de schoenen lekker.
Vanaf dat moment zal het proces ook heel erg langzaam doorgaan net zo lang totdat ze versleten zijn.

Gelukkig verslijten speakers minder snel dan schoenen... :)

pimmetje
20 mei 2008, 08:56
Al vind ik het wel vreemd dat de conus na verloop van tijd soepeler is, maar dan soepel blijft. "het steeds soepeler worden" kent blijkbaar een status quo en houdt een keer op. Ik vraag mij af of dat zo is.Het kent dan geen volkomen status quo, maar de wijzigingen worden dan meer en meer marginaal (asymptoot). En zoals gezegd ligt ook al aan de speaker hoe snel deze wijzigingen marginaal worden.

Dit verschijnsel kennen we bij verschillende materialen... idd materialen voor schoeisel, maar denk ook 'ns aan een metalen veer. Of (meer in de buurt van conus-materiaal) de scharnierkant van het deksel van een kartonnen doos.

Mitch
20 mei 2008, 09:09
Ik heb 2 2x12s van dezelfde bouwer, in eentje zitten Governors waarop ik al meer dan een jaar gespeeld heb. In de 2de heb ik enkele weken geleden ook Governors gestopt.

Het verschil tussen de nieuwe en oude speakers was ZEER duidelijk te horen, zelfs mijn vriendin hoorde het verschil en vond de nieuwe speakers maar niets. Na een 10-tal repetities en optredens plus nog wat uren thuis-gebruik, hoor ik erg weinig/geen verschil tussen de 2 kasten.
Zal ik 'm dan maar bumpen? De tegenstanders komt 't blijkbaar niet uit :satisfie:

the sure thing
20 mei 2008, 09:55
Zal ik 'm dan maar bumpen? De tegenstanders komt 't blijkbaar niet uit :satisfie:Dat is nou ook weer onzin. Dit lijkt veel op de A/B test waar ik het over had. Als der kasten verder identiek zijn, hebben we hier een gevalletje praktijkervaring die betrouwbaar is. Dit is wat anders dan "onthouden" hoe je speakers 3 maanden geleden klonken :)

Mitch
20 mei 2008, 11:10
Tuurlijk, het nogmaals benadrukken dat ik en velen met mij het geheugen overschatten is ook een manier om te zeggen dat het misschien toch zo is dat speakers een zekere inwerk-periode nodig hebben. Gotta love Gitaarnet :hippie:

Yoeri, bedankt voor je bijdrage trouwens!

the sure thing
20 mei 2008, 11:36
Opmerkingen uit z'n verband rukken en dan met de eer strijken van andermans ervaringen is ook een leuke manier :stop: ... Wat ik ermee wil zeggen is dat ik een A/B test betrouwbaar vind en iemands lange termijn geheugen (en daarmee zoveel andere factoren die dan veranderen) niet.

Yes I love gitaarnet :chicken:

Kim Wilson
20 mei 2008, 11:45
Je merkt toch wel of een set speakers lekker klinkt in de band of niet? Een strakke, stugge geknepen bas en schel hoog, of een lekker gebalanceerd, dynamische sound. Dat verschil ga je, zeker binnen de bandmix, wel horen. Of misschien niet direct horen, maar wel merken. Ik ben het wel met je eens dat het thuis na 3 maanden lastig te beoordelen is, maar in de mix hoor je dat soort subtiele verschillen gelijk.

the sure thing
20 mei 2008, 12:41
... na een paar maanden zijn je buizen anders, je opstelling op het podium anders, misschien nieuwe snaren, een ander pedaaltje, per ongeluk je treble op 6 in plaats van 9.... Dat soort factoren hebben meer inlvoed.

Wat ik niet begrijp is het volgende: iedereen die een nieuwe cab koopt, luistert naar nieuwe niet-ingespeelde speakers. Hoe kan je dan op basis hiervan een cab kopen, als het zo zou zijn dat na een paar maanden het geluid toch weer anders is? Ik koop bijna al mijn gear 2e hands, maar voor cabs (speakers) zou dat zeker moeten gelden dan....

En het met aan ander forumlid eens, dat het geluid ALTIJD beter wordt. Ik heb niemand hier gehoord die een STRAK geluid wilde, en na verloop van tijd z'n cab weer verkocht (of de speakers verving) omdat ze te flubberig werden.

Kim Wilson
20 mei 2008, 13:20
... na een paar maanden zijn je buizen anders, je opstelling op het podium anders, misschien nieuwe snaren, een ander pedaaltje, per ongeluk je treble op 6 in plaats van 9.... Dat soort factoren hebben meer inlvoed.

Wat ik niet begrijp is het volgende: iedereen die een nieuwe cab koopt, luistert naar nieuwe niet-ingespeelde speakers. Hoe kan je dan op basis hiervan een cab kopen, als het zo zou zijn dat na een paar maanden het geluid toch weer anders is? Ik koop bijna al mijn gear 2e hands, maar voor cabs (speakers) zou dat zeker moeten gelden dan....

...
Mwoah, buizen anders lijkt me niet. Iig niet zodanig dat je dát zou horen. Andere eq-instellingen klinkt anders dan het specifieke karakter van je speakers. En pedalen neem je in dit verhaal natuurlijk niet mee.

Speakers zou ik voornamelijk kopen op basis van wat anderen ervan zeggen, of ik zou ze proberen te testen bij iemand. Ik heb dit weekend mijn Bandmaster op een 4x12 met V30's gehoord, en dat klonk ook fantastisch. Dus ik weet nu dat V30's ook goed bij een Bandmaster passen. Speakers kopen vind ik weer net iets anders dan een gitaar, omdat je niet echt makkelijk even kunt testen. Net als elementen. Bij dat soort dingen zijn andere factoren ook belangrijk, zoals je gitaar zelf, of de cab waar jij ze in gaat gebruiken.

LordRiffenstein
20 mei 2008, 13:48
Opmerkingen uit z'n verband rukken en dan met de eer strijken van andermans ervaringen is ook een leuke manier :stop: ... Wat ik ermee wil zeggen is dat ik een A/B test betrouwbaar vind en iemands lange termijn geheugen (en daarmee zoveel andere factoren die dan veranderen) niet.


Je lult anders wel een heel topic vol zonder zelf ooit een test gedaan te hebben. Hoe zegt men dat in Nederland ook al weer? "Niet gestoord door enige vorm van.."

In het rond lullen kan iedereen maar zelf testen ho maar, komt daar nog eens bij dat niet iedereen hetzelfde hoort of niet iedereen even goeie oren heeft. Omdat JIJ iets niet hoort, wil dit niet zeggen dat iemand anders iets kan horen. Miscchien moet je de stemmen in je hoofd eerst vragen om wat stiller te spreken :sssh: :seriousf:

Thijssie
20 mei 2008, 14:08
"Niet gestoord door enige vorm van.."

Niet gehinderd door enige kennis....

the sure thing
20 mei 2008, 16:08
Je lult anders wel een heel topic vol zonder zelf ooit een test gedaan te hebben. Hoe zegt men dat in Nederland ook al weer? "Niet gestoord door enige vorm van.."

In het rond lullen kan iedereen maar zelf testen ho maar, komt daar nog eens bij dat niet iedereen hetzelfde hoort of niet iedereen even goeie oren heeft. Omdat JIJ iets niet hoort, wil dit niet zeggen dat iemand anders iets kan horen. Miscchien moet je de stemmen in je hoofd eerst vragen om wat stiller te spreken :sssh: :seriousf: WAT LEUK!!!!!!! Zelf niet testen? Zie:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108325

Ik durf tenminste te testen en de heersende meningen in twijfel te trekken. In plaats van dat je meelult met iedereen, waar zijn jouw experimenten?

johnnyz
20 mei 2008, 18:04
ik vind het wel een beetje raar dat je wel gelooft dat buizen na verloop van tijd anders klinken en dat van speakers in twijfel trekt!

the sure thing
20 mei 2008, 20:00
Is er een hetze tegen mij bezig? Leuk vriendjespolitiek binnen gitaarnet....

Buizen "SLIJTEN" totdat ze het niet meer doen. Dat is een continu proces. Hoe meer branduren, hoe korter de levensduur.


Maar ik heb nog steeds geen antwoord op mijn onderstaande tekst:

Wat ik niet begrijp is het volgende: iedereen die een nieuwe cab koopt, luistert naar nieuwe niet-ingespeelde speakers. Hoe kan je dan op basis hiervan een cab kopen, als het zo zou zijn dat na een paar maanden het geluid toch weer anders is? Ik koop bijna al mijn gear 2e hands, maar voor cabs (speakers) zou dat zeker moeten gelden dan....

En het met aan ander forumlid eens, dat het geluid ALTIJD beter wordt. Ik heb niemand hier gehoord die een STRAK geluid wilde, en na verloop van tijd z'n cab weer verkocht (of de speakers verving) omdat ze te flubberig werden.

Thijssie
20 mei 2008, 20:17
Is er een hetze tegen mij bezig? Leuk vriendjespolitiek binnen gitaarnet....
Dat niet niet paranoide bent, betekend idd niet dat ze niet allemaal achter je aan zitten :seriousf:



Wat ik niet begrijp is het volgende: iedereen die een nieuwe cab koopt, luistert naar nieuwe niet-ingespeelde speakers. Hoe kan je dan op basis hiervan een cab kopen, als het zo zou zijn dat na een paar maanden het geluid toch weer anders is? Ik koop bijna al mijn gear 2e hands, maar voor cabs (speakers) zou dat zeker moeten gelden dan....
Je kunt natuurlijk prima allemaal nieuwe speakers met elkaar vergelijken omdat ze allemaal nog niet ingespeeld zijn.

Daarbij is het echt niet zo dat een speaker nadat deze ingespeeld, compleet anders klinkt. Ik heb hier ook al dingen gelezen (beter tophoog na inspelen) die ikzelf nog nooit ervaren hebt. Ik vond alle speakers altijd voller gaan klinken, wat losser vooral in het laag.

Bij de Jenssens en Celestions heb ik het verschil ook nooit zo spectaculair gevonden, maar ik heb een keer een setje Eminence GB12's nieuw gekocht en die hoorde je binnen 1 repetie "groeien" en dat merkte zelfs de hele band op.



En het met aan ander forumlid eens, dat het geluid ALTIJD beter wordt. Ik heb niemand hier gehoord die een STRAK geluid wilde, en na verloop van tijd z'n cab weer verkocht (of de speakers verving) omdat ze te flubberig werden.

Dat lijkt me meer in het ontwerp van de fabrikant te zitten, een speaker wordt ontworpen voor het geluid wat ze het langste voortbrengen en niet omdat hij de eerst 40 speeluur goed moet klinken.

Overigens heb ik vaak genoeg gehoord dat sommigen Greenbacks te modderig in het laag vinden klinken en dat zal iemand echt niet schreeuwen nadat hij een speaker 1 uur heeft geprobeerd (alhoewel je nooit weet op gitaarnet :)), dus dat kan dus wel.

LordRiffenstein
20 mei 2008, 20:48
WAT LEUK!!!!!!! Zelf niet testen? Zie:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=108325

Ik durf tenminste te testen en de heersende meningen in twijfel te trekken. In plaats van dat je meelult met iedereen, waar zijn jouw experimenten?

Ik wist niet dat we het hier over true-bypass hadden :???: :???:

Mijn experimenten staan hierboven, het is zelfs nog een keertje quoted door Mitch. Ik heb een echte a/b-test gedaan maar die post laat je 'toevallig' links liggen. Je zegt zelf dat je het verschil tussen nieuwe en oude speakers nooit getest hebt maar je trekt wel onmiddellijk andere (en gerespecteerde) mensen in twijfel. Is de aarde rond volgens jouw of wil je het eerst met je eigen ogen zien? Veel succes bij NASA.

the sure thing
20 mei 2008, 21:14
Gezien je agressieve domme schrijfstijl verderop wist ik niet dat je eerste mailtje van jou was. Dit schreef ik naar aanleiding van JOUW ervaring:

Dit lijkt veel op de A/B test waar ik het over had. Als der kasten verder identiek zijn, hebben we hier een gevalletje praktijkervaring die betrouwbaar is. Dit is wat anders dan "onthouden" hoe je speakers 3 maanden geleden klonken :)Dus JOUW ervaring vind ik een betrouwbare!

jerome
20 mei 2008, 23:55
Gezien je agressieve domme schrijfstijl verderop wist ik niet dat je eerste mailtje van jou was. Dit schreef ik naar aanleiding van JOUW ervaring:
Dus JOUW ervaring vind ik een betrouwbare!

J*z*s man, over aggresief gesproken!
Kan jij niet normaal reageren en discuseren?
Niet iedereen heeft dezelfde mening als jij (en gelukkig maar want dan zou iedereen dezelfde amp, cab en gitaar hebben en dan zou het hier knap saai worden...) dus kan je niet proberen daar een beetje begrip en respect voor op te brengen?

pol
20 mei 2008, 23:57
het hangt misschien ook wel van het type speaker af.

ik heb nooit heel veel verschil gemerkt bij mijn cabs met V30's, met eminences heb ik niet zoveel ervaring.

buizen blijven ook vrij lang constant vind ik, ze gaan eerder mechanisch (microphonie) kapot, of er duiken andere problemen op dan dat ze langzaam verzwakken, of je amp klinkt toevallig beter op een ander merk/type buis.

jerome
21 mei 2008, 00:10
het hangt misschien ook wel van het type speaker af..

Naar mijn ervaring klopt dat zeker! Zoals ik al eerder schreef merkte ik met G12-75ers geen verschil tussen nieuwe en ingespeelde speakers en met (Blue) Alnico's wel een behoorlijk verschil
En met G12-65ers een redelijk verschil, maar veel minder als bij de alnico's

Mitch
21 mei 2008, 01:16
Yoeri dom en agressief? Nou, houd dan maar het idee dat er 'een hetze' tegen je is, want die verdien je wel met je manier van posten. Nota bene degene die je de informatie gaf die je zocht! Ja, hij gaf je ook een grote mond omdat je die info wegwuift, maar wie kaatst kan de bal verwachten hè?
Enig idee hoeveel Lord Riff al heeft bijgedragen aan dit forum met talloze topics en clips en vergelijkende warenonderzoeken? Dan doe jij een keer een test, schrijft daar wat over, trekt daarna iets anders in twijfel, dan krijg je 'betrouwbare info', doet daar niks mee en blijft wel lekker tegendraads doen en vertellen hoe goed jij wel niet test. Tja, dan heb je de schijn wel een beetje tegen.

Om nog maar even inhoudelijk op een paar dingen in te gaan:

"Het gaat altijd beter klinken". Daar had ik al op gereageerd: dat is niet zo. Er zijn genoeg materialen, ook speakers, die na verloop van tijd hun uiterste houdbaarheidsdatum hebben bereikt. Alleen slijten buizen bijvoorbeeld haren dan speakers, maar weer niet zo snel als snaren. Is zo simpel als wat.
Het is ook eigenlijk geen argument in deze discussie. Het is alleen maar een extra vooroordeel dat moet worden bevestigd of ontkend en dat is wel het laatste dat we nu kunnen gebruiken. Laten we het lekker bij speakers houden.

"Waarom hoor ik er dan nooit over bij testen van nieuwe cabs?" Nou, jij hoort daar niet over maar het wil dus niet zeggen dat dat niet opgaat. Om mezelf maar als voorbeeld te geven: voor ik besluit om speakers te kopen moet ik toch echt eerst goed gebruikte speakers horen wil ik overgaan tot aanschaf van nieuwe. Ik heb er overigens ook wel mijn voordeel mee gedaan: voor een zeer schappelijke prijs van iemand een bijna-nieuwe Heritage H30 overgenomen. Hij vond 'm te pinnig. Ja, me dunkt, die was nog zo stug als goedkoop WC papier aan je reet na een bezoek aan de Chinees. Duurde effe, maar ik heb er nu een buitengewoon lekker cabje mee...

En jezelf op de borst kloppen dat jij tenminste wél A/B tests doet: hartstikke leuk, maar die vorige test over 'de ontkrachting van een mythe' was nou niet bepaald iets wereldschokkends. Nuttig om te posten voor een hoop mensen, begrijp me niet verkeerd, maar je bracht niets nieuws. Dit zeg ik niet om te katten, maar om aan te geven dat wat voor jou nog onbekend of nieuw is, voor anderen misschien al lang bekend is. Da's geen schande of dom of wat dan ook, vijftien jaar geleden snapte ik ook amper het verschil tussen een Epiphone en een Gibson, behalve het prijskaartje. Als ik daar dan een topic over zou hebben geopend had ik daar op het Gibson forum ook niet voor wereldnieuws gezorgd.

Kaboemba
21 mei 2008, 20:42
Ach Sure trek het je niet aan, als je het op dit forum eenmaal gedaan hebt dan zijn er mensen bij wie je het nooit meer goed kan doen.
Maar ik moet zeggen dat je zelf ook wel een beetje halsstarrig bent (gelukkig maar het forum zit al vol met saaie mannetjes).

Wat mij altijd weer opvalt is dat de één alles hoort, ziet en meemaakt en de ander niks, brekende snaren, rare bijgeluiden, speakers die ingespeelt moeten worden, slagplaten die potdome je tele naar een LP laten kllinken enz enz, ik heb het allemaal nog niet mogen meemaken.
En als je het dan niet meemaakt, weet je niet waar je over praat of is er iets mis met je gehoor of geheugen enz enz.

Laten we het er maar op houden dat het soms wel en soms niet voorkomt en dat de 1 het beter hoort of anders ervaart dan de ander.

P.s. ik twijfel ook heel erg eraan of iemand zie zo makkelijk kan heugen hoe zijn speakers maanden geleden klonken.

the sure thing
21 mei 2008, 23:30
Ha Kaboemba, dank voor je ondersteunende woorden :)

Over het geheugen is zo ontzettend veel onderzoek gedaan. Over de werking van je oren en het ervaren van geluid net zo. Ook de combinatie van geluid en geheugen... Maar goed...

Gelukkig is door andere betrouwbare ervaringen mijn mening wel bijgesteld. Gloednieuwe speakers klinken anders dan speakers die ingespeeld zijn (afhankelijk van je type speaker).

guitarnijboer
21 mei 2008, 23:54
Wat een prachtig topic is dit weer! Heerlijk hoe al die piel pielemansjes zonder enige kennis van zaken hier hun evangelie verkondigen! Niet eens het verschil kunnen horen tussen een wel of niet ingespeelde speaker, maar wel duizenden euro's uitgevenen aan een Mesaboogie en een PRS...... Koop toch een Hondo en een Kittyhawk! Kun je voor minder geld ook het intro van stairway to heaven pingelen en het verschil hoor je waarschijnlijk toch niet. Tjongejonge......

Om meteen nog maar een ander stukje lariekoek te quoten:



Buizen "SLIJTEN" totdat ze het niet meer doen. Dat is een continu proces. Hoe meer branduren, hoe korter de levensduur.


Onzin! over een duur van ongeveer 100 - 150 branduren worden buizen alleen maar beter! (ja inderdaad, meetbaar betere eigenschappen) Alleen zullen velen van jullie dat nooit meemaken omdat voordien de buizen natuurlijk alweer zijn vervangen. Tja....

MjS
22 mei 2008, 00:01
Ik snap eigenlijk niet waarom de mededeling van Celestion niet al voldoende is. Die gasten gaan heus niet zomaar roepen dat de klank anders gaat worden als 'ie ingespeeld is, lijkt mij doorgaans geen positief bericht.

Over dat testen: ja, je zou eigenlijk ingespeelde speakers moeten beluisteren. Ik kan me zelfs indenken dat er gasten zijn die hun combo/cab verkopen omdat 'ie ingespeeld is (zonder dat ze het wijten aan de speakers).

Maareh, naar het schijnt is er bij een gitaar die gestemd is op een A van 432hz geen verschil tussen nieuwe en ingespeelde speakers! :sssh:

the sure thing
22 mei 2008, 00:21
Om meteen nog maar een ander stukje lariekoek te quoten: Onzin! over een duur van ongeveer 100 - 150 branduren worden buizen alleen maar beter! (ja inderdaad, meetbaar betere eigenschappen) Alleen zullen velen van jullie dat nooit meemaken omdat voordien de buizen natuurlijk alweer zijn vervangen. Tja.... Dus je geeft toe dat na een aantal branduren de buizen telkens anders gaan klinken! Laat ik dat nou ook beweren.... Na hoeveel branduren zijn de buizen op?


Ik snap eigenlijk niet waarom de mededeling van Celestion niet al voldoende is. Die gasten gaan heus niet zomaar roepen dat de klank anders gaat worden als 'ie ingespeeld is, lijkt mij doorgaans geen positief bericht.
Dit is het beste verkoopargument wat je kan bedenken! "koop speakers van ons merk. Schrik niet als de klank niet gelijk bevalt, als je er langer op speelt, klinken ze als vanzelf beter" :).


Maareh, naar het schijnt is er bij een gitaar die gestemd is op een A van 432hz geen verschil tussen nieuwe en ingespeelde speakers! :sssh Ik speel op mijn G12-M alleen tonen van 75Hz :)

hansli
22 mei 2008, 03:17
Wat een heerlijke topic in het kader van "get a life"

Maar zal ik even uitleggen waarom dat met die celestions nou wel moet, en met andere wellicht minder?

In de engelse luidsprekerbouw in de jaren 40, 50 en 60 werd de ophangrand, zoals we de verbinding tussen de conus en het chassis noemen gemaakt van textiel dat geimpregneerd wordt met een soort lak, een lak die soepelblijft, de coating.
Voel maar ens aan de rand van een verse speaker: beetje plakkerig.
De bouwwijze levert een stijve constructie op, die jaren meekan.
Celestion, Goodmans en Wharfdale waren in die jaren de grote merken.
De mate van impregnering bepaalde het doel van de speaker: dik voor het harde werk, dunner voor meer hifi-achtige zaken.

Nu wordt dat textiel in een ribbelformaat geperst, zodat de natuurlijke rek van het linnen toaal belemmerd wordt, waarna er een rand van wordt gesneden die op de conus wordt geplakt.

Omdat de coating zacht is kun je de speaker inspelen: jimmy page scheen
zijn gitaar 2 dagen op feedback te laten staan.
Ook de methode met een ac-spanning op de speaker doet het ding: hij moet gewoon lekker wobbelen, met flinke pulsen die de maxiamale uitslagbereiken.

Als de draadjes in het textiel lekker op hun plek zitten kan de speaker laag geven, en zijn normale uitslag (beweging van de conus) maken

Ovebelasting trekt de zaak natuurlijk stuk, dus dit moet zorgvuldig gebeuren!,

Gitaarspeakers worden volgens mij uitsluitend met textielranden gebouwd, hele cheapo-speakertjes gebruiken wel geimpregneerd papier, maar over die kwaliteit hebben we hier dacht ik niet.

Dit is mijn verklaring, en hier zult u het het mee moeten doen, maar ik heb nog wel een anekdote: ik ben begin jaren 70 eens in de wharfdalefabriek geweest, als kind, en mijn vader vertelde altijd het verhaal dat de oprichter van de fabriek eerst textielhandelaar was, en dattie daarom die textiel-ophanging had uitgevonden.
Of het waar is weet ik niet, maar de textielrand heeft overleefd voor zover ik weet, maar ik moet wel eerlijk toegeven dat ik op het gebied van gitaarluidsprekers niet gehinderd word door enige kennis van zaken :hippie:

In de hifiwereld word ook veel gepraat over inspelen, hier heb ik dan trouwens wel weer veel kennis van, en dat is echt een heel ander item: de ophangranden van hifi-speakers zijn van zichzelf soepel, veel rubber, veel foam.
Het inspelen van de basspeaker zou nog enige zin kunnen hebben, maar een midspeaker hoeft echt niet "los" te komen, integendeel, en over een tweeter hoeven we het qua inspelen nauwelijks te hebben, tenzij het gaat over tweeters met een soort olieachtige vloeistof tussen de magneet en de spreekspoel, gebruikt ter koeling, misschien moet die even op zijn plaats komen........
Inspelen wordt in dit wereldje het meest gedaan met wisselspanning op de speaker, ac dus.
Ik moet wel toegeven dat ik me aan dit soort praktijken nooit bezondigd heb, volgens mij gaat er in die foam- en rubberrandjes niet heel erg veel veranderen, ik heb nogal wat luidsprekers zelf gebouwd, en nooit echt gemerkt dat inspelen noodzakelijk was.
Wellicht klinken mijn eton mid's nu nog beter dan toen ik ze voor het eerst inbouwde, maar dat zou ik dan eerder wijten aan het feit dat ze betere vriendjes met met de condensatoren zijn geworden :hippie:

en, lord riffmeister, de uitdrukking is dus: "niet gehinderd door enige kennis van zaken"...... vertelde ome henk hoe slecht zijn nieuwe gitaarluidsprekers klonken: "potverdosie, net nieuw en veel slechter dan het origineel" :metal:

nu begrijpt ook meneer sure thing hopelijk wat er nou precies aan de hand is met dat "inspelen", maar ik heb zelf nooit speakers ingespeeld, al mijn spul is 2ehands :cooler:

en ik zou zeggen: je rubber hoef je van te voren niet op te rekken, maar je gitaarsnaren wel

Renin
22 mei 2008, 09:45
Dat is een wel zeer informatief verhaal!

Gelukkig komt mijn 1936 uit begin jaren 90 en zijn ze dus net op tijd ingespeeld toen ik hem vorig jaar kocht :)

Maar on topic:

Kan het dus voorkomen dat speakers "verkeerd" worden ingespeeld door ze bijvoorbeeld gelijk op 100% te laten draaien (greenbacks bijvoorbeeld) in een live situatie (dan heb ik het niet over overbelasten).

Of is het gewoon een kwestie van tijd en wordt elke speaker vanzelf "losgegooid" ongeacht wat je er mee doet (normaal gebruik).

Stel nou bijvoorbeeld dat je een 4x12 koopt (want dat staat zo stoer) en na 3 jaar gebruik je hem pas "live". "To ingespeeld of not to ingespeeld" that's the question.

pimmetje
22 mei 2008, 10:39
Zo lang je ze niet overbelast, maakt 't niet uit dat je de speaker direct voluit gebruikt. Daar speel je 'm eigenlijk gewoon lekker (snel) mee in.
Het is niet zo dat speakers vóór het inspelen minder kunnen hebben... het gaat erom dat eenzelfde signaal naar de speaker anders uit de speaker komt, omdat z'n bewegingsvrijheid nog wat minder is dan na het inspelen.

Sowieso is zogenaamd 100% belasten bij spelen natuurlijk ook niet continu 100% belasten. Tenminste... ik weet niet wat jij onder muziek maken verstaat :D.

the sure thing
22 mei 2008, 10:48
He Hansli, dank voor je uitgebreide verhaal! En dank dat je bevestigt dat Hifi speakers anders zijn dan gitaarspeakers.... Sommige forummers wilde mij daar ook al voor ophangen....

hansli
22 mei 2008, 15:29
Of dat inspelen op bepaalde volume's moet gebeuren, en of dat consequenties kan hebben?

Wat denk je zelf: stel je een hardloper voor die zonder enige warming up voluit 100 meter gaat lopen: dat leidt tot blessures.

Verstandig is om de speaker eerst rustig een beetje los te spelen, en dat langzaam op te voeren.
Het gaat erom de uitslag die de speaker kan maken langzaam te vergroten.
Meteen klappen van 100 % is niet fijn voor het oprekproces, vergelijk het met die hardloper.

De mooiste methode lijkt mij het wobbelen met wisselspanning, je kunt het proces dan ook goed volgen.

Het opblazen van de speaker is hiermee trouwens ook heel simpel.....

En waarom ze dan pas gaan klinken zoals ze bedoeld zijn is nu ook voor iedereen duidelijk?

Mooi, dan zijn we uitgeruziet :hippie:

bass blom
22 mei 2008, 15:33
speaker krijgt AC zeg je.
maar dat krijgen ze toch altijd? :chicken:

Chris Winsemius
22 mei 2008, 15:40
speaker krijgt AC zeg je.
maar dat krijgen ze toch altijd? :chicken:

Bij de broeders Young krijgen ze ook DC...

:D

bass blom
22 mei 2008, 15:41
Bij de broeders Young krijgen ze ook DC...

:D

ja, dat doet de SG :satisfie:

hansli
22 mei 2008, 15:43
speaker krijgt AC zeg je.
maar dat krijgen ze toch altijd? :chicken:

Ja, muziek is AC, maar ik bedoel ac direct uit een trafo, dus gewone 50 hz, zo uit het stopcontact, maar dan met lager voltage.
In een van de postings las ik dat je maximaal 1/3 van de totale belastbaarheid kunt aanhouden.
Wel even een spanningsregelaar ertussen zetten, en dan rustig de spanning opvoeren :soul:

Chris Winsemius
22 mei 2008, 15:45
ja, dat doet de SG :satisfie:

Ze komen ook uit AU!

:D

hansli
22 mei 2008, 15:47
jongens, hou es op met die BS :mad:

the sure thing
22 mei 2008, 15:50
Precies! Vooral Chris moet doorwerken :) :)

want hoe gaat het met mijn Fender bandmaster :sssh:

pimmetje
22 mei 2008, 17:35
Ja, muziek is AC, maar ik bedoel ac direct uit een trafo, dus gewone 50 hz, zo uit het stopcontact, maar dan met lager voltage.
In een van de postings las ik dat je maximaal 1/3 van de totale belastbaarheid kunt aanhouden.
Wel even een spanningsregelaar ertussen zetten, en dan rustig de spanning opvoeren :soul:Dat 1/3 kwam misschien uit dat stukje van Ted Weber dat ik had gepost.

Let er wel op dat het dan gaat over een constante belasting, dus niet zoals je normaal gesproken muziek zal spelen. Mede daarom zet je er niet de 100% op bij het inspelen per transformator. Die 1/3 is overigens ook geen maximaal iets, maar in dat verhaal gepakt omdat dat zeker wel veilig zou zijn.

Maar 't gaat dan dus over een constante belasting, niet over muziek erover spelen...

hansli
22 mei 2008, 18:07
je kunt ze ook direct op de 230 volt aansluiten, zijn ze absoluut binnen 1 seconde uitgespeeld :soul:

bass blom
22 mei 2008, 18:15
jongens, hou es op met die BS :mad:

nee, dan 380!
maar wel op nachtsroom :satisfie:

pol
22 mei 2008, 18:34
wat maakt het uit, deze discussie is toch zinloos.

gewoon knallen op die speakers, en als ze vervormen, wat stiller spelen, klaar.

hansli
22 mei 2008, 19:24
wat maakt het uit, deze discussie is toch zinloos.

gewoon knallen op die speakers, en als ze vervormen, wat stiller spelen, klaar.

nou, je hebt er zo te zien veel verstand van, fijn om te lezen :sneaky:

Puerco
22 mei 2008, 23:14
Of dat inspelen op bepaalde volume's moet gebeuren, en of dat consequenties kan hebben?

Wat denk je zelf: stel je een hardloper voor die zonder enige warming up voluit 100 meter gaat lopen: dat leidt tot blessures.

Verstandig is om de speaker eerst rustig een beetje los te spelen, en dat langzaam op te voeren.
Het gaat erom de uitslag die de speaker kan maken langzaam te vergroten.
Meteen klappen van 100 % is niet fijn voor het oprekproces, vergelijk het met die hardloper.

De mooiste methode lijkt mij het wobbelen met wisselspanning, je kunt het proces dan ook goed volgen.

Het opblazen van de speaker is hiermee trouwens ook heel simpel.....

En waarom ze dan pas gaan klinken zoals ze bedoeld zijn is nu ook voor iedereen duidelijk?

Mooi, dan zijn we uitgeruziet :hippie:

Hehe, eindelijk iemand die het snapt na vele vele posts met onzin!!!
Die methode zoals Celestion aanbeveelt is ook meer om speakers die zo van de productie band af zijn komen rollen veilig en zonder "blessures" los genoeg te maken om er veilig mee verder te spelen. Hierna volgt nog een periode dat de speaker steeds soepeler word en uiteindelijk zijn definitieve klank zal krijgen. Daar kan tot meer dan 100 uur spelen op flink volume overheen gaan. Vooral bij zware speakers zoals V30's kan het erg lang duren voor ze op klank komen. Ik dacht dat ik met mijn JTM45 (30Watt) mijn 412 met V30's (240Watt) nooit ingespeeld kreeg totdat een vriend van mijn zoon langskwam met zijn bass en een hele middag achter elkaar over mijn amp die speakers zwaar heeft mishandeld. Tot het einde van de straat was het te horen... Hierna was dat schelle scherpe randje aan het midhoog ineens een heel stuk minder aanwezig en klinken de speaker VEEL lekkerder.
Dat schelle midhoog was daarvoor zo duidelijk aanwezig dat er geen twijfel over bestaat, ook geen 3 maanden verstreken.

pol
23 mei 2008, 09:03
ja, maar een 4 x 12 cab met V30's is toch niet iets dat je eerst langszaam moet inspelen, die speakers zijn toch niet kapot te krijgen met een 100 watt top erop.

Einzeln
23 mei 2008, 09:33
Ik heb het gemerkt met de g30H van mijn bandgenoot. Die zit in een vox clone. heeft minstens 3 maanden geduurd. Eerst schel maar nu hemels.

the sure thing
23 mei 2008, 10:06
(...) Ik dacht dat ik met mijn JTM45 (30Watt) mijn 412 met V30's (240Watt) nooit ingespeeld kreeg totdat een vriend van mijn zoon langskwam met zijn bass en een hele middag achter elkaar over mijn amp die speakers zwaar heeft mishandeld (...) He bah :) moet ik nou ook al een basgitaar gaan kopen :)

zjanke
23 mei 2008, 11:15
Hehe, eindelijk iemand die het snapt na vele vele posts met onzin!!!


Dus als we vergelijken met een hardloper dan moeten we ook een cooling down doen en speakers blijven trainen omdat ze anders niet optimaal blijven presteren? :chicken:

Leuke poging om inspelen te onderbouwen, maar dit slaat als een tang op een varken. De eigenschappen van menselijk lichaam zijn echt iets anders dan materiaaleigenschappen van een speaker.

Wat niet wegneemt dat ik denk dat inspelen wel nodig is....

Einzeln
23 mei 2008, 11:18
Dus als we vergelijken met een hardloper dan moeten we ook een cooling down doen en speakers blijven trainen omdat ze anders niet optimaal blijven presteren? :chicken:

Leuke poging om inspelen te onderbouwen, maar dit slaat als een tang op een varken. De eigenschappen van menselijk lichaam zijn echt iets anders dan materiaaleigenschappen van een speaker.

Wat niet wegneemt dat ik denk dat inspelen wel nodig is....

En doping?

JohnLord
23 mei 2008, 11:32
En voor het spelen een kwartier warmspelen, net als die hardloper.

the sure thing
23 mei 2008, 13:42
Er lopen hier 2 definities van inspelen door elkaar.

Def 1: NIEUWE speakers inspelen. Na verschillende ervaringen gelezen te hebben, blijkt het dus te zijn dat speakers anders gaan klinken als ze een tijd gebruikt zijn.

Def 2: KOUDE speakers inspelen. Dit lijkt mij onzin. Speakers hebben geen WARMING-UP nodig. KOUDE speakers onmiddelijk vanuit niets op hun kloten geven kan en mag!

hansli
23 mei 2008, 14:11
Dus als we vergelijken met een hardloper dan moeten we ook een cooling down doen en speakers blijven trainen omdat ze anders niet optimaal blijven presteren? :chicken: Leuke poging om inspelen te onderbouwen, maar dit slaat als een tang op een varken. De eigenschappen van menselijk lichaam zijn echt iets anders dan materiaaleigenschappen van een speaker.
Wat niet wegneemt dat ik denk dat inspelen wel nodig is....

Nou, op het gevaar af dat we ruzie gaan maken: wil je informatie, of zit je hier alleen maar om te trollen!

Dat je "denkt dat inspelen wel nodig is" bevestigt iig mijn idee dat je nog steeds niet weet hoe de vork in de steel zit, en dat vind ik vrij zielig, want het is allemaal uit en te na uit de doeken gedaan,
Mijn vergelijking noemt men in de taalwetenschap, want daar heb ik ook veel verstand van, een METAFOOR, je vergelijkt iets dat je uit wilt leggen aan de hand van een voorbeeld uit een ander gebied.

Als je wilt trollen en muggenziften en mierenneuken moet je het beter doen: merk dan op dat mijn metafoor mank gaat, omdat een luidspreker geen bloedvaten en spieren heeft, en ook niet kan ademen, en dat de vergelijking nergens op slaat.

Cooling down, en blijven trainen, get aub a life, zo kun je eeuwig blijven doorgaan.

Het genre mensen dat alles wat mensen die ergens verstand van hebben onderuit willen halen omdat ze, niet gehinderd door enige kennis van zaken, menen ook een duit in het zakje moet doen, en waarschijnlijk alle autoriteiten wantrouwen, stuit mij altijd erg tegen de borst, om het maar heel nedtjes te zeggen.

Ik kan het ook minder netjes zeggen, maar daartoe laat ik me niet verleiden :hippie:

the sure thing
23 mei 2008, 14:27
Zoals ik dus al zei:
Er lopen hier 2 definities van inspelen door elkaar.

Def 1: NIEUWE speakers inspelen. Na verschillende ervaringen gelezen te hebben, blijkt het dus te zijn dat speakers anders gaan klinken als ze een tijd gebruikt zijn.

Def 2: KOUDE speakers inspelen. Dit lijkt mij onzin. Speakers hebben geen WARMING-UP nodig. KOUDE speakers onmiddelijk vanuit niets op hun kloten geven kan en mag!

Thijssie
23 mei 2008, 14:34
Er lopen hier 2 definities van inspelen door elkaar.

Def 1: NIEUWE speakers inspelen. Na verschillende ervaringen gelezen te hebben, blijkt het dus te zijn dat speakers anders gaan klinken als ze een tijd gebruikt zijn.

Def 2: KOUDE speakers inspelen. Dit lijkt mij onzin. Speakers hebben geen WARMING-UP nodig. KOUDE speakers onmiddelijk vanuit niets op hun kloten geven kan en mag!
Ach welnee, het is gewoon een fabeltje dat nieuwe speakers ingespeeld moeten worden, iedereen loopt elkaar na te praten op het internet :seriousf:

the sure thing
23 mei 2008, 14:51
He Thijssie.... Moet je nou geen brandend kruis in m'n tuin komen plaatsen? Omdat ik van mening veranderd ben?

zjanke
23 mei 2008, 15:05
Nou, op het gevaar af dat we ruzie gaan maken: wil je informatie, of zit je hier alleen maar om te trollen!
Je moet wel wat meer doen om ruzie met me te krijgen :) en Nee, ik zit niet te trollen en ik wil wel informatie.


Dat je "denkt dat inspelen wel nodig is" bevestigt iig mijn idee dat je nog steeds niet weet hoe de vork in de steel zit, en dat vind ik vrij zielig, want het is allemaal uit en te na uit de doeken gedaan,Er zijn verschillende meningen en ik hang de mening aan dat er wel ingespeeld moet worden en dat je een verandering in je geluid kunt waarnemen. Heeft niets te maken met weten hoe de vork in de steel zit, want er heeft voor mij nog niemand een onomstotelijk bewijs van de waarheid aangetoond, namelijk met een gedefinieerde input een meetbare output leveren.

Mijn vergelijking ...heel verhaal.... METAFOOR, ...heel verhaal...maar gebruik dan wel een goede metafoor, want zoals ik al eerder opmerkte slaat deze als een tang op een varken.


Het genre mensen dat alles wat mensen die ergens verstand van hebben onderuit willen halen omdat ze, niet gehinderd door enige kennis van zaken, menen ook een duit in het zakje moet doen, en waarschijnlijk alle autoriteiten wantrouwen, stuit mij altijd erg tegen de borst, om het maar heel netjes te zeggen.
Prima dat je deze conclusie trekt, maar ik kan me niet helemaal aan de indruk onttrekken dat jij je meer op je pik getrapt voelt dan ik. Niet mijn bedoeling geweest, dus daar wil ik best mijn excuses voor maken, maar ik ben wel benieuwd waardoor je deze conclusie trekt. Ik loop namelijk halve marathons en ik heb al wel eens nieuwe speakers in mijn versterker gehangen :satisfie: Ik denk dat ik dus in ieder geval deze metafoor kan beoordelen

the sure thing
23 mei 2008, 15:08
Cool he, 13 pagina's over dit onderwerp :)

pe_10
23 mei 2008, 15:12
Cool he, 13 pagina's over dit onderwerp :)

En ik als TS ben AL LANG begonnen met spelen!

zjanke
23 mei 2008, 15:12
Cool he, 13 pagina's over dit onderwerp :)Inderdaad, maar laten we het houden op nieuwe speakers inspelen, koude speakers inspelen lijkt me echt wel duidelijk: Dat is dikke onzin.

Mitch
23 mei 2008, 15:57
He Thijssie.... Moet je nou geen brandend kruis in m'n tuin komen plaatsen? Omdat ik van mening veranderd ben?
Ik hoop van harte dat je dit ironisch bedoeld; als het vanuit zelfmedelijden zou zijn zou het je niet sieren. Het leuke aan een forum kan juist zijn dat je een mening bijstelt en dit en publique durft te laten zien.

hansli
23 mei 2008, 16:50
Er zijn verschillende meningen en ik hang de mening aan dat er wel ingespeeld moet worden en dat je een verandering in je geluid kunt waarnemen. Heeft niets te maken met weten hoe de vork in de steel zit, want er heeft voor mij nog niemand een onomstotelijk bewijs van de waarheid aangetoond, namelijk met een gedefinieerde input een meetbare output leveren.

Hier wordt ik nou zo vreselijk moe van, dat ik niet eens meer beargumenteer waarom ik er zo moe van wordt....

Verschillende meningen, brrrrr, geen onomstotelijk bewijs, brrrr, kun je eigenlijk wel lezen????????, gedefinieerde input een meetbare output , brrrrr, je weet niet eens waar je het over hebt.

En je doet het jezelf aan hoor, maar bij dezen benoem ik je tot TROL, en ik hoop niet dat je nog verder reageert, maar ja, eenmaal trol, altijd trol zullen we maar zeggen....

Meneer surething is van een ander kaliber, die trekt iets in twijfel, maar leest wel, en herziet zijn mening, daar heb ik respect voor :hippie:

Maar voordat we hier ruzie gaan maken vind ik dat deze topic maar gesloten moet worden.

Ik hoop niet dat ik te ver ben gegaan, maar dit soort domheid maakt me heel kwaad, want domheid vind ik zo'n beetje de slechtste menselijke eigenschap.

En wees niet bang mensen, ik voel me persoonlijk absoluut niet aangevallen door dit soort flut!!!!!

zjanke
23 mei 2008, 17:25
jammer dat je zelf niet even de moeite doet om te lezen. discussieren is blijkbaar best moeilijk. Maar ik zal me onthouden van verder commentaar. Succes met je leven verder!

Quink
23 mei 2008, 20:21
Verschillende meningen, brrrrr, geen onomstotelijk bewijs, brrrr, kun je eigenlijk wel lezen????????, gedefinieerde input een meetbare output , brrrrr, je weet niet eens waar je het over hebt.

Brrrr, wat komen hier toch, brrrrr, af en toe zure, brrrrr, mensen, brrrrr.... :stop:

Mitch
23 mei 2008, 20:23
Het topic was bijna geeindigd in een acceptabele sfeer. Toch knap hoe het vuur weer zo makkelijk kan worden opgelaaid :sneaky:

hansli
24 mei 2008, 04:13
i rest my case

the sure thing
24 mei 2008, 09:38
Laten we dan alsnog in vrede afsluiten met de conclusie dat het inspelen van NIEUWE speakers zin heeft, omdat het geluid na verloop van tijd verandert. Het inspelen van KOUDE speakers is onzin.

dml
24 mei 2008, 10:33
Voeg er dan gelijk aan toe dat verandering NIET automatisch verbetering betekent.

Kaboemba
24 mei 2008, 11:23
Laten we dan alsnog in vrede afsluiten met de conclusie dat het inspelen van NIEUWE speakers zin heeft, omdat het geluid na verloop van tijd verandert. Het inspelen van KOUDE speakers is onzin.

Ik ben het er niet mee eens maar vooruit wat jij wil ;)

Robin.ke
24 mei 2008, 15:04
Voeg er dan gelijk aan toe dat verandering NIET automatisch verbetering betekent.
Nee, dat is hier (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=109165) al bewezen.. :dontgeti:

the sure thing
24 mei 2008, 15:47
... heb je je euvel nog steeds niet gevonden?