PDA

View Full Version : Epiphone les paul standard ontstemt?



KamikazaGuitar
16 mei 2008, 17:11
Ik heb op internet gelezen (niet zo'n betrouwbare bron dus) dat de Epiphone Les Paul Standard nogal snel ontstemt. Heeft iemand hier ervaring mee? En mocht hij echt snel ontstemmen, hielp bijvoorbeeld de tuners vervangen dan? Of is het wel zo bij de standard, maar niet bij een vergelijkbare gitaar zoals de epiphone les paul custom?

Thx alvast :D

Eko
16 mei 2008, 17:15
Er wordt hier wel vaker over gesproken. Allereerst hangt veel af van de manier waar op je je snaren op zet. Met de zoekfunctie kun je bv van Rinze een hoop leren. Als dat allemaal niet helpt kan het ook aan je tuners liggen. Vervangen kan nuttig zijn maar ik zou eerst eens met een goede afstelbeurt beginnen of advies vragen aan een gitaartechneut.

Squier4ever
16 mei 2008, 17:19
vaak zijn de tuners niet het grootste probleem, maar de topkammetjes. die zijn vaak slecht ingesneden en kunnen daardoor klemmen.

KamikazaGuitar
16 mei 2008, 17:19
ok thx :D

Maarrreh ik heb er nog geen he, ik wil juist weten of hij snel ontstemt omdat dat een van de redenen is waarom ik een nieuwe gitaar wil (ik wil binnenkort gaan optreden en dan kan ik een gitaar die snel ontstemt echt niet gebruiken =p).

Tubescreamer
16 mei 2008, 17:20
Ik heb op internet gelezen (niet zo'n betrouwbare bron dus) dat de Epiphone Les Paul Standard nogal snel ontstemt. Heeft iemand hier ervaring mee? En mocht hij echt snel ontstemmen, hielp bijvoorbeeld de tuners vervangen dan? Of is het wel zo bij de standard, maar niet bij een vergelijkbare gitaar zoals de epiphone les paul custom?

Thx alvast :D
Joh ELKE gitaar ontstemt als ik erop speel :D
Nee, maar er zitten volgens mij nooit zulke knappe tuners op Epi's. Heb ook wel Gibsons gezien die snel ontstemmen dus daar ligt het niet perse aan.

Het kan nooit kwaad om er gewoon Schallers of Grovers (of waren Grovers nou ook berucht?) ofzo op te zetten. Mijn Gibbie heeft al jaren Schallers en die doen het prima. Mijn Epi LP (Joe Perry Boneyard) heeft (stock)Epiphone tuners, van die "green key" replica's, en tegen alle verwachting in houden die het ook prima uit met al dat snaaropdrukgeweld van mij :rockon: .
Dus: geen zorgen gaan maken of Epi LP's nou wel of niet, het is niet perse een halszaak: als je er geen last van hebt, niet vervangen. Zoja: nieuwe kopen of niet meer benden ;)

Het wordt een ander verhaal als je gitaar zonder dat je al te veel doet uit zichzelf ontstemt, ook wel ns gehad......en dan wordt het tijd voor nieuwe...

Tubescreamer
16 mei 2008, 17:21
ok thx :D

Maarrreh ik heb er nog geen he, ik wil juist weten of hij snel ontstemt omdat dat een van de redenen is waarom ik een nieuwe gitaar wil (ik wil binnenkort gaan optreden en dan kan ik een gitaar die snel ontstemt echt niet gebruiken =p).
Je moet na elk nummer sowieso wel effe stemmen -Epi of niet-, of in ieder geval checken. Koop lekker zo'n Boss TU-2 Stagetuner.

KamikazaGuitar
16 mei 2008, 17:22
Het wordt een ander verhaal als je gitaar zonder dat je al te veel doet uit zichzelf ontstemt, ook wel ns gehad......en dan wordt het tijd voor nieuwe...

Denk dat ik er idd dan maar een koop, en mocht ik er last van krijgen dan zet ik er nieuwe tuners op zoals jij zei. De gitaar die ik nu heb ontstemt idd ook als ik niet veel bend, en dat is echt zwaar irritant =p

barno
16 mei 2008, 17:24
Ontstemmen hangt heel vaak samen met het niet goed opleggen van snaren. Ik heb twee zelfbouwgitaren met de allergoedkoopste tuners en die dingen ontstemmen niet sneller dan mijn dure fenders en gibsons.

KamikazaGuitar
16 mei 2008, 17:26
Dan zal ik me daar ook eens in verdiepen :D

Tubescreamer
16 mei 2008, 17:27
Ontstemmen hangt heel vaak samen met het niet goed opleggen van snaren. Ik heb twee zelfbouwgitaren met de allergoedkoopste tuners en die dingen ontstemmen niet sneller dan mijn dure fenders en gibsons.
Ook waar. Zo weinig mogelijk windingen iig, en de windingen goed op elkaar laten aansluiten. Ga hier verder geen snaarverwisselles (hee da's een leuk woord!) geven, maar als dit niet lekker gebeurt dan krijg je idd het "vanzelf" ontstemmen.
Heb je na een goede afstelbeurt en een goede snarenopleg nog steeds gezeur -> tuners. Of topkam.

Squier4ever
16 mei 2008, 17:27
en zoals ik al zei de topkam vervangen, is goedkoper als de tuners en mits goed gedaan heeft het zeker zoveel effect.

Luke-wannabe
16 mei 2008, 17:29
@ Barno: +1, dat ontstemmen valt heus wel mee. Als jij je snaren goed oplegt en je nut is goed gevijlt, hoeft -ie niet te ontstemmen. Ik heb nu 4 Epiphones en de enige die ontstemt is mijn Firebird, waar een Vibriola op zit. En als nog valt dat best wel mee.

KamikazaGuitar
16 mei 2008, 17:34
Je moet na elk nummer sowieso wel effe stemmen -Epi of niet-, of in ieder geval checken. Koop lekker zo'n Boss TU-2 Stagetuner.

Sorry ik ben een heel erge noob daarin, maar hoe werkt dat dan precies met zo'n pedaaltje? Want als je je volume aan hebt staan zodat dat pedaaltje wat ontvangt, dan kan gelijk het publiek meegenieten van je stemsessie, of zie ik dat verkeerd? =p

Luke-wannabe
16 mei 2008, 17:38
Sorry ik ben een heel erge noob daarin, maar hoe werkt dat dan precies met zo'n pedaaltje? Want als je je volume aan hebt staan zodat dat pedaaltje wat ontvangt, dan kan gelijk het publiek meegenieten van je stemsessie, of zie ik dat verkeerd? =p
Dat pedaal mute 'm gewoon.

Tubescreamer
16 mei 2008, 17:39
Sorry ik ben een heel erge noob daarin, maar hoe werkt dat dan precies met zo'n pedaaltje? Want als je je volume aan hebt staan zodat dat pedaaltje wat ontvangt, dan kan gelijk het publiek meegenieten van je stemsessie, of zie ik dat verkeerd? =p
Da's het plezante: hij werkt ook als een "mute", dus het signaal wordt stil zeg maar zodra je 'm indrukt. Zal je in dit stadium de verhalen over buffers, pedaalvolgordes en ruis besparen (kun je in het Effecten-subforum lekker veel over vinden), maar het is wel een handig dingetje.
Er bestaan meer merken natuurlijk maar de Boss is een veelgebruikte check it out: http://www.bossus.com/gear/productdetails.php?ProductId=122

KamikazaGuitar
16 mei 2008, 18:21
Ok thx voor hulp :D

koentjo
16 mei 2008, 18:23
er is een sticky over snaren opzetten.

hier:

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

zelf nog niet gedaan, maar ziet er goed uit

RoelTM
16 mei 2008, 18:37
ik zie dat die Boss een output en een bypass heeft...
zit hier nog verschil in, want ik dacht dat bypass het onvervormde geluid is...

G.G.
16 mei 2008, 18:41
Of nog makkelijker:


http://img384.imageshack.us/img384/4995/p1010434df2.jpg