PDA

View Full Version : afstelling tremolo & freaky geluidjes



wizzie1982
15 mei 2008, 19:38
Hoi,

ik ben me de laatste tijd wat aan het verdiepen in wat meer gefreak op m'n gitaar en zo hoorde ik steve vai en joe satriani (en ongetwijfeld ook nog een bult andere gitaristen) een bepaald geluid maken.

Ik ben er ondertussen achter dat ze dat doen door hun tremolo arm vast te zetten naar achteren en er dan tegenaan te slaan en hem zo te laten schieten..

leuke dingetjes voor tussendoor zijn dat, maar op mijn gitaar wil het niet.. Ik heb een Ibanez RG1527 prestige met een pook die ik niet vast kan zetten.. ik kan hem wel naar achteren slaan en dan weer loslaten maar op een of andere manier blijft de toon dan niet trillen.. (zwiept hooguit 1 keer heen en weer)

Toen ik het gisteravond probeerde op de LTD van een van de gitaristen uit mijn band ging het perfect.. Weet iemand hoe ik mijn tremolo moet afstellen om dit voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt!

als men overigens nog tips heeft over andere freak geluiden zijn die ook welkom ;-)

greetz, Sander

YannickH
15 mei 2008, 19:41
hoe komt het dat je je arm niet kunt vastzetten?

Orgasmocaster
15 mei 2008, 20:05
hoeveel veren heb je dr nu inzitten?

Steven Otto
15 mei 2008, 20:17
Kan je een tremolo achter vast zetten? Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.

Ohja, wat ook altijd leuk is zijn de bekende Dimebag Darrel squelies (zo goed?). Je maakt een tapbeweging rond de vijfde fret op de G snaar zodat je de snaar trilt zonder dat met je rechterhand te doen, als je dat gedaan hebt haal je je tremolo bar naar beneden zodat de toon daalt. je snaar zwabbert dan wat heen en weer omdat hij los is, dat is het moment om met je linkerhand (je middelvinger) de snaar weer ligt aan te raken(harmonic) en dan je tremolo bar weer omhoog halen. De vijfde fret is slechts een indicatie want daar zitten veel harmonics.

(hand links = fretboard hand hand rechts= slag, 'standaard dus')

wizzie1982
15 mei 2008, 21:06
er zitten 3 veren in.. de trem arm zit niet geschroefd maar zit vast met een kliksysteem (edge pro 7 bridge) Hierdoor zet ik hem wel in het tremolo maar zakt hij automatisch naar beneden.. Daardoor kan ik hem dus niet naar achteren zetten omdat hij dan gelijk weer naar beneden valt.

thnx voor de tip! heb al even wat zitten pielen en volgens mij snap ik wat je bedoelt ;-)

Orpheo
15 mei 2008, 21:11
het kan nog leuker, met die squeels ala dime. gewoon, je fret 'een' fret, en dan 12 frets hoger een harmonic maken, en dan hengelen aan je trem. (of 5 frets hoger, of als je heel goed bent, 3 fretjes hoger).

Orgasmocaster
16 mei 2008, 15:55
aha, ik dacht dat je het had over je trem heel snel te laten vibreren door op de bar (of op de body) te slaan tijdens het spelen.

Als je naar http://guitarplayertv.com/ gaat, klik links boven op "guitarplayer lessons" dan "GP lessons May 08" en dan de "Brad Gillis Seminar"
daar vind je de Whammy Bar Pyrotechnics demonstratie!

Brad Gillis (van Night Ranger en Ozzy) staat nogal bekend om zijn heftige tremolo gebruik..wereld beroemd hier vooral in de 80s (maar volgens mij nooit doorgebroken in NL)