PDA

View Full Version : 2 vraagskes



kpt zwartbaard
16 mei 2008, 18:00
1 ik wil men body uithollen hoe veel moet ik ongeveer overlaten in de diepte en de kanten
ik dacht 1,5 cm


bij het route was er een kleine inperfectie dat nu zichtbaar is in het hout kan ik dit maken met vloeibaar hout
of zijn er betere methodes (mahonie)

barno
16 mei 2008, 18:17
heb bij mijn thinlines uitgediept tot ik een back had van zo'n 3,5 mm dacht ik. Toch zo'n dikke cm van de kant blijven, ook al om genoeg lijmoppervlakte te hebben voor de top.

foutje herstellen: hangt af van grootte en plaats. ofwel wat zaagsel mengen met lijm, ofwel groter rond de fout uitfrezen en er een blokje inlijmen.

G.G.
16 mei 2008, 18:47
Ga je hem stainen of dekkend lakken? Als ie dekkend wordt zou ik voor kleine gaatjes gewoon lakplamuur aanbrengen. laten drogen, het krimpt en dan een tweede laag. Ik gebruik zelf daar tweecomponenten polyplamuur voor.

kpt zwartbaard
16 mei 2008, 18:54
3.5 mm dikte maar dat is wel echt heel weinig

ik denk dat ik maare gaa gaan voor de 5 mm

kpt zwartbaard
16 mei 2008, 18:59
3.5 mm dikte maar dat is wel echt heel weinig

ik denk dat ik maare gaa gaan voor de 5 mm

Mattia
16 mei 2008, 19:34
Randen: minstens 12mm, IMO. Ik doe vaak eerder 15mm.

Dikte van top of back zonder balken: 5-6mm is vrij standaard voor Fender en co als het gaat om thinlines. Archtops zitten ook in die orde van grootte, zo niet iets dikker, als ze tenminste massief zijn en niet gepersd/gelamineerd.

Akoestische gitaren hebben topjes/achterbladen van tussen de 2mm en de 3.2mm, niet veel meer, maar die zijn a) bebalkt b) fragieler/gevoeliger dan electrische gitaren en er wordt meestal ook iets minder lomp mee omgegaan en c) door de radius/arch die erin zit zijn ze sterker dan een vlak stuk van dezelfde dikte.